Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 255
Offentligt
938584_0001.png
938584_0002.png
938584_0003.png
938584_0004.png
938584_0005.png
938584_0006.png
938584_0007.png
938584_0008.png
938584_0009.png
938584_0010.png
938584_0011.png
938584_0012.png
938584_0013.png
938584_0014.png
938584_0015.png
938584_0016.png
Gammel Mønt 41117 København KTelefon 3392 9100Fax 3338 1439www.trafikstyrelsen.dkSagsbehandler: PJL[email protected]
Notat om eftermontering af partikelfiltre til varebilerJournal: FS315-774Dato 20.10.2010
SammenfatningDer er i dag opnået en betydelig driftserfaring i forbindelse med ef-termonterede principgodkendte lukkede partikelfiltre på tunge køretø-jer, som lastbiler og busser, og der findes i dag lukkede partikelfiltre,der passer til stort set alle typer af tunge køretøjer. De har generelten høj effektivitet - over 80 %. Lukkede partikelfiltre er dog stadigrelativt dyre, og de kræver særlige tilpasninger på både lette og tungekøretøjer, når de skal eftermonteres.Erfaringerne opnået med principgodkendte lukkede partikelfiltre på demindste lastbiler kan overføres til de større varebiler. Miljøstyrelsenog Center for Grøn Transport i Trafikstyrelsen vurderer, at:det generelt er teknisk muligt at eftermontere principgodkend-te lukkede partikelfiltre på større varebiler mellem 3.000 kgog 3.500 kggruppen af varebiler med en totalvægt på mellem 2.500 kg og3.000 kg indeholder et betydeligt antal køretøjer, hvor det errelativt vanskeligt at eftermontere et lukket partikelfiltersy-stem. Et generelt krav om lukkede partikelfiltre frarådes der-for for denne gruppe på nuværende tidspunkt.det frarådes at stille krav om lukkede partikelfiltre på gruppenaf varebiler under 2.500 kg
På varebiler med EGR-systemer (Exhaust Gas Recirculation) kan mo-torens driftsforhold ændre sig, hvilket kan lede til øget udledning afisær NOX, hvis et lukket partikelfilter er dimensioneret uhensigtsmæs-sigt. På varebiler med EGR-systemer skal man derfor være særligopmærksom på at dimensionere og montere et lukket partikelfiltersy-stem korrekt. EGR er især udbredt på nyere køretøjer.Ifølge repræsentanter for partikelfilterbranchen er prisen for et efter-monteret principgodkendt partikelfilter ca. 15-30.000 kr. uden momsog montering. Det vurderes, at montering koster ca. 3–7.000 kr. udenmoms. Hertil kommer en årlig udgift på ca. 1.500-2.500 kr. udenmoms til rensning og service.
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 1 (16)
Ifølge udtalelse fra DBI (De Danske Bilimportører) er der hos de flestebilmærker ikke mulighed for at eftermontere originale lukkede parti-kelfiltre på varebiler.DBI oplyser, at man må forvente, at nybilsgarantien bortfalder, med-mindre importøren bekræfter, at garantien fortsat er gældende medet eftermonteret partikelfilterÅbne partikelfiltre vurderes, på baggrund af udenlandske undersøgel-ser, at have en virkningsgrad på minimum 30 %. Montering af etåbent partikelfilter kræver kun normal tilpasning, da de er forberedt tilmontering på specifikke bilvarianter. Blow-off effektens negative kon-sekvenser, hvor den lagrede sod bliver blæst ud af det åbne partikel-filter uden at blive afbrændt til CO2, vurderes som helhed at være afminimal betydning for luftforureningen, da laboratorietests har vist, atdet kun er under ekstreme forhold, at der frigives uønsket sod.Miljøstyrelsen og Center for Grøn Transport vurderer, at der kan stilleskrav om eftermontering af åbne partikelfiltre for varebiler under 2.500kg. Hvis man undtager gruppen helt for krav om partikelfilter i forbin-delse med en eventuel udvidelse af kravene i miljøzoner, går man glipaf en betydelig miljøgevinst. Det bemærkes, at udbuddet af åbne par-tikelfiltre til varebiler kan være utilstrækkeligt i forhold til visse bil-mærker og modeller.
