Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 371
Offentligt
956060_0001.png
956060_0002.png
956060_0003.png
956060_0004.png
956060_0005.png
956060_0006.png
956060_0007.png
956060_0008.png
Dato: 11. februar 2011Til: Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgSagsbehandler: Ann Berit Frostholm,[email protected],31 19 32 28
Den Strategiske Plan 2011-2020Biodiversitetskonventionens Nagoya-aftale på dansk
I Miljøministeriets ”Notat om resultatet af Biodiversitetskonventionens 10.partskonference 18.-29. oktober 2010 i Nagoya, Japan”af 11. november 2010tilFolketingets Miljø- og Planlægningsudvalg er delelementer af den nye interna-tionale 20-punktsplan for biodiversitet gengivet. Danmarks Naturfredningsfor-ening (DN) har læst notatet og mener på den baggrund, at udvalget bør noteresig vigtige elementer i den globale aftale, der skal omsættes i overensstem-melse med dansk virkelighed til gavn for den biologiske mangfoldighed. Ele-menter som ikke fremgår af notatet.Fra notat til handlingsplanDN vil med denne henvendelse understrege vigtigheden af, at 20-punktsplanen fra Nagoyaomsættes til en national handlingsplan for biologisk mangfoldighed allerede i 2011. En hand-lingsplan som er tilpasset de udfordringer, der er for den biologiske mangfoldighed i Danmark.En sådan handlingsplan bør indeholde meget konkrete målsætninger, og virkemidler som ereffektive set i forhold til den udfordring vi har nationalt og lokalt i Danmark. En handlingsplanskal kunne fungere som et kompas og en hjælp til de sektorer som skal gøre en indsats og tilDanmarks 98 kommuner, som i høj grad står med ansvaret for at stoppe tabet af biodiversitetog genoprette det tabte. Og så skal en handlingsplan være tro mod den internationale strategiog de deraf følgende EU-forpligtelser, som den skal ses i sammenhæng med.
Uklarheder i Miljøministeriets notatDelmål 3: Det fremgår af notatet at økonomiske incitamenter som kan skade biodiversitetenskal afskaffes og at økonomiske incitamenter som kan fremme biodiversitet skal implemente-res. Men delmålet er langt mere vidtrækkende. Af Nagoya-aftalen fremgår det, at det eralleskadelige incitamenterder skal afskaffes eller justeres så de ikke længere har en negativ ind-virkning på den biologiske mangfoldighed og at incitamenter der gavner den biologiske mang-foldighed skal sættes i stedet. Det betyder at delmålet også kan indeholde fx tilpasning af ek-sisterende lovgivning og planlægning.Delmål 5: Ministeriet vælger at bruge en alt for snæver definition afnatural habitats.Den op-rindelige aftale fastslår at tabet af allenaturlige levestedersom minimum skal halveres. Mini-steriet vælger at fortolke naturlige levesteder som naturtyper som enge og overdrev. Det erpraktisk i forhold til den kassetænkning vi anvender i naturbeskyttelsen i dag. Men det ind-fanger ikke de naturlige levesteder som findes i havet, eller som udgøres af blottet jord i rå-stofgrave eller på landbrugsjorder, fortidsminder eller de gamle solitære træer i landskabetsom er vigtige refugier for fugle, flagermus og insekter.
