Retsudvalget 2009-10
L 199 Bilag 11
Offentligt
853545_0001.png
853545_0002.png
853545_0003.png
853545_0004.png
853545_0005.png
853545_0006.png
853545_0007.png
853545_0008.png
853545_0009.png
853545_0010.png
853545_0011.png
853545_0012.png
853545_0013.png
853545_0014.png
853545_0015.png
Til lovforslag nr.L 199
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. maj 2010
2. udkast (ÆF fra justitsministeren, DF og EL)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af konkursloven og forskellige andre love(Rekonstruktion m.v.)[af justitsministeren (Lars Barfoed)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 28 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-3, 9, 10 og 12-28. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4-6 og11. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 7 og 8.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 12. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringLovforslaget bygger på Konkursrådets betænkning nr. 1512/2009 om rekonstruktion m.v. Justits-ministeren sendte den 18. december 2009 betænkningen til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 181.Betænkningen har været sendt i høring og den 26. marts 2010 sendte justitsministeren de indkomnehøringssvar samt et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Finans ogLeasing.Advokatsamfundet og Danske Advokater,Finans og Leasing,Finansrådet ogPBS og Dansk ErhvervMøderUdvalget har den 6. maj 2010 haft møde med Advokatrådet og Danske Advokater.
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 11 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Afjustitsministeren,tiltrådt af <>:1)I de undernr. 11foreslåede§ 12 f, stk. 2, 1. pkt.,ogstk. 3, § 13 f, stk. 2,ogstk. 3, 1. pkt.,og§15, stk. 3,ændres »en rekonstruktion« til: »et rekonstruktionsforslag«.[Redaktionelle ændringer]2)I det undernr. 11foreslåede§ 14 b, 1. pkt.,ændres »en rekonstruktion« to steder til: »et rekon-struktionsforslag«.[Redaktionelle ændringer]3)I det undernr. 11foreslåede§ 14 c, stk. 1,ændres »en rekonstruktion« til: »et stadfæstet rekon-struktionsforslag«.[Redaktionel ændring]Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>:4)I det undernr. 11foreslåede§ 11 c, stk. 4, 1. pkt.,indsættes efter »ophører«: », jf. dog § 11 e,stk. 5«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]5)I det undernr. 11foreslåede§ 11 e, stk. 3,indsættes efter »ophører«: », jf. dog stk. 5«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]6)I den undernr. 11foreslåede§ 11 eindsættes somstk. 5:»Stk. 5.Hvis særlige grunde taler for det, kan skifteretten efter anmodning fra rekonstruktøren ogtillidsmanden udsætte drøftelsen af forslaget til rekonstruktionsplan til et senere møde, som skalholdes inden fire uger. § 11 c, § 11 d og stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse. Udsættelse kan ikkeske, hvis et flertal af fordringshaverne stemmer imod og dette flertal repræsenterer mindst 25 pct. af
3