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 2 (16)
IndholdsfortegnelseSammenfatning ......................................................................... 1Baggrund for notatet .................................................................. 4Lukkede partikelfiltre og åbne partikelfiltre .................................... 4Eftermonterede lukkede partikelfiltre ............................................ 4Indledning ............................................................................ 4Lukkede partikelfiltre - virkemåde ............................................ 5Tekniske problemstillinger ....................................................... 6Pladsforhold .......................................................................... 6EGR ..................................................................................... 7Eftermonterede åbne partikelfiltre ................................................ 7Indledning ............................................................................ 7Åbne partikelfiltre - virkemåde ................................................. 8Kørecykler og blow-off effekt - åbne partikelfiltre........................ 9Afbrænding af sodpartikler .......................................................... 9Aktiv regenerering ............................................................... 10Passiv regenerering .............................................................. 10Nødvendig afbrændingstemperatur ......................................... 10Vedligehold, servicering og driftsomkostninger ............................. 11Priser ved eftermontering af åbne og lukkede partikelfiltre ............. 12Priser for lukkede partikelfiltre ............................................... 12Priser for åbne partikelfiltre ................................................... 12Udenlandske erfaringer ............................................................. 13Generelle betragtninger ............................................................ 14Varebilstyper........................................................................... 14Personbilslignende varebiler .................................................. 14Kassevogne og varebiler med chassisramme............................ 15Drøftelser med branchen........................................................... 15
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 3 (16)
Baggrund for notatetMiljøministeren har ved besvarelse af spørgsmål stillet i forbindelsemed behandling af L210 lovet, at Miljøstyrelsen, i samarbejde medTrafikstyrelsen, vil udarbejde et uddybende notat om eftermonteringaf partikelfiltre på varebiler.Notatet skal uddybe de tekniske muligheder og begrænsninger vedeftermontering af partikelfiltre på varebiler – herunder kørecykler ogeffekten af ”blow-offs”.Miljøministeren har oplyst, at det forventes, at notatet oversendes tilFolketingets Miljø- og planlægningsudvalg i løbet af september må-ned, idet der skal være tid til at inddrage branchen i drøftelser om deteknologiske muligheder.Lukkede partikelfiltre og åbne partikelfiltreI spørgsmål og svar til Folketinget er betegnelserne åbne og lukkedepartikelfiltre blevet anvendt. Disse betegnelser er fastholdt i dette no-tat, omend et mere korrekt navn for et 'åbent partikelfilter' er en 'par-tikelkatalysator'.Generelt findes der to tekniske løsninger i forbindelse med opsamlingaf partikler fra en dieselmotor. Et lukket partikelfilter filtrerer mini-mum 80 % af partiklerne, og et åbent partikelfilter filtrerer minimum30 % af partiklerne. Begge løsninger kan teknisk set principielt efter-monteres på alle biler med dieselmotor.Lukkede partikelfiltre fås i Danmark enten som originale fabriksfrem-stillede partikelfiltre, der kan købes hos en autoriseret bilforhandler,eller som principgodkendte partikelfiltre der kan købes hos en leve-randør i partikelfilterbranchen.Åbne partikelfiltre er godkendt efter den tyske ordning og kan købeshos en leverandør i partikelfilterbranchen eller reservedelsbranchen.Eftermonterede lukkede partikelfiltreIndledningLuftforurening med partikler har betydelige sundhedsmæssige om-kostninger. Før indførelsen af miljøzonerne og kravet om partikelfilterudgjorde partikelforureningen fra lastbiler og busser en betydelig an-del af partikelforureningen fra trafikken i de større danske byer.Med henblik på at begrænse partikelforureningen fra trafikken i destørste byer, vedtog Folketinget i december 2006lov om miljøbeskyt-telsei, der gav kommunalbestyrelserne i København, Frederiksberg,Århus, Aalborg og Odense mulighed for at etablere miljøzoner. Pr. 1.september 2010 er der oprettet miljøzoner i alle de nævnte byer. Iføl-
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 4 (16)
ge loven skal alle lastbiler og busser opfylde særlige krav til deres ud-slip af partikler, og de skal forsynes med et miljøzonemærke for at fåadgang til en miljøzone. Et miljøzonemærke gælder i alle miljøzoner,der er etableret i Danmark.Miljøministeren har vedbekendtgørelse nr. 478 af 15. maj 2007iiompartikelfiltre, kontrol og mærkning af lastbiler og busser i kommunaltfastlagte miljøzoner mv. fastsat nærmere regler om krav til effektivi-teten og godkendelse af partikelfiltrene. De tekniske krav til partikel-filtre følger den principgodkendelsesordning, som Færdselsstyrelsen(nu Trafikstyrelsen) udarbejdede i 2002. Bekendtgørelsen beskriverogså synsvirksomhedernes opgaver vedrørende miljøzonekontrol ogadministrationen af miljøzonemærker.Det fremgår af miljøzonereglerne, at lastbiler og busser med diesel-motor (kompressionstænding) og en tilladt totalvægt på mere end3.500 kg, skal være monteret med et principgodkendt partikelfilterefter den 1. juli 2010, medmindre lastbilen eller bussen opfylder EuroIV eller bedre.Det påhviler ejeren eller brugeren at sikre sig, at bilen opfylder oven-stående krav, og det påhviler føreren at sikre sig, at bilen er forsynetmed miljøzonemærke ved kørsel i en miljøzone.Ifølge bekendtgørelsen skal filteret reducere minimum 80 % af parti-kelmassen målt efter EØF direktiv 88/77 stationær 13-mode test. Enreduktion på 80 % svarer til størrelsesordenen for skærpelsen fra Eu-ro III til Euro IV.Kravspecifikationeniiii bekendtgørelsen til eftermonterede filtre er ba-seret på Trafikstyrelsens frivillige principgodkendelsesordning, derblev udviklet i 2002.Lukkede partikelfiltre - virkemådeFor at opnå en reduktion af partikelemissionen på 80 % anvendes etsåkaldt lukket partikelfilter. Typisk består et lukket partikelfilter af enrække kanaler, der er åbne i den ene ende og lukkede i den andenende. Kanalerne består af vægge i et porøst materiale, der bevirker,at sodpartikler opfanges, når udstødningsgassen diffunderer igennemden porøse væg for at kunne komme igennem filteret.
