Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 353
Offentligt
952415_0001.png
952415_0002.png
952415_0003.png
952415_0004.png
952415_0005.png
1MILJØstyrelsenMiljøteknologi

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag til beslutning om revision af miljømærkekriterier for tildeling af EU-

miljømærket Blomsten til 2 produktgrupper, hhv. rengøringsmidler og håndopvaskemidler.

Resume

Kommissionen har fremsendt forslag til reviderede miljømærkekriterier for to produktgrupper, hhv. ren-gøringsmidler og håndopvaskemidler.Der fastsættes kriterier for det samlede indhold af farlige stoffer, især i forhold til vandmiljøet, og enrække parfumestoffer er udelukket, pga. deres sensibiliserende effekt. Af hensyn til arbejdsmiljøet harDanmark fået indført i forslaget, at parfumestoffer ikke er tilladt i blomstmærkede produkter til professio-nelt brug (f.eks. rengøring/opvask på arbejdspladser, institutioner mm.).Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.

1. Status

Rengøringsmidler

Kommissionen har den 11. januar 2011 fremsendt forslag til beslutning om reviderede miljømærkekri-terier for tildeling af EU-miljømærket til produktgruppen rengøringsmidler. Forslaget skal til afstemningd. 11. februar 2011 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.

Håndopvaskemidler

Kommissionen har den 11. januar 2011 fremsendt forslag til beslutning om revidering af miljømærke-kriterier for tildeling af EU-miljømærket til produktgruppen håndopvaskemidler. Forslaget skal til af-stemning d. 11. februar 2011 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.De to kriterieforslag har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.66/2009 af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrolbeskrevet i art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af17. juli 2006, jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for etforslag, udsteder Kommissionen beslutningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskon-trol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen forRådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et for-slag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal ellerudtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen,efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.

2. Formål og Indhold

De foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU-miljømærket tilvirksomheder, der producerer rengøringsmidler og håndopvaskemidler.Der er tale om to forskellige produktgrupper med hvert sit miljømærkedokument, men da de miljømæs-sige krav til produktgrupperne er meget identiske, og revisionen og diskussionen er meget overlappen-de, omtales arbejdet nedenfor for begge produktgrupper.Produktgruppen

rengøringsmidler

omfatter universalrengøringsmidler, sanitetsrengøringsmidler og vin-duesrens til både privat og professionelt brug.Universalrengøringsmidlerer beregnet til regelmæssig rengøring indendørs af gulve, vægge, lofterog andre faste overflader. Rengøringsmidlerne kan enten være beregnet til brug uden fortynding(f.eks. pumpespray) eller skulle fortyndes før brug.2. februar 2011sanMST-133-00002//00009
2Sanitetsrengøringsmidlerer beregnet til regelmæssig fjernelse (inklusive afskuring) af snavs og/elleraflejringer i sanitære faciliteter såsom vaskerum, badeværelser og køkkener.Vinduesrenser beregnet til regelmæssig rengøring af vinduer.
Det er 3. generation af miljømærkekriterier for rengøringsmidler. Siden sidste revision (2004) er antalletaf blomstmærkede rengøringsmidler på europæisk plan steget fra 4 til 157 licenser (pr. 31/12 2010),heraf er seks licenser i Danmark.Produktgruppen

håndopvaskemidler

omfatter alle opvaskemidler, der er beregnet til opvask i hånden affade, service, gryder, pander og andet køkkenudstyr mv. til både privat og professionelt brug.Det er 3. generation af miljømærkekriterier for håndopvaskemidler. Siden sidste revision (2004) er antal-let af blomstmærkede håndopvaskemidler på europæisk plan steget fra. For håndopvaskemidler er an-tallet af licenser siden 2004 steget fra 11 til 75, heraf er to licenser i Danmark.For begge produktgrupper sigter kriterierne især på:at promovere produkter med færre farlige stoffer, og dermed en mindre miljøbelastningat mindske eller forebygge sundhedsmæssige eller miljømæssige risici ved anvendelsen af farligestofferat minimere emballageaffald

Kriterier

Kritisk fortyndingsvolumen.

På baggrund af alle (inkl. parfumestoffer og konserveringsmidler, uan-set koncentration) indgående stoffers giftighed over for vandmiljøet udregnes produktets kritiske for-tyndingsvolumen (påvirkning af vandmiljøet). Det kritiske fortyndingsvolumen samler således bl.a.giftighed og nedbrydelighed i en og samme værdi, og gør det muligt at sammenligne to produktersteoretiske miljøpåvirkning.Værdien afhænger af, om produktet er til almindelig rengøring, vinduesvask, opvask mm.

