Skatteudvalget 2009-10
L 202
Offentligt
845481_0001.png
845481_0002.png
845481_0003.png
J.nr. 2010-511-0041Dato: 13. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 202 - Forslag til Lov om spil.Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 15. april 2010. Spørgsmålet erstillet efter ønske af Anders Samuelsen (LA).
Troels Lund Poulsen/ Birgitte Sand
Spørgsmål:Har ministeren undersøgt muligheden for at gøre det årlige administrationsgebyr, jf. § 42,afhængigt af omsætningen, så store spiludbydere, der kræver mere kontroladministration,betaler et større gebyr, mens de mindre spiludbydere betaler et mindre gebyr, som matcherde reelle omkostninger, der er forbundet med at kontrollere dem? Der henvises til, at kon-sekvensen af et fast administrationsgebyr på 670.000 kr. ens for alle spiludbydere kan inde-bære uforholdsmæssigt store udgifter for mindre spiludbydere, hvilket kan udelukke demfra det danske marked. Frem for et fastsat gebyr kunne gebyret eksempelvis gøres afhæn-gigt af omsætningen (eventuelt kombineret med en fast grundafgift på f.eks. 200.000 kr.)eller gebyret kunne afregnes ud fra "omsætningsintervaller", så man betaler gebyr alt efter,hvilket interval man falder indenfor.
Svar:Jeg synes, at det er en god ide, at det årlige administrationsgebyr differentieres i forhold tilspiludbydernes omsætning. Dette vil betyde, at de små og mindre spiludbydere får en nemmereadgang til det danske spilmarked, hvilket også vil medvirke til, at sandsynligheden for, at dendelvise liberalisering bliver en succes, bliver større.Det årlige administrationsgebyr skal dække de omkostninger, som spillemyndigheden har medadministrationen af reglerne, herunder kontrol med at spiludbyderne overholder reglerne. Envæsentlig del af denne kontrol er etablering og drift af et IT-system, der skal sikre, at spille-myndigheden har mulighed for at kontrollere, at spiludbyderne overholder de regler, som skalsikre spillerne et sikkert spilprodukt.Skatteministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger, der viser den kommende størrelsesforde-ling af de spiludbydere, der opnår en dansk tilladelse. En differentiering af det årlige gebyr ersåledes baseret på en skønnet fordeling af selskabernes bruttospilleindtægt (BSI).Det foreslås, at det årlige administrationsgebyr pr. tilladelse betales efter følgende skala:Bruttospilleindtægt (BSI), mio. kr.5 – 1010 - 2525 - 5050 - 100250.000450.000650.000850.000
Gebyr, kr.
Under 550.000
Over 1001.500.000
Den differentierede skala for betaling af gebyret betyder, at spiludbyderne ved ansøgningenskal angive den forventede størrelse af deres årlige BSI pr. tilladelse. Gebyret opkræves denførste måned efter starttidspunktet for tilladelsen. For at sikre, at gebyret svarer til den faktiskeBSI, vil der ske en efterregulering. Der ydes ikke rabat for spiludbydere med både en tilladelsetil væddemål og til online kasinospil.Gebyret betales pr. tilladelse til henholdsvis væddemål og online kasinospil. En differentieringaf det årlige administrationsgebyr betyder, at spiludbydere, der både udbyder væddemål og on-line kasinospil, ikke nødvendigvis skal betale det samme gebyr pr. licens. Eksempelvis vil enspiludbyder med en BSI på 15 mio. kr. for væddemål og 30 mio. kr. for online kasinospil betaleet samlet gebyr på 1,1 mio. kr. Den samme udbyder skulle med et fast gebyr på 670.000 kr. ha-ve betalt 1.340.000 kr.For de mindre spiludbydere er der tale om en væsentlig nedsættelse af gebyret, mens der forspiludbydere med en årlig BSI over 50 mio. kr. efter den differentierede skala vil være tale omen højere gebyrbetaling end ved et fast gebyr på 670.000 kr.Side 2
De nye gebyrer vil blive indarbejdet i et ændringsforslag, som jeg agter at stille inden 2. be-handlingen.
Side 3