Boligudvalget 2009-10
L 47 Bilag 1
Offentligt
749199_0001.png
749199_0002.png
749199_0003.png
749199_0004.png
749199_0005.png
749199_0006.png
749199_0007.png
749199_0008.png
749199_0009.png
749199_0010.png
749199_0011.png
749199_0012.png
749199_0013.png
749199_0014.png
749199_0015.png
749199_0016.png
749199_0017.png
749199_0018.png
749199_0019.png
749199_0020.png
749199_0021.png
749199_0022.png
749199_0023.png
749199_0024.png
749199_0025.png
749199_0026.png
749199_0027.png
749199_0028.png
749199_0029.png
749199_0030.png
749199_0031.png
749199_0032.png
749199_0033.png
749199_0034.png
749199_0035.png
749199_0036.png
749199_0037.png
749199_0038.png
749199_0039.png
749199_0040.png
749199_0041.png
749199_0042.png
749199_0043.png
749199_0044.png
749199_0045.png
749199_0046.png
749199_0047.png
749199_0048.png
749199_0049.png
749199_0050.png
749199_0051.png
749199_0052.png
749199_0053.png
749199_0054.png
749199_0055.png
749199_0056.png
749199_0057.png
749199_0058.png
749199_0059.png
749199_0060.png
749199_0061.png
749199_0062.png
Fra:Haahr, Kim Spandet Helt [[email protected]]Sendt:14. august 2009 11:55Til:BBR-Gruppen (EBST)Cc:Møller, Lone; Lars Misser (EBST)Emne:Høring om bygnings- og boligregistreringVedrørende: Høring om bygnings- og boligregistreringen - høringsfrist 14-08-2009 kl. 12.00By- og Landskabsstyrelsen og MST /Jord & Affald har følgende bemærkninger:MST /Jord & Affald: Ingen bemærkninger, jf. mail nedenfor.By- og Landskabsstyrelsen har følgende bemærkning til §3 stk. 5: " Økonomi- og erhvervsministeren ogkommunerne kan i kontroløjemed samkøre ..." ændres til " Økonomi- og erhvervsministeren og kommunernekan i kontroløjemedog efter anmodning fra andre ministeriersamkøre ..."Der kan evt. komme flere bemærkninger til fra andre dele af Miljøministeriet, da høringslister mm i MIN ikkeer tilgået koordinator på grund af ferie. Om vi har flere bemærkninger vil blive afklaret i ugen efter den 25.august. Undskyld ulejligheden og på forhånd tak.Med venlig hilsenKim HaahrFuldmægtigDirekte telefon 72 54 47 98Mail [email protected]
MiljøministerietBy- og LandskabsstyrelsenLandsplanområdetHaraldsgade 532100 København ØåØå
______________________________________________Fra:Kjølholt, JensSendt:23. juli 2009 11:01Til:Haahr, Kim Spandet Helt; BLST - By- og Landskabsstyrelsens hovedpostkasseCc:Aarøe, Karen; Højsholt, Ulla; Bjerre, NatashaEmne:Høring om bygnings- og boligregistrering
Til Kim Haahr, BLSTVedr. høringssvar til Erhvervs og Byggestyrelsen om deres udkast til lov om ændring af lov om bygnings- ogboligregistrering (BBR)Du får herved som udpeget koordinator for MIN 's høringssvar følgende bidrag fra MST. Jeg ved du pt. er påferie og først kommer tilbage i begyndelsen af august, hvor jeg så er på ferie. Hvis du skulle få behov forat tale om sagen, kan du kontakte Ulla Højsholt, der er tilbage lige inden høringsfristens udløb:Jord & Affalds enheden er bedt om at svare, som den enhed , der om nogen i MST kan have holdninger tillovforslaget.MST / Jord & Affalds enheden finder ikke at de foreslåede ændringer giver anledning til bemærkninger.
M.v.h.Jens KjølholtFuldmægtigMiljøstyrelsenJord & AffaldDirekte tlf. 7254 4392E-mail [email protected]Officiel post bedes sendt til [email protected]Miljøministeriet - Miljøstyrelsen - Strandgade 29 - 1401 København K - tlf. (+45) 7254 0000 - Hjemmesidewww.mst.dk
Erhvervs- og ByggestyrelsenAtt.: Dennis Greger Jensen og Lars MisserDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København Ø
14. august 2009Akt.nr. 3522Vedr. : Høring om udkast til forslag til lov om ændringaf lov om bygnings- og boligregistrering (BBR-loven)Svar fra Danmarks Statistik.Erhvervs- og Byggestyrelsen har i en skrivelse af 13.juli 2009 anmodet om bemærkninger til ovennævnte forslagtil lovændring.Danmarks Statistik har ingen yderligere bemærkninger tilforslaget.Med venlig hilsen
Erik NielsenFuldmægtigKonjunkturstatistikDirekte tlf.: 39 17 35 41Direkte fax: 39 17 34 19[email protected]
København 12. august 2009
Erhvervs- og Byggestyrelsen[email protected]
Vedr. høringssvar vedr. udkast til lov om ændring af lov om bygnings-og boligregistreringDansk Ejendomsmæglerforening har modtaget ovennævnte høring og ergenerelt meget enig i, at direktivets formål er vigtigt og bør prioriteres højt.Foreningen anser desuden generelt det fremsendte forslag for et godt initiativ tilat opnå dette formål.Foreningen har dog nedenstående bemærkning til forslagets § 1, nr. 7:Under forudsætning af, at bestemmelsen vedrører en hjemmel til finansiering afprojektet DIADEM (ligeledes under Erhvervs- og Byggestyrelsen), er foreningenpositiv overfor forslaget.Det opkrævede beløbs størrelse bør dog begrænses videst muligt underhenvisning til Økonomi- og Erhvervsministeriets initiativ til ”Bedre billigerebolighandel”. Det fremgår af Erhvervs- og Byggestyrelsens hjemmeside vedr.DIADEM af 29. juni 2009, at det forventes, at gebyret for at trækkeoplysningerne herigennem vil være ca. 300 kr. Foreningen anser et beløb idenne størrelsesorden for rimeligt og acceptabelt.--o0o--Har De yderligere spørgsmål eller kommentarer, er De velkommen til atkontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Barbara Westengaard-HildingeJurist og Ejendomsmægler MDEDansk Ejendomsmæglerforening, Mæglerfaglig afdelinge-mail: [email protected]Dir. tlf.: 32 64 45 77
F:\KD\626 - BBR\10626 Bygnings- og Boligregister (BBR)\08-01662 BBR & projekt om reduktion afenergiforbruget i bygninger\Høringer\Høringssvar\Dansk Ejendomsmæglerforening.doc
1RWDW
'RN DQVYDUOLJ .$76HNUHWU .$76DJVQU 'RNQU 
+�ULQJVVYDU WLO ORY RP QGULQJ DI %%5'DQVN (QHUJL KDU PRGWDJHW K�ULQJ RYHU XGNDVW WLO IRUVODJ WLO ORY RP QGULQJ DI ORY RP E\JQLQJVRJ EROLJUHJLVWUHULQJ GHQ  MXOL 'DQVN (QHUJL HU HQLJ L DW EHGUH DGJDQJ WLO YLGHQ RP EROLJHUV HQHUJLIRUEUXJ YLO IRUEHGUHPXOLJKHGHQ IRU OHW DW LGHQWLILFHUH KYLONH EROLJHU GHU YLO K�VWH GHQ VW�UVWH JHYLQVW YHG GLYHUVHHQHUJLVSDUHWLOWDJ 'DQVN (QHUJL HU GHUIRU SRVLWLYH RYHUIRU LQWHQWLRQHUQH L ORYIRUVODJHW'HW VNDO QDWXUOLJYLV VLNUHV DW JHYLQVWHUQH YHG GHQQH VW�UUH JHQQHPVLJWLJKHG VWnU PnO PHG GHDGPLQLVWUDWLYH RPNRVWQLQJHU VRP ORYIRUVODJHW RJVn PHGI�UHU 'DQVN (QHUJL OJJHU GHUIRUDIJ�UHQGH YJW Sn DW GHW DI ORYEHPUNQLQJHUQH IUHPJnU DW ´XGP�QWQLQJHQ DI ORYIRUVODJHW YLOEOLYH NRRUGLQHUHW PHG (QHUJLVW\UHOVHQV LQLWLDWLY RP HWDEOHULQJ DI HW VWDPGDWDUHJLVWHU WLOKnQGWHULQJ DI PnOHGDWD´ � GHQ VnNDOGWH 'DWDKXE'DQVN (QHUJL IRUXGVWWHU VnOHGHV DW GHU IRU Vn YLGW DQJnU HOIRUEUXJ LNNH HWDEOHUHV PLGOHUWLGLJHRUGQLQJHU PHG GDWDNRPPXQLNDWLRQ PHOOHP GH HQNHOWH HOVHOVNDEHU RJ %%5 PHQ DW PDQDIYHQWHU 'DWDKXE�HQ VnOHGHV DW RSO\VQLQJHUQH WDJHV GLUHNWH KHUIUD DI %%5 (Q PLGOHUWLGLJRUGQLQJ PHG GDWDXGYHNVOLQJ IRU GH HQNHOWH HOQHWVHOVNDE WLO %%5 YLO PHGI�UH �JHGHDGPLQLVWUDWLYH RPNRVWQLQJHU IRU HOQHWVHOVNDEHUQH � RPNRVWQLQJHU VRP HOQHWVHOVNDEHUQH PnIRUYHQWH GNNHW RYHU LQGWJWVUDPPHUQH, EHPUNQLQJHUQH WLO ORYIRUVODJHW InU PDQ GHW LQGWU\N DW HQHUJLVHOVNDEHU YLO VSDUH SHQJH YHGFHQWUDOLVHULQJHQ DI RIIHQWOLJJ�UHOVH DI HQHUJLGDWD 'HWWH HU \GHUVW WYLYOVRPW GD HOVHOVNDEHUQH LGDJ LNNH KDU VUOLJW VWRUH RPNRVWQLQJHU WLO GHQQH W\SH DNWLYLWHW RJ GD HOVHOVNDEHUQH L GDJ KDUPXOLJKHG IRU DW WDJH VLJH EHWDOW IRU GHQ WLG GHU HU EUXJW WLO DW OHYHUH GHQ SnJOGHQGH W\SHVHUYLFHV 2PYHQGW NDQ GHW  VHOY HIWHU HWDEOHULQJHQ DI HQ GDWDKXE  YLVH VLJ Q�GYHQGLJW DWLQYROYHUH HOVHOVNDEHUQH L DUEHMGHW I[ L IRUELQGHOVH PHG HWDEOHULQJHQ DI HQ Q�JOH PHOOHP %%5 RJDIWDJHQXPUH +YLV GHWWH InU HW EHW\GHOLJW RPIDQJ Pn HOQHWVHOVNDEHUQH RJVn L GHQQH VLWXDWLRQIRUYHQWH HYHQWXHOOH PHURPNRVWQLQJHU GNNHW RYHU LQGWJWVUDPPHUQH0HG YHQOLJ KLOVHQ
-HQV 0DGVHQ$IGHOLQJVFKHI

Erhvervs- og ByggestyrelsenDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København Ø
Sendt til: [email protected]
14. august 2009
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov ombygnings- og boligregistrering (BBR-loven)Ved e-post af 13. juli 2009 har Erhvervs- og Byggestyrelsen anmodet om Da-tatilsynets eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring aflov om bygnings- og boligregistrering (BBR-loven).Den 30. april 2009 har Erhvervs- og Byggestyrelsen og Datatilsynet afholdtmøde vedrørende styrelsens planer om at fremsætte nærværende lovforslag.1.Ved lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås ændringer til § 2, stk. 1, nr. 1 og 2.Forslaget vil indebære, at der i Bygnings- og Boligregistret (BBR) skal regi-streres oplysninger om ”energiforsyning”.I forlængelse heraf foreslås det ved lovforslagets § 1, nr. 5, at forsyningssel-skaber efter nærmere regler, der fastsættes af økonomi- og erhvervsministe-ren, skal meddele oplysninger om energiforbrug til brug for registrets drift.Ved lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås tilføjelse af § 5, stk. 5. Tilføjelsen vilgive ejere af ejendomme ret til indsigt i de i BBR registrerede energiforbrugs-oplysninger.Af de almindelige bemærkninger (afsnit 2.a.) til lovforslaget fremgår bl.a., atdet foreslås, at økonomi- og erhvervsministeren får hjemmel til at stille kravom indberetning af oplysninger om slutbrugers energiforbrug direkte fra ener-giforsyningsselskaberne med henblik på registrering i BBR.Af lovforslagets bemærkninger til den omhandlede bestemmelse i § 1, nr. 1,er følgende anført: ”Med ændringen præciseres hvilke oplysninger, der regi-streres i BBR. Registret har i 30 år indeholdt forsyningsoplysninger for en-hver ejendom, bygning og bolig. Allerede ved registrets oprettelse i 1977 vardet hensigten, at registret på længere sigt ligeledes skulle indeholde oplysnin-ger om forbruget. Præciseringen ligger således i naturlig forlængelse af denforeslåede indsamling af forbrugsoplysninger”.Af lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 5 fremgår, at formålet med ændrin-gen er at synliggøre energiforbruget i bygninger ved at samle energidata ombygningens energiforsyning, om bygningers beregnede energiforbrug og
DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-post[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2009-112-0202SagsbehandlerLouise Black MogensenDirekte 3319 3231
2
