Skatteudvalget 2009-10
L 20 Bilag 10
Offentligt
762756_0001.png
762756_0002.png
762756_0003.png
762756_0004.png
762756_0005.png
762756_0006.png
762756_0007.png
762756_0008.png
Til lovforslag nr.L 20
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2009
4. udkast(Nye ændringsforslag fra skatteministeren. Ændringsforslag nr. 19 erstatter ændringsforslag nr. 16 i3. betænkningsudkast)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukterm.v., lov om afgift af spiritus m.m., lov om tobaksafgifter, lov om afgift aføl, vin og frugtvin m.m. og forskellige andre love(Gennemførelse af EU-cirkulationsdirektiv)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 20. oktober 2009 og var til 1. behandling den 30. oktober 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 28. august 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2008-09, alm. del - bilag 389. Den21. september 2009 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udval-get.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:<>SpørgsmålUdvalget har stillet <> spørgsmål til <> til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret.]3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af<>:Til § 11)Efter nr. 34, indsættes som nyt nummer:»01.§ 25, stk. 1, nr. 2,affattes således:»overtræder § 1, stk. 6, § 3, stk. 2, stk. 11, 3. pkt., eller stk.12, § 4, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., el-ler stk. 5, 2. og 3. pkt., § 4b, stk. 4, stk. 5, 2. pkt., eller stk. 6, § 12, stk. 10, § 14, stk. 1-9 eller 10, §22, stk. 2, 3 eller 4, eller § 29, stk. 3,««[Straffebestemmelser, der skal finde anvendelse fra ændringslovens ikrafttrædelsestidspunkt den 1.april 2010 til starttidspunktet for den danske del af det elektroniske system for kontrol af varetrans-port inden for EU]2)Den undernr. 40foreslåede§ 31, stk.1,affattes således:»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvishele eller dele af det pågældende vareparti ikke er behørigt leveret hos en modtager inden for EU,jf. § 15, stk. 4, nr. 1, eller udført fra EU, jf. § 15, stk. 4, nr. 2.«[Ny formulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer under af-giftssuspensionsordningen inden for EU]3)Den undernr. 40foreslåede§ 32, stk.1,affattes således:»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer, der er bestemt til erhvervsmæssig oplæg-ning eller fjernsalg inden for EU, jf. § 4b, hvis hele eller dele af det pågældende vareparti ikke erbehørigt leveret.«[Ny formulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssig oplægning eller fjernsalg inden for EU]Til § 24)I den undernr. 6foreslåede§ 9a, stk. 2,ændres »og aftapning« til: », aftapning, opbevaring ogudlevering«.[Præcisering af oplagshavers adgang til at opbevare varer i og udlevere varer fra lokaler, som SKAThar godkendt til formålet]
3
5)Efter nr. 28, indsættes som nyt nummer:»01.§ 31, stk. 1, nr. 2,affattes således:»overtræder § 1, stk. 2 eller 3, § 3, stk. 3, § 7, stk. 2, stk. 3, 3. pkt., stk. 4, 2. pkt. eller stk. 5, 2. og3. pkt., § 8, stk. 4, stk. 5, 2. pkt., eller stk. 6, § 9, stk. 2 eller 4, § 20, stk. 1, 4, 5 eller 10-16, § 21,stk. 2, § 27, stk. 2, 3, 4 eller 5, § 27 a, § 36, stk. 1, eller § 37,««[Straffebestemmelser, der skal finde anvendelse fra ændringslovens ikrafttrædelsestidspunkt den 1.april 2010 til starttidspunktet for den danske del af det elektroniske system for kontrol af varetrans-port inden for EU]6)Nr. 31 udgår, og i stedet indsættes:»31.I§ 31, stk. 5og6,ændres »§ 18, stk. 2« til: »§ 7, stk. 5«.02.I§ 31, stk. 5og6,ændres »§ 20, stk. 1 eller 4-12« til: »§ 20, stk. 1 eller 4-10«.«[Deling af ændringsforslag samt ændring af indbyrdes henvisninger til bestemmelser efter spiritus-afgiftsloven som følge af EU-beslutning om, at den danske del af det elektroniske system for kon-trol af varetransport inden for EU får udsættelse til at være klar senest den 1. januar 2011]7)Den undernr. 33foreslåede§ 33b, stk.1,affattes således:»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvishele eller dele af det pågældende vareparti ikke er behørigt leveret hos en modtager inden for EU,jf. § 20a, stk. 4, nr. 1, eller udført fra EU, jf. § 20a, stk. 4, nr. 2.«[Ny formulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved varetransport under afgifts-suspensionsordningen inden for EU]8)Den undernr. 