Socialudvalget 2009-10
L 212
Offentligt
853891_0001.png
853891_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 27. maj 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CME/ J.nr. 2010-831
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. maj 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål 7 ad L212.
Spørgsmål nr. 7:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. april 2010 fra Kost &Ernæringsforbundet, jf. SOU L 212 - bilag 3.”
Svar:Kost og Ernæringsforbundet foreslår i deres henvendelse af 27. april 2010,at forældrebestyrelsen ikke får mulighed for at fravælge frokostmåltidet hvertår. Forslaget vil ifølge Kost og Ernæringsforbundet medføre usikkerhed iansættelsen af det kostfaglige personale og dermed gøre det vanskeligt attiltrække og fastholde kostfagligt personale i daginstitutioner.Kost og Ernæringsforbundet foreslår herudover, at der i lovens bemærknin-ger sættes fokus på mad- og måltidskvalitet, ligesom det foreslås, at foræl-dre med børn i daginstitutioner ikke får mulighed for at etablere forældrear-rangerede frokostordninger, da der ikke stilles krav til den ernæringsmæssi-ge kvalitet i de forældrebetalte frokostordningerJeg kan oplyse, at formålet med forslaget om, at forældre med børn i dagin-stitutioner skal have mulighed for at fravælge et sundt frokostmåltid, er atgive forældrene øget fleksibilitet og valgfrihed.Det foreslås således, at forældrene får mulighed for at fravælge et sundtfrokostmåltid minimum hvert 2. år og højst hvert år. Inden for den i lovforsla-gets fastsatte ramme er det således op til den enkelte kommune at beslutte,hvor ofte forældre skal have mulighed for at fravælge frokostmåltidet, ogkommunen kan således beslutte, at forældre kun kan fravælge frokostmålti-det hvert andet år.
2
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at frokostmåltidet skal være sundt ogleve op til de enhver tid gældende anbefalinger til kost i den relevante al-dersgruppe. Herudover stilles der ikke fra centralt hold yderligere krav tilfrokostmåltidet. Den enkelte kommune har således frihed til at organisere ogtilrettelægge frokostmåltidet på en måde, som tilgodeser de behov, som derlokalt vurderes at være til stede.Reglerne vedrørende forældrearrangerede frokost og madordninger er somudgangspunkt en videreførelse af eksisterende regler. Forældrene har såle-des allerede efter nugældende regler mulighed for selv at etablere madord-ninger, som f.eks. kan udgøre frokostmåltidet eller eftermiddagsfrugt. Deforældre, der er med i ordningen, afholder udgiften til ordningen.
Benedikte Kiær/Charlotte Søderlund