energiforsyningsselskabernes opgørelse af forbrug i BBR. Det er ikke hensig-ten at offentliggøre hvilken leverandør der forsyner den pågældende bygning.Af lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 6, fremgår, at der vil kunne skevideregivelse af energiforbrugsoplysninger gennem det eksisterende videregi-velsessystem i BBR-loven til borgere, virksomheder og myndigheder på bag-grund af en vurdering efter almindelige regler i persondataloven for så vidtangår oplysninger om fysiske personer, enkeltmandsvirksomheder og interes-sentskaber med disse som deltagere.Datatilsynet skal i tilknytning hertil bemærke, at lovforslaget tilsyneladendevil indebære en række behandlinger af personoplysninger omfattet af person-dataloven,1herunder – bl.a. oplysninger om energiforbrug. Det bemærkesherved, at det følger af persondatalovens forarbejder, at oplysninger om, hvorstort el-forbrug den enkelte husstand har og på hvilket tidspunkt af døgnet,normalt ikke vil kunne videregives til private personer, virksomheder m.v. fraet offentligt eller privat elværk. Se evt. svar på spørgsmål nr. 63 fra Retsud-valget i forbindelse med lovforslag nr. L 44 af 8. oktober 1998 (Forslag til lovom behandling af personoplysninger).Ud fra det i forarbejderne anførte – og sammenholdt med § 1, nr. 5 – går Da-tatilsynet således ud fra, at der med ”energiforsyning” menes oplysninger omenergiforbrug. Da der er tale om en særregel, der kan medføre behandling afpersonoplysninger finder Datatilsynet det ønskeligt, at lovens tekst klart angi-ver, hvad der må behandles.Det fremstår imidlertid ikke klart for Datatilsynet, hvorvidt der tillige vil blivetale om offentliggørelse af oplysninger om energiforbrug eller videregivelseaf disse oplysninger til andre end den eller de personer, oplysningerne vedrø-rer.Datatilsynet anmoder derfor om, at det præciseres, hvorvidt den foreslåedebestemmelse i § 1, nr. 1, medfører en udvidet adgang til, at der uden samtykkekan registreres og videregives oplysninger om energiforbrug.Det er Datatilsynets umiddelbare vurdering, at en regel om, at der uden sam-tykke skal kunne ske offentliggørelse eller videregivelse af de enkelte borge-res energiforbrug, vil være en fravigelse af persondataloven. Hvis det er hen-sigten at skabe adgang til behandling af personoplysninger BBR i videre om-fang, end hvad der følger af persondataloven, er det Datatilsynets opfattelse,at en sådan fravigelse af persondataloven skal ske i selve loven frem for i ad-ministrativt fastsatte regler.En særlig hjemmel til behandling i videre omfang, end hvad der følger af per-sondataloven, bør underkastes en politisk beslutningsproces, og noget sådantbør efter tilsynets opfattelse kun gennemføres, hvis vægtige samfundsmæssigehensyn taler herfor.1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
3
I givet fald skal Datatilsynet henstille, at der i lovforslaget tillige foretages envurdering i forhold til persondataloven og databeskyttelsesdirektivet.For så vidt forholdet mellem persondataloven og anden lovgivning skal Data-tilsynet henlede opmærksomheden på persondatalovens § 2, stk. 1, og forar-bejderne hertil. Konsekvensen af reglen er, at persondataloven går forud forregler om behandling af personoplysninger i anden lovgivning, som giver denregistrerede en dårligere retsstilling end persondataloven. Dette gælder dogikke, hvis den dårligere retsstilling har været tilsigtet og i øvrigt ikke stridermod databeskyttelsesdirektivet.Datatilsynet skal særligt pege på persondatalovens § 5, stk. 2 og 3, om for-målsbestemthed og proportionalitet, som bygger på databeskyttelsesdirektivet.Når forholdet til persondataloven og databeskyttelsesdirektivet er beskrevet ilovforslaget skal Datatilsynet anmode om at få det i fornyet høring.2.Ved lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås tilføjelse af § 3, stk. 5. Forslaget vilindebære, at økonomi- og erhvervsministeren samt kommunerne skal kunneforetage samkøring i kontroløjemed.Af de almindelige bemærkninger (afsnit 2.d.) til lovforslaget følger, at detmed forslaget præciseres, at kommunerne har ret til at sammenstille BBR-datamed øvrige ejendomsdata i kontroløjemed.Af lovforslagets bemærkninger til den omhandlede bestemmelse i § 1, nr. 3,fremgår, at ved lov nr. 1429 af 21. december 2005 blev der som kontrolmid-del tilføjet en hjemmel i BBR-loven for kommuner til at foretage fysisk besig-tigelse i forbindelse med tilvejebringelse af oplysninger til brug for registre-ringen i BBR. Det forudsattes i bemærkningerne hertil, at der skulle foregå enrække andre former for validering af data end den hermed hjemlede fysiskebesigtigelse for at sikre datakvaliteten i BBR. Den foreslåede adgang til sam-køring i kontroløjemed er en udmøntning heraf.Datatilsynet forudsætter i sin praksis, at myndighederne i forbindelse medsammenstilling og samkøring i kontroløjemed bl.a. har et klart og utvetydigtretsgrundlag at arbejde på, og at de personer, der berøres af kontrolordningenskal have forudgående information om kontrolordningen, jf. persondatalovens§ 5, stk. 1.Mulighederne for at foretage sammenstilling og samkøring i kontroløjemedsvarer således til den praksis, som var gældende før persondatalovens ikraft-træden, og som er kommet til udtryk ved en tilkendegivelse fra flertallet iRetsudvalget i betænkning af 16. maj 1991 over forslag til lov om ændring aflov om offentlige myndigheders registre (L50). Det er her forudsat, at myn-dighederne i forbindelse med samkøring i kontroløjemed har et klart og utve-tydigt retsgrundlag at arbejde på, og at myndighederne kun lader kontrolord-ningen tage sigte på fremtidige forhold, medmindre særlige forhold gør sig
4
gældende. Flertallet lagde vægt på, at de borgere, som berøres af en kontrol-ordning, i almindelighed gøres opmærksom på myndighedernes adgang til atforetage samkøring i kontroløjemed, inden kontrollen iværksættes, og at sam-køringen så vidt muligt kun finder sted, hvis de personer, der omfattes af kon-trollen, har fået meddelelse om kontrolordningen, inden de afgiver oplysnin-ger til myndigheden.Datatilsynet har noteret sig, at der med lovforslaget tilvejebringes lovhjemmeltil at foretage kontrolsamkøring på de nævnte områder.Spørgsmålet om, i hvilket omfang der skal ske kontrol af borgerne, er efterDatatilsynets opfattelse en politisk vurdering, som tilsynet ikke finder at kun-ne udtale sig nærmere om.Datatilsynet forudsætter, at persondataloven vil blive iagttaget i forbindelsemed administrationen af ordningen.Datatilsynet forudsætter således, at borgerne får forudgående information, jf.det ovenfor angivne om persondatalovens § 5, stk. 1.3.Det bemærkes for en god ordens skyld, at det følger af persondatalovens §57, at der ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende gene-relle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindel-se med behandling af personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra Data-tilsynet.Datatilsynet forudsætter, at tilsynet bliver hørt over de bekendtgørelser, derskal udstedes i medfør af loven, i det omfang disse har betydning for beskyt-telse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.Med venlig hilsen
Lena AndersenKontorchef
Erhvervs- og ByggestyrelsenDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København Ø
Sendt til:
[email protected][email protected]
VHSWHPEHU
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov ombygnings- og boligregistrering (BBR-loven)Ved e-post af 13. juli har Erhvervs- og Byggestyrelsen anmodet om Datatil-synets eventuelle bemærkninger til udkast til lov om ændring af lov om byg-nings- og boligregistrering (BBR-loven).Den 30. april 2009 har Erhvervs- og Byggestyrelsen og Datatilsynet afholdtmøde vedrørende styrelsens planer om at fremsætte nærværende lovforslag.Ved brev af 14. august 2009 er Datatilsynet fremkommet med bemærkningertil lovforslaget.Ved brev af 9. september 2009 har Erhvervs- og Byggestyrelsen sendt en æn-dring til lovforslaget i fornyet høring.Datatilsynet skal foreslå, at det fremgår, at der i forhold til videregivelsen afenergiforbrugsoplysninger såvel til som fra BBR er tale om en præcisering iforhold til persondataloven. Herudover skal det angives, hvorvidt Erhvervs-og Byggestyrelsen har vurderet, at denne fravigelse af persondataloven erinden for rammerne af databeskyttelsesdirektivet.Datatilsynet skal i øvrigt henvise til det, som tilsynet har anført i høringssvaraf 14. august 2009.I dette høringssvar har Datatilsynet under punkt 2 og 3 anført følgende:”2. Ved lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås tilføjelse af § 3, stk. 5. Forslaget vil indebære, atøkonomi- og erhvervsministeren samt kommunerne skal kunne foretage samkøring i kontrol-øjemed.Af de almindelige bemærkninger (afsnit 2.d.) til lovforslaget følger, at det med forslaget præ-ciseres, at kommunerne har ret til at sammenstille BBR-data med øvrige ejendomsdata i kon-troløjemed.Af lovforslagets bemærkninger til den omhandlede bestemmelse i § 1, nr. 3, fremgår, at vedlov nr. 1429 af 21. december 2005 blev der som kontrolmiddel tilføjet en hjemmel i BBR-loven for kommuner til at foretage fysisk besigtigelse i forbindelse med tilvejebringelse af
'DWDWLOV\QHW%RUJHUJDGH.�EHQKDYQ .&95 QU7HOHIRQ)D[( SRVWGW#GDWDWLOV\QHW GNZZZ GDWDWLOV\QHW GN- QU6DJVEHKDQGOHU/RXLVH %ODFN0RJHQVHQ'LUHNWH
2
oplysninger til brug for registreringen i BBR. Det forudsattes i bemærkningerne hertil, at derskulle foregå en række andre former for validering af data end den hermed hjemlede fysiskebesigtigelse for at sikre datakvaliteten i BBR. Den foreslåede adgang til samkøring i kontrol-øjemed er en udmøntning heraf.Datatilsynet forudsætter i sin praksis, at myndighederne i forbindelse med sammenstilling ogsamkøring i kontroløjemed bl.a. har et klart og utvetydigt retsgrundlag at arbejde på, og at depersoner, der berøres af kontrolordningen skal have forudgående information om kontrolord-ningen, jf. persondatalovens § 5, stk. 1.Mulighederne for at foretage sammenstilling og samkøring i kontroløjemed svarer således tilden praksis, som var gældende før persondatalovens ikrafttræden, og som er kommet til ud-tryk ved en tilkendegivelse fra flertallet i Retsudvalget i betænkning af 16. maj 1991 overforslag til lov om ændring af lov om offentlige myndigheders registre (L50). Det er her forud-sat, at myndighederne i forbindelse med samkøring i kontroløjemed har et klart og utvetydigtretsgrundlag at arbejde på, og at myndighederne kun lader kontrolordningen tage sigte påfremtidige forhold, medmindre særlige forhold gør sig gældende. Flertallet lagde vægt på, atde borgere, som berøres af en kontrolordning, i almindelighed gøres opmærksom på myndig-hedernes adgang til at foretage samkøring i kontroløjemed, inden kontrollen iværksættes, ogat samkøringen så vidt muligt kun finder sted, hvis de personer, der omfattes af kontrollen,har fået meddelelse om kontrolordningen, inden de afgiver oplysninger til myndigheden.Datatilsynet har noteret sig, at der med lovforslaget tilvejebringes lovhjemmel til at foretagekontrolsamkøring på de nævnte områder.Spørgsmålet om, i hvilket omfang der skal ske kontrol af borgerne, er efter Datatilsynetsopfattelse en politisk vurdering, som tilsynet ikke finder at kunne udtale sig nærmere om.Datatilsynet forudsætter, at persondataloven vil blive iagttaget i forbindelse med administrati-onen af ordningen.Datatilsynet forudsætter således, at borgerne får forudgående information, jf. det ovenforangivne om persondatalovens § 5, stk. 1.3.Det bemærkes for en god ordens skyld, at det følger af persondatalovens § 57, at der vedudarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der harbetydning for beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger,skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.Datatilsynet forudsætter, at tilsynet bliver hørt over de bekendtgørelser, der skal udstedes imedfør af loven, i det omfang disse har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindelsemed behandling af personoplysninger.”