34foreslåede§ 34, stk.1,affattes således:»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer, der er bestemt til erhvervsmæssig oplæg-ning eller fjernsalg inden for EU, jf. § 8, hvis hele eller dele af det pågældende vareparti ikke erbehørigt leveret.«[Ny formulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssig oplægning eller fjernsalg inden for EU]Til § 39)I den undernr. 15foreslåede§ 20, stk. 2,ændres »og opbevaring« til: », opbevaring og udleve-ring«.[Præcisering af oplagshavers adgang til at udlevere varer fra lokaler, som SKAT har godkendt tilformålet]10)Efter nr. 16, indsættes som nyt nummer:»01.§ 25, stk. 1, nr. 2,affattes således:»overtræder § 3, § 4, § 9, stk. 2 eller 5, 3. pkt., § 10, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., eller stk. 3, 2. og3. pkt., § 10a, stk. 4, stk. 5, 2. pkt., eller stk. 6, § 11, stk. 1 eller 2, § 18, stk. 1-5 eller 10, § 21, stk.2, 3 eller 4, § 29, stk. 3, 2. pkt., eller § 30, stk. 1,««[Straffebestemmelser, der skal finde anvendelse fra ændringslovens ikrafttrædelsestidspunkt den 1.april 2010 til starttidspunktet for den danske del af det elektroniske system for kontrol af varetrans-port inden for EU]
4
11)Den undernr. 29foreslåede§ 34, stk.1,affattes således:»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvishele eller dele af det pågældende vareparti ikke er behørigt leveret hos en modtager inden for EU,jf. § 19, stk. 4, nr. 1, eller udført fra EU, jf. § 19, stk. 4, nr. 2.«[Ny formulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved varetransport under afgifts-suspensionsordningen inden for EU]12)Den undernr. 30foreslåede§ 35, stk.1,affattes således:»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer, der er bestemt til erhvervsmæssig oplæg-ning eller fjernsalg inden for EU, jf. § 10a, hvis hele eller dele af det pågældende vareparti ikke erbehørigt leveret.«[Ny formulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssig oplægning eller fjernsalg inden for EU]Til § 413)I den undernr. 3foreslåede§ 7, stk. 2,ændres »og opbevaring« til: », opbevaring og udleve-ring«.[Præcisering af oplagshavers adgang til at udlevere varer fra lokaler, som SKAT har godkendt tilformålet]14)Efter nr. 21, indsættes som nyt nummer:»01.§ 25, stk. 1, nr. 2,affattes således:»overtræder § 5, stk. 2 eller 5, § 6, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., eller stk. 5, 2. og 3. pkt., § 6a, stk.4, stk. 5, 2. pkt., eller stk. 6, § 9, stk. 1 eller 2, § 14, stk. 1-8 eller 9, § 22, stk. 2-4, § 32, stk. 1, eller§ 33,««[Straffebestemmelser, der skal finde anvendelse fra ændringslovens ikrafttrædelsestidspunkt den 1.april 2010 til starttidspunktet for den danske del af det elektroniske system for kontrol af varetrans-port inden for EU]15)Nr. 24 udgår, og i stedet indsættes:»24.I§ 25, stk. 1, nr. 7,ændres »§ 11, stk. 5« til: »§ 11, stk. 4«.02.I§ 25, stk. 1, nr. 7,ændres »§ 14, stk. 7« til: »§ 14, stk. 5«.«[Deling af ændringsforslag samt ændring af indbyrdes henvisninger til bestemmelser efter øl- ogvinafgiftsloven som følge af EU-beslutning om, at den danske del af det elektroniske system forkontrol af varetransport inden for EU får udsættelse til at være klar senest den 1. januar 2011]16)Nr. 25 udgår, og i stedet indsættes:»25.Tre steder i§ 25, stk. 5og6,ændres »§ 6, stk. 1« til: »§ 6, stk. 1, 2. pkt.«.03.Tre steder i§ 25, stk. 5og6,ændres »§ 14, stk. 1-9« til: »§ 14, stk. 1-7«.«[Deling af ændringsforslag samt ændring af indbyrdes henvisninger til bestemmelser efter øl- ogvinafgiftsloven som følge af EU-beslutning om, at den danske del af det elektroniske system forkontrol af varetransport inden for EU får udsættelse til at være klar senest den 1. januar 2011]17)Den undernr. 27foreslåede§ 29, stk.1,affattes således:
5
