Kirkeudvalget 2009-10
L 68 Bilag 1
Offentligt
755505_0001.png
755505_0002.png
755505_0003.png
755505_0004.png
755505_0005.png
755505_0006.png
755505_0007.png
755505_0008.png
755505_0009.png
755505_0010.png
755505_0011.png
755505_0012.png
755505_0013.png
755505_0014.png
755505_0015.png
755505_0016.png
755505_0017.png
755505_0018.png
755505_0019.png
755505_0020.png
755505_0021.png
755505_0022.png
755505_0023.png
755505_0024.png
755505_0025.png
755505_0026.png
755505_0027.png
755505_0028.png
755505_0029.png
755505_0030.png
755505_0031.png
755505_0032.png
755505_0033.png
755505_0034.png
755505_0035.png
755505_0036.png
755505_0037.png
755505_0038.png
755505_0039.png
755505_0040.png
755505_0041.png
755505_0042.png
755505_0043.png
Heidi Duelund LaulundFra:Sendt:Til:Emne:[email protected]18. august 2009 21:12Kirkeministeriethøringssvar
Til KirkeministerietFrederiksholmskanal 21122 København Ke-post:[email protected]
Fra Ateistisk SelskabHejrebakken 203500 Værløsee-post:[email protected]
Angående:Høringssvar vedrørende ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfaldI Ateistisk Selskab ser vi positivt på at arbejdsgangene i forbindelse med anmeldelse affødsler og dødsfald effektiviseres og digitaliseres. Det er positivt, at der kun skalforetages en anmeldes, frem for det nuværende dobbeltanmeldelses system, hvor både borgerog sygehus skal foretage en anmeldelse. Denne simplere arbejdsgang har længe fungeret finti Sønderjylland.I de gældende love og regler for Sønderjylland har der siden 1920 kun været foretaget enfødselsanmeldelse - ikke to anmeldelser (jvf lov nr.258 af 28. juni 1920, samt bekendtgørelse nr. 572 af 22. november 1977).
Vi mener at den at den kommende lovændring bør udfærdiges således at den er identisk medden nuværende ordning for Sønderjylland. Den samme lovgivning bør være gældende i allelandsdele af Danmark.I Sønderjylland er det kommunerne som foretager personregistrering (fødsler og dødsfald).Sådan bør det også være i resten af Danmark, hvor det i øjeblikket er den danskefolkekirke som foretager personregistreringen. Ved en vedtagelse af den foreslåetlovændring vil det stadig være den danske folkekirke, som står får personregistreringen,hvilket vi mener er utidssvarende. I en demokratisk stat bør det ikke være en religiøsinstitution, der foretager registrering af landets befolkning.Det bør være en offentlig opgave.Ligeledes må det gælde, at for at opnå den størst mulige effektivisering er det oplagt, atdem som benytter oplysningerne også er dem som registrerer dem, hvilket vil sige deoffentlige institutioner.
1
Side 1 i bilagssamlingen
Vi opfordrer tilat udkastet til ændring af lov om anmeldelse af fødsler og død, revideressåledes at det bliver identisk med de i Sønderjylland gældende love og regler på området.
Med venlig hilsen Jesper VindAteistisk Selskab
2
Side 2 i bilagssamlingen
KirkeministerietFrederiksholm kanal 211015 København K.
SekretariatetWorsaaesgade 10, st.7100 Vejle[email protected]Tlf. 75 84 11 19Fax. 75 84 11 68www.kordegn.dk
Vejle, den 7. august 2009.
Høringssvar vedr. ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald.Ref. Dokument nr. 584591/09.
Danmarks Kordegneforening (KDF) har med interesse læst udkast til høring, vedr. ændring aflov om fødsler og dødsfald.Indledningsvis skal bemærkes, at KDF altid er positivt indstillet overfor forslag der kan letteog forenkle borgerens adgang af anmeldelser til de offentlige registre.KDF ser også det fremlagte lovforslag som et forsøg på forenkling af anmeldelse af henholds-vis fødsler og dødsfald overfor CPR. og derfor er det en klar forenkling i forhold til denuværende dobbelte anmeldelsesprocedure.Vi skal endvidere kraftigt understrege, at vi ikke opfatter og heller ikke ser en tildens til, atflytte ansvaret for registreringen fra kirkekontoret og til andre myndigheder menudelukkende et forsøg på at forenkle anmeldelsen.KDF har følgende bemærkninger til høringsmaterialet:Lovudkastet:Vedr. § 1 er vel en konsekvens af den ændring der er sket i forbindelse med indførelsen af denelektroniske kirkebog og DNK, og dermed en politisk bestemt handling som vi ikke harnogen indflydelse på blot kan vi beklage at der nu tages afsked med en flere hundredårigskik i dansk centralregistrering.Vedr. § 2 stk. 1 finder vi det positivt at man flytter pligten til anmeldelse fra forældrene tiljordemoderen vi foreslår at denne pligt også skal gælde for hjemmefødsler, som det ogsåsker i dag, for at være sikker på at alle bliver anmeldt.Dermed har vi også anført det uhensigtsmæssige i, at der modtages en fødselsanmeldelse fraflere sider her må det være tilstrækkeligt at jordemoderens anmeldelse sendes som advis tilfødselssognet hvorefter sagsbehandling kan finde sted. Dette vil også fremskyndesagsbehandlingen ganske væsentligt.Vigtigheden af at fastholde at fødselsanmeldelsen sendes og behandles i bopælssognet,skyldes at der jo sker en sagsbehandling ved hver eneste fødsel, hvad enten mor er gift, ugifteller fraskilt iht, børnelovens § 1 og 2.
Formand Erik Vigsø, Bronzealdervej 45, 8210 Århus V..Tlf. 86 24 24 11. Mobil 24 24 30 98 E-mail:[email protected]
Side 3 i bilagssamlingen
Vedr. § 2, stk. 4: Dette indebærer reelt at den nuværende anmeldelse af dødsfald ogbegravelse ikke længere kan anvendes. DKF kan godt se det fornuftige i at opdele dennuværende anmeldelse af dødsfald og begravelse i 2 dele.Ved lægens udskrivelse af dødsattesten kan denne sendes direkte til cpr registret, da der ikke iden forbindelse sker nogen vurdering dvs. at der er tale om ren taste- og kontrolfunktion hoscivilregisterføreren ved dette opnås en hurtig registrering af dødsfaldet, og samtidig giverdet bedemanden og de pårørende bedre tid til planlægning af den efterfølgendebegravelseshandling, nu hvor der ikke længere skal tages hensyn til tidsfristen på 2 døgn foranmeldelse af dødsfaldet.