det samlede kendte beløb, der ved repræsentation ville give stemmeret. § 13 d, stk. 2 og 3, findertilsvarende anvendelse.«[Adgang til dispensation fra fristen for fremlæggelse og vedtagelse af forslag til rekonstruktions-plan]Af etmindretal(EL), trådt af <>:7)I det undernr. 11foreslåedeafsnit I Aindsættes efter § 15 b:»Kapitel 2 fRekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling§ 16.Reglerne i dette kapitel anvendes, hvis skyldneren har anmodet om det i begæringen om re-konstruktionsbehandling.§ 16 a.En skyldner, der er insolvent, jf. § 17, stk. 2, og § 18, skal tages under rekonstruktionsbe-handling, når det begæres af skyldneren. § 22, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse.Stk. 2.§ 10 c, § 11, stk. 2, 3 og 6, § 11 a, stk. 1, 2 og 5-7, og §§ 11 b og 11 g finder tilsvarendeanvendelse.§ 16 b.Senest en uge før mødet med fordringshaverne skal rekonstruktøren sende sit forslag tilafviklingsplan til samtlige kendte fordringshavere og skifteretten.Stk. 2.Forslaget til afviklingsplan skal indeholde:1) En begrundet redegørelse for, hvordan afviklingen agtes foretaget, og en vurdering af, om derer væsentlige forhold, som kan være til hinder for en gennemførelse af denne afvikling.2) Så vidt muligt oplysning om skyldnerens balance pr. dagen for indledningen af rekonstrukti-onsbehandling med angivelse af afvigelser som følge af senere indtrufne ændringer.3) Oplysning om, hvorvidt der efter tillidsmandens opfattelse er mangler ved skyldnerens senesteårsrapport.Stk. 3.Forslaget til afviklingsplan skal være tiltrådt af skyldneren. Forslaget skal vedlægges til-lidsmandens vurdering af skyldnerens aktiver og en erklæring fra rekonstruktøren og tillidsmandenom, hvorvidt planen efter deres skøn er gennemførlig.Stk. 4.Hvis forslaget til afviklingsplan ikke senest på mødet med fordringshaverne opfylder kra-vene i stk. 2 og 3, bestemmer skifteretten, at rekonstruktionsbehandlingen ophører. Det samme gæl-der, hvis den balance, der er nævnt i stk. 2, nr. 2, ikke foreligger senest på mødet med fordringsha-verne.Stk. 5.§§ 11 d og 11 e finder tilsvarende anvendelse.§ 16 c.Rekonstruktøren skal inden tre måneder efter rekonstruktionsbehandlingens indledningsende en redegørelse til samtlige kendte fordringshavere og skifteretten om alle væsentlige forholdvedrørende rekonstruktionsbehandlingen, herunder resultatet af en eventuel fortsat drift af skyldne-rens virksomhed, og oplysning om, hvornår afviklingen af skyldnerens virksomhed forventes afslut-tet.Stk. 2.Hvis forudsætningerne for afviklingsplanen ændrer sig væsentligt, skal rekonstruktørenuden ugrundet ophold orientere fordringshaverne og skifteretten herom. Skifteretten indkalder til etmøde i skifteretten, hvor der tages stilling til, om rekonstruktionsbehandlingen skal ophøre, eller omafviklingsplanen skal ændres. § 16 b finder tilsvarende anvendelse.§ 16 d.§ 12, stk. 1, 3 og 4, og § 12 h finder tilsvarende anvendelse.§ 16 e.Under rekonstruktionsbehandlingen kan arrest eller udlæg ikke foretages i skyldnerens ak-tiver, og skyldnerens ejendom kan ikke tages til brugeligt pant. Dette gælder dog ikke for pantefor-
4
dringer, som ikke ville kunne omstødes i tilfælde af konkurs. Krav, som skyldneren erhverver underrekonstruktionsbehandlingen, kan ikke berigtiges ved modregning med fordringer på skyldneren,som er erhvervet før fristdagen.Stk. 2.Der kan ikke ske rådighedsberøvelse på grundlag af arrest, og der kan ikke ske rådigheds-berøvelse eller søges fyldestgørelse på grundlag af udlæg, som ville bortfalde i tilfælde af konkurs,medmindre udlæg er foretaget på grundlag af en pantefordring, som ikke ville kunne omstødes.Skifteretten kan dog bestemme, at der kan foretages rådighedsberøvelse.Stk. 3.Ved udlæg i fordringer finder retsplejelovens § 523, stk. 2-4, tilsvarende anvendelse. Ud-lagte fordringer kan indkræves, når de forfalder. Betales udlagte fordringer, forbliver det indkomnebeløb i fogedrettens besiddelse.Stk. 4.Bestemmelserne i stk. 2 medfører ikke tab af en af udlægget følgende sikkerhedsret.