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 5 (16)
Figur 1

Principtegning af sodophobning i et lukket partikelfilter

Når et lukket partikelfilter er fyldt med sod, er der behov for, at sodenbrændes af, så modtrykket ikke stiger til et uhensigtsmæssigt niveauaf hensyn til motorens effektivitet og holdbarhed. Denne proces kal-des også regenerering af partikelfilteret.Et lukket partikelfilter reducerer både udledningen af partikelmassenog partikelantallet over hele størrelsesfordelingen.Tekniske problemstillingerVed eftermontering af et lukket partikelfiltersystem kan der være tek-niske udfordringer der skal løses, før partikelfilteret kan monteres ogvirke hensigtsmæssigt. Udfordringerne er især relateret til pladsfor-holdene og om motoren er udstyret med EGR.PladsforholdPladsforholdene for visse typer af varebiler kan være begrænsede,hvilket kan lede til komplekse og relativt dyre løsninger. I visse tilfæl-de kan pladsmangel gøre, at det ikke er muligt at eftermontere etlukket partikelfilter.Pladsforholdene for varebiler med en totalvægt mellem 3.000 kg og3.500 kg vurderes at være tilstrækkelige i forbindelse med eftermon-tering af et principgodkendt lukket partikelfilter.For varebiler med en totalvægt mellem 2.500 kg og 3.000 kg er detnødvendigt at kigge nærmere på de specifikke pladsforhold for allebilmodeller og bilvarianter for at vurdere, om en varebil er egnet til etlukket eller åbent partikelfilter, eller om varebilen skal have en di-spensation.For varebiler med en totalvægt op til 2.000 kg vurderes det ikke atvære teknisk muligt at eftermontere principgodkendte lukkede parti-
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 6 (16)
kelfiltre. Alternativt kan man eftermontere tysk godkendte åbne parti-kelfiltre, såfremt der er et tilstrækkeligt udbud på markedet.EGREn stor andel af de nyere varebiler med dieselmotor har EGR (ExhaustGas Recirculation) systemer, der har det formål at sænke udledningenaf NOX. Ved eftermontering af et lukket partikelfilter kan modtrykket iudstødningssystemet blive så højt, at EGR-systemet sættes ud affunktion. Derved ændres typisk forholdet mellem udledningen af par-tikler og NOX(typisk vil NOx-udledningen stige og partikeludledningenfalde), hvilket er uhensigtsmæssigt for luftforureningen.Da der ikke er et krav om specifikt at anvende EGR-teknologien påvarebiler med dieselmotor, vil det kræve et mere detaljeret overblikover, hvilke varebiler der har EGR for at imødekomme eventuelle tek-niske problemstillinger. For at undgå problemer med EGR-systemetskal et lukket partikelfilter være dimensioneret og tilpasset megetomhyggeligt til den konkrete bil, og eventuelt skal partikelfiltersyste-met være udstyret med en modtryksalarm.Eftermonterede åbne partikelfiltreIndledningFra 1. april 2010 skal alle ejere af dieseldrevne personbiler og diesel-drevne varebiler, hvis varebilen er registreret første gang efter den18. marts 2009, betale en partikeludledningsafgift på 1.000 kronerårligt, hvis bilen ikke er udstyret med et godkendt partikelfilter.Et eftermonteret åbent partikelfilter kan godkendes til fritagelse forpartikeludledningsafgift for dieseldrevne personbiler, enten ved at væ-re godkendt og mærket efter regler i den tyske Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO), eller ved at være godkendt og mærketi henhold til tilsvarende regler i et andet EU-land, EØS-land eller Tyr-kiet. Såfremt filteret er godkendt efter tilsvarende regler skal doku-mentation for dette indsendes til godkendelse i Trafikstyrelsen.Et eftermonteret partikelfilter kan ligeledes godkendes til fritagelse forpartikeludledningsafgift, såfremt det dokumenteres, at bilen hereftersvarer til en bil af samme model og type med fabriksmonteret parti-kelfilter, der har et partikeludslip, der ikke overstiger 5 mg/km. Detteer især relevant i forhold til biler, hvor producenten har udviklet parti-kelfiltre til den pågældende model, fx med henblik på en Euro 5 god-kendelse.Formålet med partikeludledningsafgiften er at reducere mængden afskadelige partikler fra dieselbiler. Ifølge loven bortfalder tillægget,hvis man eftermonterer et godkendt partikelfilter.Det er Center for Grøn Transport, der er ansvarlig for at udforme deregler, et eftermonteret partikelfilter skal overholde, og i
