Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 353
Offentligt
952414_0001.png
952414_0002.png
952414_0003.png
1MILJØstyrelsenMiljøteknologi

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag til beslutning om revision af miljømærkekriterier for tildeling af EU-

miljømærket Blomsten til produktgruppen smøremidler.

Resume

Kommissionen har fremsendt forslag til reviderede miljømærkekriterier for smøremidler, der anven-des i bl.a. motorer og industriprocesser.Der fastsættes kriterier for indholdet af farlige stoffer, og produktets giftighed overfor vandlevendeorganismer, nedbrydningspotentiale og mulighed for ophobning i fødekæden (bioakkumulering).Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.

1. Status

Kommissionen har den 11. januar 2011 fremsendt forslag til beslutning om revidering af miljømær-kekriterier for tildeling af EU-miljømærket til produktgruppen smøremidler. Forslaget skal til afstem-ning d. 11. februar 2011 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.Kriterieforslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.66/2009 af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kon-trol beskrevet i art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse2006/512 af 17. juli 2006, jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalifi-ceret flertal for et forslag, udsteder Kommissionen beslutningen, efter at Parlamentet har gennem-ført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kom-missionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvali-ficeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslagetmed kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommis-sionen udstede beslutningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.

2. Formål og Indhold

Det foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU-miljømærket tilsmøremidler.Kriterierne sigter især mod reduktion af skader på miljøet eller risici relateret til brugen af:Stoffer, som vanskeligt nedbrydes i det naturlige miljø.Stoffer som er farlige for vandlevende organismer og menneskets sundhed.Produktgruppensmøremidleromfatter hydraulikolier, smørefedter, kædesavsolier, totaktsolier, form-olier og andre smøremidler, herunder industrielle og marine gear olier.Der er tale om 2. generation af kriterier, og der er pr. 31/12 2011 30 licenser til produktgruppen i EU.Der er ingen danske produkter med licens.

Basiskrav. Begrænsning af farlige stoffer.

Som en konsekvens af den reviderede forordning forEU-Blomsten (nr. 66/2010) stilles der nu en række basiskrav således, at produktet ikke må tilsæt-tes farlige stoffer eller blandinger. Med farlige stoffer eller blandinger forstås stoffer, der (på tids-punktet for licensudstedelse) kan klassificeres (inkl. selvklassificering) som giftige, kræftfremkal-dende, mutagene eller reproduktionstoksiske i kategorierne I-III (CMR I-III), sensibiliserende ellermiljøfarlige. Desuden udelukkes stoffer, der i EU's REACH lovgivning, artikel 57, defineres somsærligt problematiske stoffer(SVHC). Koncentrationsgrænsen er 0,010%.2. februar 2011sanMST-133-00002//00007
2

Afvigelser fra ovenstående basiskrav.

Kommissionen har mulighed for at afvige fra disse basis-krav, såfremt det teknisk set ikke er muligt at erstatte stofferne. Kommissionen har i nærværendeforslag ikke foreslået nogen afvigelser.

Begrænsning af øvrige særlige stoffer.

Følgende stoffer må ikke indgå i det miljømærkede pro-dukt (over 0,010%):-Stoffer fra EU's liste over prioriterede stoffer (bilag X i EU's Vandrammedirektiv,2000/60/EF, og opført i bilaget til Europaparlamentets og rådets beslutning 2455/2001/EF),og OSPAR konventionens listen over kemiske stoffer (version 2007).Organiske halogenforbindelser og nitritforbindelserMetaller og metalforbindelser, med undtagelse af natrium, kalium, magnesium og calcium.(I tilfælde af fortykkelsesmidler må der anvendes lithium- og/eller aluminiumforbindelser optil de koncentrationer, der er afgrænset ved andre kriterier i produktgruppen).
--

Akvatisk toksicitet.

Et miljømærket smøremiddel skal overholde ét af to nedenstående krav mht.til akvatisk toksicitet.1) Akut akvatisk toksicitet testes for hele produktet, der i så fald ikke må udvise akut akvatisktoksicitet (ved koncentrationer, LC50/EC50) under 100 mg/l,eller2) Kronisk akvatisk toksicitet vurderet på enkeltstoffer (over 0,10%) for det samlede produkt.Stoffer med stigende akvatisk toksicitet begrænses gradvist i højere grad, således, at stof-fer uden kronisk akvatisk toksicitet (ingen observerede effekt koncentration, NOEC) over 10mg/l) må indgå ubegrænset, ned til meget giftige stoffer (R50), NOEC, < 0,1 mg/l, der mak-simalt må indgå med 0,1% (w/w). Meget giftige stoffer (NOEC < 0,01 mg/l) reguleres yderli-gere ned med en faktor ti (0,01%).

