Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 39
Offentligt
765554_0001.png
765554_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 27. november 2009Sagsnr.: 82Dok.nr.: 24403
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 16. november2009 stillet følgende spørgsmål nr. 5, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet i for-bindelse med udvalgets behandling af lovforslag L 39 (forslag til lov om ændring af lovom landbrugsejendomme):

Spørgsmål 5:

”Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af forslaget om selskabers ret til erhver-velse af landbrugsejendomme?”

Svar:

Der er grundlæggende to ændringer i selskabsreglerne i det foreliggende forslag til æn-dring af lov om landbrugsejendomme, nemlig en tilpasning af kravet til ”landmanden iselskabet”s kontrollerende ejerandel, så dette svarer til systematikken i den nye sel-skabslov, og en ophævelse af begrænsningen af den kreds af investorer, der kan udgørede øvrige ejere.For så vidt angår tilpasningen af kravet til landmanden i selskabets kontrollerende ejer-andel ændres denne rent teknisk fra et krav om en ejerandel på 10 % af kapitalen repræ-senterende et flertal af stemmerne i selskabet til i stedet at være et krav om at have denbestemmende indflydelse. Begrebet bestemmende indflydelse anvendes her paralleltmed anvendelsen i den kommende selskabslovs § 7. Dette indebærer, at den bestem-mende indflydelse efter omstændighederne kan være mindre end et absolut stemmefler-tal, idet det afgørende moment er selve indflydelsen snarere end den formelle stemme-andel.
For så vidt angår ophævelsen af begrænsningen af den øvrige investorkreds er der alenetale om en tilbagevenden til situationen før landbrugslovsændringen i 1999. I 1999 be-grænsedes muligheden for at være investor i landbrugsselskaber til en nærmere define-ret kreds af familiemedlemmer (samt pensionskasser og livsforsikringsselskaber). Den-ne ændring begrænsede reelt anvendelsen af selskabsformen i landbruget til familiesel-skaber, særligt i forbindelse med generationsskifter.Konsekvensen af denne ændring var, at landbruget reelt ikke har haft mulighed for atoptage fremmed ansvarlig kapital i virksomhederne, med den følge, at finansierings-grundlaget i meget stort omfang har været baseret på lånekapital, særligt realkredit.Konsekvensen af den foreslåede ændring er modsat, at det vil blive lettere at optageansvarlig kapital i bedrifterne, hvilket alt andet lige vil indebære forbedrede finansie-ringsmuligheder for erhvervet.Det er ikke på forhånd muligt at vurdere i hvor stort et omfang en ændret adgang til atoptage fremmed kapital i landbrugsvirksomhederne vil blive anvendt, men det må påsigt forventes, at ejerformerne i landbruget vil blive mere differentierede, end det ertilfældet i dag.
Eva Kjer Hansen
/ Søren Sørensen
2