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 7 (16)
bekendtgørelse nr. 1474 dateret 24. december 2009iver reglerne be-skrevet nærmere.Åbne partikelfiltre - virkemådeVed eftermontering af et åbent partikelfilter er der flere faktorer, derer interessante at undersøge nærmere. Et åbent filter har en filtre-ringseffektivitet, der kan ændre sig under ekstreme kørselsforhold,hvor sodbelastningen er høj. Til forskel for et lukket filter, der har enmere entydig virkemåde uanset sodbelastningen og kørselsmønster.
Figur 2 Principtegning af sodophobning i et åbent partikelfilter
Et åbent partikelfilter filtrerer minimum 30 % af partikelmassen ifølgede fastsatte tests, der udføres af et anerkendt prøvningslaboratorium iforbindelse med godkendelse af et partikelfiltersystem. Ved disse testsanvendes bl.a. den europæiske kørecyklus NEDC (New European Dri-ving Cycle) som udgangspunkt for måling af reduktionen af partikel-massen. NEDC er en kørecyklus, der simulerer by-, landevejs- og mo-torvejskørsel. NEDC-kørecyklussen anvendes bl.a. ved fastsættelse afdet EU-typegodkendte brændstofforbrug samt partikeludslippet forbenzin- og dieseldrevne person- og varebiler.Et åbent partikelfilter kan, hvis temperaturen er tilstrækkelig lav, lag-re sod i filterstrukturen, indtil det tilgængelige overfladeareal er dæk-ket med partikler. Når det sker, vil udstødningsgassen relativt frit be-væge sig gennem udstødningssystemet uden at blive filtreret i parti-kelfilteret. Man kan sige, at et åbent partikelfilter har en varierendefiltreringseffektivitet i modsætning til et lukket filter, der tilnærmel-sesvis altid filtrerer med en ensartet effektivitet. Det åbne partikelfil-
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 8 (16)
ters effektivitet varierer således i forhold til kørselsmønsteret og der-med temperaturen i udstødningen/partikelfilteret.Et åbent partikelfilter reducerer både udledningen af partikelmassenog partikelantallet over hele størrelsesfordelingen.Kørecykler og blow-off effekt - åbne partikelfiltreI forbindelse med måling af bl.a. partikeludledningen og brændstof-forbruget anvendes NEDC (New European Dring Cycle) kørecyklen iEuropa. Kørecyklen er sammensat, så bilens emissioner måles vedbåde by-, lande- og motorvejskørsel. Ved langvarig kørsel med lavetemperaturer, som i fx bykørsel, vil soden lagre sig i det åbne parti-kelfilter uden at blive afbrændt til CO2, og i tilfælde af en kraftig acce-leration, hvor luftgennemstrømningen gennem filteret øges markant,kan der opstå en såkaldt blow-off effekt, hvor den lagrede sod bliverblæst ud af filteret uden at blive afbrændt til CO2. Blow-off effektensnegative konsekvenser for luftforureningen som helhed vurderes atvære af mindre betydning, da laboratorietests har vist, at det kun erunder ekstreme forhold, at der frigives uønsket sod. IfølgetestrapportB186 fra Berner Fachhochschulevi Schweiz fra 2006-2007, hvor fireforskellige filterfabrikater testes ved hjælp af otte forskellige kørecyk-ler, vises det, at det kun er ved gennemkørsel af en ekstrem kørecy-klus, der indeholder langvarig køkørsel i flere timer med lave udstød-ningstemperaturer, at filtreringseffektiviteten falder mærkbart.Det bemærkes, at et lukket partikelfilter, der fungerer efter sammepassive regenereringsprincip som et åbent partikelfilter, kan blive de-fekt og varigt miste en del af filtreringseffektiviteten under de sammeekstreme forhold.TNO i Holland, der er et uafhængigt forskningsorgan, har lavet et om-fattende litteraturstudie dateret 5. oktober 2009vi, der omfatter 32forskellige åbne partikelfiltre fordelt på 10 fabrikater og monteret i 19forskellige biler. Rapporten omhandler nye og brugte partikelfiltre, derhar kørt fra 0-17.000 km. Rapporten viser, at den gennemsnitlige fil-treringseffektivitet er minimum 30 %. Det vises også, at et åbent par-tikelfilter reducerer både antallet og massen af partikler.Brændstofforbruget er ifølge rapporterne ikke øget udover det, derligger indenfor de måletekniske usikkerheder. I henholdde tyske god-kendelsesregler for åbne partikelfiltreviier det tilladt, at brændstoffor-bruget øges med op til 4 %.Der forekommer ikke blow-off effekter for lukkede partikelfiltre.Afbrænding af sodpartiklerDet er afgørende for regenereringen, at temperaturen i partikelfilteretnår op på det nødvendige niveau. Ved temperaturer på ca. 3-500 gr.C., alt afhængig af systemets opbygning, begynder afbrændingen af