Delmål 6: Det er sigtet med delmålet at sikre en bæredygtig forvaltning afheledet marineøkosystem. I notatet nævnes bæredygtig forvaltning af fisk og havvegetation for at forhindreoverudnyttelse samt genopretningsplaner for nedfiskede fiskebestande. Men delmålet omfatterogså gruppen af hvirvelløse dyr som tæller bl.a. muslinger, samt stenbund og anden uforstyr-ret havbund der fungerer som levesteder og er sårbare økosystemer. Yderligere skal der gen-opretningsplaner til foralleforringede arter i det marine miljø, ikke blot fiskebestande i krise.Delmål 11: Miljøministeriet fremhæver at mindst 17 % af jordens landområder og 10 % afhavområderne skal udlægges til beskyttede områder. Arealandelen er udtryk for et globalt mi-nimums mål. Det skal tilpasses de regionale og nationale vilkår. Det skal fremhæves, at deudlagte arealeri høj grad skal sigtebeskyttelse af økosystemer der er særligt vigtige forbiodiversitet og økosystemtjenester.Dvs. områder med naturlig dynamik, stor variation af le-vesteder, hvor naturlige processer fortsat er intakte, hvor der er en høj artsdiversitet og hvorsårbare og sjældne arter findes. Ikke skov og hav i al almindelighed til eksempel. Foruden etarealmål går delmål 11 endvidere på, at de udpegede områder er repræsentative for de økosy-stemer som findes i Danmark, at de økosystemer som særligt udpeges ervelforbundneog in-tegrerede i større hav- og landskaber samt beskyttet gennempassende og effektiveforan-staltninger.Delmål 12: Foruden forbedring af bevaringsstatus af kendte truede arter, er det også et mål atundgå udryddelse af flere arter. Delmålet omfatter alle kategorier i den danske Rødliste.
Væsentlige udeladelser i Miljøministeriets notatEn række delmål er slet ikke berørt i notatet. For enkelte delmål er det helt forståeligt, da deer mindre betydende i en dansk kontekst. Men flere delmål, som har væsentlig betydning forat stoppe tabet af biodiversitet i Danmark, og dermed er betydende for fremtidens naturpolitikog forvaltninger, er ikke kommenteret i notatet. De omtales her i prioriteret rækkefølge.Delmål 8: Her slås det fast, at forurening, overbelastning med næringsstoffer nævnes speci-fikt, skal bringes til niveauer der ikke skader den biologiske mangfoldighed eller økosystemtje-nester senest i 2020. Netop næringsstofbelastning er en af de væsentligste kilder til tab af bio-logisk mangfoldighed i Danmark og rammer alle typer af økosystemer. Det er derfor også et afde helt centrale mål at arbejde med i en dansk kontekst, hvis vi tager vores internationale for-pligtelse alvorligt.Delmål 17: Delmålet er ikke berørt i notatet. Herigennem forpligtes Danmark til at udarbejde,implementere og benytte som politisk ledelinje en strategi og handlingsplan for biologiskmangfoldighed senest i 2015. Den seneste handlingsplan for biologisk mangfoldighed udløb i2009 og blev ikke midtvejsrevideret i 2007 som bestemt i handlingsplanen.Delmål 4: Målet går på at alle dele af samfundet skal implementere planer for bæredygtig pro-duktion og forbrug af hensyn til at begrænse trykket på naturressourcerne. Målet er ikke om-talt, på trods af at Global Living Report 2010 (udarbejdes af WWF) viser, at Danmark har det3. største forbrug af ressourcer pr indbygger set globalt. Skulle alle leve som os, skulle vi bru-ge 4,5 jordkloder mere. Men vi har kun denne ene og vi forbruger langt ud over egen lande-grænse til skade for den biologiske mangfoldighed globalt.Delmål 19: Delmålet, som omhandler viden om biodiversitet og værdien heraf, er ikke beskre-vet. I lyset af at vi mangler viden på det konkrete plan, blandt andet når det kommer til år-sagssammenhænge mellem vores adfærd/initiativer/effekter for den biologiske mangfoldighed,kendskab til hvor de biologisk set mest værdifulde områder findes, og en lang række arterslevevis, er der behov for at sætte fokus på den vidensbaserede naturforvaltning.Delmål 13: Her forpligter vi os til at sikre den genetiske variation blandt de plante- og dyrear-ter og deres vilde slægtninge, som er eller i fremtiden kan få betydning for fødevareforsynin-gen. Gamle danske husdyrracer tælles i dag blandt de truede arter. Selv om de indeholder2
genetisk materiale som kan være værdifuldt i fremavlen af fremtidens husdyr og dermed føde-vareproduktion, bliver dette ikke berørt i notatet.