§ 16 f.Såfremt det må anses for nødvendigt af hensyn til rekonstruktionsbehandlingens formål,kan skifteretten, når skyldneren med rekonstruktørens samtykke fremsætter begæring herom, be-stemme, at der ikke skal kunne foretages udlæg eller rådighedsberøvelse, herunder overtagelse tilbrugeligt pant, eller søges fyldestgørelse på grundlag af pantefordringer, som ikke ville kunne om-stødes i tilfælde af konkurs.Stk. 2.Træffer skifteretten afgørelse efter stk. 1, skal skyldneren betale løbende ydelser på de istk. 1 nævnte pantefordringer, efterhånden som de forfalder. Med henblik på betalingen af disseydelser kan skifteretten bestemme, at skyldneren med passende mellemrum skal indbetale nærmerefastsatte beløb på en særskilt konto i bank eller sparekasse. Rekonstruktøren afgiver straks indberet-ning til skifteretten, såfremt indbetaling ikke er sket senest 7 dage efter betalingsfristen ifølge skif-terettens afgørelse.Stk. 3.Såfremt det må anses for nødvendigt af hensyn til rekonstruktionsbehandlingens formål,kan skifteretten, når skyldneren med rekonstruktørens samtykke fremsætter begæring herom, be-stemme, at en panteret eller retsforfølgning, der vil kunne omstødes i tilfælde af konkurs, ikke skalvære til hinder for, at skyldneren udskiller aktiver omfattet af panteretten eller retsforfølgningensom led i driften.Stk. 4.Skifteretten kan bestemme, at stk. 2 ikke skal gælde med hensyn til bestemte pantefordrin-ger, som ikke kan forventes dækket af pantet.§ 16 g.Personer, som er ansat i skyldnerens erhvervsvirksomhed, og som vederlægges periodevisbagud, kan kræve, at skyldneren stiller betryggende sikkerhed for det til enhver tid først forfaldendevederlag, for så vidt det vedrører tiden efter rekonstruktionsbehandlingens indledning. Stilles sik-kerheden ikke inden 14 dage eller, hvis tiden for den ansattes ydelse til skyldneren er kommet, udenugrundet ophold, kan den ansatte ophæve arbejdsaftalen.§ 16 h.Er en ydelse, for hvilken der skal svares vederlag, overgivet til skyldneren efter rekon-struktionsbehandlingens indledning, kan ydelsen kræves tilbage, medmindre rekonstruktøren tiltræ-der aftalen. Er forfaldstid for modydelsen ikke kommet, skal der på opfordring stilles sikkerhed fordenne.Stk. 2.Er der rådet således over ydelsen, at den ikke kan tilbageleveres i væsentlig uforandretstand, og kommer skyldneren senere under konkurs, svarer boet vederlag efter reglen i § 94, nr. 2.Har konkursboet rådet over ydelsen, svares vederlag dog efter reglen i § 93, nr. 3.§ 16 i.Når skyldnerens virksomhed er afviklet, bestemmer skifteretten, at rekonstruktionsbehand-lingen ophører. Rekonstruktøren skal straks give skifteretten meddelelse om, at skyldnerens virk-somhed er afviklet.Stk. 2.Skifteretten skal senest seks måneder efter mødet med fordringshaverne, jf. § 16 b, stk. 5,jf. § 11 e, bestemme, at rekonstruktionsbehandlingen ophører. § 13 a finder dog tilsvarende anven-delse.