Bemærkninger til lovforslaget:DKF er enige i den bemærkningernes målsætning om at forenkle og udvikle den digitaleudvikling til gavn for borgeren. Vi mener også at dette må ske med skyldig hensyn tilborgerens retssikkerhed derfor mener vi at det er vigtigt at de oplysninger der indsendes afhenholdsvis jordemoder og læge, gøres til genstand for en sagsbehandling.Dette kan ske ved at det fortsat er civilregisterføreren der er sagsbehandler på alle fødsler, ogdette kan ske ved at jordemoderens fødselsanmeldelse sendes som et advis til moderensbopælssogn, og dermed bliver genstand for en sagsbehandling.Vi konstaterer i dag forskelle på de fødselsanmeldelser der indsendes af hospitalerne,forældrene og endnu andre oplysninger i cpr registret. Dette skal kunne fanges i etkontrolsystem.Den anførte ændring i praksis vil give den store fordel at civilregisterfører kan påbegynde sinsagsbehandling straks anmeldelsen modtages, og skal derfor ikke vente på anmeldelse nr. 2.Der vil ligeledes ske en hurtigere registrering af dødsfaldet, idet dette kan registreres i cprregistret i samme øjeblik dødsattesten er afsendt af lægen.Danmarks kordegneforening er som nævnt generelt positivt indstillet til disse ændringer ogser store lettelser for borgerne i forbindelse med de forenklede sagsgange men vi har sværtved at se, hvordan dette som anført, kan føre til en besparelse på Folkekirkens budget på kr. 58 millioner om året.Danmarks Kordegneforening deltager gerne aktivt i fremtidige drøftelser vedrørendeovennævnte lovændringer.
Med venlig hilsen
Erik VigsøFormand.
Formand Erik Vigsø, Bronzealdervej 45, 8210 Århus V..Tlf. 86 24 24 11. Mobil 24 24 30 98 E-mail:[email protected]
Side 4 i bilagssamlingen
Danmarks ProvsteforeningProvst Leif ArffmannHaraldsgade 107100 VejleTlfFaxE-mail75 82 31 3975 84 07 09[email protected]6. august 2009KirkeministerietHøringssvar vedr. ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfaldDanmarks Provsteforening har følgende bemærkninger til det udsendte materiale:Ændringen af loven betyder en forenkling af de administrative sagsforløb.Vedr. fødsler foretager jordemoderen de facto allerede nu en slags registrering i CPR registret, idethun/han udtrækker et cpr nummer til barnet. At folkekirkens personregisterførere så derefterregistrerer fødslen er i bund og grund bare at gentage arbejdet. Vedr. dødsfald er der to aspekter:Dels kan lægens elektroniske dødsattest lige så godt gå ind i cpr. som det i den anden ende af livetbliver tilfældet med jordemoderens fødselsanmeldelse, dels vil samfundet spare et anseeligt beløb iadministration af for meget udbetalte ydelser, fordi der typisk går nogle dage fra dødsfaldet sker tildet registreres på kirkekontorerne.Men der knytter sig hertil nogle betragtninger, som ikke bør være ufortalte:Den økonomiske gevinst er ikke helt beskrevet i tilstrækkeligt omfang, så det er ikke noget stærktargument, at der skulle blive tale om en besparelse, idet det ikke fremgår tydeligt, hvor besparelsener at finde. Folkekirkens budgetter bliver muligvis mindre, men samfundsmæssigt gør det ikke denstore forskel, idet der tales om "en mindre økonomisk gevinst". Det kan overvejes, om dettebetyder, at der overføres lønmidler fra det kirkelige område til andet område.Kirkeministeriet har ved adskillige lejligheder gjort gældende, at ansvaret for personregistreringener en væsentlig del af den tjenstlige forpligtelse, der påhviler folkekirkens præster og provster. Dettesynspunkt deler Provsteforeningen., Der må derfor ikke herske nogen tvivl om, at ansvaret for detteområde fortsat påhviler folkekirkens præster og provster. Derfor er det også her ansvaret vedr.anmeldelser er at finde.På side 6 står der, at der ikke er forskel på oplysningerne i sygehusets anmeldelse og forældrenesanmeldelse. Det er efter Provsteforeningens opfattelse ikke korrekt. Forslaget går ud fra, atjordemødre ikke er fejlbarlige, men det må de antages at være. Det gældende system har en sikringmod fejl ved dette dobbelte bogholderi, som altid har været ordentligt bogholderis grundlag, og deter ikke uden grund, at vi siges at have et af verdens mest effektive grundregistreringssystemer.
Side 5 i bilagssamlingen
Det er endvidere en overvejelse værd, om der ligger en upersonliggørelse i lovforslaget. Ved devæsentlige begivenheder i tilværelsen er det naturligt, at der foregår en anmeldelse fra demennesker, dette vedrører. Forslaget synes ikke at tage hensyn til sådanne grundmenneskeligevilkår.
Venlig hilsenP.f.v.Leif Arffmann
Side 6 i bilagssamlingen
Kgs. Lyngby, den 6. august 2009KirkeministerietFrederiksholms Kanal 211220 København K
Høring vedr. ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald(lovudkast dok.nr. 584509/09)På vegne brancheforeningen Danske Bedemænd tillader vi os hermed at henvende os, idet vi erbekendt med indholdet af ovennævnte forslag til lovændring. Vi kan se, at høringsfristen er den7. august 2009, og da det er bedemændene, der i dag i vid udstrækning forestår detadministrative omkring selve udfyldelsen af dødsanmeldelsen og videresendelse heraf tilbegravelsesmyndigheden, finder vi det relevant at komme med et par kommentarer tillovudkastet.Lovændringen lægger op til en omlægning af dødsanmeldelsen, således at den nuværendedødsanmeldelsesblanket (der både fungerer som anmeldelse af dødsfaldet samt en anmodningom begravelse eller ligbrænding) fremover skal opdeles i en registrering af dødsfaldet i CPRsamt en ekspedition af en aftale om det fornødne i forbindelse med begravelsen. Vi synes, detlyder rigtig positivt, at der også på dette område arbejdes på at erstatte de manuelle rutiner medelektroniske processer.Registreringen af dødsfaldet skal ifølge lovforslaget foretages af den læge, der udskriverdødsattesten, og den nuværende attest skal ændres til en elektronisk registrering af dødsfaldet iPersonregistret/CPR. Ekspeditionen af en aftale om det fornødne i forbindelse medbegravelsen vil fortsat være en aftale mellem de pårørende og bedemanden.I forbindelse med at dødsattesten skal ændres til en elektronisk registrering af dødsfaldet, vil vigøre opmærksom på, at det fortsat er meget vigtigt, at den dødsattestudstedende læge iforbindelse med ligsynet kan udskrive en papirudgave af dødsattesten til brug for bedemanden,således at afdøde kan lægges i kiste og flyttes fra dødsstedet hurtigst muligt af hensyn til depårørende.
