Kulturudvalget 2009-10
L 26 Bilag 1
Offentligt
740423_0001.png
740423_0002.png
740423_0003.png
740423_0004.png
NOTATTil ministerenKommenteret høringsnotat om udkast til forslag til lov om ændring af lov omvideregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under KulturministerietKulturministeriet sendte den 18. august 2009 udkast til lov om ændring af lov omvideregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet i høringmed svarfrist den 31. august 2009. Ministeriet har modtaget i alt 15 høringssvar, her-under 4 med bemærkninger, jf. vedlagte bilag.Lovforslagets hovedindholdI udkast til lov om ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutio-ner under Kulturministeriet er der foreslået en række ændringer af gældende lov.Tematisk kan ændringerne henføres til følgende fem forhold:-----Ændring af designskolerne til højere videregående uddannelsesinstitutionerFusion af Det Fynske Musikkonservatorium, Vestjysk Musikkonservatorium ogSkuespillerskolen ved Odense TeaterFusion af Det Jyske Musikkonservatorium og Nordjysk Musikkonservatorium.Fusion af Glas og Keramikskolen Bornholm med Danmarks Designskole.Etablering af hjemmel til enkelte uddannelsesinstitutioners opkrævning af ge-byrer i Lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kul-turministeriet.6. oktober 2009
I det følgende redegøres for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar.Det bemærkes, at kommentarer og forslag i høringssvarene vedrørende forhold, somikke foreslås ændret eller reguleret i nærværende udkast til lov om ændring af lov omvideregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, ikkeomtales yderligere.Almindelige bestemmelser (§1)I det lovforslag, der blev sendt i høring, foreslås det, at de af loven omfattede institutio-ner ændres således, at de ovennævnte fusioner formelt gennemføres ved lovændringensikrafttrædelse. Således udgår Vestjysk Musikkonservatorium, Det Fynske Musikkon-servatorium, Nordjysk Musikkonservatorium og Glas- og Keramikskolen på Bornholmaf lovteksten, mens Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole og Jysk Mu-sikkonservatorium indsættes. Danmarks Designskole forbliver stående.§ 1affattes således:”§1.Loven gælder for følgende statslige institutioner under Kulturministeriet, dergiver uddannelse på de kunstneriske fagområder: Det Kongelige Danske KunstakademisArkitektskole, Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, Det Kongelige
J.Nr.2004-24099-25
Side 2
Danske Kunstakademis Konservatorskole, Arkitektskolen Aarhus, Det Kongelige DanskeMusikkonservatorium, Jysk Musikkonservatorium, Syddansk Musikkonservatorium ogSkuespillerskole, Rytmisk Musikkonservatorium, Statens Teaterskole, Den DanskeFilmskole og Danmarks Designskole.Stk. 2. Kulturministeren kan bestemme, at andre statslige uddannelsesinstitutionerunder Kulturministeriet omfattes af loven.Stk. 3. Loven gælder også for institutioner, der måtte opstå som følge af fusioner mel-lem to eller flere af institutionerne nævnt i stk. 1.”Forslag til justeringer:De fusionerende musikkonservatorier har ikke indgivet officielle høringssvar, men derhar været løbende dialog med konservatorierne om institutionernes navne.Kulturministeriets kommentarer:På baggrund af ovennævnte dialog ændres navnetJysk Musikkonservato-riumi §1, stk. 1, tilDet Jyske Musikkonservatorium.Der ændres ikke pånavnetSyddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole.Institutionernes opgaver (§2 a, § 5 og § 6)§ 2 a. Danmarks Designskole har som højere uddannelsesinstitution til opgave påkunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i design, kunsthåndværk ogbeslægtede fag indtil det højeste niveau samt at udøve kunstnerisk udviklingsvirksomhedog på videnskabeligt grundlag at drive forskning inden for designområdet.”Forslag til justeringer:Danmarks Designskole (DKDS) foreslår i sit høringssvar § 2 a ændret til:”§ 2a. Danmarks Designskole har som højere uddannelsesinstitution til opgave påkunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i design, kunsthåndværk ogbeslægtede fag indtil det højeste niveau samt på videnskabeligt grundlag at drive forsk-ning og udvikling inden for designområdet.”DKDS er enig i, at uddannelserne hviler på et kunstnerisk grundlag, men ønsker atslette kunstnerisk udviklingsvirksomhed fra sine opgaver, da DKDS finder at instituti-onens opgave er ’på videnskabeligt grundlag af drive forskning og udvikling’.Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet finder ikke, at dette kan imødekommes, da DanmarksDesignskole vil gøre op med det dobbelte vidensgrundlag, der hidtil harværet kendetegnet for de kunstneriske uddannelser. Uddannelserne hvilerpå både et kunstnerisk og videnskabeligt grundlag. Når en højere uddan-nelsesinstitution hviler på et kunstnerisk grundlag, vil dele af udviklings-arbejdet naturligt være kunstnerisk udviklingsarbejde. Danmarks Design-skole kan inden for rammen af det foreslåede både udføre udviklingsarbej-de, der hviler på et kunstnerisk, såvel som videnskabeligt grundlag. I ud-
Side 3
dannelsesbekendtgørelsen, der skal udmønte den mere præcise forpligti-gelse, skal det nærmere fastlægges på hvilke områder og i hvilket omfang,der skal udføres kunstnerisk udviklingsarbejde. Lovforslagets formuleringsvarer til den formulering, der gælder for arkitektskolen, der – uagtet atden videnskabelige udvikling på skolen accelereres – fastholder et kunst-nerisk videngrundlag.Kulturministeriet fastholder bestemmelserne i § 2 a).”§5,stk. 2. Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole har, ud over de opgaverder fremgår af § 5, stk. 1, til opgave at uddanne skuespillere. Skolen kan herudovertilbyde uddannelse i andre fag inden for scenekunstområdet.”Forslag til justeringer:Ingen af de hørte institutioner m.v. har bemærkninger til forslaget.§ 6 Statens Teaterskole har til opgave at uddanne skuespillere, instruktører og scenogra-fer. Skolen kan herudover give uddannelse i andre fag inden for scenekunstområdet”.Forslag til justeringer:Statens Teaterskole tilslutter sig den ændrede formulering, så ”teaterområdet” erstattesaf ”scenekunstområdet”. Statens Teaterskole foreslår endvidere at forkorte § 6 til:”Statens Teaterskole har til opgave at give den højeste uddannelse inden for scene-kunst”.Kulturministeriets kommentarer:Der er ikke lagt op til en ændret opgaveformulering. Statens Teaterskoleshovedopgave er - på trods af at skolen for tiden vokser i variationen og an-tallet af uddannelser - fortsat at uddanne skuespillere, instruktører og sce-nografer. Kulturministeriet fastholder bestemmelserne i § 6.Økonomiske forhold (§ 13)”§ 13, stk. 5 Designskolen Kolding og Danmarks Designskole kan opkræve et gebyr frasine elever til dækning af forbrug af fællesmaterialer. Gebyret udgør 500 kr. pr. elev pr.semester. På Danmarks Designskole er gebyret dog på 2.500 kr. henholdsvis 2.000 kr. pr.elev pr. semester på glaslinjen og keramiklinjen på Danmarks Designskole.stk. 6. Regulering af gebyrsatsen kan besluttes af Kulturministeren.Forslag til justeringer:Danmarks Designskole foreslår i sit høringssvar, at § 13, stk. 5 ændres til”På Danmarks Designskole er gebyret dog på 2.500 kr. henholdsvis 2.000 kr. pr. elev pr.semester på glaslinjen og keramiklinjen på kunsthåndværkeruddannelsen.”
Side 4
Kulturministeriets kommentarer:Kulturministeriet ser ingen problemer i at tilføje ”på kunsthåndværkerud-dannelsen”, som Danmarks Designskole foreslår det, men ønsker fortsat ateksplicitere, at det er kunsthåndværkeruddannelsen på netopDanmarksDesignskole,der er tale om.På baggrund af den lovtekniske gennemgang ændres stk. 5 og stk. 6 til hhv.stk. 4 og 5, mens den gældende stk. 4 bliver ny stk. 6. Samtidig justeres lov-teksten til”Stk. 4. Designskolen Kolding og Danmarks Designskole kan opkræve et ge-byr fra sine studerende til dækning af forbrug af fællesmaterialer.Stk. 5. Kulturministeren fastsætter regler om opkrævning og regulering afgebyr efter stk. 4.Stk. 4 bliver herefter nyt stk. 6.”Mens tekstafsnittet om gebyrets størrelse ændres til”Gebyret udgør 500 kr. pr. elev pr. semester. På Danmarks Designskole ergebyret dog på 2.500 kr. henholdsvis 2.000 kr. pr. elev pr. semester på glas-linjen og keramiklinjen på kunsthåndværkeruddannelsen på Danmarks De-signskole.”,og flyttes om i bemærkningerne til loven af ordensmæssige grunde.
Jesper Steen Andersen