Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1023498_0001.png
1023498_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. august 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MDA/ J.nr. 2011-4272
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. juli følgerhermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 504 (SOUAlm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 504:”Ministeren bedes orientere om, hvilke ændringer der skete med begrebet”rådighedstimer” efter servicelovens § 96, da BPA blev indført, samt hvordisse ændringer er beskrevet (lovens forarbejder, bekendtgørelse, vejled-ninger etc.) og dermed hvor bindende disse ændringer er for kommunerne”
Svar:Med lov nr. 388 af 25. maj 2009 fik socialministeren bemyndigelse til at fast-tætte nærmere regler omkring udmåling af det kontante tilskud til BPA efter§§ 95 og 96. Baggrunden for reglerne, som det fremgår af bemærkningernetil lovforslaget, var blandt andet, at der var store forskelle i praksis mellemkommunerne i forhold til blandt andet aflønning i nattetimer (brug af rå-dighedsløn frem for løn inklusive nattillæg).I udmålingsbekendtgørelsen fremgår det i § 5, stk. 2, at kommunalbestyrel-sen ved udmåling af det kontante tilskud pr. time skal tage højde for tids- ogstedbestemte tillæg, funktions- og kvalifikationstillæg, arbejdsmarkedspensi-on og anciennitet. Kommunalbestyrelsen skal således som hovedregel ud-måle løn inklusive de tidsbestemte tillæg.Af udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 3 fremgår det desuden:Ved udmåling af tilskud til løn efter stk. 2, kan der i helt særlige tilfælde ud-måles tilskud til dækning af rådighedstimer. Med rådighedstimer forstås ti-mer, hvor hjælperen er til stede, men hvor der kun undtagelsesvis udføres
2
aktiviteter for borgeren, herunder i forbindelse med delt tjeneste eller ved etmere spredt hjælpebehov.Hensigten har været at give kommunen adgang til i helt særlige tilfælde atudmåle rådighedstimer, der kan få en BPA-ordning til at hænge sammen.Herved får borgeren mulighed for at rekruttere de nødvendige hjælpere og-så, hvis der er tale om ”delt tjeneste” på grund af mere spredte hjælpebehovog evt. særlige geografiske forhold.Det kan supplerende oplyses, at kommunerne er kompenseret for de mer-udgifter, der er forbundet med som udgangspunkt at skulle udmåle til løninklusiv tidsbestemte tillæg.Anvendelsen af og udmålingen til rådighedstimer er nærmere beskrevet ivejledning nr. 9 af 15. februar 2011 punkterne 29 og 74.
Benedikte Kiær/Karin Ingemann