Kopi af dette brev er dags dato sendt til Justitsministeriets Lovafdeling tilorientering.
3
Med venlig hilsen
Lena AndersenKontorchef
27. juli 2009
Erhvervs- og ByggestyrelsenAtt.: Dennis G. JensenDahlerups PakhusLangelinie Alle 172100 København Ø
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om bygnings- ogboligregistrering (BBR-loven)DI, DI Byggematerialer og DI Energibranchen takker for høringen af forslag til lovom ændring af BBR-loven i forhold til indberetningspligt for forbrugsoplysningerom energiforbrug, ændring af bødebestemmelser, gebyr for videregivelse af oplys-ninger om ejendomsdata samt mindre administrative rettelser.Målet at få realiseret flere besparelser i bygningsmassen er centralt, hvis Danmarkskal nå sin forpligtelse til CO2-reduktioner i den ikke-kvoteomfattede sektor. Vi kanderfor støtte op om, at energiselskabernes opgørelser over slutbrugernes energifor-brug samles i Bygnings- og Boligregistret (BBR). Et samlet overblik over energifor-bruget ved opvarmning mv. af bygningsmassen bør være en klar fordel for energi-selskaberne og private parter i forhold til identifikation af, hvor de store potentialerfor besparelser findes. DI’s støtte skal ses på baggrund af, at den samlede byg-ningsmasse ikke er energimærket, hvorfor der i dag mangler et samlet overblik overenergiforbruget i bygningsmassen. Dertil forudsætter vi, at indberetningen ikke fø-rer til uforholdsmæssige administrative omkostninger for energiselskaberne.Det kunne overvejes, om offentliggørelsen af energimærkningen bør foregår i BBR istedet for OIS, så data om energiforbrug og muligheden for effektiviseringer ersamlet i ét register. Derved skal aktører, der er interesserede i energibesparelser,kun søge ét sted.Når virksomheder skal bruge energidata i forbindelse med grønne regnskaber,energiregnskaber mv., vil det selvklart være en fordel, hvis virksomhederne selvkan hente data ”her og nu” fra et centralt register.
DI har ikke bemærkninger til de øvrige ændringer af BBR-loven.For uddybning af ovenstående kontakt venligst undertegnede på tlf. 3377-3928 el-ler Casper Andersen fra DI Energibranchen på tlf. 3377-3059.
Med venlig hilsen
Camilla Damsø Pedersen
Høringssvar fra DONG Energy vedr. ændring af BBR-lovenDONG Energy´s elnetselskaber og naturgasdistributionsselskab takker for hø-ring vedr. udkast til ændringer i lov om bygnings- og boligregistrering (BBR), derer modtaget i høring fra Erhvervs- og Byggestyrelsen den 13. juli 2009.Hidtil har distributionsselskaber alene sendt data ud af huset på kunder, somhar valgt en ekstern el- eller gasleverandør. De datamængder, som ændringer-ne til BBR-loven lægger op til, medfører således en betydelig stigning i dataflo-wet - for vores gasdistributionsselskab er der tale om en 30-dobling (mensændringen for så vidt angår vores elnetselskaber håndteres via det kommendecentrale markedsregister (datahubben)). Det er yderst tvivlsomt, om det nuvæ-rende it-setup kan håndtere denne ændring, hvorfor der må forventesbetydelige investeringer i IT. Det er DONG Energy´s opfattelse, at disseomkostninger bør dækkes af BBR-projektet/Erhvervs- og Byggestyrelsen,således at gaskunderne holdes skadesløse.Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at de løbende om-kostninger ved en centralisering af måledata vil være minimale og vurderes atblive opvejet af et bortfald af de mange individuelle forespørgsler, som energi-forsyningsselskaberne oplever. Denne opfattelse deler DONG Energy ikke.DONG Energy modtager i dag et begrænset antal henvendelser vedr.måledata, idet der til opfyldelse af distributionsselskabernes lovpligtige opgaveom bl.a. informativ afregning er udviklet en række services til de kunder, som erinteresseret i disse oplysninger. Med selvbetjeningsløsningen er det muligt fornuværende kunder, private såvel som erhvervskunder, at logge ind via DONGEnergys web-portal og bl.a. følge og sammenligne forbrug. Kunderne kan bl.a.få en oversigt over årsforbrug og således få et overblik over de seneste 5 årsforbrug enten i en tabeloversigt eller i et diagram.Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at videregivelse af deindsamlede energiforbrugsoplysninger vil kunne ske gennem det eksisterendevideregivelsessystem i BBR-loven, hvor der videresælges data til kommercieltbrug. Net- og distributionsselskaberne er i dag underlagt en indtægtsramme,som begrænser selskabernes muligheder for at udvikle nye services, herundersalg af måledata, uden meromkostninger for selskaberne selv. Det er DONGEnergy´s opfattelse, at en kommercialisering af måledata bør gælde alle aktø-rer, herunder distributions- og netselskaberne, således at services af dennekarakter kan medføre forhøjelse af indtægtsrammen (så energikunder ogenergiselskabet holdes skadesløs). DONG Energy vil derfor indstille til, atindtægtsrammereguleringen tilpasses dette forslag.Det er endvidere DONG Energy´s opfattelse, at en kommercialisering af måle-data bør af stedkomme klarhed omkring persondatalovens regler på området.Det er i dag vores opfattelse, at det er yderst tvivlsomt, om energiforsyningssel-skaber må offentliggøre/videregive energiforbrugsoplysninger. Dette forhold bør
DONG Gas Distribution A/SNesa Allé 12820 GentofteCvr-nr. 27 21 04 06www.dongenergy.dk[email protected]Tlf. 99 55 91 80
14. august 2009
Side 1/2
HovedkontorKraftværksvej 537000 Fredericia
afklares og persondataloven tilpasses, således at der skabes overensstemmel-se med de forslåede ændringer af BBR-loven.Det skal endvidere bemærkes, at måledata ikke er en statisk størrelse, hvilketafstedkommer en række problemstillinger:Kollektiv måling af elektricitet og naturgas - hvordan håndteres disse?Nye eller nedtagne installationer - hvordan håndteres disse?Korrektioner i målingen - hvordan håndteres disse?Håndtering af disse forhold bør derfor klarlægges i den videre proces.
Vores ref.
Med venlig hilsenDONG Energy DistributionJacob Sandholt
Side 2/2
Supplerende høringssvar fra DONG Energy vedr. ændring af BBR-lovenI forlængelse af det tidligere fremsendte høringssvar, dateret 14. august 2009,fremsendes hermed supplerende høringssvar som aftalt.Af det tidligere fremsendte høringssvar fremgik følgende afsnit: "Hidtil har distri-butionsselskaber alene sendt data ud af huset på kunder, som har valgt enekstern el- eller gasleverandør. De datamængder, som ændringerne til BBR-loven lægger op til, medfører således en betydelig stigning i dataflowet - forvores gasdistributionsselskab er der tale om en 30-dobling (mens ændringen forså vidt angår vores elnetselskaber håndteres via det kommende centrale mar-kedsregister (datahubben)). Det er yderst tvivlsomt, om det nuværende it-setupkan håndtere denne ændring, hvorfor der må forventes betydelige investeringeri IT. Det er DONG Energy´s opfattelse, at disse omkostninger bør dækkes afBBR-projektet/Erhvervs- og Byggestyrelsen, således at gaskunderne holdesskadesløse".Som anført er der tale om betydelig stigning i dataflowet, som kan håndteres påforskellig vis. På baggrund af afsnit 2.5.2 i rapporten fra Cowi (og deres tilba-gemeldinger i forbindelse med udarbejdelsen af rapporten) var det vores vurde-ring, at man tilstræbte en løsning, der ville indebære færrest mulige driftsom-kostninger for de pågældende energiselskaber. En videreudvikling af den eksi-sterende datakommunikation i gasmarkedet, EDI kommunikationen, så vi derforsom en naturlig konsekvens heraf. Det er anslået, at denne videreudviklingbeløber sig til ca. 3 mio. kr., men samtidig begrænses driftsomkostningernebetydeligt. Denne løsning anbefales således, såfremt man vælger en løsning,hvor der skal leveres data regelmæssigt.Som aftalt er et alternativ, hvor der er udvikles en BV rapport (overførsel af datatil et excel ark), undersøgt. Udviklingsomkostningerne herved er anslået til100.000-200.000 kr. Hertil kommer løbende driftsomkostninger, der er estimerettil 2-3 arbejdsuger (50.000-75.000kr.) pr. udtræk.