Nedbrydelighed.

Anvendte tensider (vaskeaktive stoffer) skal være anaerobt nedbrydelige, dvs. kun-ne nedbrydes under forhold, hvor ilt ikke er til stede (typisk i bundsedimenter). En mindre mængdetensider (2-4%) må anvendes, hvis de ikke er anaerobt nedbrydelige. I så fald må tensidet ikke klassi-ficeres som meget giftigt.Iflg. EU lovgivningen skal alle vaskeaktive stoffer (tensider) være nedbrydelige under forhold, hvor ilter til stede (aerobe forhold). Anaerob nedbrydelighed er ikke et lovmæssigt kriterium.

Regulerede stoffer og blandinger

Kriterierne tillader ikke brugen af følgende navngivne stoffer: alkyl phenol ethoxylater (APEO’er) ogafledte stoffer heraf, nitro- og polycykliske muskolier (parfumer), EDTA, NTA, og en række konserve-ringsmidler: 5-bromo-5-nitro-1,3-diozane, 2-bromo-2-nitropropane-1,3-diol, diazolinidylurea, formalde-hyd, natrium hydroxy methyl glycinate.

Parfume og sensibiliserende stoffer.

For parfumer gælder, at de parfumer – der skaldeklareresproduktet ifølge EU's forordning om vaske- og rengøringsmidler (nr. 648/2004) – ikke må anvendes.Koncentrationsgrænsen i miljømærkekriterierne er 0,010%.Parfume må ikke indgå i produkter til professionelt brug.Øvrige sensibiliserende stoffer, der kan klassificeres som værende sensibiliserende ved indånding(R42) eller berøring ved kontakt med huden (R43) må ikke anvendes i koncentrationer over 0,010%.

Biocid aktiv stoffer/konserveringsmidler.

Der må kun tilsættes biocid aktiv stoffer med henblik på atkonservere selve produktet, og i rette dosis (anbefalet af producenten af konserveringsmidlet). Produktetmå ikke markedsføres som havende en desinficerende effekt.

Mikroorganismer

må ikke tilsættes produktet.
3

Basiskrav

Som en konsekvens af den reviderede forordning for EU-Blomsten (nr. 66/2010) stilles der nu enrække basiskrav således, at produktet ikke må tilsættes stoffer eller blandinger, der (på tidspunktet forlicensudstedelse) kan klassificeres (inkl. selvklassificering) som giftige, kræftfremkaldende, mutageneeller reproduktionstoksiske i kategorierne I-III (CMR I-III), sensibiliserende eller miljøfarlige. Desudenudelukkes stoffer, der i EU's REACH forordningens artikel 57, defineres somsærligt problematiskestoffer(SVHC). Koncentrationsgrænsen er 0,010%.Stoffer og blandinger er alle tilsatte ingredienser, bl.a. vaskeaktive stoffer (tensider), parfume (stofferog parfumeblandinger), enzymer, konserveringsmidler mm.

Afvigelser fra ovenstående basiskrav

Kommissionen har mulighed for at afvige fra disse basiskrav, såfremt det teknisk set ikke er muligt, aterstatte stofferne, og Kommissionens forslag afviger på følgende områder og tillader brugen af:

Tensider,

der er klassificeret som meget giftige for vandmiljøet (R50). Tensider er de vaskeaktivestoffer i vaskemidler, og virker ved at emulgere/opløse fedt, så det kan opblandes i vaskevandet.Samme virkning har tensider også på levende celler, der i høj grad består af fedt.Det er blevet vurderet, at så længe et R50-klassificeret tensid ikke samtidig er klassificeret som ha-vende langvarig effekt i vandmiljøet (R53), så vil tensidet blive nedbrudt hurtigt. Tensider reguleres iøvrigt også af parameteren ”Kritisk fortyndingsvolumen” (se ovenfor).

Parfumer

undtages fra basiskravet, hvis de er klassificeret som R52-53 (skadelig for vandmiljøet, kanforårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet).

Enzymer, og katalysatorer

(til koldtvandsvaskemidler) undtages fra basiskravet, der udelukker stof-fer med sensibiliserende effekt, idet disse typisk er klassificeret som sensibiliserende. Enzymer ogkatalysatorer anvendes i små mængder, men giver overordnet en miljømæssig fordel i forhold til pro-dukter, der ikke indeholder enzymer.

