Skatteudvalget 2009-10
L 203 Bilag 23
Offentligt
845976_0001.png
845976_0002.png
J.nr. 2009-511-0033Dato: 13. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 203 - Forslag til Lov om afgifter af spil.Hermed sendes kommentar til materiale udleveret af Dansk AutomatBrancheforening ved foretræde den 5. maj2010 (L 203 – bilag 20).
Troels Lund Poulsen/ Lars Henry Nielsen

Henvendelsen:

Dansk Automat Brancheforening (DAB) beskriver i det udleverede materiale, at spilleau-tomatområdet er et velreguleret område, hvor bl.a. hver eneste automater er direkte opkob-let til SKAT. DAB nævner, at det er problematisk i forhold til EU’s konkurrenceregler nårder er tale om samme vare, samme marked og samme kundekreds for det landbaserede spil-leautomat- og kasinomarked og online kasinomarkedet, og de samme områder har forskel-lige afgifter.DAB foreslår, at der som kompromis og nødløsning, sker en ophævelse af tillægsafgiftenpå 30 pct. for spilleautomaterne, at det særlige ludomanitillæg på 1 pct. fjernes, at der skeren pristalsregulering af indskuds- og gevinstrammerne for spil på spilleautomater og at dersker en modernisering af rammerne for spilleautomater, så der er lige konkurrencevilkår iforhold til online spil.

Kommentar:

Med virkning fra 2001/2002 blev der indført nye regler for de landbaserede spilleautomateropstillet i restaurationer med alkoholbevilling og i spillehaller. De nye regler betød bl.a., atspilleautomaterne skulle være opkoblet til et centralt overvågningssystem hosSKAT/Spillemyndigheden. De nye regler har betydet, at spilleautomatområdet i dag er vel-reguleret.Siden indførelse af de nye regler har spilleautomatområdet oplevet en kraftig vækst i brut-tospilleindtægten (indskud fratrukket præmier) og i antal spilleautomater. I perioden 2002til 2009 er bruttospilleindtægten vokset ca. 62 pct. til i alt ca. 2 mia. kr. Stigningen er sam-mensat af en stigning fra 2002 til 2007 på ca. 90 pct. og et fald fra 2007 til 2009 på ca. 15pct.Selv om spilleautomatområdet de seneste år har oplevet et fald i bruttospilleindtægten, såhar området set over hele perioden oplevet en forholdsvis kraftig stigning i bruttospilleind-tægten, der også ses i udviklingen af antallet af spilleautomater. I perioden 2002 til 2009 erantallet af spilleautomater steget med ca. 87 pct. til ca. 27.000.Der henvises til kommentaren til henvendelsen fra Nærbutikkernes Landsforening (L 203 –bilag 5)Det har ikke været hensigten med lovforslaget, at afgiften for det landbaserede spilleauto-matområde skal ændres.Jeg kan oplyse, at en afskaffelse af den progressive del af afgiften for spilleautomatområdet(30 pct. af bruttospilleindtægten) vil medfører et provenutab for staten på ca. 25 – 30 mio.kr.Efter de gældende regler og efter lovforslaget kan spillehallerne få et nedslag i afgiften,hvis der sker udlodning til lokale velgørende formål i den kommune, hvor spillehallen erbeliggende. Dette udnyttes i dag af en meget stor del af spillehallerne, hvorfor de lokalealmene formål, som f.eks. idrætsklubberne, kan risikere at miste et beløb på ca. 10 – 15mio. kr., som er det beløb som spillehaller skulle have betalt i progressiv afgift, hvis ned-slagsmuligheden ikke var der.Jeg vil i forbindelse med udarbejdelsen af den bekendtgørelse, der skal regulerer selve spil-leautomatspillet, herunder indskud og gevinststørrelser, se på, om der skal foretages æn-dringer i forhold til de regler, der gælder for spillet i dag.
Side 2