Bilag 1 – Oversigtsskema indeholdende original aftaletekst med danskoversættelse indeholdende Miljøministeriets resume og Danmarks Na-turfredningsforenings bemærkninger hertil.Original aftaletekstDN’s oversættelse af aftalens20 delmålSenest I 2020 er hele befolkningenbekendt med de værdier der knyt-ter sig til biodiversitet og de skridtde selv kan tage for at bevare ogbruge biodiversitet bæredygtigt.Miljøministeriets gengivelse afaftalens indhold fra notatet. Medrødt DN’s bemærkningerDelmålet er ikke nævnt.Overraskende da det er et af Miljø-ministerens satsningsområder atgøre biologisk mangfoldighed til enfolkesag.Inkorporering af værdien af biologiskmangfoldighed i nationale og lokaleudviklings- og fattigdomsbekæmpel-sesstrategiersamt nationale regnskaber.Delmålet skal desuden indarbejdes iplanlægningsprocesser og diversenationale rapporteringssystemer.
1:By 2020, at the latest,people are aware of thevalues of biodiversity andthe steps they can take toconserve and use it sustain-ably.2:By 2020, at the latest,biodiversity values havebeen integrated into nation-al and local developmentand poverty reductionstrategies and planningprocesses and are beingincorporated into nationalaccounting, as appropriate,and reporting systems.3:By 2020, at the latest,incentives, including subsi-dies, harmful to biodiversityare eliminated, phased outor reformed in order to mi-nimize or avoid negativeimpacts, and positive incen-tives for the conservationand sustainable use of bio-diversity are developed andapplied, consistent and inharmony with the Conven-tion and other relevant in-ternational obligations, tak-ing into account nationalsocio-economic conditions.
Senest i 2020 er værdier ved bio-logisk mangfoldighed indarbejdet inationale og lokale udviklings- ogfattigdomsbekæmpelsesstrategierog planlægningsprocesser og er påpassende vis under indarbejdelse ide nationale regnskaber og rappor-teringssystemer.
Senest I 2020 er incitamenter ogstøtteordninger, som er skadeligefor biodiversitet elimineret, udfaseteller omdannet med henblik på atminimere eller undgå negativeeffekter, og positive incitamenterfor beskyttelse og bæredygtig brugaf biodiversitet er udviklet og bragti anvendelse, i overensstemmelseog harmoni med Biodiversitetskon-ventionen og andre relevante in-ternationale forpligtelser underhensyntagen til nationale socio-økonomiske tilstande.
Afskaffelse af økonomiske incitamen-ter til skade for biologisk mangfol-dighed og indførelseaf gavnlige økonomiske incitamenter.Delmålet er langt mere vidtgåendeend beskrevet. Der er tale omalletyper af incitamenter,ikke blot øko-nomiske.Det er helt afgørende for målopfyl-delsen, at de incitamenter som fin-des rent faktisk virker til fordel formålet. Dette er kun i ringe omfangtilfældet i Danmark og delmålet børderfor have høj prioritet.
3
4:By 2020, at the latest,Governments, business andstakeholders at all levelshave taken steps to achieveor have implemented plansfor sustainable productionand consumption and havekept the impacts of use ofnatural resources well with-in safe ecological limits.5:By 2020, the rate of lossof all natural habitats, in-cluding forests, is at leasthalved and where feasiblebrought close to zero, anddegradation and fragmenta-tion is significantly reduced.
Senest I 2020 har myndigheder,erhvervsliv og interessenter på alleniveauer taget skridt til at opnåeller har implementeret planer forbæredygtig produktion og forbrugog holder effekterne af forbrug afnaturressourcer godt inden for deøkologiske grænseri.
Delmålet er ikke beskrevet.Living Planet Report 2010 viser, atdanskerne på grund af vores levevisafsætter det 3. største økologiskefodspor i verden. Med andre ordlægger vi beslag på ca. 4,5 gang såstor en del af naturressourcerne,som vi i gennemsnit har til rådighedpr. indbygger globalt.Nedbringelse af tabet af naturtyperherunder skove til mindst det halveog – hvor muligt – tilNul.Delmålet omfatterallenaturligele-vesteder,ikke blot et udefineret an-talnaturtyper.Der er en hårfin ogvæsentlig forskel på levesteder ognaturtyper, som er vigtig at få med.Desuden skal ødelæggelse og op-splitning af de naturlige levestedervære markant reduceret.