Konserveringsmidler

i produktet undtages af forslagets basiskrav om miljøfarlighed, idet konserve-ringsmidler, der er klassificeret som miljøfarlige (med R-sætningerne R50-53 eller R51-53) må anven-des i koncentrationer over 0,010%. Sådanne konserveringsmidler må ikke være bioakkumulerende,og indholdet begrænses under alle omstændigheder i beregningen af produktets samlede giftighedoverfor vandmiljøet (kritisk fortyndingsvolumen, se ovenfor).

Emballage, kvalitet og forbrugerinformation

Emballagekrav

stilles for at sikre et minimalt forbrug af emballage. I tilfælde af fortyndede produkter(klar-til-brug) i form af sprayprodukter, må disse ikke indeholde drivmidler, men alene virke ved pum-pe.

Brugsegnethed.

Produktet skal være brugsegnet og opfylde forbrugernes behov, og testes til at haveen rengørings- eller opvaskeeffekt, som er mindst lige så god som et markedsledende eller relevantreferenceprodukt.

Forbrugeroplysning.

Producenten skal sikre, at der gives relevante oplysninger om brugen af rengø-rings- eller opvaskemidler, herunder råd der kan spare miljøet for unødig påvirkning og informationom sikker håndtering.

3. Nærhedsprincippet

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af miljømærkeordningen. Forslaget opfylder derforbåde nærheds- og proportionalitetsprincippet.

4. Gældende dansk ret

Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.

5. Konsekvenser for Danmark

4Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelse af miljømærket (licens) indebærer udgifter for ansøgeren, men disse udgifter forventes opvejet af dekonkurrencemæssige fordele ved erhvervelse af miljømærket.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet positivt i EU, damiljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den bedste 10-20% bedste del af markedet i EU.

6. Høring

Et tidligere udkast af Kommissionens forslag har været sendt i høring hos Miljømærkenævnet i perio-den 23. august til 13. september 2010. Der indkom ikke høringssvar.Forslaget har ikke været i høring.Et rammenotat har været i høring i EU-specialudvalget for Miljø med frist til tirsdag den 25. januar2011 kl. 15. Der er ikke indkommet høringssvar.

7. Forhandlingssituationen

Arbejdet med revisionen af miljømærkekriterier for både rengøringsmidler og håndopvaskemidler harværet ledet af den danske konsulentvirksomhedDHIfor Kommissionen. Miljømærkekriterierne for-ventes vedtaget i forskriftudvalget. Overordnet set er der enighed om, at ændringerne medfører enstramning, således at kravene er selektive i forhold til markedets produkter.Forhandlingerne har især drejet sig om CDV-værdien (det kritiske fortyndingsvolumen). Værdierne erblevet strammet op til 20%. For produkter i Norden forventes denne tilpasning ikke at medføre pro-blemer. Sydeuropæiske lande må forventes at skulle tilpasse deres produkter, f.eks. pga. højt indholdaf parfume.Forslaget indeholder mulighed for at miljømærkerengøringsmidler,der er klar til brug, uden foregå-ende fortynding i vand. Det er primært tale om produkter på spray. Det har været diskuteret om så-danne produkter skulle kunne opnå miljømærket, fordi de dels medfører transport af vand (der er enstor del af produktet) og dels, fordi sprayprodukter kan give anledning til aerosoler. Gennemgåendestøtter de fleste lande muligheden for sprayprodukter, fordi disse produkter har vundet indpas påmarkedet. Der stilles særlige krav til CDV-værdien og emballagen til disse produkter, bl.a. at der ogsåskal markedsføres refill-produkter, der også mindsker emballageforbruget.Kravet til anaerob nedbrydelighed af de vaskeaktive stoffer (tensider) er blevet ændret, så der tilladesen mindre mængde tensider, der ikke nedbrydes biologisk under anaerobe (iltfri) forhold. Især Kom-missionen og industrien har presset på. Såfremt et tensid er miljøfareklassificeret som R50 (megetgiftigt for vandlevende organismer) skal det også være anaerobt nedbrydeligt.Blomstens reviderede forordning fra februar 2010 betyder, at miljømærkede produkter sombasiskravikke må indeholde en række miljø- og sundhedsklassificerede stoffer i koncentrationer over 0,010%,medmindre sådanne stoffer ikke kan substitueres. Kommissionen foreslår en række afvigelser herfra.Den vigtigste afvigelse er brugen af miljøfareklassificerede konserveringsmidler. Kommissionen har d.13. september fået et lignende forslag gennemført for miljømærkede tekstil- og maskinopvaskemidler.Parfumestoffer, der iflg. EU's vaskemiddelforordning skal deklareres på produkterne, må ikke indgå iet miljømærket rengørings- eller håndopvaskemiddel i koncentrationer over 0,010%. Kommissionenønsker ikke (og der kan ikke findes flertal for) at udelukke parfume i miljømærkede forbrugerproduk-ter. Af hensyn til arbejdsmiljøet har Danmark forslået og fået indført, at produkter til professionelt brugikke må indeholde parfumestoffer.
5Parfumer, der er klassificeret som skadelige for vandmiljøet (R52/53), er tilladt at tilsætte. Da mangeparfumestoffer i sig selv er miljøfarlige (klassificeret som R50/53 eller R51/53), skønner Kommissio-nen, at forslaget som helhed fremmer de mindst miljøfarlige parfumestoffer.Danmark har foreslået krav, der betyder, at produkterne ikke må indeholde mikroorganismer, der afnogen hævdes at kunne have en rengørende effekt. Denne effekt er ikke dokumenteret, ligesom denmiljø- og sundhedsmæssige vinkel ved bakterieholdige rengøringsprodukter ikke er afdækket.Miljømærkede rengørings- og opvaskemidler må ikke markedsføres som havende en desinficerendeeffekt.