Side 7 i bilagssamlingen
side 2Som bekendt har den nuværende dødsanmeldelse i øjeblikket 2 funktioner. Dels registreringenaf dødsfaldet og dels en anmodning om begravelse eller ligbrænding. Ved en gennemlæsning aflovforslaget står det os ikke helt klart, hvordan selveanmodningenom begravelse ellerligbrænding skal foregå. For os at se vil det være optimalt, hvis der bliver udviklet en blanket tilbrug for anmodningen, således at dette også kommer til at foregå elektronisk. Har man fraKirkeministeriet planer om at udvikle en sådan blanket/funktion?Som dødsanmeldelses-blanketten er udformet i dag, skriver de pårørende (anmelderen) underpå, at de ikke handler ”i strid med afdødes ønsker”. Hvordan sikrer man fremover, at afdødesønsker – så vidt det overhovedet er muligt – bliver respekteret? Bliver der taget højde for dette iforbindelse med en ny procedure vedr. anmodningen om begravelse eller ligbrænding?Der er lagt op til, at lovændringen ikke skal gælde for dødsfald i de sønderjyske landsdele. Omder kan opstå nogle praktiske problemer i den forbindelse – som ikke allerede vil kunne opstå idag - er vanskeligt at vurdere. Vi kan se, at lovforslaget bl.a. er sendt til høring hosLægeforeningen, som i hvert fald har et godt grundlag for at kunne vurdere, om der er særligeforhold, der bør tages højde for.Fra brancheforeningen Danske Bedemænd’s side vil vi med interesse følge udviklingen påområdet, og vil samtidig anmode om at komme med på listen over brancher, der holdesorienterede, idet lovændringen har indflydelse på bedemandens arbejde.Venlig hilsenPå bestyrelsens vegne:Annette Højsbosekretariatsleder
Side 8 i bilagssamlingen
Side 9 i bilagssamlingen
Side 10 i bilagssamlingen
Side 11 i bilagssamlingen
Side 12 i bilagssamlingen
Domstolsstyrelsen
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 211015 København K
Store Kongensgade 1-31264 København KTlf. +45 70 10 33 22Fax +45 7010 4455[email protected]CVR nr. 21-65-95-09EAN-nr.5798000161184J. nr. 2009-4102-0001-2Sagsbeh. Mette Kjølby OlesenMail [email protected]
4. august 2009
Høring vedr. ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfaldKirkeministeriet har ved brev af 8. juni 2009 anmodet om Domstolsstyrel-sens eventuelle bemærkninger til udkast til lov om ændring af lov omanmeldelse af fødsler og dødsfald.Domstolsstyrelsen har ingen bemærkninger til lovudkastet.
Med venlig hilsen
Mette Kjølby Olesen
Side 13 i bilagssamlingen
Side 14 i bilagssamlingen
Kirkeministeriet.
Den 29.07.2009/ LLSagsnr. 09/4416Løbenr. 605808/09
Vedrørende høring om ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald.Biskoppen over Haderslev Stift har gennemgået det fremsendte forslag til ændring af lov omanmeldelse af fødsler og dødsfald og har ingen bemærkninger til dette.Med venlig hilsen
Niels Henrik Arendt
Ribe Landevej 35-376100 Haderslev
Telefon74 52 20 25
Telefax74 53 36 06
E-mail:[email protected] ell.[email protected]15Side
Internethjemmeside:iwww.haderslev.stift.dkbilagssamlingen
Side 16 i bilagssamlingen
Side 17 i bilagssamlingen
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 211220 København k
København den 7. august 2009Jnr. 63 052 pel /LIB
Jordemoderforeningen har modtagetforslag til ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfaldihøring, og har følgende kommentarer:Jordemoderforeningen ser udkastet til ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald som et forslagtil forenkling af borgernes og myndighedernes opgaver i forbindelse med anmeldelse af fødsler og dødsfald.Vi har to afgørende indvendinger mod det foreslåede:1. Vi anbefaler, at alle fødsler, uanset stedet for fødslen, indberettes ens, dvs. ved jordemoder (ogkvinden/parret, jf. 2.)2. Vi anbefaler, at man fastholder en dobbelt indberetning
Ad 1. Jordemoderforeningen mener, at alle fødsler, uanset fødested, bør indberettes ens. Til trods for, atder i sjældne tilfælde ikke er en jordemoder tilstede under en uplanlagt fødsel udenfor hospital eller fødeklinik, er det hovedreglen, at mor og barn køres til hospital efterfølgende og tilses af jordemoder, eller atjordemoder tager ud i hjemmet og tilser mor og barn. Således vil der i disse tilfælde være god grund til, atsåvel jordemoderen som kvinden/parret anmelder fødsel til myndighederne.Flertallet af hjemmefødsler finder sted planlagt, og her er der altid en jordemoder til stede. Hun er ententilknyttet et stort fødested eller en mindre enhed, evt. privatpraktiserende, men der er intet til hinder for atman i vores IT tidsalder tager skridtet fuldt ud og også forpligter såvel det offentlige fødested – der jo i forvejen har hele netværket og databaser til at køre for alle hospitalsfødsler – som det private tilbud – der også hyppigst fører elektronisk journal på medbragt laptop. Det er med andre ord enkelt at lade alle jordemødre, uanset kvindens fødested, registrere online, oprette barnet i personnummerregistret og dermedanmelde fødsel af barn.Jordemoderforeningen ønsker at påpege, at det er vigtigt, at der ikke pålægges jordemoderen yderligereadministrative arbejdsopgaver, men at man fortsætter med at anvende de aktuelt fungerende elektroniskepatientsystemer, når det nyfødte barn registreres i personnummerregistret.Jordemoderforeningen ser fødselsanmeldelsen som en vigtig samfundsmæssig opgave og ønsker at bidragetil ensartet registrering landet over.