Bionedbrydelighed og potentiale for bioakkumulering.

Indholdet af ikke-bionedbrydelige stofferbegrænses, så minimum 75% af indgående ingredienser skal være fuldstændigt nedbrydelige (ul-timativt nedbrydelige).Resten af ingredienserne (maksimalt 25%) skal som minimum være potentielt (delvist) nedbrydeli-ge, men må så ikke være bioakkumulerbare (med mulighed for ophobning i fødekæden). Maksi-malt 0,1% af ingredienserne må være ikke-bionedbrydelige og samtidig være bioakkumulerbare.

Fornybare råmaterialer.

Smøremidlet skal bestå af en vis mængde fornybare materialer, f.eks. fraisær vegetabilsk produktion (planteolier). Niveauet afhænger af produkttypen (mellem 45-70%).

Kvalitet.

Produkternes tekniske egenskaber skal dokumenteres efter gældende, relevante stan-darder.

Forbrugeroplysning.

Kriteriet fastsætter krav til forbrugeroplysning på produktet.

3. Nærhedsprincippet

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af miljømærkeordningen. Forslaget opfylder derforbåde nærheds- og proportionalitetsprincippet.

4. Gældende dansk ret

Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.

5. Konsekvenser for Danmark

Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.
3Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelse af miljømærket (licens) indebærer udgifter for ansøgeren, men disse udgifter forventes opvejet afde konkurrencemæssige fordele ved erhvervelse af miljømærket.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet positivt i EU, damiljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den bedste 10-20% bedste del af markedet i EU.

6. Høring

Et tidligere udkast af Kommissionens forslag har været sendt i høring hos Miljømærkenævnet iperioden 23. august til 13. september 2010. Der indkom ikke høringssvar.Forslaget har ikke været i høring.Et rammenotat har været i høring i EU-specialudvalget for Miljø med frist til tirsdag den 25. januar2011 kl. 15. Der er ikke indkommet høringssvar.

7. Forhandlingssituationen

Arbejdet med revisionen af miljømærkekriterier har været ledet af Holland. Det forventes at kriteri-erne bliver vedtaget. Arbejdet med produktgruppen er i høj grad funderet på de øvrige nationalemiljømærkeordninger i EU, som har smøremidler som produktgruppe.Kriterierne for smøremidler er generelt blevet skærpet på ingrediensniveau, idet Danmark har fore-slået en skærpning af grænseværdien 0,1% til 0,010% i miljømærkede smøremidler for stoffer om-fattet af 1) Vandrammedirektivet, 2) OSPAR listen og halogenerede organiske stoffer (f.eks. klore-rede og bromerede organiske stoffer) og metalforbindelser. Samme grænseværdi (0,010%) gælderforøvrigeklassificerede farlige stoffer, og stoffer, der enten er omfattet af Kommissionens kandi-datliste for særligt problematiske stoffer (REACH). Disse ønsker er blevet efterkommet.Kriterierne forudsætter en hvis mængde fornybare materialer skal indgå i smøremidlet (> 45-70%).Der har været diskussion om relevansen af stille bæredygtighedskrav til indholdet af fornybarestoffer, på linje med de krav der stilles til biobrændstoffer og træprodukter i andre produktgrupper,men der har ikke været flertal for at det skal indgå i denne revision.

8. Dansk holdning

Danmark er positiv overfor udkastet til miljømærkekriterier for smøremidler. Der er tale om kriterier,hvis grundlag er inspireret af det nordiske svanemærke. Det er endvidere vurderingen, at miljøbe-skyttelsesniveauet er højere i Blomsten. Der findes ingen miljømærkede smøremidler i Danmarkmed Blomsten eller Svanen, så konkrete danske erfaringer er få.I forhold til Miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer (2009) betyder kriterierne, at de anførte stof-fer på denne liste, med relevans for smøremidler, ikke vil kunne indgå i et miljømærket smøremid-del (0,010%).Danmark har støttet ideen om flere bæredygtighedskrav til indholdet af fornybare stoffer, på linjemed, at et sådant krav stilles til produkter af træ, f.eks. møbler eller papir. Danmark vil arbejde for,at næste revision vil analysere muligheden for at opstille bæredygtighedskrav til fornybare stoffer.

9. Tidligere forelæggelser for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.