Boligudvalget 2009-10
L 47
Offentligt
761871_0001.png
761871_0002.png
761871_0003.png
Erhvervs- og ByggestyrelsenDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København ØSendt til:[email protected]
19. november 2009

Vedrørende spørgsmål fra Folketingets Boligudvalg

Ved e-post af 12. november 2009 har Erhvervs- og Byggestyrelsen anmodetom Datatilsynets udtalelse i anledning af spørgsmål nr. 1 af 6. november 2009til L 47 fra Folketingets Boligudvalg.Spørgsmålet lyder således:”Vil ministeren indhente og tilsende udvalget en udtalelse fra Datatilsynet om,hvorvidt det fremsatte lovforslag efter Datatilsynets vurdering fuldt ud imø-dekommer de indvendinger og bemærkninger, som Datatilsynet kom med tillovforslaget i høringsfasen?”I den anledning kan Datatilsynet oplyse følgende:Med hensyn til forslagene om, at der skal ske indberetning, registrering ogvideregivelse af forbrugsoplysninger har Datatilsynet bl.a. anmodet Erhvervs-og Byggestyrelsen om at angive, om fravigelsen af persondataloven er indenfor rammerne af databeskyttelsesdirektivet1.I lovforslaget ses forholdet til persondataloven og databeskyttelsesdirektivetimidlertid ikke omtalt i forbindelse med forslaget i § 1, nr. 5, som omhandlerforsyningsselskabernes indberetningsforpligtelse til brug for registrering iBBR. Det fremgår af forslaget, at oplysninger skal videregives til og registre-res i BBR – uanset om de dataansvarlige forsyningsselskaber selv vurderer, atder er grundlag i persondataloven for videregivelse af oplysningerne.Datatilsynet går ud fra, at Erhvervs- og Byggestyrelsen har vurderet, at ensådan indberetning og registrering i BBR ernødvendigfor, at styrelsen kanudføre sine myndighedsopgaver. Hvis dette er tilfældet, er der efter tilsynetsopfattelse tale om en præcisering inden for persondatalovens rammer. Det vilvære ønskeligt, at dette spørgsmål afklares endeligt i forbindelse med lovfors-lagets behandling.For så vidt angår udlevering/videregivelsen af forbrugsoplysningerfraBBREuropa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse affysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling afsådanne oplysninger.1
DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-post [email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2009-139-0010SagsbehandlerHenrik Rubæk JørgensenDirekte 3319 3246
2
er forholdet til persondataloven og databeskyttelsesdirektivet omtalt i be-mærkningerne til § 1, nr. 6. Det er bl.a. anført, at:”Disse personhenførbare energiforbrugsoplysninger vil alene kunne videregives gennem deteksisterende videregivelsessystem i BBR-loven, til ejendommens ejer, myndigheder og Denoffentlige Informationsservers datadistributører. Der vil ved videregivelsen af disse oplysnin-ger ikke skulle ske en særskilt vurdering i forhold til persondataloven, og bestemmelsen inde-bærer således på dette punkt en udvidelse af adgangen til at udlevere data, i forhold til hvadder følger af persondataloven. Det vurderes, at udvidelsen ligger indenfor rammerne af data-beskyttelsesdirektivet.Ejendommens ejer kan eksempelvis have behov for adgang til oplysninger om ejendommensenergiforbrug i forbindelse med salg, udarbejdelse af grønt regnskab eller energimærkning afejendommen.Myndighederne vil kunne anvende de indsamlede energiforbrugsoplysninger i forbindelsemed løsningen af myndighedsopgaver under overholdelse af de almindelige saglighedskrav iforvaltningen. Oplysningerne vil f.eks. kunne anvendes med henblik på målinger i forbindelsemed øvrige initiativer på energiområdet eller statistisk behandling bl.a. hos Danmarks Stati-stik.Den Offentlige Informationsservers datadistributører vil alene kunne videregive de person-henførbare energiforbrugsoplysninger til de to ovennævnte grupper, dvs. ejendommens ejerog myndigheder. Det vil f.eks. kunne ske gennem opbygningen af netbaserede tjenester ellerspecialtilpassede dataudtræk.Datadistributørerne vil derudover altid have mulighed for at videregive oplysninger om ener-giforbrug til alle interesserede via de almindelige vilkår for videregivelse, der fastsættes imedfør af § 7, stk. 5, såfremt videregivelsen sker i en anonymiseret form, således, at det ikkeer muligt at identificere energiforbruget for en specifik energiforbruger. Dette vil f.eks. kunneske gennem videregivelsen af gennemsnitsdata for en vej eller en anden geografisk klynge afejendomme, der er tilstrækkelig stor til, at den enkelte energiforbrugers oplysninger ikke kanidentificeres. Endvidere vil der være mulighed for at videregive statistiske analyser på bag-grund af andre parametre som f.eks. sommerhuse fra 1970'erne eller f.eks. parcelhuse, derforsynes med naturgas.”
Datatilsynet går ud fra, at videregivelse til ejendommens ejer kan indebæreudlevering af oplysningerne til en anden end den person, som har haft detomhandlede energiforbrug. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis ejendommenhar skiftet ejer, og evt. også hvis der er tale om en udlejet ejendom.Herudover er der tilsyneladende tale om, at oplysningerne frit skal kunne vi-deregives til myndigheder enten direkte eller gennem datadistributørerne.Både i forhold til ejere (når det ikke er den pågældendes eget forbrug) ogmyndigheder, er det en forudsætning for videregivelsens forenelighed medpersondataloven og databeskyttelsesdirektivet, at den ikke strider med prin-cipperne om formålsbestemthed og proportionalitet i persondatalovens § 5,som afspejler de tilsvarende regler i databeskyttelsesdirektivets artikel 6.Datatilsynet finder således, at det bør fremgå, i hvilke tilfælde og i hvilketomfang de pågældende oplysninger forudsættes udleveret til ejendommensejer og myndigheder, og hvordan det efter den foreslåede ordning sikres, atder alene sker en sådan videregivelse, når dette er berettiget.
3
Med venlig hilsen
Janni ChristoffersenDirektør