5
Stk. 3.Rekonstruktionsbehandlingen ophører endvidere, hvis konkursdekret afsiges.Stk. 4.§§ 15 og 15 b finder tilsvarende anvendelse.§ 16 j.I øvrigt finder reglerne i kapitel 2-2 e ikke anvendelse ved rekonstruktionsbehandling efterreglerne i dette kapitel.«8)I den under nr. 13 foreslåede affattelse af § 24, 1. pkt., indsættes efter »ophør«: », medmindrerekonstruktionsbehandlingen sker efter reglerne i kapitel 2 f.«[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 7]Afjustitsministeren,tiltrådt af <>:9)I den undernr. 13foreslåede§ 24ændres i3. pkt.»en rekonstruktion« til: »et rekonstruktions-forslag«.[Redaktionel ændring]10)I den undernr. 39foreslåede ændring af§ 230ændres »en rekonstruktion« til: »et rekonstruk-tionsforslag«.[Redaktionel ændring]Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>:11)I det undernr. 48foreslåede§ 249, 2. pkt.,indsættes efter »§ 11 e, stk. 2«: »eller 5«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]Afjustitsministeren,tiltrådt af <>:Til § 1612)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 23 a, stk. 2, nr. 2,ændres »rekonstruktion« til: »re-konstruktionsbehandling«.[Redaktionel ændring]Til § 1713)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 4 a, stk. 2, nr. 2,ændres »rekonstruktion« til: »re-konstruktionsbehandling«.[Redaktionel ændring]Til § 1814)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 62, stk. 2, nr. 2,ændres »rekonstruktion« til: »re-konstruktionsbehandling«.[Redaktionel ændring]Til § 1915)Nr. 1affattes således:
6
»1.§ 63, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Bestemmelsen i stk. 1, nr. 2, finder ikke anvendelse ved ophør af selvstændig virksomhed,jf. § 57, stk. 3. I disse tilfælde udbetales dagpenge ikke for de første 3 uger efter ophøret. Dog udbe-tales dagpenge efter den første uge ved ophør på grund af konkurs eller tvangsauktion.««[Redaktionel ændring]Til § 2016)Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 367, stk. 1, 1. pkt.,ændres »§ 234, stk. 1« til: »§ 234«.«[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 20, nr. 9]Til § 2217)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 9, stk. 2, nr. 2,ændres »rekonstruktion« til: »rekon-struktionsbehandling«.[Redaktionel ændring]Til § 2318)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 64, stk. 2, nr. 2,ændres »rekonstruktion« til: »re-konstruktionsbehandling«.[Redaktionel ændring]19)I den undernr. 8foreslåede ændring af§ 239, stk. 2,ændres »§ 13 b, stk. 2« til: »§ 13 b, stk.1, nr. 2«.[Redaktionel ændring]Til § 2620)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 18, stk. 2, nr. 2,ændres »rekonstruktion« til: »re-konstruktionsbehandling«.[Redaktionel ændring]Til § 2721)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 8, stk. 2, nr. 2,ændres »rekonstruktion« til: »rekon-struktionsbehandling«.[Redaktionel ændring]Til § 2822)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 23 a, stk. 3, nr. 2,ændres »rekonstruktion« til: »re-konstruktionsbehandling«.
7
[Redaktionel ændring]Til § 2923)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 31, stk. 2, nr. 2,ændres »rekonstruktion« til: »re-konstruktionsbehandling«.[Redaktionel ændring]Ny paragraf24)Efter § 51 indsættes som ny paragraf:»§ 01I lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 1100 af 18. november 2005, som ændret ved det af Folketinget den 18. maj 2010vedtagne forslag til lov om ændring af lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transportaf råolie og kondensat. (Etablering af separationsfaciliteter, ophævelse af afgiftsbestemmelser ved-rørende transport af udenlandsk olie og mulighed for nedsættelse af 5-procents-elementet for tilslut-ningspligtige producenter m.v.), foretages følgende ændring:1.I§ 2 a, stk. 4,ændres »anmelder betalingsstandsning« til: »tages under rekonstruktionsbehand-ling«.