Socialudvalget 2009-10
L 212 Bilag 6
Offentligt
848732_0001.png
848732_0002.png
848732_0003.png
848732_0004.png
848732_0005.png
Til lovforslag nr.L 212
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Socialudvalget den 0. maj 2010
1. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. tilbørn og unge (dagtilbudsloven), lov om ændring af lov om dag-, fritids- ogklubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven) samt lov om ændring aflov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge(Fleksibel frokostordning i daginstitutioner m.v.)[af socialministeren (Benedikte Kiær)]
1. ÆndringsforslagSocialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 23. april 2010 og var til 1. behandling den 27. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og socialministeren sendteden 5. marts 2010 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 174. Den 19. april 2010 sendte soci-alministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlig henvendelse fra Kost & Ernæ-ringsforbundet, som socialministeren har kommenteret over for udvalget.DeputationerEndvidere har Kost & Ernæringsforbundet mundtligt over for udvalget redegjort for deres hold-ning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.
2
3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Socialdemokratiets medlemmer af udvalget må konstatere, at regeringens lovforslag ikke vil løsede problemer, som regeringens madordning har påført kommuner og forældre til børn i daginstituti-oner. Tværtimod. En række problematiske forhold ved lovforslaget gør sig gældende.For det første vil den foreslåede ordning medføre mere bureaukrati i kommunerne sammenfaldenemed, at regeringen forsøger at afbureaukratisere. Dette er i sig selv selvmodsigende, og det fore-kommer yderligere uhensigtsmæssigt at påføre kommunerne administrative byrder i en tid, hvorregeringen har bebudet besparelser, der vil ramme børneområdet.For det andet kan man forudsige en række konflikter i forældrebestyrelsessamarbejdet, når enrække forældre pludselig kan træffe beslutninger, der berører økonomien for den samlede forældre-gruppe.For det tredje sikrer man med lovforslaget ikke alle udsatte børn et sundt måltid mad, selvom detgivet er denne målgruppe, der har det største behov herfor.For det fjerde er det yderst problematisk, at lovforslaget medfører stor usikkerhed i ansættelsenhos køkkenpersonalet i de institutioner, der har ansat køkkenpersonale til at tilberede frokosten tilbørnene. Det vil desuden betyde, at det bliver sværere at rekruttere og fastholde køkkenpersonale.For det femte vil ressourcerne til anlæg af køkkener være spildte, hvis en forældrebestyrelse be-slutter sig for ikke at have frokostordning, hvilket forekommer at være en uhensigtsmæssig omgangmed skatteborgernes midler. Det vil desuden betyde, at kommunerne får et vanskeligt valg medhensyn til om der skal etableres køkkener, der kan være med til at sikre en attraktiv madordning,hvor maden tilberedes på stedet.S kan på den baggrund ikke støtte lovforslaget.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretalSF, tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 1affattes således:»1.I§100 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Socialministeren kan igangsætte ordninger i en forsøgsperiode, der fraviger reglerne idenne lov. Ministeren kan også iværksættes forsøg om tilbud til børn og unge, der fraviger de al-mindelige regler om forældrenes egenbetaling for ydelser efter kapitel 5, 9 og 13.««[Bemyndigelse til at fravige reglerne om forældrebetaling m.v.]2)Nr. 2-12udgår.[Kommunalbestyrelsen får ikke pligt til at tilbyde frokostmåltid i dagtilbud]Til § 2
3
3)Nr. 1affattes således:»1.§ 1, nr. 1-7ophæves.«[Konsekvensændringer]Til § 44)Stk. 3-8udgår.[Overgangsbestemmelse om fravalg i perioden fra den 15. juni 2010 til den 31. december 2010 ud-går]
BemærkningerTil nr. 1-4Med ændringsforslagene bemyndiges socialministeren til at fravige de gældende regler, herunderregler om forældrebetaling i dagtilbud, for at igangsætte en forsøgsordning i en 2-årig periode medtilbud om frokostordninger i dagtilbud efter den model, der er beskrevet i det foreliggende lovfors-lag. Forsøgsordningen skal igangsættes i op til 5 kommuner, udvalgt i samarbejde med KL, i kom-muner som ikke i forvejen har en stor udbredelse af frokostordninger i de pågældende kommunersdaginstitutioner. De kommuner, som allerede er i gang med implementering af frokostordningerefter de gældende regler, kan fortsætte som hidtil, hvis de ønsker det. Forsøgsordningen skal evalu-eres efter to år og erfaringerne skal bruges i det eventuelle videre arbejde med implementering affrokostordninger i kommunernes dagtilbud.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ellen Trane Nørby (V) Erling Bonnesen (V)nfmd.Peter Madsen (V) Sophie Løhde (V)Martin Henriksen (DF)fmd.Tina Petersen (DF) René Christensen (DF) Vivi Kier (KF)Tom Behnke (KF) Mette Frederiksen (S) Orla Hav (S) Julie Skovsby (S) Lise von Seelen (S)Özlem Sara Cekic (SF) Astrid Krag (SF) Anne Marie Geisler Andersen (RV) Line Barfod (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne311112
4
(UFG)Enhedslisten (EL)4
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 212Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra socialministeren2Henvendelse af 17/3-10 fra Kost & Ernæringsforbundet vedr. fore-træde3Henvendelse af 27/4-2010, fra Kost & Ernæringsforbundet, Køben-havn4Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 212Spm.nr.1TitelSpm. om lovforslagets bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen kanbeslutte, at forældrebestyrelsen eller forældrene i den enkelte enhedikke kan fravælge et sundt frokostmåltid, til socialministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om der skal gøre sig særlige forhold gældende i hver enkeltdaginstitutionen/enhed, vil man da kunne foretage en individuel vur-dering af alle institutioner i en kommune, og på den baggrund finde,at alle kommunens institutioner skal være omfattet frokostordningenaf hensyn til sociale og sundhedsmæssige årsager, til socialministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor hyppigt kommunalbestyrelsen skal afdække sociale ogsundhedsmæssige årsager for at opretholde beslutning om, at foræl-drebestyrelsen eller forældrene i den enkelte enhed ikke kan fravælgeet sundt frokostmåltid, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil yde teknisk bistand til og kommentere etændringsforslag, der indebærer, at frokostordningen ikke implemente-res i alle landets kommuner, men i stedet gennemføres som en for-søgsordning over to år i 5 kommuner udvalgt i samarbejde med KL,blandt kommuner som ikke i forvejen har en stor udbredelse af mad-ordninger i de pågældende kommunernes daginstitutioner, til social-ministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4