I 2020 er raten af tab af alle natur-lige levesteder incl. skove somminimum halveret og hvor muligtbragt tæt på nul og degradering ogfragmentering er betydeligt redu-ceret.
6:By 2020 all fish and in-vertebrate stocks and aqua-tic plants are managed andharvested sustainably, le-gally and applying ecosys-tem based approaches, sothat overfishing is avoided,recovery plans and meas-ures are in place for all dep-leted species, fisheries haveno significant adverse im-pacts on threatened speciesand vulnerable ecosystemsand the impacts of fisherieson stocks, species and eco-systems are within safeecological limits.7:By 2020 areas underagriculture, aquaculture andforestry are managed sus-tainably, ensuring conserva-tion of biodiversity.8:By 2020, pollution, in-cluding from excess nu-trients, has been brought tolevels that are not detri-mental to ecosystem func-tion and biodiversity.
I 2020 er alle bestande af fisk,hvirvelløse dyr og vandplanterforvaltet og høstet bæredygtigt,legalt og gennem økosystembase-rede metoder, så overfiskeri und-gås. Genopretningsplaner og mål-sætninger er på plads for alle for-ringede arter, fiskeri har ingenbetydende negativ effekt på truedearter og sårbare økosystemer ogfiskeriets effekt på bestande, arterog økosystemer er inden for sikreøkologiske grænserii.
Bæredygtig forvaltning af fisk oghavvegetation for at forhindre over-udnyttelse samt genopretningsplanerfor nedfiskede fiskebestande.Delmålet omfatter også gruppen afhvirvelløse dyr som bl.a. muslinger.Foruden genopretningsplaner fornedfiskede fiskebestande, skal dergenopretningsplaner til foralle øvri-geforringede arter i det marine mil-jø.
I 2020 er arealer med landbrug,skovbrug og akvakultur forvaltetbæredygtigt, så beskyttelse afbiologisk mangfoldighed sikres.
Bæredygtig forvaltning af arealermed landbrug, skovbrug og akvakul-tur, så beskyttelse afbiologisk mangfoldighed sikres.Ingen bemærkninger.
I 2020 er forurening, herunderogså overskud af næringsstoffer,bragt til niveauer der ikke er ska-delige for økosystemfunktioner ogbiologisk mangfoldighed.
Delmålet er ikke beskrevet.Delmålet omfatter en af de mestbetydende kilder til tab af biodiversi-tet i Danmark: Den voldsomme næ-ringsstofbelastning.
4
9:By 2020, invasive alienspecies and pathways areidentified and prioritized,priority species are con-trolled or eradicated, andmeasures are in place tomanage pathways to pre-vent their introduction andestablishment.10:By 2015, the multipleanthropogenic pressures oncoral reefs, and other vul-nerable ecosystems im-pacted by climate change orocean acidification are mi-nimized, so as to maintaintheir integrity and function-ing.11:By 2020, at least 17per cent of terrestrial andinland water, and 10 percent of coastal and marineareas, especially areas ofparticular importance forbiodiversity and ecosystemservices, are conservedthrough effectively andequitably managed, ecologi-cally representative andwell connected systems ofprotected areas and othereffective area-based con-servation measures, andintegrated into the widerlandscape and seascapes.
I 2020 er invasive arter og deresspredningsveje identificerede ogprioriterede, prioriterede arter erunder kontrol eller udryddet, ogmål for forvaltning af sprednings-veje er på plads med henblik på atforebygge invasive arters introduk-tion og etablering.
Delmålet er ikke beskrevet.Delmålet er rettet mod en kendttrussel og skal også tages alvorligt ien dansk kontekst.
I 2015 er de mange forskelligetrusler fra menneskelige aktivitetermod koralrev, og andre sårbareøkosystemeriiipåvirket af klimafor-andring eller havforsuring, mini-meret så deres integritet og funk-tioner bevares.