8. Dansk holdning

Regeringen er overordnet enig i Kommissionens krav, og forventer at kunne stemme for. Regeringenlægger dog afgørende vægt på, at der ikke kommer yderligere Kommissionsafvigelser i forhold til dekrav som Blomstens forordning opstiller i forhold til forordningens basiskrav.Regeringen støtter Kommissionens forslag mht. parfume. Regeringen lægger afgørende vægt på, atkendte (dvs. klassificerede) allergifremkaldende parfumer ikke tillades i et miljømærket rengørings-eller håndopvaskemiddel. Regeringen lægger tillige vægt på at beholde kravet, der udelukker al brugaf parfume i de professionelle rengørings- og håndopvaskemidler.Danmark har foreslået strammere krav til CDV (det kritiske fortyndingsvolumen), ligesom Danmarkgerne så kravet til anaerob nedbrydelighed beholdt. Regeringen lægger vægt på, at CDV kravet ikkeslækkes yderligere, og vil arbejde for, at kravet til anaerob nedbrydelighed af tensider tages op vednæste revision.Danmark er skeptisk overfor brugen af fortyndede sprayprodukter (i produktgruppenrengøringsmid-ler),men anerkender også, at markedsudbredelsen af disse produkter er blevet større og større i se-neste år, i EU og Danmark, og at der ved at stille miljøkrav til dette produktområde kan høstes enmiljøgevinst. I den forbindelse lægger Danmark vægt på, at emballagekravene ikke slækkes forsprayprodukter i rengøringsmidler, men også generelt for begge produktgrupper.Danmark støtter overordnet Blomstens basiskrav til produkterne, men kan acceptere Kommissionensforeslåede afvigelser fra basiskravet, bl.a., at miljøfarlige konserveringsmidler tillades i et vist omfang.Danmark stemte imod dette (13. september 2010) ved afstemningen af produktgrupperne tekstilva-skemidler og maskinopvaskemidler. Kriterierne blev vedtaget, og Danmark har heller ikke i nærvæ-rende forhandlinger kunnet finde opbakning til at stramme kravet til konserveringsmidler.I forhold til de nuværende kriterier er kravet ikke ændret, og dermed er der ikke tale om, at beskyttel-sesniveauet slækkes, men Danmark vil fortsat arbejde for, at få begrænset brugen af disse konserve-ringsmidler, evt. ved næste revision af kriterierne.Danmark er enig i Kommissionens forslag, der ikke tillader markedsføring af miljømærkede rengø-rings- og opvaskemidler som desinficerende. Det er bl.a. vigtigt af hensyn til resistensforebyggelse atundgå unødig brug af biocid aktiv stoffer i almindelige forbrugerprodukter. Forslaget som helhed ude-lukker bl.a. brugen af nanosølv og triclosan.Mikroorganismer udelukkes i miljømærkede rengørings- og opvaskemidler pga. ringe viden om så-danne organismer og stoffer i produkterne, og ikke så meget på grund af kendt viden om miljø-og/eller sundhedsfarlige egenskaber. Regeringen vil lægge vægt på, at dette krav beholdes.

9. Tidligere forelæggelser for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.