DONG Gas Distribution A/SNesa Allé 12820 GentofteCvr-nr. 27 21 04 06www.dongenergy.dk[email protected]Tlf. 99 55 91 80
7. september 2009
Med venlig hilsenDONG Energy DistributionJacob Sandholt
Side 1/1
HovedkontorKraftværksvej 537000 Fredericia
(UKYHUYV RJ %\JJHVW\UHOVHQ/DQJHOLQLH $OOp.�EHQKDYQ �$WW8OULN 1LHOVHQDXJXVW/RY RP E\JJH RJ EROLJUHJLVWUHULQJ(UKYHUYV RJ %\JJHVW\UHOVHQ KDU VHQGW ORYIRUVODJ RP QGULQJ DI ORY RP E\JJH RJEROLJUHJLVWUHULQJ L K�ULQJ9HG HQ IHMO HU (UKYHUYV %\JJHVW\UHOVHQV K�ULQJVPDLO DIMXOL EOHYHW DIYLVW DI (2)�VPDLOV\VWHP KYRUIRU YL I�UVW HIWHU K�ULQJVIULVWHQV XGO�E HU EOHYHW RSPUNVRP SnORYIRUVODJHW (IWHU DIWDOH PHG 8OULN 1LHOVHQ (UKYHUYV RJ %\JJHVW\UHOVHQ KDU YL InHWWLOODGHOVH WLO DW HIWHUVHQGH YRUHV EHPUNQLQJHU WLO ORYIRUVODJHW9L VNDO LQGOHGQLQJVYLV WDNNH IRU GHQQH PXOLJKHG2YHURUGQHW VW�WWHU YL LQWHQWLRQHQ EDJ ORYIRUVODJHW 6\QOLJJ�UHOVH DI HQHUJLIRUEUXJHW L GHQHQNHOWH E\JQLQJ HU HW YLJWLJW UHGVNDE IRU GH DNW�UHU GHU DUEHMGHU Sn DW UHGXFHUHHQHUJLIRUEUXJHW L EROLJPDVVHQ9L HU GRJ EHWQNHOLJ YHG GH DGPLQLVWUDWLYH E\UGHU VRP ROLHVHOVNDEHUQH YLO NXQQH EOLYHSnODJW L KHQKROG WLO ORYHQ/RYIRUVODJHW LQGHKROGHU LNNH NRQNUHWH DQYLVQLQJHU Sn KYRUOHGHV HQHUJLVHOVNDEHUQHV SOLJWWLO DW LQGEHUHWWH RSO\VQLQJHU RP GHUHV NXQGHUV HQHUJLIRUEUXJ QUPHUH VNDO XGP�QWHV6RP GHW IUHPJnU DI ORYEHPUNQLQJHUQH HU IRUEUXJHW DI I\ULQJVROLH SUREOHPDWLVN DWUHJLVWUHUH Q�MDJWLJW 6DOJ GLVWULEXWLRQ DI I\ULQJVROLH DGVNLOOHU VLJ Sn WUH DIJ�UHQGH SXQNWHUIUD VDOJ GLVWULEXWLRQ DI OHGQLQJVEnUHQ HQHUJL 'HUIRU KDU ROLHVHOVNDEHUQH WLO IRUVNHO IRU QHWGLVWULEXWLRQVVHOVNDEHUQH LNNH NHQGVNDE WLO GHQ HQNHOWH I\ULQJVROLHNXQGHV IDNWLVNHHQHUJLIRUEUXJ)\ULQJVROLH OHYHUHV L ´EXON´ WLO I\ULQJVROLHNXQGHQV HJHQ WDQN 'HU VNHU LQJHQUHJLVWUHULQJ DI NXQGHQV ´DIWDSQLQJ´ IUD WDQNHQ 7LO LOOXVWUDWLRQ DI SUREOHPVWLOOLQJHQNDQ PDQ IRUHVWLOOH VLJ HQ I\ULQJVROLHNXQGH In OHYHUHW I\ULQJVROLH L MDQXDU RJGHFHPEHU L HW nU RJ nUHW HIWHU VOHW LNNH In OHYHUHW I\ULQJVROLH2OLHVHOVNDEHUQH RSHUHU L HW IULW PDUNHG KYRU I\ULQJVROLHNXQGHQ LNNH HU EXQGHW WLO HQOHYHUDQG�U � WLO IRUVNHO IRU HO QDWXUJDV RJ IMHUQYDUPHNXQGHUQH 'HW EHW\GHU DWI\ULQJVROLHNXQGHQ LQGHQIRU GHW VDPPH nU NDQ In OHYHUHW I\ULQJVROLH IUD IRUVNHOOLJHVHOVNDEHU)\ULQJVROLHNXQGHQ NDQ VHOY KHQWH I\ULQJVROLH � I HNV IUD HQ VHUYLFHVWDWLRQ , SUDNVLVYLO GHW LNNH YUH PXOLJW IRU ROLHVHOVNDEHW DW UHJLVWUHUH LQGEHUHWWH VnGDQQHN�EHUH IRUEUXJHUH, KHQKROG WLO ORYIRUVODJHWV � QUYLO �NRQRPL RJ HUKYHUYVPLQLVWHUHQ IDVWVWWHQUPHUH UHJOHU IRU GH RSO\VQLQJHU VRP HQHUJLVHOVNDEHUQH VNDO OHYHUH WLO UHJLVWUHW 9L VNDO0LFKDHO 0�FNH -HQVHQ7HNQLN RJ PLOM�FKHI( 0DLOPPM#ROLHEUDQFKHQ GN7OI GLUHNWH0RE WOI/DQGHPUNHW3RVWERNV.�EHQKDYQ .&95 1U7OI)D[
ZZZ ROLHEUDQFKHQ GN
GHUIRU RSIRUGUH WLO DW (UKYHUYV RJ %\JJHVW\UHOVHQ VDPPHQ PHG (QHUJL RJ ROLHIRUXPQUPHUH GU�IWHU KYRUOHGHV UHJOHUQH NDQ XGIRUPHV Vn GHW VLNUHV DW LQGEHUHWQLQJHQ WLOUHJLVWUHW EOLYHU Vn UHWYLVHQGH VRP PXOLJW RJ DW ROLHVHOVNDEHUQH LNNH SnOJJHV XQ�GLJHDGPLQLVWUDWLYH E\UGHU9HQOLJ KLOVHQ
0LFKDHO 0�FNH -HQVHQ
</
/
^
Z
/hEZDD
0HWWH 2GJDDUG 0\OLQ.RQWRUFKHI(QHUJLHIIHNWLYLWHW RJ LQWHUQDWLRQDOW VDPDUEHMGH'LUHNWH WOI0RELO WOI( SRVW PRP#HQV GN
Præhøring – Indsamling af energiforbrugsdata i BBRErhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet iErhvervsRegulering (CKR) har på foranledning af Erhvervs- ogByggestyrelsen (EBST) foretaget en foreløbig vurdering af deadministrative konsekvenser ved at indsamle energiforbrugsdatagennem forsyningsvirksomheder.CKR har ikke modtaget et udkast til lovforslag, og vurderingen erderfor udarbejdet som en foreløbig vurdering på den foreliggendeinformation. CKR skal derfor udbede sig at få lovforslagetfremsendt i forbindelse med den almindelige høringsrundehvorefter den endelige konsekvensvurdering kan udarbejdes.CKR har følgende bemærkningerenergiforbrugsdata til BBR registret.vedr.indsamlingaf
DATO 25. juni 2009Sag nr. 2009-0019566KSN/JWJ
(5+ 9(596 2*6(/ 6.$%66 7<5(/6( 1
Kampmannsgade 11780 København V
Tlf.Fax
33 30 77 0033 30 77 99
CVR-nr 10 15 08 17
EBST forventer at pålægge energiforsyningsvirksomheder atindberette forbrugsdata til BBR registeret med henblik på atskabe et bedre overblik over energiforbruget i den danskeboligmasse. Indberetning forventes at foregå digitalt, og i en formder i vidt omfang gør det muligt at se energiforbruget for hverhusstand/adresse.Administrative konsekvenserCKR vurderer, at forslaget vil medføre løbende administrativeomkostninger for de omfattede forsyningsvirksomheder.COWI A/S har for EBST foretaget en undersøgelse hvis primærefokus har været at estimere etableringsomkostningerne ved en IT-infrastruktur der understøtter indberetningen af forbrugsdata.Af undersøgelsen fremgår det at 69 elnetselskaber, 4naturgasdistributionsselskaber, 475 fjernvarmeselskaber samt optil 50 leverandører af fyringsolie må forventes omfattet af denkommende lovgivning.Da forsyning af fjernvarme betragtes som civile enheder iAMVAB-metodens definition af en virksomhed udgår disse afkonsekvensvurderingen. Forslaget vurderes derfor at pålægge ca.123 virksomheder nye administrative omkostninger.I undersøgelsen af indsamlingen af data fra COWI A/S fremgårdet, at forskellige typer forsyningsvirksomheder vil haveforskellige etableringsomkostninger.COWI A/S estimerer, at naturgasvirksomheder samlet set vil
[email protected]www.eogs.dk
�.2120, 2*(5+9(5960,1,67(5,(7
have etableringsomkostninger svarende til 2.400 arbejdstimer.Olieforsyningsvirksomheder vil have etableringsomkostningersvarende til 6.700 timer. Elnetselskaber forventes ikke atoppebære etableringsomkostninger, der er direkte udledt afindberetningen af energiforbrugsdata til BBR. Dette skyldes, aten eksisterende data-infrastruktur i regi af Energinet.dk forventesat kunne blive benyttet til indberetningen.I overensstemmelse med tidligere praksis i AMVAB-målingernekonverteres virksomhedernes omkostninger ved etablering afstørre digitale løsninger til løbende administrative omkostningerved at fordele etableringsomkostninger over en tiårig periode.Fordelingen af etableringsomkostninger foretages for at give etmere retvisende billede af virksomhedernes omkostninger vedetablering af digitale indberetningsløsninger i AMVAB-målingerne.De løbende administrative omkostninger til denne aktivitetforventes derfor at få et omfang svarende til 910 timer påsamfundsniveau pr. år. Denne vurdering er afhængig af atelnetselskabernes eksisterende it-løsning vil kunne benyttes til atindberette til BBR.Yderligereindikererundersøgelsenafatetableringsomkostningerne afspejler datasystemer der skalminimere det løbende administrative tidsforbrug. CKR har derforskønsmæssigt vurderet at tidsforbruget ved at indberetteoplysningerne digitalt vil udgøre ca. 15 min pr. virksomhed pr.indberetning. EBST har oplyst at myndigheden forventeroplysningerne indberettet en gang pr. år hvorfor denneinformationsforpligtelse vil medføre et årligt tidsforbrug på ca.30 timer på samfundsniveau.CKR forventer derudover, at virksomhederne vil skulle bruge tidpå at kvalitetssikre data, inden de kan indberettes. Tidsforbrugettil denne aktivitet må forventes at variere alt efter den valgte IT-løsning. Det er derfor på nuværende tidspunkt ikke muligt atopgøre omkostninger for denne aktivitet.Samlet forventes indsamlingen af forbrugsdata at resultere i etadministrativt tidsforbrug for virksomhederne, på over 1.000timer årligt på samfundsniveau. Det vil derfor blive inkluderet iden næste opdatering af Økonomi- og ErhvervsministerietsAMVAB-måling.Erhvervsøkonomiske konsekvenserCKRgørdesudenopmærksompå,atforslagetserhvervsøkonomiske konsekvenser bør kvantificeres og indgå ilovbemærkningerne. Dette vedrører både de direkte, afledte ogstrukturelle erhvervsøkonomiske konsekvenser. De direktekonsekvenser er de udgifter eller indtægter, som har umiddelbarprovenuvirkning for det offentlige. De afledte virkninger er de
umiddelbare virkninger, som ikke har direkte provenuvirkningfordetoffentlige.Strukturellevirkningervedrørervirksomhedernes evne til at skabe vækst og velstand.Til din hjælp, kan jeg henvise til vores vejledning om, hvordan deerhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet opgøres.Vejledningen er at finde på adressen:http://www.eogs.dk/graphics/AdmLet/Publikationer/Okomanual.pdfØvrige anbefalingerCKR anbefaler at indberetningsfrekvensen afpasses sådan at denadministrative byrde begrænses til et minimum. CKR anbefaler iden forbindelse at frekvensen for indberetning fastholdes på enenkelt indberetning pr. år.
