Uddannelsesudvalget 2009-10
L 223
Offentligt
860750_0001.png
860750_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
07-06-2010I forbindelse med behandlingen af L 223 Forslag til Lov om ændring aflov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) (Forkortelse af periodenmed statens voksenuddannelsesstøtte til uddannelse på folkeskoleniveauog til gymnasiale uddannelser) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brevaf 3. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 14:”Ministeren bedes kommentere LO’s høringssvar af 1. juni 2010 vedr. L223, jf. L 223 – bilag 5.”Svar:Landsorganisationen i Danmark (LO) anfører, at deltagelse i uddannelsemed SVU gør det muligt for kortuddannede at skifte branche og karriere,og det kan jeg tilslutte mig. Det er dog min opfattelse, at det fortsat vilvære muligt med støtte i 40 uger, omregnet til heltid, at begynde på etbranche- eller karriereskift.LO anfører desuden, at organisationen gør et stort arbejde for at motive-re medlemmerne til at uddanne sig, men at det bliver vanskeligt frem-over. Det glæder mig, at LO søger at motivere sine medlemmer for ud-dannelse, men jeg tror ikke, at det bliver vanskeligere fremover, da der eren stigende bevidsthed generelt i samfundet om, at det er nødvendigt atefter- og videreuddanne sig for at bevare og opdatere sine kvalifikationer.LO anfører videre, at den stigende anvendelse af uddannelsesforløb medSVU i de senere år skyldes lavkonjunkturen. Det er formodentlig rigtigt,men det kan diskuteres, om det er hensigtsmæssigt at anvende op til 80ugers uddannelse med SVU som alternativ til ledighed og de mulighederfor efter- og videreuddannelse, der eksisterer inden for den aktive be-skæftigelsespolitik. Det er sandsynligt, at de personer, der benytter dennemulighed for mere end 40 ugers orlov, sjældent kommer tilbage til virk-
2somheden igen. Det er efter min vurdering mere hensigtsmæssigt, at dedeltager i målrettet uddannelse, som efterspørges af arbejdsmarkedet.Dernæst anfører LO, at en stor del af dem, der anvender uddannelsemed SVU, er kvinder, så lovforslaget får negativ virkning for dem. Det erkorrekt, at en stor andel af modtagerne af SVU til almen uddannelse erkvinder. Imidlertid var der ved den seneste opgørelse i 2009 en størreandel mænd, i alt 55 pct. eller ca. 4.700 ud af i al 8.500, jf. også mit svarpå udvalgets spørgsmål 11 vedrørende L 223. Det er dog min erfaring, atkvinder er meget uddannelsesmotiverede, og netop derfor tror jeg, atogså kvinderne fremover vil vide at benytte sig af de uddannelsesmulig-heder, der eksisterer – med eller uden støtte.LO henviser dernæst til de regler, der findes om fradrag for tidligere for-brug af enten voksenuddannelsesstøtte efter den tidligere lovgivning ellerSVU efter den nuværende lovgivning. Jeg kan oplyse, at der ikke forelig-ger statistiske oplysninger om den tidligere lovgivning om voksenuddan-nelsesstøtte. Tallene for forbruget af SVU viser, at langt den overvejendedel af forbruget ligger i intervallet 0-10 uger. Der er personer, der haranvendt mere end 40 uger, men der eksisterer ingen tal for, hvor mangeaf dem, der ikke har behov for yderligere uddannelse, fx fordi de haropnået et videregående niveau, hvor der er andre muligheder for støtte.Endelig er LO bekymret for, at der fremover vil være personer, der kunhar meget få eller ingen SVU-muligheder tilbage. Det kan jeg ikke afvise,at der vil være, men jeg vil dog nævne muligheden for at uddanne sig ifritiden, som ganske mange faktisk gør.Jeg skal desuden henvise til det fremsendte høringsnotat af 4. juni 2010.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard