Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 542
Offentligt
988037_0001.png
988037_0002.png
988037_0003.png

Notat

KemikalierJ.nr. MST-Ref. dobleDen 13. april 2011

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af bilaget til RoHS-direktivet vedrørende

undtagelse om brug af

Bly i PZT-baserede dielektriske keramiske materialer til kondensatorer, der ind-

går i integrerede kredsløb eller diskrete halvledere og

Cadmium i fotoresistorer til optokoblere, der anvendes i professionelt udstyr

Resume

Europa-Parlamentets og Rådet Direktiv 2002/95/EF af 27. januar 2003 om begrænsning af importog salg af elektriske og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige stoffer (RoHS-direktivet) for-byder en række farlige stoffer i elektroniske og elektriske produkter. I efterfølgende ændringsdirek-tiver har medlemslandene vedtaget i alt 39 undtagelser for specifikke anvendelser. Nærværendeforslag om tilpasning til den tekniske udvikling har til formål at indføre to nye undtagelser – en tids-ubegrænset for bly og en tidsbegrænset for cadmium.Der er skriftlig afstemning i sagen med frist til den 29. april 2011.Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle økonomiske eller erhvervsadministrati-ve konsekvenser.Beskyttelsesniveauet vurderes at blive svækket marginalt med hensyn til bly og cadmium.Regeringen støtter forslaget, da der ikke på nuværende tidspunkt findes passende alternativer tilanvendelserne og agter at stemme for forslaget.

1. Status

Kommissionen sendte den 30. marts 2011 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget harhjemmel i RoHS-direktivet, der trådte i kraft 1. juli 2006 og er implementeret i Danmark via be-kendtgørelse nr. 873 af 12. august 2006. Der skal stemmes om forslaget ved forskriftskomitéproce-dure (1999/468/EF art. 5). Forslaget er sendt til skriftlig afstemning med frist den 29. april 2011.Folketinget har ikke tidligere fået oversendt grundnotat om forslaget.

2. Formål og indhold

RoHS direktivet begrænser en række farlige stoffer i elektroniske og elektriske produkter. I efterføl-gende ændringsdirektiver har medlemslandene vedtaget i alt 39 undtagelser for specifikke anven-delser, hvoraf nogle dog er udløbet.
Formålet med det fremsendte forslag er yderligere at indføre henholdsvis en undtagelse for bly iPZT-baserede dielektriske keramiske materialer til kondensatorer, der indgår i integrerede kredsløbeller diskrete halvledere og en undtagelse for cadmium i fotoresistorer til optokoblere, der anvendesi professionelt lydudstyr indtil 31. december 2013.Kondensatorer bruges i en lang række produkter. De kan sammenlignes med opladelige batterier -blot oplades og aflades de meget hurtigere og indeholder kun en meget lille mængde elektriskenergi. Det PZT-baserede dielektriske keramiske materiale finder bl.a. anvendelse, hvor elektricitetskal omsættes til mekanisk bevægelse og/eller omvendt, f.eks. i en kontakt.I forbindelse med gennemgang af undtagelse nr. 10 i ELV-direktivet (direktiv 2000/53/EF ”End ofLife Vehicles”) gjorde interessenterne Kommissionen opmærksom på, at undtagelsen i RoHS-direktivet for anvendelsen af bly i PZT-baseret dielektrisk keramisk materiale er nødvendig, idet detikke kan lade sig gøre at producere materialet uden bly (> 1000 ppm). Kommissionen følger inte-ressenternes anbefaling, idet deres udsagn er forblevet uimodsagt.Fotoresistorer i optokoblere anvendes f.eks. til kontrolfunktioner i kredsløb, lydløse kontakter, pro-fessionel lydoptagelse og lydstyring til konferencesystemer. Resistorerne medvirker bl.a. til, at derikke er strømforbrug ved stand-by, at støj- og forstyrrelsesniveauet sænkes, og at lyden ikke falderud ved høj lydstyrke.På nuværende tidspunkt tillader den foreliggende dokumentation ikke at konkludere, at der findesfotoresistorer, hvor kravet om et indhold af cadmium i de homogene enkeltdele på under 100 ppmkan overholdes. Ligeledes kan den alternative digitale signal proces (DSP)-teknologi ikke erstattealle anvendelser, idet kvaliteten forringes. Det er specielt kritisk i forbindelse med professionelt ud-styr. Undtagelsen begrænses derfor indholdsmæssigt til professionelt udstyr og tidsmæssigt, fordidet vurderes, at den tekniske udvikling er mulig inden for en toårig periode.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

4. Nærhedsprincippet

Da der er tale om en teknisk tilpasning i allerede gældende fællesskabsregulering, vurderes det, atden forslåede regulering skal gennemføres på EU-niveau.

5. Konsekvenser for Danmark

Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Afgørelsen vil i lighed med tidligere afgørelser om specifikke undtagelser fra forbuddet i RoHS-direktivet bedst kunne gennemføres i Danmark ved udstedelse af en bekendtgørelse. Der er ikkefastsat en frist for gennemførelsen af afgørelsen, men den vil blive gennemført hurtigst muligt efteroffentliggørelsen i EU-Tidende.Samfundsøkonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser, samt forslagets statsfinansiellekonsekvenser:Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle økonomiske eller erhvervsadministrati-ve konsekvenser.

Beskyttelsesniveau:

2
I forhold til de gældende regler i RoHS-direktivet, er der tale om en marginal svækkelse af miljøbe-skyttelsesniveauet med hensyn til bly og cadmium. På den anden side giver anvendelsen af bådede beskrevne resistorer og kondensatorer en energibesparelse.

6. Høring

Grundet den stramme tidsplan har forslaget ikke været sendt i offentlig høring. Et notat om forsla-get er sendt i kort høring i Miljøspecialudvalget.Følgende kommentarer er indkommet:3Foplyser, at man ingen kommentarer har.DIoplyser, at man ingen bemærkninger har til rammenotatet og kan støtte indstillingen.LOogNOAHbemærker, at det er helt uacceptabelt med en tidsubegrænset undtagelse for bly ogat den burde udløbe samtidig med undtagelsen for cadmium.NOAHoplyser desuden at man gene-relt er af den opfattelse, at det skal tilstræbes, at giftige tungmetaller udfases.Arbejdstilsynetoplyser, at man ikke har bemærkninger til høringen.

7. Forhandlingssituationen

Forslaget har været drøftet i Kommissionens tekniske arbejdsgruppe for elektrisk og elektroniskudstyr, hvor der var opbakning til forslaget.

8. Regeringens holdning

Regeringen støtter forslaget om at give undtagelserne, da der ikke findes alternativer til anvendel-serne på nuværende tidspunkt. For så vidt angår blyundtagelsen gælder, at den skal revideres se-nest fire år efter den er givet, idet undtagelser i medfør af RoHS-direktivet har en standardlængdepå fire år, hvis ikke en kortere frist er angivet.
3