CKR har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Kristian Søger NielsenFuldmægtigTlf. direkte 3330 7747E-post [email protected]
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet iErhvervsRegulering (CKR) vurderer de erhvervsøkonomiske ogadministrative konsekvenser for erhvervslivet som følge af nyelove og bekendtgørelser. CKR kan teste forslag med væsentligeadministrative konsekvenser for erhvervslivet i Økonomi- ogErhvervsministeriets virksomhedspanel.
E&S benytter digital signatur på alle e-mails. Vil du vide mere om digitalsignatur -læs her.Hvis du har problemer med en e-mail fra E&S - returnérvenligst e-mail inkl. fejlbesked -læs om de mest almindelige fejl.Undladvenligst at kryptere e-mails direkte til E&S medarbejdere, benyt i stedet[email protected]- Læs mere.
Fra:Joakim Søndergaard Hansen [[email protected]]Sendt:14. august 2009 11:24Til:BBR-Gruppen (EBST)Cc:Søren Rude (EBST); Anders Kragnæs Balling (FM); Thomas Viggo Pedersen; MagnusRønning-Andersson; Peter Hjorth WinklerEmne:Høring om bygnings- og boligregistreringOpfølgningsflag:OpfølgningFlagstatus:FuldførtTil EBSTVedr. høring om bygnings- og boligregistrering.Jf. nedenfor skal Finansministeriet hermed anmode om, at det af afsnit 3. Økonomiske og administrativekonsekvenser for det offentlige præciseres, at udmøntning af lovforslagets bestemelser vedr. energidata vilindebære en statslig engangsudgift på 4,1 mio. kr., som aftalt i forbindelse med FFL10. Det bør endviderefremgå, at driftsomkostningerne vedr. energidata afholdes inden for EBST/ØEMs eksisterende ramme.Mvh._________________________
Joakim Søndergaard HansenChefkonsulentTelefon (+45) 33 92 40 97E-post[email protected]
Fra:Søren Rude (EBST) [mailto:[email protected]]Sendt:14. august 2009 10:48Til:Peter Hjorth WinklerCc:Thomas Kapper (EBST); Lars Misser (EBST)Emne:Finansiering af energidata/BBRHej Peter,Der er i FFL2010 afsat 4,6 mio. kr. i til energistrategien i 2010 og 2,5 mio. kr. i 2011. Heraf vedr. hhv. de 2,5og 1,6 mio. kr. energidata/BBR.Dvs. at der er blevet skåret lidt ned fra de 5 mio. kr. vi ønskede. I prsksis betyder det, at viskære ambitionsniveauet tilsvarende ned. Så der er dækning såfremt finansloven bliver vedtaget. Håberdette er tilstrækkeligt.Med venlig hilsenSøren
Søren Rude, Kontorchef (Head of Division)Erhvervs- og Byggestyrelsen (Danish Enterprise and Construction Authority)Center for Kommunikation og DigitaliseringDahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17DK-2100 København ØTel.(+45) 35 46 60 00Tel. dir. (+45) 35 46 63 09E-mail [email protected]
Fra: Pia Saxild [[email protected]]Sendt: 14. august 2009 12:46Til: BBR-Gruppen (EBST)Cc: Tina DhandaEmne: SV: Høring om bygnings- og boligregistreringOpfølgningsflag: OpfølgningFlagstatus: FuldførtForbrugerrådet kan støtte udkast til lov om ændring af lov om bygnings- ogboligregistrering (BBR) og har ingen konkrete bemærkninger hertil.Med venlig hilsenTina DhandaJuristForbrugerrådet-----Oprindelig meddelelse-----Fra: webgruppen@ [mailto:ebst.dk [email protected]]Sendt: 13. juli 2009 12:51Til: HoeringerEmne: Høring om bygnings- og boligregistreringErhvervs- og Byggestyrelsen har udarbejdet udkast til lov om ændring af lov ombygnings- og boligregistrering (BBR).Eventuelle bemærkninger til udkastet bedes sendt til Erhvervs- og Byggestyrelsen[email protected] senest fredag den 14. august 2009.Læs her høringsbrevet: www.ebst.dk/file/43561/hoeringsbre_bygnings-_og_boligregistrering.pdfLæs her udkastet til lovforslag: www.ebst.dk/file/43562/hoering_bygnings-_og_boligregistrering.pdfSe her /høringslisten: www.ebst.dk/file/43563/hoeringsliste_bygnings-_og_boligregistrering.pdfVenlig hilsenLars MisserErhvervs- og Byggestyrelsen
VERSION 1.0
FBE-FD08.05.002008/003439 - 66302(Bedes anført ved henvendelser)
U
14-08-2009
Til Erhvervs- og ByggestyrelsenDahlerups PakhusLangelinie Alle` 172100 København Ø[email protected]
Emne:Bemærkninger til Høring over udkast til forslag om ændring om bygnings- ogboligregistrering (BBR-loven)
Forsvarsministeriet har repræsenteret ved Forsvarets Bygnings- ogEtablissementstjeneste(FBE) følgende bemærkninger til fremsendte forslag.FBE forventer at § 2 stk 4 at der stadig ”fastsættes særlige regler for registrering afoplysninger vedrørende ejendomme, bygninger samt tekniske anlæg der anvendes afForsvarsministeriet.”FBE finder at en registrering af energioplysninger i BBR vil udgøre en unødvendig dobbeltregistrering, idet energioplysninger for statens institioner allerede årligt rapporteres tilEnergistyrelsen.FBE modsætter sig af hensyn til den nationale og militære sikkerhed at offentlighedengives adgang til energioplysninger for Forsvarets installationer. Skal informationerneoffentliggøres, må det finde sted på en sådan måde at enkelte bygninger og installationer,samt deres brugsmønstre ikke kan identificeres.FBE ønsker at henvise til, at overblik over bygningernes energibesparelses potentialer kanopnås gennem den lovpligtige energimærkning.
Postadresse:Arsenalvej 559800 Hjørring
CVR: 16 28 71 80EAN: 5798000201286
Telefon+45 99 24 11 11
Telefax33 32 10 29
E-mail[email protected]Internetwww.forsvaret.dk/fbe
FBE henviser med reference til §2 stk 4 at forsvaret, ofte bortset fra hovedadresser, ikkepå alle militære etablissementer, efterlever de almindelige adressebestemmelser.Eksempelvis vil Forsvarets bygninger ofte være udstyret med bygningsnumre, der erforskellige fra bygningsnumrene i BBR.FBE deltager gerne i yderligere arbejde for at fastsætte særlige regler forForsvarsministeriets bygninger og institutioner.FBE sagsbehandler er Landinspektør Niels Kondrup Hansen 9924 1527
E.b.
Thomas T KlingemannChef for Ejendomsinformationsafdelingen
2
Dok.nr: 47029 v1Ref.: IME/IMEE-mail: [email protected]
Erhvervs- og Byggestyrelsen[email protected]
14. august 2009
Høring over udkast til lov om ændring af bygnings- ogboligregistreringsloven (BBR-loven)Idet FRI takker for at være høringspart på ovenstående høring følger hermedFRI’s kommentarer.Vedrørende lovforslagets forslag om indberetningspligt forforbrugsoplysninger kan FRI kun støtte dette tiltag. Vi vurderer, at en sådanregistrering kan give være med til at skabe energibesparelsesindsatsermålrettet præcis den gruppe af bygninger, hvor energiforbruget er stort. Detvurderes også som rimeligt, at brugere af disse oplysninger skal betale etmindre gebyr.Til de øvrige dele i forslaget har FRI ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Inge Ebbensgaard
Fra:Lone Faliu (DEP) [[email protected]]Sendt:14. august 2009 12:17Til:BBR-Gruppen (EBST)Cc:Anders T. Christensen (DEP); Susan Bramsen (DEP); Vibeke Møgelvang (DEP)Emne:Høring over udkast til lov om ændring af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR)Opfølgningsflag:OpfølgningFlagstatus:FuldførtTil Erhvervs- og ByggestyrelsenUnder henvisning til høring af 13. juli 2009 fra Erhvervs- og Byggestyrelsen vedrørende udkast til lov omændring af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) skal det herved oplyses, at Fødevareministeriet ikkehar bemærkninger til høringsmaterialet.Med venlig hilsenLone FaliuMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDepartementetJuridisk kontorSlotsholmsgade 121216 København K
Oprindelig meddelelseFra: [email protected] [mailto:[email protected]]Sendt: 13. juli 2009 12:51Til: fvmEmne: Høring om bygningsog boligregistrering
Erhvervs og Byggestyrelsen har udarbejdet udkast til lov om ændring aflov om bygnings og boligregistrering (BBR).Eventuelle bemærkninger til udkastet bedes sendt til Erhvervs ogByggestyrelsen på[email protected]senest fredag den 14. august 2009.