Jordemoderforeningen – Sankt Annæ Plads 30 – Postboks 2217 – 1018 København KTelefon 4695 3400 – Fax 4695 3410 – www.jordemoderforeningen.dk - [email protected]
Side 18 i bilagssamlingen
Ad 2. Jordemoderforeningen stiller sig kritisk til forslaget om at overgå til en eneste indberetter, in casujordemoderen, netop fordi man ikke længere har den kontrol, at to af hinanden uafhængige instanser,nemlig jordemoder og kvinde/par, anmelder den samme fødsel.Der er derudover en værdi i, at kvinden/parret indberetter og dermed tager en ansvar for en del af enafgørende vigtig procedure i anerkendelse af barnet i samfundet.Jordemoderforeningen mener dette kan imødekommes ved at lave en elektronisk indberetningsportal forforældrene.
Idet Jordemoderforeningen takker for høringen, stiller vi os til rådighed for yderligere drøftelser ommulige løsninger.
Med venlig hilsen
Lillian BondoFormand for Jordemoderforeningen
Jordemoderforeningen – Sankt Annæ Plads 30 – Postboks 2217 – 1018 København KTelefon 4695 3400 – Fax 4695 3410 – www.jordemoderforeningen.dk - [email protected]
Side 19 i bilagssamlingen
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 211015 Kbh. K.
Høring vedr. lovudkast om anmeldelse af fødsler ogdødsfaldKL har modtaget Kirkeministeriets høringsbrev af 8. juni 2008 vedr.ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald.Lovudkastet har KL drøftet med nogle kommuner, hvilket giver anledningtil de følgende kommentarer.Ny procedure for anmeldels eAnmeldelser af fødsler og dødsfald registreres hos personregisterførerne iSønderjylland parallelt til sognene, der fører personregistre i det øvrigeDanmark.Lovudkastet lægger op til, at anmeldelsen af fødsler og dødsfaldmoderniseres, hvilket KL hilser velkommen..I forbindelse med den forestående modernisering, mener KL, at desønderjyske kommuner bør behandles på lige fod med sognene, således atindberetningerne så vidt muligt sker ens i hele landet.KL foreslår, at Kirkeministeriet med deltagelse af kommunerne foretager engennemgang af de anmeldelser og attester, der anvendes på området medhenblik på, at det vurderes om noget kan forenkles.ØkonomiMed hensyn til de økonomiske konsekvenser af lovudkastet forudsætterKL, at evt. besparelser ikke skal modregnes i bloktilskuddet tilkommunerne, men indgå i råderummet for omprioritering og bedre
Den 3. august 2009
Jnr 01.06.16 P16Sagsid 000201424
Ref LOA[email protected]Dir 3370 3320
W eidekampsgade 10Postboks 33702300 København S
Tlf 3370 3370Fax 3370 3371
www.kl.dk
1/2
Side 20 i bilagssamlingen
PersonregistreringDe økonomiske konsekvenser for personregistreringen kan først vurderes,når kommunerne kender de nye retningslinier for behandling afanmeldelser og attester.Andre kommunale opgaverDe økonomiske konsekvenser på andre kommunale opgaver, fx beregningaf sociale ydelser, afhænger af om der reelt opnås en bedre formidling afanmeldelser af dødsfald.SundhedsplejeDet fremgår af lovudkastet afsnit 10, at kommunerne forventes at få enårlig besparelse på 7 millioner kr..Kirkeministeriet har efter forespørgsel fra KL oplyst, at besparelsen på7 millioner kr. alene skal realiseres indenfor kommunernes sundhedspleje.Men der foreligger ikke nærmere oplysninger om beregningsmetoder mv.KL har efterfølgende drøftet besparelsesmulighederne vedr. sundhedsplejemed nogle kommuner, som ikke kan pege på besparelser, som følge aflovudkastet.KL mener derfor, at den anførte besparelse på 7 millioner kr. skal udgå aflovudkastet. KL vil dog gerne drøfte med Kirkeministeriet, hvordan der iøvrigt kan opnås effektiviseringsgevinster.--Henvendelse om dette brev kan rettes til fuldmægtig Lone Abel, KL, tlf. 3370 33 20 eller mailadresse: [email protected] (ferie fra 6.august til 25.august 2009).Med venlig hilsen
for/ Jakob HarderLone Abel
2
Side 21 i bilagssamlingen
Den 12. august 2009Løbenr. 608910/09
Kirkeministeriet[email protected]
Jeg skal herved meddele, at jeg ikke har bemærkninger til udkast til ændring af lov om anmeldelseaf fødsler og dødsfald fremsendt af Kirkeministeriet den 8. juni 2009, løbenr. 584591/09.
Med venlig hilsen
Side 22 i bilagssamlingen
Landsforeningen af MenighedsrådSabro, den 29. juni 2009Vor ref.: 163.09/3905 ILP/EHUKirkeministerietFrederiksholms Kanal 21Postboks 21231015 København K
Høring vedrørende ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfaldLandsforeningen af Menighedsråd tager til efterretning, at borgernes anmeldelsespligtbortfalder som en naturlig følge af den øgede brug af it-teknologi, selv om det beklages,at der dermed ikke længere er den hidtidige personlige kontakt.Vi konstaterer samtidig med tilfredshed, at sagsbehandlingen af anmeldelser af fødslerog dødsfald fortsat foretages af sognepræster og kordegne. Der er altså ikke sket nogenflytning af civilregistreringen, men kun en teknologisk betinget forenkling og rationalise-ring af processen.Landsforeningen vil gerne understrege, at man således ikke betragter loven som udtrykfor en ændring i det bestående forhold mellem kirke og stat.