Beskyttelse af koralrev og andresårbare økosystemer, der påvirkes afklimaændringer (skalvære gennemført allerede i 2015).Delmålet relaterer sig både til økosy-stemer som påvirkes af klimaæn-dringer og økosystemer som påvir-kes af havforsuring.Udlæg af mindst 17 % af Jordenslandområder og 10 % af havområ-derne til beskyttede områder.Delmålet tilsiger, at de udlagte area-leri høj gradskal sigte påbeskyttel-se af økosystemer der er særligtvigtige for biodiversitet og økosy-stemtjenester.Dvs. områder mednaturlig dynamik, stor variation aflevesteder, hvor naturlige processerfortsat er intakte, hvor der er en højartsdiversitet og hvor sårbare ogsjældne arter findes.Arealandelen er global og skal tilpas-ses de regionale og nationale vilkår.Det skal fortolkes som en mini-mumsmålsætning.Det vægtes i delmålet, at de udpe-gede områder er repræsentative ogsammenhængende i økologisk for-stand.
I 2020 er mindst 17 % af land-arealet incl. ferskvandsområdersamt 10 % af havarealet og kyst-områderne, især områder som ersærligt vigtige for biodiversitet ogøkosystemtjenester, beskyttetgennem effektivt og passendeforvaltede, økologisk repræsentati-ve og velforbundne systemer afbeskyttede områder og andre ef-fektive områdebaserede foran-staltninger, og integrerede i brede-re hav- og landskaber.
12:By 2020 the extinctionof known threatened spe-cies has been preventedand their conservation sta-tus, particularly of thosemost in decline, has beenimproved and sustained.
I 2020 er udryddelsen af kendtetruede arter forebygget og deresbeskyttelsesstatus, særligt forarter med størst tilbagegang, erforbedret og opretholdt.
Forbedring af truede arters beva-ringsstatus.Det ligger i desuden i delmålet, atudryddelse af arter skal undgås.Delmålet omfatter alle rødliste-systemets grupper, herunder artersom er kritisk truet, moderat truet,sårbare og næsten truet.
5
13:By 2020, the geneticdiversity of cultivated plantsand farmed and domesti-cated animals and of wildrelatives, including othersocio-economically as wellas culturally valuable spe-cies is maintained, andstrategies have been devel-oped and implemented forminimizing genetic erosionand safeguarding their ge-netic diversity.Target 14:By 2020, eco-systems that provide essen-tial services, including ser-vices related to water, andcontribute to health, livelih-oods and well-being, arerestored and safeguarded,taking into account theneeds of women, indigen-ous and local communities,and the poor and vulnera-ble.15:By 2020, ecosystemresilience and the contribu-tion of biodiversity to car-bon stocks has been en-hanced, through conserva-tion and restoration, includ-ing restoration of at least15 per cent of degradedecosystems, thereby contri-buting to climate changemitigation and adaptationand to combating desertifi-cation.16:By 2015, the NagoyaProtocol on Access to Ge-netic Resources and the Fairand Equitable Sharing ofBenefits Arising from theirUtilization is in force andoperational, consistent withnational legislation.17:By 2015 each Party hasdeveloped, adopted as apolicy instrument, and hascommenced implementingan effective, participatoryand updated national biodi-versity strategy and action
I 2020 er den genetiske diversitetblandt kultiverede planter og hus-dyr og deres vildtlevende slægt-ninge incl. andre samfundsøkono-misk såvel som kulturelt værdiful-de arter bevaret, og strategier forminimering af genetisk erosion ogbeskyttelse af deres genetiskevariation er udviklet og implemen-teret.
Delmålet er ikke beskrevet.Gamle danske husdyrracer tællesblandt de truede arter i Danmark.
I 2020 er økosystemer som yderessentielle tjenester, incl. tjenesterrelateret til vand, og bidrager tilsundhed, levebrød og trivsel, gen-oprettet og beskyttet, under hen-syntagen til kvinder, oprindelige oglokale samfund, og de fattige ogsårbare.
Sikring og genopretning af vitaleøkosystemer, især vand, som bidra-ger til sundhed og velfærd.Ingen bemærkninger.
I 2020 er økosystemernes robust-hed og bidraget fra biodiversitet tilkulstoflagring øget gennem beva-ring og genopretning, indbefatten-de genopretning af mindst 15 % afde forringede økosystemer, ogbidrager derved til minimering afklimaforandringerne og klimatil-pasning samt bekæmpelse af ør-kenspredning.