Læs her høringsbrevet:www.ebst.dk/file/43561/hoeringsbre_bygnings_og_boligregistrering.pdfLæs her udkastet til lovforslag:www.ebst.dk/file/43562/hoering_bygnings_og_boligregistrering.pdfSe her /høringslisten:www.ebst.dk/file/43563/hoeringsliste_bygnings_og_boligregistrering.pdfVenlig hilsenLars MisserErhvervsog Byggestyrelsen
Erhvervs- og ByggestyrelsenDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København ØAtt: Lars Misser
Geoforum DanmarkJ.nr. Geoforum-40-00002Ref. IFDen 12. august 2009
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om bygnings- ogboligregistrering (BBR-loven).Geoforum takker for muligheden for at indgive høringssvar til forslag til lov ændring af lov om byg-nings- og boligregistrering (BBR-loven).Vi finder det positivt, at BBR-loven opdateres, idet vi hermed forventer en forbedret fremtidig brugaf BBR.Vi har gennemgået lovforslaget. Dette har ikke givet anledning til forslag til ændringer samt øn-sker i forbindelse med lovforslagets videre behandling.Geoforum står naturligvis til rådighed for yderligere uddybning af høringssvaret, ligesom vi gernevil tilbyde at bidrage konstruktivt til det videre arbejde med lovgivningen, såfremt Erhvervs- ogByggestyrelsen måtte ønske dette.Med venlig hilsenInge FlenstedVicepræsident i Geoforum
Geoforum Danmark • Kalvebod Brygge 31 • 1780 København VTlf. 38 86 10 75 • Fax 38 86 02 52 • CVR 25 84 49 04 • [email protected] • www.geoforum.dk
Side 1 af 3
Dennis Greger Jensen (EBST)Fra:Til:Cc:Nils Capion [[email protected]]Dennis Greger Jensen (EBST); Lars Misser (EBST)Bibi Badstue Larsen; Per Jensen; Peter I. Fenger; Lars S Andersen
Sendt:9. september 2009 11:02
Emne:Sv: Høring vedr. BBR-lovforslag til HNG
Sagsreference: 2009080083HNG og Naturgas Midt-Nord (HNG/MN) har følgende bemærkninger til det modtagne udkast til lovforslag omindsamling af oplysning om slutforbrugernes energiforbrug til BBR.HNG/MN kan tilslutte sig intentionerne i lovforslaget med at samle forbrugsoplysninger i BBR-registeret. Detvil bl.a. kunne lette søgningen efter relevant information, og vil kunne lette energiselskabernes indsamling ogvideregivelse af forbrugsoplysninger.HNG og Naturgas Midt-Nord finder det imidlertid nødvendigt med en afklaring af, om et distributionsselskabsvideregivelse af forbrugsoplysninger er i overensstemmelse med persondataloven og eventueltmarkedsføringslovgivningen. Der er ingen eksplicit vurdering heraf eller stillingtagen hertil i det fremsendtelovudkast. HNG/MN har sammen med de øvrige distributionsselskaber hidtil anset det i strid med gældendelovgivning at videregive oplysninger om den enkelte slutforbrugers gasforbrug til tredjepart, og har ladet dettekomme til udtryk bl.a. i de regler der er fastsat for det åbne gasmarked. HNG/MN har fornylig vurderetspørgsmålet på ny, og konklusionen er, at det er tvivlsomt om HNG/MN må videregive forbrugsoplysninger tiltredjepart uden forbrugerens samtykke. Konklusionen understøttes af et eksternt advokatresponsum.HNG/MN ønsker derfor - som forudsætning for at levere de ønskede forbrugsoplysninger til BBR-registeret -enten en ændring i persondatalov og markedsføringslovgivning, som udtrykkeligt tillader at forbrugsdata kanvideregives til BBR-registeret, eller en autoritativ tilkendegivelse fra relevant myndighed om, at videregivelseaf forbrugsoplysninger til BBR-registeret ikke er i modstrid med den bestående persondatalov ogmarkedsføringslovgivning.HNG/MN henleder opmærksomheden på, at HNG/MN indsamler og registrerer gasforbrug pr. målersted(gasmåler). Gasforbruget på et målersted kan anvendes til rumopvarmning, proces eller en kombinationheraf. For så vidt angår gasforbruget på de målersteder, som er placeret i enfamiliehuse, vil gasforbruget somudgangspunkt altid gå til rumopvarmning. For andre målersteder er anvendelsen af den forbrugte naturgasikke entydig. Når det er tilfældet har HNG/MN ikke mulighed for at opgøre, hvilken del af den måltenaturgasforbrug på et målersted der er gået til rumopvarmning, og hvilken del der er gået til procesforbrug. Deforbrugsmålinger, som HNG/MN har mulighed for at levere til BBR-registeret, afspejler således ikkenødvendigvis gasforbruget til rumopvarmning, således som forudsat i udkastet til lovforslag, men kan ogsåomfatte forbruget til proces.Det målte gasforbrug på et målersted vil i de fleste tilfælde afspejle gasforbruget på den adresse, hvorpåmålerstedet er beliggende. Men det vil ikke altid være tilfældet. Der vil således være tilfælde, hvor et måltgasforbrug omfatter forbrug på flere adresser. Der er således ikke nødvendigvis nogen klar sammenhængmellem registreringen af bygninger i BBR-registeret og det målte forbrug på en bestemt adresse. HNG/MNhar ingen mulighed for at afgrænse det målte gasforbrug til en bestemt matrikel.Tilsvarende har HNG/MN ingen mulighed for at afgrænse de boliger eller bygninger som bliver forsynet fra etgivent målersted.Det fremgår af lovudkastet, at økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler forenergivirksomhedernes meddelelse af oplysninger om slutforbrugerrnes forbrug til BBR-registeret. HNG/MNskal anmode om at blive høringspart i forbindelse med udstedelsen af en sådan bekendtgørelse.
Med venlig hilsenNils Capion
09-09-2009
Side 2 af 3
Direktionssekretariatet for HNG og Midt-NordGladsaxe Ringvej 112860 SøborgTlf.: 3954 7585Mobil: 2463 0038Fra: "Dennis Greger Jensen (EBST)" <[email protected]>Dato: 20-08-2009 13:39:14Til: <[email protected]>, <[email protected]>Kopier til: "Lars Misser (EBST)" <[email protected]>Emne: Høring vedr. BBR-lovforslag til HNG---------------------------------------------------------Erhvervs- og Byggestyrelsen har i forsommeren fremsat lovforslag om indsamling afenergiforbrugsoplysninger fra forsyningsselskaberne til Bygnings- og Boligregistret (BBR).Link til lovforslaget:https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/Sider/Fakta.aspx?hpid=2146000668En række af forsyningsselskaberne har været inddraget i en analyse om indsamling af data som COWI A/Sudarbejdede for Erhvervs- og Byggestyrelsen i foråret. Visse af disse selskaber har været hørt i forbindelsemed den officielle høring.De indkomne svar har givet anledning til at høre flere gasdistributionsselskaber, hvorfor Erhvervs- ogByggestyrelsen hermed venligst skal bede om bemærkninger til forslaget.Lovforslaget indebærer, at energiforsyningsselskaberne skal levere udvalgte slutbrugeroplysninger til BBR.Dette skal naturligvis ske på en måde, som ikke unødigt belaster energiforsyningsselskaberne medadministrative opgaver. EBST forestiller sig at opgaven kan løses meget enkelt ved at der én gang årligtfremsendes en liste med kundeadresser og det afregnede forbrug. BBR vil opbygge en teknisk løsning tilmodtagelse af alle filformater.Vi ser frem til Jeres bemærkninger. Meget gerne hurtigst muligt da vi for tiden behandler de indkomnehøringssvar.
Yderligere henvendelse vedrørende forslaget kan ske til Lars Misser,[email protected],tlf. 35456536og undertegnede.
Med venlig hilsenDennis Greger JensenKommunikation og DigitaliseringErhvervs- og ByggestyrelsenLangelinie Allé 172100 København ØTlf. direkte: 35 46 60 27E-post:[email protected]Sikker e-post:[email protected]
09-09-2009
Side 3 af 3
--------------------------------------------------------------------------Sikker e-post kan sendes til Erhvervs- og Byggestyrelsens officielle e-postadresse[email protected],eller til de enkelte administrative områder i styrelsen. For yderligere information om sikker e-posttil Erhvervs- og Byggestyrelsen henvises til styrelsens hjemmeside http://www.ebst.dk/email
09-09-2009
Fra: Helene Boeck [[email protected]]Sendt: 20. juli 2009 11:04Til: BBR-Gruppen (EBST)Emne: VS: Høring om bygnings- og boligregistreringOpfølgningsflag: OpfølgningFlagstatus: FuldførtIntegrationsministeriet har ingen bemærkninger til høringen.Med venlig hilsenHelene BoeckHolbergsgade 61057 København KTlf.: 33 92 33 80Fax: 33 11 12 39E-post: [email protected]Web: www.inm.dk________________________________________Fra: webgruppen@ [ebst.dk [email protected]]Sendt: 13. juli 2009 12:50Til: Integrationsministeriet DepartementetEmne: Høring om bygnings- og boligregistreringErhvervs- og Byggestyrelsen har udarbejdet udkast til lov om ændring af lov ombygnings- og boligregistrering (BBR).Eventuelle bemærkninger til udkastet bedes sendt til Erhvervs- og Byggestyrelsen[email protected] senest fredag den 14. august 2009.Læs her høringsbrevet: www.ebst.dk/file/43561/hoeringsbre_bygnings-_og_boligregistrering.pdfLæs her udkastet til lovforslag: www.ebst.dk/file/43562/hoering_bygnings-_og_boligregistrering.pdfSe her /høringslisten: www.ebst.dk/file/43563/hoeringsliste_bygnings-_og_boligregistrering.pdfVenlig hilsenLars MisserErhvervs- og Byggestyrelsen
Erhvervs- og ByggestyrelsenAtt.: Dennis Greger Jensen og Lars MisserDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København Ø
KE A/SForretningsudviklingForretningsudviklingDirekte+45 2795 2120E-mail[email protected].Dato12. august 2009
Svar sendt pr. e-mail til: [email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om bygnings- og boligregistrering(BBR-loven).
Erhvervs- og Byggestyrelsen har med høringsbrev af 13. juli 2009 anmodet Københavns Energiom eventuelle bemærkninger til det ovenfor nævnte lovforslag.Københavns Energi har gennemgået forslaget og har følgende kommentarer:
Først og fremmest vil vi fra Københavns Energi overordnet set udtrykke vores positive opbakningtil dette lovforslag idet vi bl.a. også ser, at der sættes fokus på at ejendommene har et vist ansvar iat anmelde de rigtige ejendomsdata. Dette vil i mange tilfælde, når det fungerer optimalt, lettevores sagsgennemgang, idet vi også tit har udfordringer i at få fat på de rigtige ejendomsdata til atkunne beregne og fastsætte mere nøjagtige energidata. I den sammenhæng ser vi slutkunden somværende den der modtager regninger fra forsyningsselskabet, hvilket i langt de fleste tilfælde erejeren.Vi har som bekendt også fokus på energirådgivning og derfor vil en sådan registersammenkøringgøre arbejdet lettere, fordi vi kan målsætte vores arbejde efter de der har mest brug for en givenrådgivning ved en enkelt sortering.Københavns Energis fjernvarmeforsyning har opbygget sit afregnings-, dokumentations- og kon-trakthåndteringssystem på baggrund af data, som gå helt tilbage til 1925.De daværende optegnelser og kundedata har som regel kun udgangspunkt i hovedadressen og ersåledes ofte mangelfulde med hensyn til angivelser af bi-adresser. Senere er yderligere data på deenkelte kunder indrapporteret til systemerne i takt med at vi har fået kendskab til nye informatio-ner. Men eftersom alt er indrapporteret manuelt, ofte på usikre ejeroplysninger – er data ikke altidfyldestgørende.Ovenstående er nok en af vores største udfordringer ved en given samkøring med BBR-registeret,idet adresser og data langt fra står ensartet i de to registre.
