Skatteudvalget 2009-10
L 202 Bilag 37
Offentligt
840507_0001.png
840507_0002.png
840507_0003.png
København, den 6. maj 2010
Folketingets Skatteudvalg

Kommentar til svar på spørgsmål 3 til L202

Skatteministeren er i sit svar på spørgsmål 3 til L202, af 3. maj 2010, kommet med enrække faktuelle oplysninger vedrørende den gældende regulering af gættekonkurrencerformidlet via SMS eller via 900-numre, som ikke er dækkende, og som IT-Branchen derforfinder det nødvendigt at kommentere:Først er der spørgsmålet om dobbelt-regulering.Skatteministeren blander her gældende og fremtidig retstilstand sammen.Skatteministeriets oplysninger er korrekte for så vidt angår denfremtidigeretstilstand, dervil blive gældende,hvis L202 vedtages uændret, idet gættekonkurrencer med præmier, ogmed et mindre deltager-gebyr,hereftervil være at betragte som ”spil”, jf. den i spillovenindeholdte definition heraf.Konsekvensen af en gennemførelse af den foreslåede lovgivning er altså en ændring afretstilstanden, således at deltagelse i disse gættekonkurrencer efter vedtagelse af L202ikke længere lovligt vil kunne formidles via SMS eller via 900-numre i samme omfang somhidtil, idet service 900 bekendtgørelsen forbyder anvendelse af henholdsvis 900-numre tilafvikling af spil, og rammeaftalen forbyder anvendelse af overtakserede SMS’er tilafvikling af spil i strid med gældende lovgivning. Såvel bekendtgørelsen somrammeaftalen kan naturligvis efterfølgende ændres.Men det skyldes som beskrevet, at definitionen af ”spil” med L202 foreslås udvidet, sådanat det der i dag betragtes som delvist vidensbaserede gættekonkurrencer eftervedtagelsen af L202 vil være at betragte som ”spil”.Men pointen i spørgsmålet er en anden,nemlig at disse SMS- og service 900 baseredegættekonkurrencer (med eller uden præmier)allerede er reguleret i dag,og atreguleringen er særdeles velfungerende.Gættekonkurrencerne foregår, som også anført i skatteministerens svar, i stort omfangallerede i dag, via radio- og tv-stationer, via lokalblade og magasiner, som led imarkedsføringskampagner m.v. Det kan delovligtgøre, fordi gættekonkurrencerne netop
ikke i dag betragtes som spil, men i stedet falder ind under de gældende regler om”konkurrencer” i henholdsvis service 900 bekendtgørelsen og rammeaftalen for mobileindholds- og betalingstjenester.Hvis gættekonkurrencerne allerede i dag blev betragtet som spil, ville anvendelsen afSMS og 900-numre til at afvikle dem modsat være en overtrædelse af den gældenderammeaftale og den gældende service 900 bekendtgørelse, og ville derfor have ført tilindsigelser, påtaler og/eller indgreb fra de involverede myndigheder (Service 900 Nævnet,Teleankenævnet, Forbrugerombudsmanden, spil-myndighederne, Danske Spil ellerandre). Det er ikke sket.Skatteministerens svar forvirrer derfor mere end det afklarer, og indikerer indirekte enunderliggende ambition om at udvide Danske Spils de facto monopol ved at indrage nyeområder under spil-definitionen. Dette understøttes også af lovbemærkningerne, jf.følgende:”Skatteministeriet mener ikke, at det bør værenødvendigt for radio- og TV stationer at afholde spil iforbindelse med programmerne”.Formuleringen udtrykker en normativ og faktuelt betænkelig subjektiv holdning, der kunkan tolkes som støtte til en udvidelse af Danske Spils monopol.Endelig bemærkes, at der ikke kun er tale om radio- og TV-stationer, men om anvendelseaf disse konkurrencer på en lang række andre felter i et pluralistisk samfund.Dernæst er der spørgsmålet om omkostninger:Skatteministeren påstår, at de gebyrer for deltagelse i gættekonkurrencer via SMS, somhidtil har været anvendt, ofte har oversteget de reelle omkostninger. Skatteministerietfremlægger imidlertid ingen dokumentation herfor, men henviser alene til DanmarksRadios praksis med alene at anvende deltager-gebyrer på 1-2 kr.Hertil bemærkes følgende:Danmarks Radio er primært en medielicens-finansieret virksomhed, og har derforikke nødvendigvis behov for at dække alle omkostninger i forbindelse medafvikling af konkurrencer via deltager-gebyrer. Deltager-gebyrerne hos DanmarksRadio på 1-2 kr. vedrører i øvrigt oftest rene afstemninger.Når der afvikles gættekonkurrencer via SMS og 900-numre er der en række parterinvolveret i afviklingen, som alle har udgifter. Det gælder udbyderne afkonkurrencen, det selskab der leverer den software-platform som muliggørafvikling via SMS eller 900-numre, og teleselskaberne.Hvis der indgår præmier i konkurrencerne, skal deltagerprisen også giveomkostningsdækning hertil.Såvel teleselskab som software-virksomhed er kommercielle virksomheder, som isagens natur skal have en forretning ud af deres services.Når det gælder gættekonkurrencer med en deltagerpris på op til 10 kr., er der ipraksis tale om meget begrænsede margin’er for fortjeneste til de involveredeparter. De 10 kr. går således i vidt omfang til dækning af de reelle omkostninger.
Ser man på den faktiske fordeling af de 10 kr., ser den typisk ud som følger:Moms: 25%Teleudbyder: 28%Selskabet der leverer software + udbyderen af konkurrencen (som har udgifter tilmarkedsføring og præmier m.v.): 47%Endelig bemærkes, at når det gælder deltagelse i tilsvarende gættekonkurrencer viaindsendelse af en fysisk kupon, klippet ud af et magasin eller lignende, vil der typisk væretale om en deltager-udgift til frimærke og kuvert af ca. samme omfang (10 kr.), og dermedbetydeligt over lovbemærkningernes 1-2 kr.Også dette peger i retning af, at Skatteministeriet har en urealistisk opfattelse af defaktiske udgifter forbundet med praksisk afvikling af præmiekonkurrencer og der er derforefter IT-Branchen´s opfattelse heller ikke på dette punkt afgivet et dækkende eller korrektsvar på de spørgsmål, der er stillet til ministeriet.
Med venlig hilsenIT-Branchen
Morten BangsgaardAdm. direktør