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 9 (16)
soden, og soden bliver derved omdannet til CO2. Udstødningstempe-raturen i en dieselmotor før partikelfilteret når op maksimalt ca. 600gr. C. Ved middelbelastning, som ved fx landevejskørsel, opnås enudstødningstemperatur før partikelfilteret på ca. 3-400 gr. C., hvilketer tilstrækkeligt til, at afbrændingen af sodpartiklerne kan finde sted,når der anvendes additiv eller katalytisk coating.Regenereringen af lukkede partikelfiltre kan enten foregå i et aktivteller passivt system. Regenerering af et åbent partikelfilter foregåraltid i et passivt system.Aktiv regenereringI et aktivt system sker regenereringen efter behov og er typisk styretaf motorstyringen. Der er flere måder man kan opnå den nødvendigeudstødningstemperatur på ved aktiv regenerering:”Post injection” – dvs. indsprøjtning af dieselbrændstof sent iforbrændingsforløbetIndsprøjtning af diesel direkte i udstødningssystemet før oxida-tionskatalysatoren
”Post injection” er en proces, hvor dieselbrændstoffet sprøjtes så sentind i forbrændingsprocessen i cylinderen, at brændstoffet forbliveruforbrændt og således passerer videre i udstødningssystemet og fremtil oxidationskatalysatoren, hvor det forbrænder og dermed skabervarme.Passiv regenereringI et passivt partikelfiltersystem regenereres partikelfilteret kontinuertudelukkende vha. temperaturen i udstødningen, der opstår i forbin-delse med belastningen af motoren. Dette kaldes også for CRT-effekten (Continously Regeneration Trap). Det betyder, at et lukketpartikelfilter i et passivt regenereringssystem skal være nøje tilpassetdet aktuelle køretøjs køremønster, og dermed motorbelastning, såman ikke risikerer for højt modtryk i udstødningssystemet med risikofor at skade motoren og partikelfilteret. Der foregår altid passiv rege-nerering i et system med et åbent partikelfilter og på samme mådesom for det lukkede partikelfilter, er det vigtigt, at den nødvendigetemperatur er til stede i partikelfilteret, for at afbrændingen af sod-partiklerne kan finde sted.Nødvendig afbrændingstemperaturFor at sodpartikler kan afbrændes til CO2, skal der være en mini-mumstemperatur til stede i partikelfilteret. I et partikelfiltersystemuden additiv eller coating skal temperaturen være over ca. 500 gr. C.,før afbrændingen kan finde sted. Sodens nødvendige afbrændings-temperatur kan fx sænkes ved tilsætning af additiver i brændstoffet.Der anvendes kun additiver i forbindelse med lukkede partikelfiltersy-stemer. Additivets katalytiske effekt følger sodpartiklerne, fra de bli-
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 10 (16)
ver dannet i forbrændingsprocessen i cylinderen, til de bliver afbrændti regenereringsprocessen. I systemer hvor der anvendes additiv, skalpartikelfilteret jævnligt renses, idet det brugte additiv lagres i filteretog efterhånden vil øge modtrykket i udstødningssystemet.En anden metode der kan sænke den nødvendige afbrændingstempe-ratur af sodpartiklerne, er anvendelse af en katalytisk coating på selvepartikelfilteret. Coatingen består oftest af en kemisk blanding med enandel af ædelmetaller, som fx platin eller palladium, der dækker filte-rets overflade i de porøse kanaler, så sodpartiklerne kommer i direktekontakt med den katalytiske coating. Typisk er coatingen med til atomdanne NO til NO2, der er en vigtig kemisk komponent i forbindelsemed afbrændingen af sodpartikler. NO2hjælper således med til, atafbrændingsprocessen kan finde sted ved en lavere temperatur.Vedligehold, servicering og driftsomkostningerEt lukket partikelfilter filtrerer minimum 80 % af alle partikler inkl.sodpartikler, partikler fra et eventuelt tilstedeværende additiv ogaskepartikler dannet af afbrændt motorolie. Under regenereringspro-cessen omdannes sodpartiklerne til CO2og forsvinder dermed fra par-tikelfilteret, hvorimod additivresterne og asken fra afbrændt motorolieforbliver i partikelfilteret. Efterhånden som partikelfilteret