Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 491
Offentligt
978162_0001.png
978162_0002.png
978162_0003.png
978162_0004.png
978162_0005.png
MILJØMINISTERIETEU og Internationalt politisk sekretariat
30. marts 2011
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg –Rådsmøde (land og fisk) den 14. april 2011 - miljødelen
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg tilRådsmøde (land og fisk) den 14. april 2011 - miljødelen3.Forslag til Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØFfor at forlænge optagelsen af carbendazim som aktivstofKOM (2011) 27 endelig-VedtagelseSide 2
2PUNKT 3Forslag til Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF for at forlængeoptagelsen af carbendazim som aktivstofKOM (2011) 27 endeligVedtagelseResuméKommissionen har foreslået, at optagelsen af aktivstoffet carbendazim på bilag I til direktiv91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler forlænges.Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffet fortsat vil være optaget på bilag tilbekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslaget har ingen økonomiske eller administrativekonsekvenser for stat, regioner og kommuner. Det er ikke muligt umiddelbart at vurderekonsekvenserne af forslaget for miljøbeskyttelsesniveauet.1. StatusKommissionen fremsendte den 28. januar 2011 forslag om forlængelse af optagelse afcarbendazim på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskytttelsesmidler.Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 5 og 6, somfastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet, og at optagelsen kan forlængesved udløbet af den oprindelige optagelse.Kommissionens forslag om forlængelse af optagelsen af carbendazim blev forelagt DenStående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 23. november 2010, hvor der ikkevar kvalificeret flertal for forslaget.I henhold til artikel 19 i direktiv 91/414/EØF og i overensstemmelse med artikel 5 i Rådetsafgørelse 1999/468/EF skal Kommissionen derfor forelægge Rådet et forslag til de foranstalt-ninger, der skal træffes, idet Rådet inden for en frist på tre måneder træffer afgørelse medkvalificeret flertal. Har Rådet med kvalificeret flertal ved udløbet af fristen på 3 månederhverken vedtaget forslaget uændret eller udtalt sig imod det, kan Kommissionen udstededirektivet.Det er ikke nødvendigt at forelægge Europa-Parlamentet disse forslag til beslutning tilnærmere behandling (artikel 8 i Rådets afgørelse 1999/468/EF).Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Da carbendazim har været optaget på bilag til direktiv 91/414/EØF indtil 13. juni 2011, erbaggrunden for dette forslag direktivets artikel 5, stk. 5 om proceduren for fornyet optagelse afEU-stoffer på bilag I.
32. Formål og indholdKommissionen foreslår at forlænge optagelsen af aktivstoffet carbendazim på bilag I tildirektiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Stoffet har været optaget på bilag I indtil13. juni 2011. Forlængelsen gives dog ikke for de normale 10 år, men kun indtil 30. november2014, da der stadig er bekymring over stoffet og en del datamangler.Stoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindreekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under EFSA (Den Europæiske FødevaresikkerhedsAutoritet), hvor alle EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger harresulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at forlænge optagelsen af aktivstoffetpå bilag I til direktiv 91/414/EØF.EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport1over risikovurderingen af stoffet.I følge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslagene, harvurderingerne af stoffet ud fra de i bilag IV angivne anvendelsesområder vist, at det kanantages, at stoffet og midler indeholdende disse stoffer opfylder betingelserne i henholdsvisartikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke eruacceptable effekter på sundhed og miljø.De angivne anvendelsesområder er:AktivstofCarbendazimAnvendelsesområdeBekæmpelse af svampesygdomme i korn, raps, majsog roer
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det efterfølgende en national opgave at tage stilling til,om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældendeland. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VItil direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurderinger sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdendestofferne, skal der ifølge udkastet til vurderingsrapport for nogle af stofferne tages særligthensyn til visse risici. Det kan f.eks. være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstof-fet og dets nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vilendvidere være angivet, at der om nødvendigt skal indføres risikobegrænsende foranstaltnin-ger.I vurderingsrapporterne fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelses-områder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.Carbendazim har ikke ved den fornyede vurdering været til høring i Panelet for Plantesund-hed, Plantebeskyttelsesmidler og Restkoncentrationer heraf, da EFSA eller Kommissionenikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stoffet og vurderingerne.
Rapporterne vil blive tilgængelige på EFSA’s hjemmesidehttp://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html
1
4Optagelse af stoffer på bilag I til direktiv 91/414 betyder, at Danmark forpligter sig til atacceptere fødevarer og foder med restindhold af stofferne, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1,litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for stofferne påen række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages isærskilte direktiver.3. NærhedsprincippetKommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforan-staltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslaget er ioverensstemmelse med nærhedsprincippet.4. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenser:Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet fortsat være optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr.533 om bekæmpelsesmidler.Der er ikke godkendt midler med carbendazim i Danmark.Økonomiske og administrative konsekvenser:Hvis stoffets optagelse på bilag I forlænges, vil direktivet træde i kraft 1. juni 2011 og skalvære implementeret inden 30. november 2011.Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.Beskyttelsesniveau:Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmarkved en forlængelse af optagelsen af aktivstoffet på bilag I til direktiv 91/4141/EØF, ideteffekten på beskyttelsesniveauet vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse afet middel med det pågældende aktivstof i Danmark, og dels af den efterfølgende nationalevurdering af, om midlerne kan godkendes under danske forhold.5. HøringForslaget blev sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 15. oktober 2011.Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) bemærkede, at man overordnet tilslutter sigden danske holdning, idet den generelle opfattelse er, at aktivstoffer, der er til fare forgrundvand, sundhed eller miljøet ikke skal godkendes. Endvidere bemærkede DANVA, at derikke skal kunne godkendes stoffer, hvor der mangler centrale data.Greenpeace og 3F støttede den danske holdning.Dansk Industri havde ingen bemærkninger til forslaget.Forslaget blev endvidere sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 29. marts 2011. Greenpea-ce har endnu en gang oplyst, at man tilslutter sig den danske holdning.
56. ForhandlingssituationKommissionens forslag om forlængelse af optagelsen af carbendazim har været forelagt denStående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, hvor der ikke var kvalificeret flertal forforslaget, hvorfor sagen er oversendt til Rådet.7. Dansk holdningFor carbendazim er Danmark ikke enig med Kommissionen i, at der er vist sikker anvendelsetil de i EU ansøgte anvendelsesområder. I følge EFSA’s konklusion kan risikoen for menne-sker ved brug af midler med carbendazim ikke færdiggøres, da visse undersøgelser viser, atstoffet skader arveanlæggene. Derved kan der ikke vises sikker anvendelse for sprøjteførerne.Endvidere kan risikovurderingen for miljøet heller ikke færdiggøres, da der ifølge EFSA’skonklusion mangler data til vurdering af nedbrydningen i jord.8. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen er ikke tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg.