Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 51
Offentligt
901489_0001.png
901489_0002.png
Fakta om Kommunekemis aftale med Orica
Kommunekemi a/sLindholmvej 35800 NyborgTlf.: 6331 7100Web: www.kommunekemi.dkE-mail: [email protected]
Fakta om Kommunekemis aftale med Orica
Affaldet fra Orica (Australien)Kommunekemi i Nyborg har indgået aftale med det australske selskab Orica om at modtage og destru-ere 10.000 tons miljøfarligt affald, såkaldt HCB.Affaldet er i dag emballeret og ligger på en havn ved Sydney. De australske myndigheder konkludererpå baggrund af flere undersøgelser, at højtemperatur-forbrænding er den korrekte samt miljø- og sik-kerhedsmæssigt den mest forsvarlige teknologi til at destruere HCB.Et sådant forbrændingsanlæg - som Kommunekemi råder over- findes ikke i Australien. Aftalen harværet betinget af, at danske og australske myndigheder gav tilladelse til hhv. eksport, transport ogimport af affaldet - hvilket er normal procedure med alt miljøfarligt affald. Den danske Miljøstyrelse(www.mim.dk) har givet sin tilladelse i juni 2010.Transporten mellem Australien og DanmarkTransport af farligt affald sker via registrerede transportører, som er specielt uddannede til opgaven.Orica chartrer fire skibe, som kan sejle direkte fra havnen i Sydney (se bagsiden ”Botany”) til havnen iNyborg. Kommunekemi vil modtage ordren i fire portioner á 2.500 tons. Hver portion vil fylde ca. 200skibscontainere, og det første skib vil efter planen ankomme til Nyborg i december 2010.Håndtering af affaldet ved ankomst til NyborgNår et skib med affald ankommer til Nyborg, vil det lægge til ved kaj 20 eller 25. Skibet vil have udstyrombord til selv at kunne aflæsse containerne på havnen i Nyborg. Kommunekemi forventer, at densamlede tømningstid for 200 containere vil være 1-2 døgn.Straks efter aflæsning placeres containerne på trailere og transporteres ind på Kommunekemis contai-nerplads. Her placeres containerne i syv mindre felter med op til 48 skibscontainere i hver. De stables ito lag, og der er direkte adgang til samtlige containeres døråbning. Der er ingen brandrisiko ved oplag-ring af HCB i skibscontainere.Kommunekemis behandling af HCBKommunekemi er en førende virksomhed, når det gælder håndtering og destruktion af miljøskadeligestoffer på en sikkerheds- og miljømæssig forsvarlig måde. HCB-affaldet er emballeret i tromler og palle-tanke.Affaldet kommer på intet tidspunkt i kontakt med hverken luft, vand eller ansatte på Kommunekemi. Detemballerede affald køres via et lukket tromletømningsanlæg direkte i en højtemperatur forbrænding-sovn, hvor det nedbrydes i de 1200 grader varme ovne og bliver til energi.Samtlige mængder HCB bliver destrueret. Der fremkommer ingen restprodukter fra forbrænding af ’rent’HCB. Forbrændingen af HCB giver under én procent restprodukt (på grund af urenheder - fx jord - iHCB’en). Derudover kommer der slagge fra forskellige ikke brændbare produkter som keramisk materi-ale, betonrester fra procesanlæg og stålet fra de nedknuste emballager. Slaggen deponeres på Kom-munekemis eget specialdeponi, og der er ikke rester af det behandlede HCB i slaggen, der deponeres.
Emissioner fra forbrænding af HCBVed forbrænding af HCB dannes der CO2og HCl (saltsyre). HCl fjernes i den vådkemiske del af røggas-rensningen. I Kommunekemis spildevandsanlæg neutraliseres syren, som omdannes til almindelige salte,der udledes med processpildevandet til kommunens spildevandsbehandlingsanlæg.Når chlorholdigt affald forbrændes, dannes dioxin. Dioxindannelsen er lav på grund af forholdene i Kom-munekemis forbrændingsanlæg og et dioxinfilter med aktivt kul. Grænseværdien for dioxin er 0,1 nano-gram/Nm3. Kommunekemis dioxinmålinger ligger på mellem en 1/10 og 1/100-del af grænseværdien.Flyveasken, som er forbrændte, behandlede partikler i røgen, der ikke er tunge nok til at bundfælde sig,bliver filtreret fra, inden de ledes ud. Den samlede flyveaske fra Kommunekemis anlæg ændrer ikke karak-ter i forbindelse med forbrænding af HCB-affaldet. Asken deponeres på Kommunekemis specialdeponi.Farligt affald på tværs af landegrænserFå lande - om nogen i verden - kan selv håndtere alt deres affald. Danmark sender det affald ud af landet,som vi ikke selv kan håndtere. Danmark havde i 2008 en nettoeksport på over 200.000 tons anmeldeplig-tigt affald - dvs. affald, der forudsætter tilladelse til import/eksport - fra/til udlandet. Samlet set kommerJorden af med sine værste giftrester - for HCB’s vedkommende et stof, som ikke længere produceres.Australien har ikke selv mulighed for at destruere HCB. Ved at lade det ligge på oplag, kræves en jævnligomemballering, som øger affaldsmængden med ca. 10 procent pr. omemballering.Om HCB-affaldetHexachlorbenzen (HCB) er miljøskadeligt på langt sigt, og må derfor ikke komme i kontakt med naturen,hvor det gennem fødekæden kan ophobe sig i dyr og mennesker.Den konkrete HCB-mængde er et biprodukt fra produktion af plastik og opløsningsmidler. Siden produkti-onen blev lukket ned i 1991, er der ikke produceret mere HCB - et stof, der i dag er forbudt på verdens-plan.Om OricaOrica (www.orica.com) er blandt Australiens 40 største selskaber og er et børsnoteret konglomerat afforskellige aktiviteter, hvoraf den største er produktion af materialer til mineindustrien.Orica har oprettet et informationswebsite om HCB affaldet ved Sydney(www.oricabotanytransformation.com)TidsplanHvis tilladelserne gives efter den nuværende tidsplan, vil det første skib sejle fra Australien, så det an-kommer i Nyborg i december 2010. Herefter vil affaldet indgå i den løbende forbrænding på lige fod medandet affald.Yderligere informationAdministrerende direktør Carsten Fich, Kommunekemi a/s, tlf. 6331 7100.