Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 225
Offentligt
979536_0001.png
979536_0002.png
Fra:Anja Solak Storgaard, AST [mailto:[email protected]]Sendt:4. april 2011 17:45Til:Charlotte Dyremose; Marlene Harpsøe; Per Bisgaard; Britta Schall Holberg; Ulla Tørnæs; Peter JuelJensen; Troels Christensen; Hans Kristian Skibby; Villum Christensen; Christine Antorini; Carsten Hansen;Kim Mortensen; Hüseyin Arac; Pernille Vigsø Bagge; '[email protected]'; Marianne Jelved;Johanne Schmidt-Nielsen; Jørgen NielsenCc:Birgitte Josefsen; Kenneth H. Sørensen, KHS; Gitte Bengtsson, GIB; Lotte Holten-Møller, LHMEmne:Henvendelse fra Danske Regioner i anledning af samråd om elevfordeling tirsdag den 5. april iFolketingets Uddannelsesudvalg
Hermed fremsendes mail fra Birgitte Josefsen, Formand for Danske Regioners Udvalg for Regional UdviklingKære Uddannelsesordførere.I anledning af det åbne samråd i morgen tirsdag den 5. april, 2011, om fordeling af elever på gymnasiersender vi hermed Danske Regioners holdninger på området. Det er positivt, at Uddannelsesudvalget hartaget initiativ til et samråd om emnet med deltagelse af Undervisningsministeren, Troels Lund Poulsen.Ministeren har meldt ud, at rektorerne skal overholde de nuværende regler for elevfordeling, herunder at derer fordelingskriterierne der er afgørende for elevfordelingen, når der er flere ansøgere end gymnasietskapacitet.Regionerne er sekretariater for de regionale fordelingsudvalg (bestående af rektorerne i området ). Der er ialt ca. 15 regionale fordelingsudvalg i Danmark.Elevfordelingen fungerer i dag således, at 95 procent af ansøgerne får opfyldt deres 1. prioritet. Menfordelingsopgaven bliver vanskeliggjort af, at de nuværende regler ikke altid bliver overholdt, jf.undervisningsministerens udmelding. Desuden er de nuværende fordelingskriterier ikke heltgennemskuelige. Det betyder, at det er uigennemskueligt for eleverne hvilke kriterier, de bliver fordelt efter.I de kommende år bliver ungdomsårgangene mindre. Det betyder, at behovet stiger for at udnytte densamlede kapacitet i et geografisk område bedst muligt. Der skal sikres balance mellem udbud ogefterspørgsel på uddannelsespladser i et geografisk område, så de unge har mulighed for at tageden ønskede ungdomsuddannelse inden for en rimelig transportafstand.Danske Regioner mener, at det er nødvendigt med en styrket regional koordinering af kapacitet ogelevfordeling på det almengymnasiale område for at sikre uddannelsesmuligheder i hele landet og for atundgå geografiske og sociale skævheder. Danske Regioner indgår gerne i dialog om konkreteændringsforslag.Koordineringen kan forbedres gennem:- præcisering af optagelsesbekendtgørelsen, herunder præcisering af krav til ansøgers prioriteringer;fordelingsudvalgets rolle, optagelseskriterier, regionernes rolle osv.- forbedrede IT værktøjer, der stiller krav til og opfylder ansøgers prioriteringer af skole, studieretning ogtransportafstandPræcisering af optagelsesreglerneDen eksisterende optagelsesbekendtgørelse rummer uklarheder, så det ikke er gennemskueligt for eleverne,hvilke regler de fordeles i forhold til. Derfor er der behov for at gøre reglerne mere gennemskuelige.Forslag til ændringer bør omfatte:- tydeliggørelse af kriterier, der fordeles og prioriteres efter, f.eks. skole, studieretning, transportafstand ogprofil.- vejledning til ansøger, f.eks. kan der lægges op til, at eleverne skal angive mindst 3 prioriteredeansøgninger (3 uddannelsesinstitutioner), så der kan tages hensyn til elevernes ønsker, hvis der ikke erplads på den først prioriterede institution. Heraf bør én skole være inden for det område for det forpligtendesamarbejde, hvor eleven bor. I dag angiver mange unge kun et ønske til ”drømmeskolen”.
- fordelingsudvalgets rolle bør præciseres: fordelingskriterierne skal besluttes, profiler skal besluttes mv.- Det regionale sekretariat bør have en observatørrolle i de forpligtende samarbejder. Herved sikres indblik ide relevante drøftelser i forhold til fordelingsopgaven. Endvidere bør sekretariatets rolle præciseres ifordelingsudvalgeneForbedrede IT-værktøjerForbedrede IT- værktøjer skal understøtte elevernes frie skolevalg, så elevernes ønsker om skolevalg ogstudieretning kombineres med muilghederne indenfor rimelig transport afstand. Præcisering af ansøgersønsker i IT-ansøgersystemet kan sikre, at en væsentlig del af fordelingsopgaven varetages automatisk.I ønskes et godt samråd i morgen.Med venlig hilsenBirgitte JosefsenFormand for Danske Regioners udvalg for Regional UdviklingDanske RegionerDampfærgevej 222100 København ØT35 29 82 07F35 29 83 00E[email protected]Officiel post bedes sendt til[email protected]www.regioner.dk