Retsudvalget 2009-10
L 88
Offentligt
802220_0001.png
802220_0002.png
802220_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. februar 2010Strafferetskontoret2009-730-0995RAJ41307
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lovom ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Ny politiklage-ordning m.v.) (L 88), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-ministeren den 25. januar 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraDennis Flydtkjær (DF)
Brian Mikkelsen
/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om ændring af retspleje-

loven og forskellige andre love (Ny politiklageordning m.v.) (L 88):

”Da politiklagemyndigheden får en meget vigtig funktion be-des ministeren oplyse nærmere omkring sammensætningen afudvalgets medlemmer, og hvordan man er kommet frem tilnetop disse, samt en vurdering af hvad hver enkelt af de fore-slåede medlemmer skal bidrage med i forhold til klager overpolitiet?”

Svar:

Lovforslaget bygger på betænkning nr. 1507/2009 om behandling af kla-ger over politiet (herefter ”betænkningen”). Udvalgets overvejelser omPolitiklagerådets sammensætning er gengivet på side 204 ff. i betænk-ningen, hvoraf følgende bl.a. fremgår:”Udvalget har overvejet antallet af medlemmer i Politiklagerådet.Det foreslås, at rådet som et passende, men dog ikke alt for stortantal medlemmer, skal have 5 medlemmer. Medlemmerne beskik-kes af justitsministeren efter indstilling, som det fremgår nedenfor.Den omstændighed, at beskikkelserne sker efter indstilling, bety-der, at justitsministeren almindeligvis vil være forpligtet til at følgeindstillingerne. Der beskikkes endvidere et tilsvarende antal sup-pleanter. Beskikkelse sker for en periode på 4 år med mulighed forgenbeskikkelse for endnu en periode. Den maksimale periode, somet medlem kan deltage i rådets arbejde, vil således være 8 år.For at styrke tilliden til rådets arbejde og dets uafhængighed fore-slås det, at formanden skal være landsdommer. Rådet har overvejet,om det vil være tilstrækkeligt, at det fremgår af loven, at forman-den skal opfylde betingelserne for at blive udnævnt til dommer, el-ler at formanden skal være dommer uden angivelse af, om der er ta-le om en højesteretsdommer, landsdommer eller byretsdommer,men har fundet det rigtigst, at det fastsættes i loven, at der skal væ-re tale om en landsdommer.Formanden beskikkes efter indstilling fra de to landsretter. For atsikre, at begge landsretter bliver repræsenteret, bør formandskabetgå på skift mellem de to landsretter, ligesom det bør være således,at suppleanten for formanden er en dommer fra Vestre Landsret,hvis formanden er fra Østre Landsret, og omvendt.Det foreslås, at rådet ud over formanden skal bestå af en advokat,en universitetslærer i retsvidenskab og to repræsentanter for offent-ligheden. Herved får Politiklagerådet en bred sammensætning,hvori også det læge element, som i dag kendetegner politiklage-nævnene indgår.2
Ved sine overvejelser om sammensætningen af rådet har udvalgetnavnlig hentet inspiration i retsplejelovens § 1 a, stk. 3, om DenSærlige Klageret og i §§ 43 a og 43 b om sammensætningen afDommerudnævnelsesrådet. Det foreslås derfor, at advokaten be-skikkes efter indstilling fra Advokatrådet, og at de to offentligheds-repræsentanter, ligesom det efter retsplejelovens § 43 b, stk. 4, ertilfældet i relation til Dommerudnævnelsesrådet, beskikkes efterindstilling fra henholdsvis KL (Kommunernes Landsforening) ogDansk Folkeoplysnings Samråd. Universitetslæreren i retsviden-skab udpeges - ligesom det er tilfældet i relation til Den SærligeKlageret og Procesbevillingsnævnet - direkte af justitsministeren,idet det forudsættes, at der peges på en erfaren professor eller lek-tor med interesse for politiets arbejde. Udvalget finder det for atstyrke uafhængigheden rigtigst, at der er tale om en juridisk univer-sitetslærer, der er tilknyttet et af universiteterne, og tilføjelsen iretsplejelovens 1 a, stk. 3, og 23, stk. 1, om ”en anden jurist medsærlig videnskabelig uddannelse” er derfor ikke medtaget.”Politiklagerådet foreslås således sammensat på en måde, der efter Ju-stitsministeriets opfattelse sikrer en høj grad af uafhængighed og faglig-hed samt bevarer det læge element, der i dag indgår i politiklagenævne-ne.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.2 i lovforslaget og side 204-206 i be-tænkning nr. 1507/2009 om behandling af klager over politiet.
3