fyldes medrestprodukterne, stiger modtrykket i partikelfilteret, og en rensning ernødvendig for ikke at skade motoren eller partikelfilteret. Det anslås,at en rensning er nødvendig en til to gange årligt for eftermonteredelukkede partikelfiltre på tunge køretøjer afhængig af partikelfiltersy-stemets opbygning, køremønsteret og motorens generelle vedligehol-delsestilstand. Det vurderes, at varebiler kræver samme serviceinter-valler som tunge køretøjer afhængig af fx antal kørte kilometer, an-vendelse af additiv og motorens olieforbrug. Center for Grøn Trans-port vurderer, at det koster ca. 1.500-2.500 kr. uden moms at få ren-set og serviceret et principgodkendt lukket partikelfilter.Ved eftermontering af et større antal principgodkendte lukkede parti-kelfiltre på varebiler skal der tages højde for behovet for, at virksom-hederne i partikelfilterbranchen opretter et netværk af et passendeantal organiserede serviceværksteder, der kan rense og vedligeholdede lukkede partikelfiltre. I øjeblikket vurderes det, at der ikke er ettilstrækkeligt antal serviceværksteder, der vil kunne håndtere denøgede efterspørgsel.Et åbent partikelfilter reducerer partikeludledningen med minimum 30% og på grund af den åbne struktur, vil der ikke ophobes partiklerpermanent. Efterhånden som filteret kontinuerligt regenereres, rensesdet for aske fra afbrændt motorolie. Rester fra additiver forefindes ik-ke, da der ikke anvendes additiver i forbindelse med et åbent partikel-filter. Et åbent partikelfilter kræver derfor ikke løbende vedligeholdel-se.
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 11 (16)
Priser ved eftermontering af åbne og lukkede partikelfiltrePriser for lukkede partikelfiltreEt lukket partikelfiltesystem kræver særlig tilpasning og er mere kom-pliceret og dyrere end et åbent partikelfiltersystem.I et lukket partikelfiltersystem kræves typisk styring eller overvågningaf modtrykket og sodafbrændingen via en elektronisk styreenhedsamt anvendelse af additiv eller coating. Ved eftermontering af etprincipgodkendt partikelfilter på tunge køretøjer skal der fx installeresen modtryksalarm i kabinen, så chaufføren kan vurdere om partikelfil-teret fungerer efter hensigten.Et åbent partikelfilter kan i princippet eftermonteres på alle dieselmo-torer uden indgreb i motorstyringen eller tilføjelse af en overvåg-ningsenhed. Indholdet af kostbare ædelmetaller vurderes at være detsamme i de tilfælde, hvor der anvendes en katalytisk coating i parti-kelkatalysatorsystemer og i lukkede partikelfiltersystemer.Ifølge oplysninger fra repræsentanter fra partikelfilterbranchen vil pri-sen på et eftermonteret, principgodkendt, lukket partikelfiltersystemtil en varebil være ca. 15-30.000 kr. uden moms og montering. Miljø-styrelsen og Center for Grøn Transport vurderer, at montering kosterca. 3.000 – 8.000 kr. afhængig af fx systemets tekniske opbygning ogpladsforholdende. Priserne afhænger af de særlige tilpasninger, der ernødvendige for den enkelte varebil. Hvis de særlige tilpasninger med-fører væsentlige tekniske vanskeligheder, vil prisen sandsynligvis bli-ve højere. Udover anskaffelsesomkostningerne er der også en årligudgift på 1.500 til 2.000 kr. til vedligeholdelse.I forhold til prisudviklingen oplyser partikelfilterbranchen, at den rela-tivt høje pris på de ædelmetaller der anvendes i forbindelse med denkatalytiske coating, ikke vil ændre sig væsentligt i de kommende år.Det betyder, at selvom partikelfiltersystemerne kan serieproduceres irelativt store antal, forventes priserne ikke at ændre sig markant ifremtiden. Et eftermonteret, originalt fabriksfremstillet, lukket parti-kelfilter til person- og varebiler koster ca. 10-15.000 kr. ifølge oplys-ninger fra DBI.Priser for åbne partikelfiltrePrisen for et åbent partikelfilter til varebiler er ca. 3-10.000 kr. udenmoms og montering. Miljøstyrelsen og Center for Grøn Transport vur-derer, at prisen for montering er ca. 1-3.000 kr. uden moms. Ved ef-termontering af et åbent partikelfilter på en varebil anses monterin-gen for at være relativt simpel og kun kræve normal tilpasning, daåbne partikelfiltre er produceret til at kunne monteres på en specifikbilmodel og variant. Der er ikke løbende udgifter til service.