Med venlig hilsen
Inge Lise Pedersen
Flemming Vium Nielsen
Damvej 17-19 • 8471 Sabro E-mail: [email protected]Telefon: 8732 2133 • Telefax: 8619 8040 Mandag-torsdag kl. 10-15.30, fredagbilagssamlingenSide 23 i10-13www.menighedsraad.dk
Lolland-Falsters StiftBispeembedet
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 21Postboks 21231015 København K[email protected]
Østre Allé 24800 Nykøbing F.Tlf.: 54 85 02 11Fax: 54 82 02 11E-post:[email protected]Hj.side:www.lf.stift.dkCVR: 60013713Dok. nr. 10/607356/09Dato: 5. august 2009SSK/me
Vedrørende udkast til ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald(dokument nummer 584591/09.Kirkeministeriet har den 8. juni 2009 fremsendt ovennævnte udkast til lovændring ihøring med frist til den 7. august 2009.Jeg skal i den anledning meddele, at det ville være hensigtsmæssigt, hvis der også vartaget hensyn til de tilfælde, hvor der skal ske fremsendelse af omsorgs- og ansvars-erklæringer.Derudover har jeg ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Steen Skovsgaard
KopiØvrige Stifter
Side 24 i bilagssamlingen
Side 25 i bilagssamlingen
Side 26 i bilagssamlingen
Til kirkeministeriet
Vor Frue Sogns menighedsråd har følgende bemærkninger i forbindelse medhøringen om ændring af proceduren ved fødselsanmeldelser m.m.:
Vi mener, at der er nogle gode intentioner i lovforslaget, men også svagheder, dels iform af uklarhed, dels i form af utilsigtede signaler.Efter vores opfattelse må man først og fremmest se på den bedst mulige service forborgerne uanset religiøst tilhørsforhold. Vi har alle en interesse i at undgådobbeltarbejde, både for myndigheder og borgere. Det vil være fint at lade sig nøjemed at lade jordmødre og læger indberette fødsler og dødsfald tilpersonregisterføreren, når videregivelsen til den elektroniske kirkebog er sikret.Vedr. navngivning må det imidlertid være helt klart, at muligheden for at lade denneforegå ved dåb og lade kirken indberette navnevalget, fortsat står åben for kirkensmedlemmer, ganske som vielser fortsat skal kunne foretages med borgerliggyldighed i de kirker og trossamfund, som har fået meddelt vielsesbeføjelse.Vi ønsker ikke, at den ønskede forenkling skal fremtræde som en begyndendenedlæggelse af folkekirkens civilregistreringsmyndighed, men at denne bibeholdes iforbindelse med de foreslåede forenklinger. Ligeledes ønsker vi en fastholdelse afpræsten som begravelsesmyndighed. Disse forhold ser vi gerne fremgå klart afbetænkningen.
Med venlig hilsen
Menighedsrådet ved Vor Frue Kirke – Københavns DomkirkeOle EhlersMenighedsrådsformand
Side 27 i bilagssamlingen
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 21Postboks 21231015 København K.
584591/09xxxx/bph
7. august 2009
Høringssvar vedrørende ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald
Med henvisning til ministeriets høringsbrev af 8. juni 2009 svarer Præsteforeningen hermed.Præsteforeningen kan tilslutte sig intentionerne bag lovændringerne med hensyn til forenkling ogeffektivisering af borgeres og myndigheders opgaver og kan tilslutte sig lovforslaget.Foreningen finder dog, at der udestår nogle uklarheder vedrørende den fremtidige håndtering afregistrering af faderskab, begravelsesanmodninger og anmeldelse af dødsfald til skifteretten. Disseopgaver er enten sammenfaldende med eller ligger i naturlig forlængelse af de med lovforslagetændrede opgaver vedrørende registrering af fødsler og dødsfald.Særligt vedrørende fødselsanmeldelser:En stor procentdel af fødslerne sker udenfor ægteskab og her følges en fødselsanmeldelse iøjeblikket for næsten alles vedkommende af en omsorgs- og ansvarserklæring. Det fremgår ikke afforslaget, hvorledes proceduren for omsorgs- og ansvarserklæring tænkes fremover. Herunder evt.mulighed for elektronisk indberetning med digital signatur.Særligt vedrørende anmeldelse af dødsfald:Begravelsesanmodningen kræver fortsat en kontakt mellem pårørende og begravelsesmyndighed.Uden indførsel af digital begravelsesanmodning vil forenklingen for borgeren blive ubetydelig.Endvidere ville det være hensigtsmæssigt, såfremt dødsanmeldelsens og begravelsesanmodningensoplysninger efter behandling af personregisterføreren elektronisk kunne videregives til skifteret,krematorium og kommunens sociale myndigheder.Den med lovforslaget tilsigtede forenkling for borgere og myndigheder vil være begrænset, såfremtde nævnte opgaver påtænkes håndteret som hidtil.
Med venlig hilsenBo Peiter HansenKonsulent
Side 28 i bilagssamlingen
Side 29 i bilagssamlingen
Side 30 i bilagssamlingen
5HJLRQVKXVHW9LERUJ6XQGKHGVVHNUHWDULDWHW6NRWWHQERUJ 3RVWERNV '. 9LERUJ7HO   NRQWDNW#UPGNZZZUPGN
.LUNHPLQLVWHULHW$WW 7RUEHQ 6WUJDDUG  +HLGL 'XHOXQG /DXOXQG
8GNDVW WLO QGULQJ DI ORY RP DQPHOGHOVH DI I�GVOHU RJ G�GVIDOG5HJLRQ 0LGWM\OODQG KDU NXQ In EHPUNQLQJHU WLO GH IUD DXJXVW SnWQNWH QGULQJHU L ORY $G �  VWN 9HG GH IOHVWH KMHPPHI�GVOHU PHGYLUNHU RJVn HQ MRUGHPRGHU 'HWNXQQH GHUIRU YUH KHQVLJWVPVVLJW L  VWQLQJ DW LQGI�MH ´« SnKYLOHU DQPHOGHOVHVSOLJWHQ MRUGHPRGHUHQ HOOHU VnIUHPW HQ MRUGHPRGHULNNH KDU PHGYLUNHW EDUQHWV IRUOGUH «´$G EHPUNQLQJHUQH SNW  � GLJLWDOH DQPHOGHOVHU'HW IRUXGVWWHV DW GH WHNQLVNH O�VQLQJHU XGIUGLJHV L HW WW VDPDUEHMGH PHG 'DQVNH 5HJLRQHU 'HWWH YLO VLNUH DQYHQGHOLJH GDJOLJH O�VQLQJHU RJ IRUKnEHQWOLJ HQ PLQGUH IUXVWUDWLRQVJUDG HQG GHQ GHU HU LGDJ L IRUELQGHOVH PHG HOHNWURQLVN DQPHOGHOVH DI G�GVIDOG'DWR 6DJVEHKDQGOHU -HWWH 6LHIHUW-HWWH6LHIHUW#67$%50'.7HO   6DJVQU 