2
Der er mange udfordringer for et forsyningsselskab i en storby som København med mange gamleledningssystemer og varmeanlæg på kryds og tværs af ejendomme/bygninger/lejligheder og ejer-forhold. Vi har som det eneste forsyningsselskab yderligere et dampbaseret fjernvarmenet i driftudover det traditionelle vandbaserede fjernvarmesystem. Det komplicerer yderligere måden viregistrerer, måler og videregiver forbrugsdata på.Indtil nu har Københavns Energi en meget stor fortrolighed fra vore kunder omkring praksis i, at viikkevideregiver data, uden deres samtykke. Vi gør derfor opmærksom på af denne status vil ændresig for os ved indførelse af lovforslaget.På nuværende tidspunkt afregnes de kunder vi har i vores forsyningsområde udfra installations-nummeret, som er det unikke for den enkelte kunde. Hele vores system er bygget op omkring den-ne ”nøgle”. Vi ser derfor en stor divergens i forhold til at bruge adressen som ”nøgle” kontra etinstallationsnummer – se nedenstående punkter (1-10) for forklaring på dette.Københavns Energi forsyner en lang række beboelsesejendomme og såfremt man ønsker at bereg-ne hvad den enkelte enhed/lejlighed i disse ejendomme har af forbrug, vil dette skabe udfordrin-ger, idet disse oplysninger kun forefindes hos de selskaber, der forestår fordelingsafregningen afde enkelte enheder for ejeren.En anden udfordring er ajourføringen af data. Københavns Energi har årsaflæsning og dermedårsfakturering fordelt løbende over kalenderåret. Dette betyder, at der bliver nødt til at ske periodi-seringer for at kunne sammenligne forbrugene. Her anvendes beregninger udfra aktuelle graddageog graddagenormalår. Da stort set alle forsyningsselskaber har individuelle modeller for dette, mådenne del nødvendigvis foretages centralt for at sikre det bliver ensartet. Det sikres ved at selska-berne udleverer periodedata på rådata-niveau til BBR, der så efterfølgende må korrigere efter enensartet metode. Af samme årsag er det væsentligt, at alene benytte faktureret forbrug inkl. bereg-net faktureret forbrug og tilhørende forbrugsperiode, da forventet forbrug til fastsættelse af acon-tobetaling er beregnet individuelt for det enkelte selskab.Ifølge høringsmaterialet er konklusionen, at det er ”forholdsvist enkelt og billigt” at indsamle for-brugsoplysninger for varme og bygas. Vi medgiver, at selve indsamlingen af de rå data ikke erkompliceret – men som det nævnes kan sammenkædningen til de enkelte varmeanlæg/bygninger(formentlig bortset fra parcelhuse) være vanskelig.I forbindelse med et pilotprojekt med Erhvervs- og Byggestyrelsen (EBST)– omkring det sammetema – har vi konstateret en række problemer omkring datavaliditet samt redegjort for hvilke ud-fordringer, der vil opstå i forbindelse med en samkøring af data. Disse udfordringer er nævnt i detfølgende i punktform.Vores bekymringer ved en samkørsel af de to registre (KE’s og BBR’s) går på at følgende emnerenten ikke umiddelbart vil kunne ses og dermed vil data være ubrugelig – eller at der vil opståafvigelser/divergenser i forbindelse med fletningen/samkørslen af de to registre som nævnt i detfølgende.:
1. Opsplitning – når en kunde vælger at skille en del af ejendommen fra til en anden – dettebetyder rent praktisk at Københavns Energi ikke ligger inde med oplysninger om hvor
3
mange kvadratmeter hver af delene derefter råder over og hvad deres forbrug kommer tilat blive.2. Forbruget måles i ”MWh” for vandkunder og ”m�” for dampkunder – dette betyder i prak-sis at der stilles større krav til Københavns Energi om hvordan data skal afleveres.3. Kunden har mange bygninger på mange forskellige gadeadresser – som ikke nødvendigvisligger i nærheden af hinanden og ved en given samkørsel vil man ikke kunne se at det dre-jer som om flere bygninger – men kun den som angives via hovedadressen. Dette betyder ipraksis, at forbruget afviger ret meget fra hvad den egentlige kvadratmeter dækker over.4. Kunden har ikke meddelt Københavns Energi om adresseændring efter, at det nybyggedeområde er færdigt, og har fået tildelt nye husnumre etc. Dette betyder i praksis, at densamme kunde slet ikke vil blive matchet – og derfor fremstå som en fejl.5. Kunder som har en central stående på en anden ejers matrikel. Dette betyder, at matriklenikke kan bruges som søgekriterium eller ”nøgle”.6. Kunden har ikke meddelt Københavns Energi om tilbygninger eller udmatrikulering. Dettebetyder i praksis, at forbruget afviger ret meget fra hvad den egentlige kvadratmeter dæk-ker over.7. Kunden orienterer ikke Københavns Energi om videreførelse af interne varmeledninger oghvilke nye arealer der er koblet på – (enten egne eller naboens). Dette betyder i praksis, atforbruget afviger ret meget fra hvad den egentlige kvadratmeter dækker over.8. Kunden får ikke altid aflæst energimåleren og får derfor i visse tilfælde automatisk tildeltet beregnet forbrug – dette betyder i praksis, at det reelle forbrug i en periode ikke kendes.Vi har i enkelte måneder helt op til 10 % af vore kunder som får tildelt et beregnet forbrug.Det kan dog angives, ved dataleverance, at der er tale om beregnede værdier.9. Kunden har enten fået ny måler eller er en ny kunde og har derfor ikke et helt års forbrugat regne efter. Dette betyder, at der skal sammenlægges forbrug fra to ejendomsejere.10. Kunden har flere energimålere på samme adresse og konto, uden at vi kender det eksakteforsyningsforhold indenfor bygningsområdet.
Vi kender ikke præcist omfanget af de nævnte punkter – men vi kender til udfordringernes om-fang, idet vi erfaringsmæssigt og ressourcemæssigt løbende afsætter mandetimer til rettelse afdette i vores systemer, og at det ligger som fast del af vores drift at der løbende kommer reviderin-ger fra vore kunder.Det er Københavns Energis vurdering, på en given samkørsel af de to registre, at vi må forvente endel usikkerheder. Der må alt andet lige forventes et større arbejde – i dialog med kunderne – for atfå minimeret omfanget af usikkerhederne med den foreslåede samkørsel af registrene på forbruge-ne, som er tilknyttet de enkelte bygningsarealer.
4
Det er Københavns Energis umiddelbare vurdering, at COWIs beregning af estimerede omkost-ninger til etablering af indberetning for fjernvarmeselskaber er underestimeret.For at komme tættere på de tekniske udfordringer og en mere realistisk estimering af de nødvendi-ge ressourcer der skal afsættes til at opbygge det fælles register, kræver det en større indsigt ihvordan processerne fungerer i de pågældende forsyningsselskaber. Københavns Energi deltagerfor nuværende i et sådan pilotarbejde med EBST der bl.a. skal belyse udfordringerne og mulighe-derne ved et centralt register. Det ville være logisk og formålstjenligt at afvente resultaterne afbl.a. dette pilotarbejde, men også andre tilsvarende undersøgelser ved andre selskaber bør under-søges mere præcist, før der kan konkluderes som det fremstår i høringsmaterialet.Vi mener endvidere, at der skal tænkes en økonomisk model igennem for de parter der bliver be-rørt af de ekstra udfordringer og omkostninger der er forbundet ved at skulle levere data til BBR –eftersom vi iflg. Varmeforsyningsloven har pligt til at sikre minimale omkostninger for kunderne.En model kunne være at forsyningsselskaberne fik en andel af den brugerbetaling der lægges op tili forslaget til loven.Københavns Energi deltager gerne i fortsættelsen af projektet med afklaring af disse forhold isamarbejde med EBST.
Med venlig hilsenClaus Reimer
Fra: Buhl, Lars [[email protected]]Sendt: 21. juli 2009 11:38Til: BBR-Gruppen (EBST)Cc: Svendsen, JessEmne: Forslag til lov om ændring af BBR-lovenOpfølgningsflag: OpfølgningFlagstatus: Fuldført
Forslaget til lov om ændring af BBR-loven, som Kort- og Matrikelstyrelsen modtogmed Erhvervs- og Byggestyrelsens brev af 13. juli 2009 (Sag 08-01662), giverikke styrelsen anledning til bemærkninger.Med venlig hilsenLars BuhlKort- og MatrikelstyrelsenRentemestervej 82400 København NVTelf.: 72 54 57 60e-mail: [email protected]
Lars MisserErhvervs- og ByggestyrelsenDahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København Ø
Aalborg den 15. juli 2009.
Forslag til Lov om ændring af lov om bygnings- og boligregistrering.Foreningen af Kommunale Beredskabschefer er anmodet om bemærkninger tilErhvervs- og Byggestyrelsens forslag til ændringer i BBR-registeret, ved mail af 13.juli 2007.Foreningen af Kommunale Beredskabschefer har kun positive bemærkninger tilændringerne idet kommunerne ser det som positivt at der indføresbødebestemmelserne for undladelse af indberetning til BBR og ejers undladelse afkorrekt husnummerskiltning. Især det sidste lægges der vægt på, så beredskabernekan få en valid adresse ved alarmering og efterfølgende hurtig kan finde adressen.Samtidig vil det være en hjælp i sagsbehandlingen at kommunerne i kontroløjemedkan samkøre oplysninger fra andre datakilder med Bygnings- og Boligregistret for atsikre tilstrækkelige og korrekte oplysninger.Idet vi ser det som et godt forslag, har vi ingen bemærkninger til de øvrige områdersom reguleres i samme lovændring.
Venlig hilsen
Jørgen PedersenBeredskabschef
Fra: Oldager, Henriette [[email protected]]Sendt: 14. august 2009 10:50Til: BBR-Gruppen (EBST)Cc: SNS - Skov- og Naturstyrelsens hovedpostkasse; MST MiljøstyrelsenshovedpostkasseEmne: Høring om bygnings- og boligregistreringOpfølgningsflag: OpfølgningFlagstatus: FuldførtVed mail af 13. juli 2009 har Erhvervs- og Byggestyrelsen anmodet om eventuellebemærkninger til udkast til lov om ændring af lov om bygnings- ogboligregistrering (BBR).Miljøministeriet har ingen bemærkninger til udkastet.Med venlig hilsenHenriette OldagerFuldmægtigJuridisk kontorDir tlf.: (+45) 72 54 49 19[email protected]MiljøministerietBy- og LandskabsstyrelsenHaraldsgade 53DK - 2100 København ØTlf.: (+45) 72 54 30 00www.blst.dkOfficielle mails bedes sendt til [email protected]
-----Oprindelig meddelelse-----Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]Sendt: 13. juli 2009 12:51Til: MIM - Miljøministeriets hovedpostkasseEmne: Høring om bygnings- og boligregistreringErhvervs- og Byggestyrelsen har udarbejdet udkast til lov om ændring af lov ombygnings- og boligregistrering (BBR).Eventuelle bemærkninger til udkastet bedes sendt til Erhvervs- og Byggestyrelsen[email protected] senest fredag den 14. august 2009.Læs her høringsbrevet: www.ebst.dk/file/43561/hoeringsbre_bygnings-_og_boligregistrering.pdfLæs her udkastet til lovforslag: www.ebst.dk/file/43562/hoering_bygnings-_og_boligregistrering.pdfSe her /høringslisten: www.ebst.dk/file/43563/hoeringsliste_bygnings-_og_boligregistrering.pdfVenlig hilsenLars Misser
Erhvervs- og Byggestyrelsen
Fra: Line Hansen [[email protected]]Sendt: 13. juli 2009 15:32Til: BBR-Gruppen (EBST)Emne: VS: Høring om bygnings- og boligregistreringOpfølgningsflag: OpfølgningFlagstatus: FuldførtMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse har ingen bemærkninger i anledning afden udsendte høring.Med venlig hilsenLine HansenSekretariatetMinisteriet for Sundhed og ForebyggelseSlotsholmsgade 10-121216 København KTlf.: 72269000Direkte tlf.: 72269352
