Skatteudvalget 2009-10
L 216 Bilag 11
Offentligt
847847_0001.png
847847_0002.png
Fra:Niels Hald [mailto:[email protected]]Sendt:18. maj 2010 16:16Til:Liza ChristensenEmne:L216 - Ciderafgift
Kære Liza ChristensenHermed følgende til Skatteudvalget som aftalt. Venligst bekræft modtagelsen..Til Folketingets Skatteudvalg.Regeringen ønsker med lovforslag L216 om at indføre en tillægsafgift på cider og samtidig at hævetillægsafgiften med 25 øre at gøre det dyrere for forbrugeren at købe alkohol. Forslaget foreslås at træde ikraft allerede den 1. juli 2010.For bryggerierne giver forslaget to meget væsentlige problemer:1. Fristen for at hæve afgiften er for kort og må rykkes til 1. oktober 2010.Det er i praksis ikke muligt, at gennemføre prisændringer med en så kort frist. Bryggerierne er bundet afaftaler med kunderne om varsling af prisændringer, og bryggeriernes kunder, supermarkeder mv., er bundetaf frister for ændring af tilbudsaviser, annoncer mv.Hverken bryggerier eller supermarkeder mv. kan varsle prisjusteringer, før Folketinget har endeligt vedtagetloven.Når det ikke er muligt at regulere priserne inden lovens ikrafttrædelse, vil afgiftsændringen ikke få denønskede effekt i form af en prisforhøjelse for forbrugeren.Vi skal derfor anmode om, at ikrafttrædelsesdatoen udskydes, da det ellers betyder en merudgift forbryggerierne i millionklassen.Skatteministeriet har i behandlingen af høringssvarene anført, at det er muligt at gennemføre prisstigningen 4uger efter offentliggørelsen af lovforslaget. Dette er ikke rigtigt. For det første kan og vil bryggerierne ikkereagere over for kunderne på offentliggørelsen af etlovforslag.Det er ikke rimeligt at reagere på etlovforslag under behandling. Det ønsker bryggerierne ikke at tilbyde sine kunder! Dertil kommer, atprocessen fra beslutningen af forslaget om at hæve afgifterne til de slår igennem hos forbrugeren erbetydeligt længere end de anførte 4 uger.Derfor foreslås ikrafttrædelsesdatoen udskudt til efter sommerferien og tidligst d. 1. oktober 2010.2.Afgiftsmæssig ligestillingaf cider og alkoholsodavand.Skatteministeriet har i forbindelse med lanceringen af folkesundhedspakken beregnet afgiften på både encider, fx Somersby, og på en spiritusbaseret alkoholsodavand, fx Bacardi Breezer.Heraf fremgår det, at den samlede afgift for en liter Somersby er i alt 11,40 kr, idet vinafgiften udgør 3,90 kr.og hertil lægges tillægsafgift på 7,50 kr (7,25 kr. plus forslagets 25 øre). For en liter Bacardi Breezer på 4pct. er den samlede afgift i alt 9,15 kr., idet der betales 6 kr. i spiritusafgift (4 % af 150 kr.) og hertil læggestillægsafgiften på 3,15 kr. (2,90 kr. plus forslagets 25 øre).
Årsagen til denne forskel er, at skatteministeriet har beregnet den afgiftsmæssige ligevægt til at være 5,5 %.Angiveligt ud fra at 5,5 % er et gennemsnit for afgiftsklassen med et alkoholindhold mellem 1,2 til 10 %. Vimener, at denne afgiftsligevægt skal flyttes til 4,6 %, da det er produkter med gennemsnitligt alkoholindholdpå ca. 4,6 %, der findes på markedet og som konkurrerer med hinanden.Forslagets afgiftsforskel er ikke berettiget, og den vil forvride konkurrencen mellem de dansk produceredecidere til fordel for importeret spiritus. Den samlede afgift må være den samme, uanset om alkoholenkommer fra en forgæring eller fra en destillering.
Med venlig hilsen
Niels HaldDirektørSecretary GeneralBRYGGERIFORENINGENDanishBrewers’ AssociationFaxehus, Gamle Carlsberg Vej 162500 Valby, DenmarkTel. (+45) 7216 2424Fax (+45) 7216 2444[email protected]www.bryggeriforeningen.dk