«[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 153]Til § 5425)Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:»Stk. 6.Konkurslovens § 10 a, stk. 3, nr. 3, § 98, nr. 1, og § 200, stk. 1, nr. 3, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 11, 25 og 32, finder anvendelse, når fristdagen ligger efter lovens ikrafttræden.«Stk. 6-9 bliver herefter stk. 7-10.[Ikrafttræden af regler om krav ifølge finansielle leasingaftaler]Til § 5526)Istk. 2ændres »6-10, 14, 21-23, 25, 26, 29, 30, 32 og 53« til: »22, 23, 26, 29, 30 og 32«.[Indskrænkning af hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne]27)Stk. 3udgår.[Indskrænkning af hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne]28)Istk. 4,der bliver stk. 3, ændres »§§ 15, 18, 20, 24, 27, 28, 31 og 33« til »§§ 6-10, 14, 15, 18,20, 21, 24, 25, 27, 28, 31, 33 og 53«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 20]
8
BemærkningerTil nr. 1-3, 9, 10 og 12-28Der er tale om redaktionelle ændringer med henblik på en ensartet sprogbrug.Til nr. 4, 5 og 11Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 7.Til nr. 6Det foreslås at der indføres en dispensationsbestemmelse, således at skifteretten efter anmodningfra rekonstruktøren og tillidsmanden kan udsætte drøftelser af rekonstruktionsplanen i op til 4 uger.Det forudsættes i ændringsforslaget at udsættelsen ikke kan ske, hvis et nærmere flertal af for-dringshaverne stemmer imod.Til nr. 7Ændringsforslaget går ud på i de foreslåede regler om rekonstruktionsbehandling at medtage reg-ler om afvikling. Ændringsforslaget bygger på følgende hovedprincipper:1) Af hensyn til overskueligheden samles reglerne om afvikling i et særskilt kapitel.2) Som udgangspunkt gælder samme regler for afvikling som for rekonstruktionsbehandling i øv-rigt, dog således:– at de foreslåede regler om indholdet og virkningerne af en rekonstruktion, som alene angårtvangsakkord og virksomhedsoverdragelse (forslaget til konkurslovens §§ 10-10 b og §§ 14-14e), ikke gælder for afvikling.– at de foreslåede regler om fordringshaveres begæring om rekonstruktionsbehandling og omrekonstruktørens overtagelse af ledelsen af skyldneren virksomhed, som har til formål at styrkemulighederne for at videreføre skyldnerens virksomhed (forslaget til konkurslovens § 11, stk. 1,4 og 5, § 11 a, stk. 3 og 4, § 11 h, § 12, stk. 5 og 6, §§ 12 a og b og § 15 a), ikke gælder for af-vikling.– at den del af de foreslåede regler om rekonstruktionsbehandlingens retsvirkninger, som angårvirksomhedsoverdragelse, forbud mod individualforfølgning, behandlingen af pantsatte aktiver,krav mod skyldneren, omstødelse og gensidigt bebyrdende aftaler, som har til formål at styrkemulighederne for at videreføre skyldnerens virksomhed (forslaget til konkurslovens § 12, stk. 2,og §§ 12 c-12 g og 12 i-12 u), ikke gælder for afvikling. I stedet foreslås der for afvikling reglerom forbud mod individualforfølgning, modregning og gensidigt bebyrdende aftaler svarende tilde gældende regler om anmeldt betalingsstandsning (gældende §§ 16-16 c svarende til de medændringsforslag nr. x foreslåede §§ 16 e-16 h).– at de foreslåede regler om en rekonstruktionsplan (forslaget til konkurslovens §§ 11 c-11 f) er-stattes af tilsvarende regler om en afviklingsplan (forslaget til §§ 16 b og 16 c), og således at deforeslåede regler om gennemførelse af en rekonstruktion (forslaget til konkurslovens §§ 13-13f) erstattes af regler om afslutning af rekonstruktionsbehandlingen, når skyldnerens virksomheder afviklet, og om afslutning af rekonstruktionsbehandlingen senest inden for samme frister,som foreslås for gennemførelse af en rekonstruktion (forslaget til § 16 i).Til § 16Det foreslås, at reglerne i kapitel 2 f om rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling skalanvendes, hvis skyldneren har anmodet om det i begæringen om rekonstruktionsbehandling.