-----Oprindelig meddelelse-----Fra: webgruppen@ [mailto:ebst.dk [email protected]]Sendt: 13. juli 2009 12:51Til: DEP Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEmne: Høring om bygnings- og boligregistreringErhvervs- og Byggestyrelsen har udarbejdet udkast til lov om ændring af lov ombygnings- og boligregistrering (BBR).Eventuelle bemærkninger til udkastet bedes sendt til Erhvervs- og Byggestyrelsen[email protected] senest fredag den 14. august 2009.Læs her høringsbrevet: www.ebst.dk/file/43561/hoeringsbre_bygnings-_og_boligregistrering.pdfLæs her udkastet til lovforslag: www.ebst.dk/file/43562/hoering_bygnings-_og_boligregistrering.pdfSe her /høringslisten: www.ebst.dk/file/43563/hoeringsliste_bygnings-_og_boligregistrering.pdfVenlig hilsenLars MisserErhvervs- og Byggestyrelsen
Erhvervs- og ByggestyrelsenDahlerups ParkhusLangelinie Alle 172100 København ØAtt.: Lars Misser
Sendes pr. e-post:[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om om bygnings- ogboligregistering (BBR-loven), J.nr. 08-01662Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har modtaget Erhvervs- ogByggestyrelsens e-post af 13. juli 2009 vedrørende ovenstående høring.Ministeriet har følgende bemærkninger:Til nr. 5.§ 4, stk. 4:Ministeriet ved Universitets- og Bygningsstyrelsen (UBST) deltager i en arbejds-gruppe i Energistyrelsen, som har til formål at sørge for at samle oplysninger omstatens institutioners energiforbrug i ét centralt register. Vi vil anbefale at der tagesinitiativer til at koordinere dette register med BBR.Ministeriet ejer bygninger til undervisnings- og forskningsformål der udlejes, pri-mært til danske universiteter. De enkelte bygninger er ofte placeret i campusområ-der, hvor der ikke er sammenfald mellem bygningen og målere for energiforbrug.En måler kan dække flere bygninger, med forskellige BBR-nummer. Det kan såle-des blive vanskeligt for forsyningsselskaberne at indberette forbrugsoplysninger forden enkelte ejendom i BBR-registret.Energistyrelsen er ved at udarbejde et nyt cirkulære om energieffektivisering i sta-tens institutioner, høringsfristen er udløbet. Udkastet til cirkulæret indeholder i §8,en forpligtigelse for statslige institutioner at indberette det samlede energi- ogvandforbrug til en central database. Erhvervs- og Byggestyrelsens forslag til lovom ændring af lov om bygnings- og boligregistrering bør koordineres med Energi-styrelsens cirkulære.Kontaktperson i UBST: Chefkonsulent Tora Fridell, tlf.: 3395 1257, e-post:[email protected]
13. august 2009
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
SagsbehandlerReena SinghTelefonTelefaxE-post3392 99913545 0010[email protected]
Sagsnr.Dok nr.Side
06-0089039935011/1
Med venlig hilsen
Reena SinghSpecialkonsulent
Fra:Gert Nielsen [[email protected]]Sendt:4. september 2009 13:10Til:Dennis Greger Jensen (EBST)Emne:SV: Høring vedr. BBR-lovforslag til Naturgas Fyn1DWXUJDV )\Q 'LVWULEXWLRQ $ 6 KDU SULQFLSLHOW LNNH QRJOH LQGYHQGLQJHU PRG GHWWH ORYIRUVODJ9L YLO GRJ J�UH RSPUNVRP Sn DW IRU DW ORYHQ NDQ DQYHQGHV VNDO GHU RJVn VNH HQ QGULQJ DIQDWXUJDVIRUV\QLQJVORYHQ GD YL LKW GHQQH LNNH Pn XGOHYHUH GH �QVNHGH RSO\VQLQJHU0HG YHQOLJ KLOVHQ1DWXUJDV )\Q 'LVWULEXWLRQ $ 6*HUW 1LHOVHQ'LUHNW�U7HOHIRQ0RELO( PDLOJQL#QJI GN)UD'HQQLV *UHJHU -HQVHQ (%67 >PDLOWR GMH#HEVW GN@6HQGWDXJXVW7LO1*)&F/DUV 0LVVHU (%67(PQH+�ULQJ YHGU %%5 ORYIRUVODJ WLO 1DWXUJDV )\QErhvervs- og Byggestyrelsen har i forsommeren fremsat lovforslag om indsamling afenergiforbrugsoplysninger fra forsyningsselskaberne til Bygnings- og Boligregistret (BBR).Link til lovforslaget:https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/Sider/Fakta.aspx?hpid=2146000668En række af forsyningsselskaberne har været inddraget i en analyse om indsamling af data som COWI A/Sudarbejdede for Erhvervs- og Byggestyrelsen i foråret. Visse af disse selskaber har været hørt i forbindelsemed den officielle høring.De indkomne svar har givet anledning til at høre flere gasdistributionsselskaber, hvorfor Erhvervs- ogByggestyrelsen hermed venligst skal bede om bemærkninger til forslaget.Lovforslaget indebærer, at energiforsyningsselskaberne skal levere udvalgte slutbrugeroplysninger til BBR.Dette skal naturligvis ske på en måde, som ikke unødigt belaster energiforsyningsselskaberne medadministrative opgaver. EBST forestiller sig at opgaven kan løses meget enkelt ved at der én gang årligtfremsendes en liste med kundeadresser og det afregnede forbrug. BBR vil opbygge en teknisk løsning tilmodtagelse af alle filformater.Vi ser frem til Jeres bemærkninger. Meget gerne hurtigst muligt da vi for tiden behandler de indkomnehøringssvar.Yderligere henvendelse vedrørende forslaget kan ske til Lars Misser,[email protected],tlf. 35456536 ogundertegnede.Med venlig hilsenDennis Greger JensenKommunikation og DigitaliseringErhvervs- og ByggestyrelsenLangelinie Allé 172100 København Ø
Tlf. direkte: 35 46 60 27E-post:[email protected]Sikker e-post:[email protected]
--------------------------------------------------------------------------Sikker e-post kan sendes til Erhvervs- og Byggestyrelsens officielle e-postadresse[email protected],eller til de enkelteadministrative områder i styrelsen. For yderligere information om sikker e-post til Erhvervs- og Byggestyrelsen henvisestil styrelsens hjemmeside http://www.ebst.dk/email
Fra: Marie Louise Rosendal (PVS) [[email protected]]Sendt: 13. juli 2009 13:23Til: BBR-Gruppen (EBST)Emne: Høring om bygnings- og boligregistreringOpfølgningsflag: OpfølgningFlagstatus: FuldførtPatent- og Varemærkestyrelsen har ingen bemærkninger til den fremsendte høring.Venlig hilsenMarie Louise RosendalSekretærPolitik & JuraPatent- og VaremærkestyrelsenHelgeshøj Allé 81DK-2630 TaastrupTelefon: 43 50 84 25-----------------------------------------[email protected]-----------------------------------------
-----Oprindelig meddelelse-----Fra: - PVS Patent- og Varemærkestyrelsens officielle postkasseSendt: 13. juli 2009 12:52Til: 3 - PVS MinisterbetjeningEmne: VS: Høring om bygnings- og boligregistrering
-----Oprindelig meddelelse-----Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]Sendt: 13. juli 2009 12:51Til: - PVS Patent- og Varemærkestyrelsens officielle postkasseEmne: Høring om bygnings- og boligregistrering
Erhvervs- og Byggestyrelsen har udarbejdet udkast til lov om ændring af lov ombygnings- og boligregistrering (BBR).Eventuelle bemærkninger til udkastet bedes sendt til Erhvervs- og Byggestyrelsen[email protected] senest fredag den 14. august 2009.Læs her høringsbrevet: www.ebst.dk/file/43561/hoeringsbre_bygnings-_og_boligregistrering.pdfLæs her udkastet til lovforslag: www.ebst.dk/file/43562/hoering_bygnings-_og_boligregistrering.pdf
Se her /høringslisten: www.ebst.dk/file/43563/hoeringsliste_bygnings-_og_boligregistrering.pdfVenlig hilsenLars MisserErhvervs- og Byggestyrelsen
Erhvervs- og ByggestyrelsenLangeline Alle 172100 Kbh. Ø.
17. august 2009J.nr. 0036-0124JuraANO
Slots- og Ejendomsstyrelsens høringssvar til udkast tilforslag til lov om ændring af lov om bygnings- ogboligregistreringSlots- og Ejendomsstyrelsen har modtaget Erhvervs- og Byggestyrelsenshøringsbrev af 13. juli 2009, ”Høring over udkast til forslag til lov om ændringaf lov om bygnings- og boligregistrering”.Vores gennemgang af ændringsforslaget har ikke givet anledning til at kommemed bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Anders Nørgaard SørensenFuldmægtigT 3395 4208E [email protected]
Fra:Anne Katrine Salling [[email protected]]Sendt:17. august 2009 08:42Til:BBR-Gruppen (EBST); Dennis Greger Jensen (EBST)Cc:Lise Troelsen; Bent J Lekdorf; Liselotte BeenfeldtEmne:Høring over udkast til lov om ændring af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR)Opfølgningsflag:OpfølgningFlagstatus:FuldførtJ. nr. 09-124790Til Erhvervs- og byggestyrelsen.SKAT beklager det forsinkede høringssvar.SKAT har haft forslag til ændring af lov om bygnings- og boligregistrering i høring.SKAT har følgende bemærkninger:SKATs Inddrivelse skal kunne modtage krav på følgende, efter endt opkrævningsprocedure ikommunen:1. Bøde for undladelse af indberetning til BBR, dvs. krav mod diverseforsyningsvirksomheder2. Bøde for forkert husnummerskiltning dvs. krav mod såvel virksomheder som personer3. Inddrivelse af gebyr for tjenester på oplysninger med handel med fast ejendom.Det er afgørende for SKAT at få præciseret, hvilke dele af § 4, der kan afgøres uden retsligeforfølgninger. SKAT foreslår ligeledes, at den nye bødestraf for undladelse af skiltning med husnummerogså kan inddrives uden retslig forfølgning.Inddrivelsen behandler civilretlige fordringer, men langt størsteparten af de kommunale krav, der i dag er tilinddrivelse er IKKE civilretlige og der hvor Restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM) har sin styrke er vedinddrivelse af ikke civilretlige fordringer.)SKAT skal forestå inddrivelsen af nævnte krav ved manglende betaling, herunder systemunderstøtte denneinddrivelse og ressourceanvendelse alt efter hvilke inddrivelsesskridt der gives adgang til ved inddrivelse afkravene. (udlægsret, modregningsret, lønindeholdelsesret etc.).
Med venlig hilsenAnne Katrine Salling
Økonomi og KommunikationDirektionssekretariatØstbanegade 123, 2100 København ØE-mail: [email protected]Telefon: (+45) 72 37 05 18
15.august 2009
Pr. email.Erhvervs- og byggestyrelsenBBRAtt. Lars Misser
Paul Bergsøes Vej 62600 GlostrupTelefon 4343 6000Telefax 4343 2103[email protected]www.tekniq.dk
TEKNIQs høringssvar tilLov om ændring af lov om bygnings- og boligregistreringTEKNIQ har modtaget forslag til ” Lov om ændring af lov om bygnings- ogboligregistrering” til høring.xxTEKNIQ er enig med ændringsforslagets i at sikre en centralregistrering af bygningers energiforbrug.TEKNIQ vurderer, at der med udgangspunkt i bygningers energimærkeog registrerede energiforbrug bliver skabt et godt grundlag for enseriøs energirådgivning af bygningsejere.
Ref SRI[email protected]Dir 7741 1580
Med venlig hilsenbc
Søren RiseAfdelingschef
Side 1/1
TEKNIQ er en arbejdsgiver-og brancheorganisationmed ElinstallatørernesLandsforening ELFO ogDansk VVS som medlemmer
Fra: [email protected]Sendt: 14. august 2009 10:27Til: BBR-Gruppen (EBST)Emne: Om udkast til forslag til ændring af BBR-lovenOpfølgningsflag: OpfølgningFlagstatus: FuldførtReference: 045.011.031Til Erhvervs- og Byggestyrelsen,Erhvervs- og Byggestyrelsen har den 13. juli 2009, sag 08-01662, udsendt høringover udkast til forslag til lov om ændring af lov om bygnings- ogboligregistrering (BBR-loven).For god ordens skyld skal oplyses, at forslaget ikke giverUndervisningsministeriet anledning til bemærkninger.Med venlig hilsen_______________________________Chefkonsulent Peter VestervigUndervisningsministerietFrederiksholms Kanal 251220 København Kwww.uvm.dkTlf.: 3392 5000, Direkte Tlf.: 3392 5573E-mail: [email protected]