Forbedring af økosystemernes ro-busthed i forhold til tilpasning tilklimaændringer og somkulstoflagre gennem genopretning afmindst 15 % ødelagte økosystemer.Ingen bemærkninger.
I 2015 er Nagoya-protokollen omadgang til genetiske ressourcer ogligelig fordeling af udbyttet derfratrådt i kraft og operationel, i trådmed national lovgivning.
Delmålet er ikke beskrevet.Ingen bemærkninger.
I 2015 har hver part udarbejdet,indført som politisk instrument ogpåbegyndt implementering af eneffektiv, participatorisk og opdate-ret biodiversitetsstrategi og hand-lingsplan.
Delmålet er ikke beskrevet.Danmark forpligtes herigennem til atudarbejde, implementere og benyttesom politisk ledelinje en strategi oghandlingsplan for biologisk mangfol-dighed senest i 2015.
6
plan.18:By 2020, the traditionalknowledge, innovations andpractices of indigenous andlocal communities relevantfor the conservation andsustainable use of biodiver-sity, and their customaryuse of biological resources,are respected, subject tonational legislation and re-levant international obliga-tions, and fully integratedand reflected in the imple-mentation of the Conven-tion with the full and effec-tive participation of indi-genous and local communi-ties, at all relevant levels.19:By 2020, knowledge,the science base and tech-nologies relating to biodi-versity, its values, function-ing, status and trends, andthe consequences of itsloss, are improved, widelyshared and transferred, andapplied.
I 2020 er oprindelige folks og loka-le samfunds traditionelle viden,opdagelser og metoder til bevaringog bæredygtig brug af biodiversitetog deres sædvanlige brug af biolo-giske ressourcer respekteret, ioverensstemmelse med nationallovgivning og relevante internatio-nale forpligtelser, og fuldt integre-ret og reflekteret i implementerin-gen af konventionen med fuld-stændig og effektiv deltagelse afoprindelige folk og lokalsamfund,på alle relevante niveauer.
Delmålet er ikke beskrevet.Ingen bemærkninger.
Senest i 2020 er den videnbase ogde teknologier der relaterer sig tilbiodiversitet, biodiversitetsværdi-er, funktioner, status og trends, ogkonsekvenserne af biodiversi-tetstab, forbedret, vidt spredt, deltog anvendt.
Delmålet er ikke beskrevet.Delmålet sætter en vidensbaseretpolitik og forvaltning i centrum forindsatsen. Formidling af eksisterendeog ny viden til alle grene af samfun-det. Fokus på kobling mellem grund-forskning og forskning i problemstil-linger som er væsentlige for samfun-det at få løst.Delmålet er ikke beskrevet.Ingen bemærkninger.
20:By 2020, at the latest,the mobilization of financialresources for effectivelyimplementing the StrategicPlan 2011-2020 from allsources and in accordancewith the consolidated andagreed process in the Strat-egy for Resource Mobiliza-tion should increase sub-stantially from the currentlevels. This target will besubject to changes contin-gent to resources needsassessments to be devel-oped and reported by Par-ties.
Senest i 2020 skal mobiliseringenaf finansielle ressourcer, til effek-tivt at implementere den Strategi-ske plan for 2011-2020, fra allekilder og i overensstemmelse medden konsoliderede og besluttedeproces i Strategien om ressourcemobilisering øges væsentligt fradet nuværende niveauiv.Dette mål bliver genstand for æn-dringer betinget af vurderinger afressourcebehovet som skal udvik-les og reporteres af parterne.
i
Der er behov for at få en videnskabelig definition af, hvor de økologiske grænser er for hvertaf de ni definerede økosystemer i Danmark.iiSamme som note i.iiiDet er et fortolkningsspørgsmål om delmålet udelukkende omfatter sårbare marine økosy-stemer, eller om det også kan rumme økosystemer på land som er sårbare over for klimafor-
7
andringer. Det fremgik ikke entydigt af forhandlingerne hvad der skulle være omfattet af del-målet.iv2010-niveauet.
8