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 12 (16)
Udenlandske erfaringerI dag har en række lande i EU indført forskellige former for miljøzo-ner. Langt de fleste af disse miljøzoner omfatter kun tunge køretøjer.Kun Tyskland har miljøzoner, der er trådt i kraft og som omfatter va-rebiler. I de tyske miljøzoner kan åbne partikelfiltre eftermonteresmed henblik på at opfylde kravene i miljøzonerne.Der er således ikke udenlandske erfaringer med eftermontering aflukkede partikelfiltre på varebiler.LandSverigeNorgeEnglandIkrafttrædelseSiden 20001. januar 2011Februar 2008OmfatterKun tunge køretøjerKun tunge køretøjerI dag er lastbiler og busseromfattetDer var planlagt krav til va-rebiler fra oktober 2010,men dette krav er udskudttil januar 2012 pga. denøkonomiske kriseHollandTyskland2008Januar 2008Kun lastbilerAlle typer af køretøjer
Der kræves eftermonteringaf partikelfiltre. Åbent parti-kelfilter giver en miljøklasse(fx Euro 2 køretøjer kan fået Euro 3 miljøzonemærke).Med et lukket filter kan manblive opnormeret med flereklasser (fx Euro 1 kan få etEuro 4 miljøzonemærke)ØstrigItalien1. januar 2007Italien har haft miljø-begrundede trafikre-striktioner i en langårrækkeIkke trådt i kraftKun lastbiler over 7,5 tonAlle typer af køretøjerReglerne varierer fra by tilbyKun lastbiler
Tjekkiet
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 13 (16)
Generelle betragtningerI øjeblikket skal et tungt køretøj, som fx en lastbil eller bus, med entotalvægt over 3.500 kg være monteret med et principgodkendt luk-ket partikelfilter for at kunne køre i miljøzonerne i Danmark. Lastbilerog busser anvendes bland andet til transport af gods eller personer,hvor chaufføren opholder sig i køretøjet i relativt lang tid i løbet af enarbejdsdag. Det er derfor vigtigt for chaufføren og vognmanden, atkøretøjet fungerer upåklageligt og stabilt og til enhver tid opfylderkravene til fx luftforurening. En varebil anvendes sandsynligvis mere iforbindelse med kørsel mellem fx forskellige kunder eller arbejdsgive-re, hvor det ikke er selve transportydelsen, der sælges. Det kan bety-de, at der ikke er samme fokus fra ejerens eller chaufførens side påen varebils tekniske stand i forhold til lastbiler og busser.I forbindelse med eventuelle fremtidige krav om eftermontering afprincipgodkendte lukkede partikelfiltre på varebiler vil der ske en til-pasning af den eksisterende principgodkendelsesordning.VarebilstyperIfølge Danmarks Statistik var der pr. 1. januar 2010 i alt ca. 383.000dieseldrevne varebiler med en totalvægt på op til 3.500 kg. Man kandele dieseldrevne varebiler op i fire overordnede kategorier:1. Mindre personbilslignende varebiler med totalvægt på 0-2.000kg, som fx Ford Focus, Opel Meriva, Seat Altea (i alt ca.48.000 biler svarende til ca. 13 % af hele varebilsbestanden)2. Større personbilslignende varebiler med totalvægt på 2.001-2.500 kg, som fx Citroën C5, Ford Mondeo, VW Passat (i alt ca.130.000 biler svarende til ca. 34 % af hele varebilsbestanden)3. Mindre kassevogne med totalvægt på 2.501-3.000 kg, som fxFiat Ducato 30, Ford Transit 300L, VW Transporter (i alt ca.90.000 biler svarende til ca. 23 % af hele varebilsbestanden)4. Større kassevogne og biler opbygget på chassisramme med fxstore alukasser med totalvægt på 3.001-3.500 kg, som fx FiatDucato 35L, Ford Transit 350L, Mercedes Sprinter 313, VWCrafter, (i alt ca. 116.000 biler svarende til ca. 30 % af helevarebilsbestanden)Personbilslignende varebilerDisse varebiler er typisk biler, der oprindeligt er bygget til personbe-fordring og er derfor ikke direkte tiltænkt at blive anvendt udelukken-de til godstransport. Det danske afgiftssystem gør, at en stor del af dekøretøjer, der er registreret som varebiler, er ombyggede personbiler.Skatte- og afgiftsmæssigt var det indtil afgiftsomlægningen i 2007 enstor fordel for ejeren, hvis varebilen havde en totalvægt over 2.000kg i stedet for under 2.000 kg. Dette afspejles i varebilsbestanden,
