Uddannelsesudvalget 2009-10, Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
L 95 Bilag 5, L 94 Bilag 7
Offentligt
782544_0001.png
782544_0002.png
782544_0003.png
782544_0004.png
782544_0005.png
782544_0006.png
782544_0007.png
NOTAT
Høring over forslag til lov om ændring af lov om statens ud-dannelsesstøtte (SU-loven) (støtte til særlige kompetence-udvidende forløb), lovforslag nr. L 95.
11. januar 2010ref.mgpj.nr. 2010-4211
I. GenereltForslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)(støtte til særlige kompetenceudvidende forløb), jf. Lovforslag nr. L 95,blev samtidig med fremsættelsen den 18. december 2009 sendt til høringmed svarfrist den 8. januar 2010 hos myndigheder, organisationer m.fl.Desuden har lovforslaget været offentliggjort på Høringsportalen.16 myndigheder, organisationer m.fl. har afgivet høringssvar, og heraf har8 væsentlige bemærkninger til udkastet. Høringsoversigt med angivelse af,hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt som bilag.Nedenfor følger resumé af høringssvarene efterfulgt af Undervisningsmini-steriets kommentarer hertil.
II. Væsentlige bemærkninger til udkastet1)2)3)4)5)6)7)8)9)Forsørgelse i en eventuel venteperiodeStøttetidStudieaktivitetskontrolForsinkelse eller orlovTildeling af tillægSpecialpædagogisk støtte til særlige kompetenceudvidende forløbStøtte til forløb i udlandetUddannelsesinstitutionernes rolleTidsrammen for ordningen
Ad 1. Forsørgelse i en eventuel venteperiodeDanske Studerendes Fællesråd (DSU), FTF, AalborgogÅrhus Uni-versitetfinder det problematisk, at der i en eventuel venteperiode mellemden afsluttede udannelse og det særlige kompetenceudvidende forløb ikkekan gives hverken den SU lignende støtte eller dagpenge.Århus Univer-sitetønsker i den forbindelse mulighederne for at få ubrugte SU-klip udbe-talt i venteperioden.
Undervisningsministeriets kommentarerSpørgsmålet om retten til dagpenge i venteperioden vedrører lovforslag nr.L 94 (forslag til lov om særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddan-nede), hvor det i § 2, stk. 1, nr. 5, foreslås som en betingelse for optagel-se på forløbet, at den nyuddannede ikke har søgt om dagpenge.Med hensyn til muligheden for at få ubrugte SU-klip udbetalt i en eventuelventeperiode er det en grundlæggende betingelse for at få SU, at den ud-dannelsessøgende er indskrevet på og gennemgår en SU-berettigende ud-dannelse. Dette vil ikke være tilfældet i venteperioden, da den uddannel-sessøgende har afsluttet den SU-berettigende uddannelse.
2/2
Ad 2. StøttetidÅrhus Universitetspørger, om støtten til det særlige kompetenceudvi-dende forløb gives i op til 6 måneder svarende til 30 ECTS-point, så et for-løb på 15 ECTS-point kun udløser 3 måneders støtte.Undervisningsministeriets kommentarerDet forudsættes, at de særlige kompetenceudvidende forløb tilrettelæggessom heltidsforløb, hvor 30 ECTS-point svarer til 6 måneder, jf. bemærk-ningerne til § 1, stk. 2, i lovforslag nr. L 95. Består forløbet af færre ECTS-point, vil støttetiden for forløbet blive tilsvarende kortere.
Ad 3. StudieaktivitetskontrolÅrhus Universitetspørger, om de nyuddannede, der deltager i særligekompetenceudvidende forløb, er underlagt samme studieaktivitetskontrol,som gælder på SU-området.Undervisningsministeriets kommentarerDa der er tale om et kort forløb af højst 6 måneders varighed vurderes detikke – i modsætning til på SU-området – at være nødvendigt, at studieak-tivitet er en selvstændig støttebetingelse. I stedet har deltagerne pligt til atmeddele, når de ikke længere deltager i forløbet, så støtten kan standses.Støtte, der er modtaget med urette, fordi støttebetingelserne viser sig ikkeat være opfyldt, kan kræves tilbage på samme måde som for meget mod-taget SU.