»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvishele eller dele af det pågældende vareparti ikke er behørigt leveret hos en modtager inden for EU,jf. § 15, stk. 4, nr. 1, eller udført fra EU, jf. § 15, stk. 4, nr. 2.«[Ny formulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved varetransport under afgifts-suspensionsordningen inden for EU]18)Den undernr. 28foreslåede§ 30, stk.1,affattes således:»Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer, der er bestemt til erhvervsmæssig oplæg-ning eller fjernsalg inden for EU, jf. § 6a, hvis hele eller dele af det pågældende vareparti ikke erbehørigt leveret.«[Ny formulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssig oplægning eller fjernsalg inden for EU]Til § 10»19)Stk. 1og2udgår, og i stedet indsættes:Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. april 2010, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1, nr. 30, 31, og 35, § 2, nr.18, 20, 21, 28, 29, og 02, § 3, nr. 11, 12, 13, 16, 17, 19, og 20, og § 4, nr. 14, 16, 17, 21, 22, 02, og03.Stk. 3.En transport af varer under afgiftssuspensionsordningen inden for EU, der er påbegyndt in-den ikrafttrædelsestidspunktet efter stk. 2, skal gennemføres og afsluttes efter følgende regler:1) mineralolieafgiftslovens § 14, stk. 8-9, jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006,2) spiritusafgiftslovens § 20, stk. 4-5, jf. lovbekendtgørelse nr. 1239 af 22. oktober 2007,3) tobaksafgiftslovens § 18, stk. 4-5, jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998, eller4) øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 3-4, jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 17. august 2006.Stk. 4.Den 5-årige opbevaringsperiode for papirbaserede ledsagedokumenter efter mineralolieaf-giftslovens § 14, stk. 10, jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006, finder anvendelse for ledsa-gedokumenter, der udstedes før ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 31, efter stk. 2.Stk. 3 bliver herefter stk. 5.«[Ændringer af ikrafttrædelses- og overgangsregler som følge af EU-beslutning om, at den danskedel af det elektroniske system for kontrol af varetransport inden for EU får udsættelse til at væreklar senest den 1. januar 2011]
BemærkningerTil nr. 1, 5, 10, 14 og 19Efter reglerne i det nye cirkulationsdirektiv 2008/118/EF skal EU-landene have hver deres respek-tive del af det elektroniske system klar til at håndtere modtagelse af varer fra den 1. april 2010 ogafsendelse af varer fra den 1. januar 2011. SKAT har to gange tidligere haft den danske del af detelektroniske system i offentligt udbud. SKAT måtte i begge tilfælde aflyse udbudene, da ingen af deafgivne tilbud levede op til de stillede krav. SKAT gennemfører nu et tredje udbud, men Danmarkundgår ikke at blive forsinket i forhold til fristen den 1. april 2010 for elektronisk håndtering afmodtagelse af varer. Enkelte andre EU-lande er også forsinkede, og det er nu vedtaget i EU’s
6
Punktafgiftsudvalg, at de forsinkede lande, herunder Danmark, kan opretholde en papirbaseret pro-cedure til udgangen af 2010.Ændringsforslagene nr. 1, 5, 10, 11 og 19 angår alle regler, der tager højde for overgangsperiodenfra ændringslovens generelle ikrafttrædelsestidspunkt den 1. april 2010 til starttidspunktet for dendanske del af det elektroniske system for kontrol af varetransport inden for EU, idet dette systemkan blive klar til drift fra et tidligere tidspunkt end fra den 1. januar 2011.Efter nr. 1, 5, 10 og 14 foreslås det at indsætte straffebestemmelser i stk. 1, nr. 2, i mineralolieaf-giftslovens § 25, i spiritusafgiftslovens § 31, tobaksafgiftslovens § 25 samt øl- og vinafgiftslovens §25, der skal finde anvendelse fra ændringslovens ikrafttrædelsestidspunkt den 1. april 2010 til start-tidspunktet for den danske del af det elektroniske system. Dermed tages højde for, at der skal væreadgang til bødestraf for grove overtrædelser af reglerne for anvendelsen af papirbaserede ledsage-dokumenter i den pågældende overgangsperiode.Efter nr. 19 foreslås det i § 10, stk. 2, at bemyndige skatteministeren til at fastsætte tidspunktet forikrafttrædelse af ophævelserne af de gældende regler for papirbaserede ledsagedokumenter eftermineralolieafgiftslovens § 14, stk. 8-9, spiritusafgiftslovens § 20, stk. 4-5, tobaksafgiftslovens § 18,stk. 4-5, og øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 3-4, ophævelsen af den pligtmæssige 5-årige opbeva-ring af papirbaserede ledsagedokumenter efter mineralolieafgiftslovens § 14, stk. 10, for ikrafttræ-delsen af de deraf følgende konsekvensrettelser i form af ændrede henvisninger til stykker inden forde pågældende paragraffer, samt for ikrafttrædelsen af de foreslåede strafbestemmelser efter mine-ralolieafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven samt øl- og vinafgiftsloven, hvorefteradgang til bødestraf for grove overtrædelser af reglerne for anvendelsen af papirbaserede ledsage-dokumenter ophæves.Efter nr. 19 foreslås det endvidere i § 10, stk. 2, at bemyndige skatteministeren til at fastsættetidspunktet for ikrafttrædelse af en række bestemmelser med ændrede henvisninger til stykker indenfor spiritusafgiftslovens § 20, tobaksafgiftslovens § 18 samt øl- og vinafgiftslovens § 14.I § 10, stk. 3, nr. 1-4, foreslås det som overgangsregel, at en varetransport under afgiftssuspensi-onsordningen inden for EU, der er påbegyndt før det særskilt fastsatte ikrafttrædelsestidspunkt efter§ 10, stk. 2, skal gennemføres og afsluttes, afhængig af varetype, efter de gældende regler for papir-baseret ledsagedokument m.v.I § 10, stk. 4, foreslås det som overgangsregel, at den 5-årige opbevaringsperiode for papirbasere-de ledsagedokumenter efter mineralolieafgiftslovens § 14, stk. 10, skal finde anvendelse for ledsa-gedokumenter, der udstedes før det af skatteministeren fastsatte ikrafttrædelsestidspunkt for ophæ-velsen af denne opbevaringspligt efter ændringslovens § 1, nr. 31.Til nr. 2, 3, 7, 8, 11, 12, 17 og 18Det foreslås, at stk. 1 i mineralolieafgiftslovens § 31, spiritusafgiftslovens § 33b, tobaksafgiftslo-vens § 34 samt øl- og vinafgiftslovens § 29 skal fastslå, at der foreligger uregelmæssighed vedtransport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvis hele eller dele af det pågældende vare-parti ikke er behørigt leveret hos en modtager inden for EU eller udført fra EU til tredjeland.For at få en tilsvarende afgrænsning af uregelmæssighed ved varetransport foreslås det samtidig,at stk. 1 i mineralolieafgiftslovens § 32, spiritusafgiftslovens § 34, tobaksafgiftslovens § 35 samt øl-og vinafgiftslovens § 30 skal fastslå, at der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssig oplægning eller fjernsalg inden for EU, hvis hele eller dele af det på-gældende vareparti ikke er behørigt leveret. Endvidere foreslås henvisningen til § 10a i øl- og vin-afgiftslovens § 30, stk. 1, ændret til den korrekte henvisning til § 6a.
7
Det oprindelige lovforslag indebar, at en autoriseret oplagshaver kom til at hæfte for afgift af va-rer, der blev »uregelmæssigt« fejlleveret eller nægtet modtaget. Dette blev kritiseret under høringenaf lovforslaget. Skatteministeriet har genovervejet denne problemstilling og vurderer nu, at »ure-gelmæssighed« ved transport af varer kan defineres mere lempeligt i overensstemmelse med direk-tiv 2008/118/EF samt den gældende praksis på området. Ændringsforslaget tilsigter denne lempelseog imødekommer således den nævnte kritik.Til nr. 4, 9 og 13Det foreslås, at det i stk. 2 i spiritusafgiftsafgiftslovens 9a, tobaksafgiftslovens § 20 samt øl- ogvinafgiftslovens § 7 præciseres, at SKATs godkendelse af en autoriseret oplagshavers lokaler giveroplagshaver adgang til at foretage opbevaring af varer i og udlevering af varer fra de pågældendelokaler, svarende til den tilsvarende formulering i mineralolieafgiftslovens § 5, stk. 2.Til nr. 6, 15 og 16Ændringsforslagene angår regler, der skal tage højde for overgangsperioden fra ændringslovensgenerelle ikrafttrædelsestidspunkt den 1. april 2010 til starttidspunktet for den danske del af detelektroniske system for kontrol af varetransport inden for EU, idet dette system kan blive klar tildrift fra et tidligere tidspunkt end fra den 1. januar 2011.Efter nr. 6, 15 og 16 foreslås delinger af lovforslagets § 2, nr. 31 samt af § 4, nr. 24 og 25 medhenblik på ændrede indbyrdes henvisninger til bestemmelser efter spiritusafgiftsloven samt øl- ogvinafgiftsloven, der skal finde anvendelse enten fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt den 1. april2010 eller fra det udskudte starttidspunkt for den danske del af det elektroniske system.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Flemming Møller (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
8

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 20Bilagsnr.123456789Spm.nr.TitelMeddelelse om høringssvar og -skemaUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministeren2. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministeren3. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 20Titel