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 14 (16)
hvor der i dag er mere end dobbelt så mange af de større personbils-lignende varebiler end de mindre personbilslignende varebiler.Eftermontering af et lukket principgodkendt partikelfilter på mindre ogstørre personbilslignende varebiler vurderes at være teknisk vanske-ligt, idet pladsforholdene ofte er utilstrækkelige. Et principgodkendtpartikelfiltersystem kræver særlig tilpasning og skal ofte tilpasses denenkelte bil. Fx kræves det, at der er tilstrækkeligt gode pladsforholdtil, at partikelfilter, sensorer og evt. katalysator kan sidde hensigts-mæssigt.Kassevogne og varebiler med chassisrammeGruppen af varebiler med totalvægt over 3.000 kg består næstenudelukkende af kassevogne og køretøjer med chassisramme (det vilsige køretøjer opbygget efter samme princip som mindre lastbiler).Her vurderes pladsforholdende som udgangspunkt at være gode noktil, at det er muligt at eftermontere et principgodkendt lukket partikel-filter. Det forudsættes, at den særlige tilpasning ved eftermonteringikke medfører tekniske vanskeligheder, der vil få prisen til at stigeuhensigtsmæssigt.Gruppen af varebiler fra 2.500 - 3.000 kg indeholder et mere blandetudvalg af modeller, hvor det langt fra i alle tilfælde er en simpel opga-ve at eftermontere et lukket partikelfilter. Der bør laves en vurderingfor hver enkelt bilmodel og variant med henblik på udarbejdelse af enpositivliste over køretøjer, hvor eftermontering af lukkede partikelfilt-re er praktisk muligt. En sådan vurdering af hver enkelt bilmodel vilvære et omfattende arbejde, og vil kunne give anledning til betydeligdiskussion om hver enkelt model. Det er tvivlsomt, om en sådan kort-lægning, vil stå i et rimeligt forhold til antallet af varebilsejere, som vilvælge at eftermontere et partikelfilter.Drøftelser med branchenMiljøstyrelsen, Center for Grøn Transport, Dansk Miljøteknologi ogAUTIG har sammen drøftet de tekniske muligheder vedrørende efter-montering af åbne og lukkede partikelfiltre på varebiler med dieselmo-tor.Der er generelt enighed om, at det er teknisk muligt at eftermontereprincipgodkendte lukkede partikelfiltre på stort set alle varebiler meden totalvægt mellem 3.000 kg og 3.500 kg. I forbindelse med varebi-ler med en totalvægt på mellem 2.500 kg og 3.000 kg er der visseemner, der skal undersøges nærmere, før det vurderes at være muligtat eftermontere principgodkendte lukkede partikelfiltre. Fx kan plads-forholdene gøre det teknisk vanskeligt at eftermontere et principgod-kendt lukket partikelfilter, og det kræver et større administrativt ar-bejde, hvis varebilerne skal vurderes enkeltvis i forhold til pladsfor-holdene.
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 15 (16)
Bekendtgørelse om lov om miljøbeskyttelse nr. 1757 med ikrafttrædelse den22. december 2006iiBekendtgørelse om partikelfiltre, kontrol og mærkning af lastbiler og busser ikommunalt fastlagte miljøzoner m.v. nr. 478 med ikrafttrædelse den 15. maj2007iiiCenter for Grøn Transports kravspecifikation til godkendelse af principgod-kendte partikelfiltre kan findes på Trafikstyrelsens hjemmesidewww.trafikstyrelsen.dkivBekendtgørelse nr. 1474 der trådte i kraft den 21. december 2009 om frita-gelse for partikeludledningsafgift ved eftermontering af partikelfiltervMesstechnischer Untersuchung offener Partikelminderungssysteme 2006-2007, Dipl. Ing. A. Meyer, TTM, Berner Fachhochschule, Nidau, SchweizviTNO rapport: MON-RPT-033-DTS-2009-03304, 5. oktober 2009, René vanAsch og Ruud VerbeekviiStraßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) (bilag XXVI til § 47 Abs. 3a)for personbiler og Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) (bilag XXVIItil § 48 Abs. 2 og bilag XIV nr. 3.4) for varebiler
i
UDKAST Notat vedrørende partikelfiltre til varebiler -endelig.doc
Side 16 (16)