Ad 4. Forsinkelse eller orlovÅrhus Universitetspørger om muligheden for at, der gives støtte i læn-gere tid på grund af barsel, sygdom eller andre særlige forhold i det kom-petenceudvidende forløb, hvis deltageren bliver forsinket.Aalborg Uni-versitetønsker tillige klarhed over, om det vil være muligt at tage orlov,herunder barselsorlov fra det særlige kompetenceudvidende forløb, ogherefter genoptage forløbet. Endelig udtrykkerSyddansk Universitetbe-kymring for, at det med lovforslag nr. L 95 foreslås at være en støttebetin-
gelse, at den nyuddannede ikke tidligere har modtaget støtte til et særligtkompetenceudvidende forløb.Undervisningsministeriets kommentarerModsat SU-ordningen bliver det ikke muligt at tildele ekstra støtte ved fød-sel eller ved forsinkelse ved sygdom eller andre særlige forhold. Baggrun-den for dette er, at det kompetenceudviklende forløb kun har en varighedpå højst 6 måneder, og at der derfor ikke behov for at give deltageren mu-lighed for ikke at være studieaktiv i en periode eller tage orlov fra forløbet.Afbrydes forløbet på grund af barsel eller sygdom forudsættes det, at denyuddannede har adgang til en mere fordelagtig støtte under barsel efterde regler, der gælder på arbejdsmarkedet. Deltagere i de kompetenceud-vidende, der har en eller flere sygdomsperioder under forløbet, kan dogfortsætte med støtte, hvis de fortsat er indskrevet på og gennemgår forlø-bet.Idet ordningen kun skal løbe ét år, har det været afgørende, at ordningener let administrerbar. Det er baggrunden for, at støtten kun kan gives til étforløb.
3/3
Ad. 5. Tildeling af tillægÅrhus Universitetønsker en præcisering af, hvordan de nyuddannedesøger om fx handicaptillæg.Danske Handicaporganisationer (DH)finder det uhensigtsmæssigt, athandicaptillæg efter SU-loven tildeles efter den enkeltes arbejdsevne ogikke ud fra den enkeltes studieevne, herunder tidsforbrug til forberedelse.Undervisningsministeriets kommentarerDen nye støtteordning for nyuddannede, der deltager i særlige kompeten-ceudvidende forløb, administreres af Styrelsen for Statens Uddannelses-støtte (styrelsen). Efter den foreslåede § 60, stk. 1, træffer styrelsen afgø-relse om tildeling på baggrund af uddannelsesinstitutionens indberetninger,jf. i øvrigt under punkt 8.For tillæg af støtte til handicappede deltagere i de særlige kompetenceud-vidende forløb videreføres tildelingskriterierne fra den lignende SU-ydelse.DH’s bemærkning er udtryk for en generel politisk tilkendegivelse om krite-rierne for tildeling af handicaptillæg på SU-området, som er omfattet afSU-forliget.
Ad 6. Specialpædagogisk støtte til de særlige kompetenceud-vidende forløbDanske Handicaporganisationer (DH) ønsker en afklaring af hvem, der skalbetale for og forestå hele forløbet omkring tilvejebringelse af hjælpemidlertil handicappede nyuddannede, der deltager i de særlige kompetenceudvi-dende forløb.
4/4
Undervisningsministeriets kommentarerMed den i lovforslag nr. L 95 foreslåede § 2 ændres lov om specialpæda-gogisk støtte ved videregående uddannelser, så der også kan gives støtteefter loven til nyuddannede, der deltager i det særlige kompetenceudvi-dende forløb. De nyuddannede, der fortsætter i et særligt kompetenceud-vidende forløb efter afsluttet videregående uddannelse, vil således kunnefå støtte i form af specialpædagogiske hjælpemidler efter samme regler,som til det afsluttede uddannelsesforløb. Der vil således blot være tale omen opretholdelse af den støtte i form af hjælpemidler, som de nyuddanne-de har fået i den nu afsluttede uddannelsesforløb.
Ad. 7. Støtte til forløb i udlandetÅrhusogAalborg Universitetspørger, om det vil være muligt at tagestøtte med til forløb i udlandet på samme måde som det er kendt fra ud-landsstipendieordningen.Undervisningsministeriets kommentarerSU-lovens bestemmelser om udlandsstipendium foreslås ikke udvidet tilogså at gælde de særlige kompetenceudvidende forløb.
Ad 8. Uddannelsesinstitutionernes rolleÅrhus Universitetspørger om, hvilke rolle uddannelsesinstitutionerne ertiltænkt i forbindelse med afslutningen af forløb, og spørger tillige, omhvordan institutionerne skal vejlede om ordningen.Københavns Univer-sitetunderstreger, at institutionerne som følge af digitalisering af SU-administrationen ikke har ressourcer til at påtage sig nye opgaver.Undervisningsministeriets kommentarerDen nye ordning administreres af styrelsen, der træffer afgørelse om støttepå baggrund af uddannelsesinstitutionernes indberetninger om indskriv-ning. Ansøgning om støtte skal afleveres på institutionen, den videresenderansøgningen til styrelsen, når institutionen har kontrolleret, at ansøgerener optaget på det særlige kompetenceudvidende forløb. Uddannelsesinsti-tutionen skal tillige meddele styrelsen, hvis den nyuddannede afbryder for-løbet og derfor ikke længere er berettiget til støtte. Styrelsen vejlederblandt andet på www.su.dk de nyuddannede om mulighederne for støtte tilde særlige kompetenceudvidende forløb. Styrelsen vil tillige stille vejled-ning til rådighed for institutionerne om den nye støtteordning, herundermulighederne for at få specialpædagogisk støtte og befordringsrabat til for-løbene.
Ad 9. Tidsrammen for ordningenDansk Byggeribemærker, at det er vigtigt at sikre sig, at ordningen ikkekan bruges uhensigtsmæssigt, når lavkonjunkturen er overstået.
5/5
Undervisningsministeriets kommentarerBestemmelserne om støtte til særlige kompetenceudvidende forløb ophæ-ves efter forslaget den 31. januar 2011, så ordningen kun løber et år. Enforlængelse af ordningen vil kræve en ny lovændring.
BILAG 1
Oversigt over modtagne høringssvarMyndigheder, organisationer m.v.Akademikernes CentralorganisationAnkenævnet for UddannelsesstøttenBørne- og ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL)CIRIUSDanmarks EvalueringsinstitutDanmarks Konservative StuderendeDanmarks Liberale StuderendeDanmarks LærerforeningDanmarks Medie- og JournalisthøjskoleDanmarks Tekniske Universitet (DTU)Dansk ByggeriDansk ErhvervDansk IndustriDansk MagisterforeningDansk MetalDansk Skoleforening for SydslesvigDansk Ungdoms FællesrådDanske Handicaporganisationer (DH)Danske RegionerDanske Studerendes FællesrådDanske UniversiteterDatatilsynetErhvervsakademirådetForbundet af Offentlige Ansatte (FOA)Frit Forum – Socialdemokratiske StuderendeFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF)Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og Erhvervs-vejledning (FUE)Handelshøjskolen i KøbenhavnHandel, Transport og Serviceerhvervene (HTS-A)HK/KommunalHK/StatIT-Universitetet i KøbenhavnKommunernes LandsforeningKonkurrencestyrelsenKulturministeriets Rektorer (KUR)JJNNIngen bemærkningerJNNNIngen bemærkningerJNIngen bemærkningerJNNNSe høringsnotatJNIngen bemærkningerJNSe høringsnotatJJNNNNNNSe høringsnotatJNNNNNNIngen bemærkningerSe høringsnotatSvarNNIngen bemærkningerBemærkninger
11. januar 2010ref.mgpj.nr. 2010-4211
Københavns UniversitetLandsforbundet af Voksen- og UngdomsundervisereLandsorganisationen i Danmark (LO)Lederforsamlingen, Ungdommens UddannelsesvejledningLærernes CentralorganisationLærerstuderendes LandskredsNævnet om Støtteberettigende Uddannelser i UdlandetProfessionshøjskolernes RektorkollegiumPædagogstuderendes LandssammenslutningRigsrevisionenRoskilde Universitetscenter (RUC)Rådet for større IT-sikkerhedSocialpædagogernes LandsforbundStudenterrådgivningenStudierådet for Ingeniørstuderende i DanmarkSU-rådetSyddansk UniversitetSygeplejestuderendes LandssammenslutningAalborg UniversitetÅrhus Universitet
JNNNNNNNNJJNNNNNJNJJ
Se høringsnotat
7/7
Ingen bemærkningerIngen bemærkninger
Se høringsnotatSe høringsnotatSe høringsnotat