9
Forslaget indebærer, at en rekonstruktionsbehandling, der er indledt efter de almindelige regler ikapitel 2-2 e, ikke senere kan overgå til behandling efter reglerne i kapitel 2 f.Til § 16 aDet foreslås istk. 1, 1. pkt.,at en skyldner, der er insolvent, skal tages under rekonstruktionsbe-handling, når det begæres af skyldneren. Konkurslovens § 22, stk. 1, om vedlæggelse af en opgørel-se over aktiver og passiver samt en liste over fordringshaverne finder tilsvarende anvendelse, jf.2.pkt.Det foreslåede stk. 1 svarer til det foreslåede § 11, stk. 1, for så vidt angår skyldnerens begæringom rekonstruktionsbehandling. Forslaget indebærer, at en fordringshaver ikke kan begære rekon-struktionsbehandling med henblik på afvikling, men kun med henblik på rekonstruktion. En for-dringshaver kan i stedet indgive konkursbegæring.Det foreslås istk. 2,at de foreslåede § 10 c, § 11, stk. 2, 3 og 6, § 11 a, stk. 1, 2 og 5-7, og §§ 11 bog 11 g skal finde tilsvarende anvendelse på rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling.Det drejer sig om de foreslåede reglerom,at fordringshaverne skal behandles lige,omforslag tilrekonstruktør og tillidsmand,om,at en rekonstruktionsbegæring ikke kan tilbagekaldes, når rekon-struktionsbehandling er indledt,omskifterettens beslutning om indledning af rekonstruktionsbe-handling, herunder om beskikkelse af rekonstruktør og tillidsmand, fastsættelse af tidspunktet for etmøde med fordringshaverne og sikkerhedsstillelse for omkostninger,omrekonstruktørens medde-lelse til fordringshaverne om rekonstruktionsbehandlingens indledning ogomudskiftning af re-konstruktør og tillidsmand.Til § 16 bDet foreslås, at der senest fire uger efter rekonstruktionsbehandlingens indledning skal fremlæg-ges og vedtages en afviklingsplan, på samme måde som der ved rekonstruktionsbehandling medhenblik på rekonstruktion skal fremlægges og vedtages en rekonstruktionsplan, jf. forslaget til kon-kurslovens §§ 11 c-11 e.Det foreslås, at forslaget til afviklingsplan blandt andet skal indeholde en begrundet redegørelsefor, hvordan afviklingen agtes foretaget, og en vurdering af, om der er væsentlige forhold, som kanvære til hinder for en gennemførelse af denne afvikling, jf.stk. 2, nr. 1.Dette træder i stedet forkravet om, at forslaget til rekonstruktionsplan blandt andet skal indeholde en begrundet redegørelsefor, hvilken type forslag til rekonstruktion der agtes fremsat, og en vurdering af, om der er væsent-lige forhold, som kan være til hinder for en gennemførelse af denne rekonstruktion, samt en redegø-relse for de væsentligste skridt, der agtes foretaget under rekonstruktionsbehandlingen, jf. forslagettil konkurslovens § 11 c, stk. 2, nr. 1 og 4. I øvrigt foreslås der samme regler om indholdet og be-handlingen af forslaget til afviklingsplan som om forslaget til rekonstruktionsplan.Til § 16 cDet foreslås istk. 1,at rekonstruktøren inden tre måneder efter rekonstruktionsbehandlingens ind-ledning skal sende en redegørelse til samtlige kendte fordringshavere og skifteretten om alle væ-sentlige forhold vedrørende rekonstruktionsbehandlingen, herunder resultatet af en eventuel fortsatdrift af skyldnerens virksomhed, og oplysning om, hvornår afviklingen af skyldnerens virksomhedforventes afsluttet.Det foreslåede stk. 1 svarer til det foreslåede § 11 f, stk. 1, om rekonstruktionsbehandling medhenblik på rekonstruktion.