6LGH 
9HQOLJ KLOVHQ
-HWWH 6LHIHUW-XULGLVN NRQVXOHQW
Side 31 i bilagssamlingen
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 211220 København K
Høringssvar vedr. ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald
Regionsjordemoderen
Hermed fremsendes høringssvar fra Region Nordjylland:I Region Nordjylland ses ændringen af lovgivningen som en god og konstruktivudvikling for indberetning af fødsels- og dødsattester.Vedr. fødselsattester:I stykke 2 står der, at ”Anmeldelsen af fødslen skal foretages af en jordemoderder har medvirket ved fødslen. Ved fødsler, der ikke finder sted på sygehuse, ifødeklinikker eller lignende, påhviler anmeldelsespligten barnets forældre elleren person, der af disse er bemyndiget til at foretage anmeldelsen”. Imidlertider det også jordemoderens ansvar at anmelde hjemmefødsler, hvorfor viforeslår, at hjemmefødsler fremover registreres på samme måde somsygehusfødsler. Kvinderne har den samme kontakt til vores system, uansetom de føder på fødeafdelingen eller hjemme.Vi arbejder i Regionen med etablering af elektronisk anmeldelse tilpersonregisterfører.Vedr. dødsattester:Sundhedsstyrelsens Elektroniske Indberetning (SEI), herunder dødsattest ervelimplementeret i Region Nordjylland. Der arbejdes på at alle dødsattestersendes elektronisk, hvorved papirblanketten udfases.Region Nordjylland støtter lovforslaget om at Sundhedsstyrelsen via SEIsender oplysningerne videre til CPR.Øvrige del af lovforslaget ses som en forenkling af procedurerne og ikkemindst en lettelse for de pårørende.
Niels Bohrs Vej 30Postboks 83009220 Aalborg ØstTlf.: 96351000Fax. 98152979www.jordemodernordjylland.rn.dk
RegionsjordemoderLis KristensenDirekte: 96351890[email protected]Ref.:LISKR/limajeJournalnummer:1-10-72-0016-09Den 30. juni 2009
Med venlig hilsen
Lis KristensenRegionsjordemoder
Side 32 i bilagssamlingen
RIBE STIFTTil KirkeministerietSendt pr. e-post
Korsbrødregade 76760 RibeTelefon 75 42 18 00Fax 76 88 56 35
Sag.nr.: 06/637Løbenr.: 601683/09Sagsbeh.:Benedikte Løvenbalck Holm
Ribe, den: 10/7-09Vedr. ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald:Kirkeministeriet har d. 8. juni 2009 fremsendt udkast til lov om ændring af lov om anmeldelse affødsler og dødsfald i høring.Ribe Stift har ikke bemærkninger til lovforslaget, der dels indebærer en forenkling ogmodernisering af registreringen på området, og dels en vis harmonisering af retstilstanden i desønderjyske landsdele og det øvrige land, hvilket har særlig interesse i bl.a. Ribe Stift, hvor beggelovgivningssystemer er gældende.
Med venlig hilsen,
Benedikte Holmstiftskontorchef
CVR nr. 57244615
www.ribestift.dk
E-mail:[email protected]
Side 33 i bilagssamlingen
EAN nr. 5798000818743
Biskoppen over Roskilde StiftPalæet, Stændertorvet 3 A – tlf. 4638 19204000 Roskilde, d.28. juli 2009
E-post [email protected]Telefax 4638 1947
Dokumentnr.:605487/09PFM/idn
Kirkeministeriet(e-post)
Kirkeministeriets høring vedrørende ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfaldVed brev af 8. juni 2009, dokument nr.: 584591/09 – modtaget her den 10. juni 2009 – harKirkeministeriet bedt om bl.a. biskoppernes bemærkninger til et med brevet medsendt udkast tilændring af loven om anmeldelse af fødsler og dødsfald, hvor høringsfristen udløber den 7. august2009.Jeg har følgende bemærkninger:Med ændringen ønsker Kirkeministeriet en forenkling af reglerne vedrørende anmeldelse affødsler og dødsfald, og det understreges i bemærkningerne, at forældrene/moderen/de pårørendeherved lettes for en ekstra papirgang.Jeg hilser forenklingen velkommen, men vil gøre opmærksom på, at der i bemærkningerne ikke ernævnt noget om, at der fortsat i de ret mange tilfælde, hvor forældrene ikke er gift, skal ske enindberetning til den kirkebogsførende sognepræst, idet denne forudsættes fortsat at væremyndighed i forhold til registrering af faderskab og derfor skal modtage og godkende omsorgs- ogansvarserklæringen fra forældrene. I op mod 1/3 af tilfældene vil regelforenklingen således ikke inogen væsentlig grad blive opfattet som en lettelse for forældrene, men det kan befrygtes, atindgivelse af omsorgs- og ansvarserklæringen til den kirkebogsførende sognepræst lettere vil bliveglemt, når den ikke er kædet sammen med den hidtidige generelle indgivelse af fødselsanmeldelsesamme steds.Hvad dødsanmeldelsen angår, hilser jeg også denne forenkling velkommen, men igen skal detbemærkes, at de pårørende ikke i væsentlig grad vil kunne opleve regelændringen som en lettelse,da den kirkebogsførende sognepræst forudsættes fortsat at være myndighed vedrørende afgørelseom begravelse og bisættelse samt om gejstlig medvirken, hvorfor der fortsat i alle tilfælde vilskulle ske anmeldelse til den kirkebogsførende sognepræst vedrørende begravelse eller bisættelse.
Med venlig hilsen
Peter Fischer-MøllerKopi til:Øvrige stifter (Intranettet)Side 34 i bilagssamlingen
Høringssvar vedr.ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfaldLovforslaget omhandler ændringer i lov nr. 225 af 31. maj 1968, som ændret ved lov nr. 279 af 26. maj1976 og senest ved lov nr. 235 af 2. april 1997, i form af bortfald af borgernes anmeldelsespligt vedfødsler og dødsfald.
Tversted 17.juli 2009
Regelforenkling ikke kun et spørgsmål om bureaukrati.
Som kirkebogsførende sognepræst modtaget man blandt andet fødselsregistreringer. Det er således at detnyfødte barn først er registreret, når både forældrene selv og sygehuset har meldt barnet til civilregistrering.Det kan synes som en overadministration, hvilket jeg også selv har tænkt; men jeg er med tiden kommet tilen anden konklusion: Forældreanmeldelsen må ses som det primære, og fødeafdelingens anmeldelse somsekundær. Det er forældrene, der anmelder deres nyfødte barn og ikke en offentlig instans. Barnet erforældrenes og ikke sygehusets. Fødeafdelingens anmeldelse er kun en konstatering. De anmelder ikkebarnet, for barnet er ikke deres, og de har derfor ingen adkomst til at anmelde.Derfor virker det underligt, at man i det udsendte lovforslag vil regelforenkle således at det kun er sygehuset,der foretager anmeldelsen af barnet. Administrativ er det ganske givet en forenkling; men livet er ikke kunbureaukrati. Det er også et spørgsmål om hvorvidt forældrene selv er ansvarlige for deres nyfødte barn,herunder dets registrering i det danske samfund; eller om det ansvar udelukkende tilhører det offentlige?Spørgsmålet er vel i sidste instans hvem barnet tilhører.Konklusion er derfor: Det er givet at forslaget er en forenkling af en bureaukratisk procedure; men det erikke hele sagen. Sagen er, at det kun er forældrene, der har adkomst til at anmelde barnet. Det handler ikkekun om bureaukrati; men også om samfundssyn og synet på forholdet mellem forældre og børn.
Thomas Reinholdt RasmussenSognepræst (kbf. Tversted-Uggerby pastorat)Skagensvej 59Tversted9881 Bindslev
Side 35 i bilagssamlingen
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 211220 København K
7. august 2009j.nr. 7-505-03-30/1/JMM
Svar på høring om ændring af lov vedrørende anmeldelse af fødsler ogdødsfald.Sundhedsstyrelsen er positiv overfor lovforslaget, som skal fjerne dobbeltind-beretninger, sikre genbrug af data og lette en administrativ proces. Lovforslagetomfatter vitale oplysninger, og det er derfor afgørende, at forudsætningerne ertil stede for, at omlægningen af den civile registrering af dødsfald bliver ensucces.Lovforslaget forudsætter, at det etablerede system i Sundhedsstyrelsen medelektronisk indberetning af dødsattesten kan anvendes. Imidlertid ændrer lov-forslaget ved en række af de forudsætninger, som Sundhedsstyrelsens systemhidtil har bygget på.Der bør derfor skabes klarhed over om og hvilke tiltag, der skal gennemføresog en tidsplan herfor. Dette gælder især spørgsmålet om sikring af fuld indbe-retning, indberetningshastighed og muligheden for at overvåge indberetninger.Angående § 2, stk. 4: Anmeldelse af dødsfald skal foretages af den læge, derudfærdiger dødsattest.Baggrund:Den danske dødsattest har 2 sider. Side 1 indeholder de civile oplysninger, dvs.cpr, navn, døds- eller findetidspunkt og ligsynstidspunkt, samt lægens attestati-on for dødsfaldet og de sikre dødstegn. Side 1 danner grundlaget for den civileregistrering af dødsfaldet. Side 2 indeholder de medicinske oplysninger omdødsårsagen.Efter indførelsen af den elektroniske dødsattest findes side 2 kun elektronisk.Derimod bliver der fortsat udfærdiget en papirversion af side 1, udover denelektroniske version. Dette skyldes at det nuværende kredsløb for civil registre-ring og begravelse, som involverer pårørende og bedemand, ikke håndtereselektronisk. Efter registrering af dødsfaldet hos kirkekontorerne sendes papir-versionen af side 1 til Sundhedsstyrelsen.
SundhedsdokumentationSundhedsstyrelsenIslands Brygge 672300 København STlf.72 22 74 00FaxE-post [email protected]
Dir. tlf. 7222 7706E-post [email protected]
Side 36 i bilagssamlingen
Som Sundhedsstyrelsen læser det foreliggende forslag, er det tanken, at denelektroniske side 1 fremover skal bære den civile registrering, mens papirversi-onen af side 1 bortfalder.Bemærkninger:1. Indberetningsgrad for side 1 af den elektroniske dødsattestElektronisk indberetning af dødsattesten har været et krav siden 2007, menSundhedsstyrelsen har dispenseret i en række situationer. Side 1 og 2 modtagesfra forskellige kilder, og indberetningsgraden fra kilderne er forskellig. For side2 modtages 80% elektronisk, mens det for side 1 er ca. 60%.Den væsentligste årsag til de manglende elektroniske indberetninger af side 1er, at vagtlæger i stort omfang ikke anvender elektronisk indberetning. Der erogså manglende indberetninger fra visse sygehuse og praktiserende læger.Sundhedsstyrelsen har i arbejdet med at implementere systemet lagt den pri-mære indsats i forhold til side 2, da denne er bærende for Dødsårsagsregisteret.Omend det er vores mål at få fuld elektronisk indberetning på begge sider, harvi naturligt valgt at prioritere side 2 først.Vi ser en løbende stigning i indberetningsniveauet også på side 1, men der skalen betydelig indsats til for at nå fuld indberetning. Denne indsats skal i hoved-sagen komme fra regionerne gennem sygehusene og lægevagtsystemerne, idetden elektroniske dødsattest implementeres hos disse. En proces henimod civilregistrering af dødsfald gennem den elektroniske dødsattest må derfor også in-debære udstrakt dialog med regionerne.2. Kontrol af indberetningerI dag kan Sundhedsstyrelsen løbende følge med i, hvorvidt en dødsattest ermodtaget ved at sammenholde med cpr-registeret. Denne mulighed bortfalder,hvis den elektroniske side 1 skal bære den civile registrering. Skulle en dødsat-test ikke blive indberettet, og en person således ikke blive registreret som af-død, vil der grundlæggende ikke være nogen mulighed for det offentlige atkonstatere dette.Det er vores erfaring over de seneste år, at vi har manglet side 1 for ca. 300dødsfald pr. år, sammenlignet med cpr-registeret. Det er muligt, at en flytningaf ansvaret i den civile registrering vil ændre på dette.3. DriftssikkerhedDen elektroniske dødsattest indberettes fra alle landets sygehuse, praktiserendelæger, embedslæger, retsmedicinere og vagtlæger, via deres IT-systemer.Sundhedsstyrelsens system er etableret under hensyntagen til, at det primært erstatistiske indberetninger, der foretages og ikke indberetninger til daglig admi-nistrativ anvendelse. Et konstant flow af indberetninger i dette system forud-
Side 37 i bilagssamlingen
sætter derfor, at alle decentrale systemer fungerer, og at Sundhedsstyrelsens sy-stem overvåges døgnet rundt. Det er derfor usikkert, om den ændrede indberet-ningsform vil føre til hurtigere indberetning.4. BegravelseI bemærkningerne til lovforslaget anføres: ”.. de nuværende arbejdsgange, ba-seret på papirblanketten”Anmeldelse af dødsfald og anmodning om begravelseog ligbrænding”,opdeles i en registrering af dødsfaldet i CPR henholdsvis enekspedition af en aftale om det fornødne i forbindelse med begravelsen.”Det fremstår ikke klart, hvori den nævnte ”ekspedition af en aftale om det for-nødne i forbindelse med begravelsen” består. I gældende praksis er papirversi-onen af side 1 grundlaget for, at en begravelse kan finde sted, idet den indehol-der lægens attestering for, at der er konstateret sikre dødstegn.Sundhedsstyrelsen anmoder derfor om en uddybning af lovforslaget på detpunkt, før bemærkninger hertil kan afgives.Angående anmeldelse af fødslerBemærkningerne, punkt 3.1, Fødsler: ”Der finder ca. 63.000 fødsler sted iDanmark om året. Heraf finder ca. 60.000 sted på et sygehus eller hospital,svarende til ca. 97 % af alle fødsler”.Sundhedsstyrelsen forudsætter, at ”fødsler” tillige indbefatter dødfødsler, menfinder det hensigtsmæssigt, at det præciseres. Sundhedsstyrelsen er meget posi-tiv overfor, at sygehusene fremover registrerer og udtager cpr-nr. også til død-fødte børn, idet den nuværende praksis, hvorefter tildeling af cpr-nr. til dødfød-te børn sker af personregisterføreren i det pågældende sogn, medfører proble-mer for Sundhedsstyrelsen i forbindelse med registreringen i dødsårsagsregi-stret, som styrelsen forventer den nye ordning kan medvirke til en løsning af.
Med venlig hilsenJesper Marcussen
Side 38 i bilagssamlingen

AALBORG NORDRE PROVSTI

Provst Ole Rysgaard MadsenKlitgårdsvej 30, 9382 Tylstrup.Tlf. 98 26 14 38 - fax 98 26 14 60 - E-mail [email protected]
Tylstrup, den 12. juni 2009.
Kirkeministeriet(e-post)Kopi:Biskoppen over Aalborg Stift (e-post)Provsteforeningen v/ Leif Arffmann (e-post)
Efter gennemlæsning har jeg et par kommentarer til forslaget til ændring af den eksisterende lov omanmeldelse af fødsler og dødsfald.1. Den påtænkte lovændring må efter min mening tænkes sammen med bestemmelserne i bør-neloven fra 2002 om forældres indlevering af omsorgs- og ansvarserklæring. Som bekendtkan ugifte forældre nu i de ukomplicerede tilfælde indlevere en sådan erklæringsamtidigmedindgivelsen af fødselsanmeldelsen og derved er faderskab og fælles forældremyndig-hed fastlagt.I selve lovteksten til den ny lov og i den medfølgende kommentar forholder man sig ikke tildenne problematik, selv om det er en kendt sag, at faderskab for børn af ugifte forældre ilangt de fleste tilfælde nu fastlægges ved en omsorgs- og ansvarserklæring indleveret og re-gistreret sammen med fødselsanmeldelsen.Man bliver efter min mening nødt til at forholde sig til denne problematik. Indførelsen afomsorgs- og ansvarserklæringer blev i sin tid fremlagt som (og er også reelt for de mange,der bruger ordningen) en forenkling / afbureaukratisering. Man må derfor sørge for at und-gå, at denne ordning vanskeliggøres af et andet tiltag til forenkling for borgeren.Hvis kravet om samtidighed skal opretholdes, kunne løsningen være, at jordemoderen ogsåhavde ansvaret for at skanne en evt. indgivet omsorgs- og ansvarserklæring ind, så den sta-dig fremkommer til den registrerende myndighed sammen med anmeldelsen om fødslen.En anden løsning kunne være, at omsorgs- og ansvarserklæring efterfølgende kunne indgi-ves til personregisterføreren indenfor en vis frist. f.eks. 14 dage efter fødslen. Først hereftersendte personregisterføreren besked videre til Statsforvaltningen med henblik på fastlæggel-se af faderskab i de resterende sager.2. Der er i de fleste tilfælde ikke længere brug for at forældrene afleverer deres attester i for-bindelse med barnets registrering, da oplysningerne fremgår af den elektroniske personregi-strering eller umiddelbart kan verificeres til brug herfor. I enkelte tilfælde, f.eks. hvor foræl-drene ikke er fødselsregistreret i Danmark, vil der imidlertid stadig være brug for dokumen-tation i form af attester. Da kontakten til forældrene ifølge forslaget varetages af sygehuset /jordemoderen, vil det være naturligt, at denne også har ansvaret for, eller i det mindste som
Side 39 i bilagssamlingen
det almindelige sørger for, at forældrenes attester videresendes (f.eks. elektronisk) til per-sonregisterføreren i de tilfælde, hvor det er nødvendigt med dokumentation i form af atte-ster.
Med venlig hilsenOle Rysgaard Madsenprovst
Side 40 i bilagssamlingen
Side 41 i bilagssamlingen

Biskoppen over Århus Stift

Dalgas Avenue 46, 8000 Århus C, tlf.: 86 14 51 00e-mail:[email protected],www.aarhus.stift.dk
Kirkeministeriet
([email protected])
Den 22. juni 2009Dokument nr.: 594039/09Sagsbeh.: JMM/adj
Høring om udkast til ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfaldKirkeministeriet har i brev af den 8. juni 2009 anmodet om eventuelle bemærkninger til udkast tilændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald.Jeg skal hermed meddele, at jeg ingen bemærkninger har til udkastet.
Med venlig hilsen
Kjeld Holm
Kopi sendt til: Alle Stifter
Side 42 i bilagssamlingen
Side 43 i bilagssamlingen