10
Det foreslås istk. 2,at hvis forudsætningerne for afviklingsplanen ændrer sig væsentligt, skal re-konstruktøren uden ugrundet ophold orientere fordringshaverne og skifteretten herom. Skifterettenskal i givet fald indkalde til et møde i skifteretten, hvor der tages stilling til, om rekonstruktionsbe-handlingen skal ophøre, eller om afviklingsplanen skal ændres. Den foreslåede § 16 b finder tilsva-rende anvendelse på fremlæggelse og vedtagelse af en ændret afviklingsplan.Det foreslåede stk. 2 svarer til det foreslåede § 11 f, stk. 2, om rekonstruktionsbehandling medhenblik på rekonstruktion.Til § 16 dDet foreslås, at de foreslåede § 12, stk. 1, 3 og 4, og § 12 h skal finde tilsvarende anvendelse pårekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling.Det drejer sig om de foreslåede regler om, at skyldneren ikke må foretage væsentlige dispositioneruden rekonstruktørens samtykke, og at betaling af gæld kun må ske i overensstemmelse med kon-kursordenen, eller hvis betaling er nødvendig for at afværge tab, om skyldnerens regnskabsaflæg-gelse over for rekonstruktøren, om skyldnerens oplysningspligt mv. og om rekonstruktionsbehand-lingens ekstinktive virkning.Til § 16 eDet foreslås at videreføre den gældende regel i konkurslovens § 16 om udelukkelse af pant og ud-læg i skyldnerens aktiver, bortset fra udlæg for pantefordringer, som ikke ville kunne omstødes itilfælde af konkurs, således at rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling træder i stedetfor anmeldt betalingsstandsning.Til § 16 fDet foreslås at videreføre den gældende regel i konkurslovens § 16 a om skifterettens beslutningom udelukkelse af udlæg for pantefordringer, som ikke ville kunne omstødes i tilfælde af konkurs,således at rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling træder i stedet for anmeldt betalings-standsning.Til § 16 gDet foreslås at videreføre den gældende regel i konkurslovens § 16 b om bagudlønnede ansatteskrav på sikkerhedsstillelse for lønnen, således at rekonstruktionsbehandling med henblik på afvik-ling træder i stedet for anmeldt betalingsstandsning.Til § 16 hDet foreslås at videreføre den gældende regel i konkurslovens § 16 c om ydelser, for hvilke derskal svares vederlag, der overgives til skyldneren efter anmeldelse af betalingsstandsning, således atrekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling træder i stedet for anmeldt betalingsstandsning.Til § 16 iDet foreslås istk. 1, 1. pkt.,at skifteretten skal bestemme, at rekonstruktionsbehandlingen ophø-rer, når skyldnerens virksomhed er afviklet. Rekonstruktøren skal straks give skifteretten meddelel-se om, at skyldnerens virksomhed er afviklet, jf.2. pkt.Det foreslås istk. 2, 1. pkt.,at skifteretten under alle omstændigheder – dvs. uanset om skyldne-rens virksomhed er afviklet – senest seks måneder efter mødet med fordringshaverne om afvik-lingsplanen skal bestemme, at rekonstruktionsbehandlingen ophører.
11
Det foreslås dog i stk. 2,2. pkt.,at den foreslåede § 13 a om forlængelse af seksmånedersfristenskal finde tilsvarende anvendelse. Henvisningen til den foreslåede § 13 a indebærer, at skifterettenkan forlænge seksmånedersfristen med indtil to måneder ad gangen, dog ikke ud over fire måneder,hvis skyldneren med rekonstruktørens samtykke anmoder herom og fordringshaverne vedtager detteefter den foreslåede § 13 d.Det foreslås istk. 3,at rekonstruktionsbehandlingen endvidere ophører, hvis konkursdekret afsi-ges. Dette svarer til det gældende § 16 e, stk. 1, nr. 4, om anmeldt betalingsstandsning.Det foreslås istk. 4,at de foreslåede §§ 15 og 15 b skal finde tilsvarende anvendelse.Det drejer sig om de foreslåede regler rekonstruktionsbehandlingens ophør og bekendtgørelse iStatstidende og registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system.Den tilsvarende anvendelse af det foreslåede § 15, stk. 1, indebærer, at skifteretten skal bestemme,at rekonstruktionsbehandlingen ophører, hvis skyldneren ikke er insolvent, ikke samarbejder loyalteller bringer fordringshavernes ret i fare, hvis skyldneren begærer det, eller hvis afviklingen ikkekan gennemføres.Den tilsvarende anvendelse af det foreslåede § 15, stk. 3, indebærer, at hvis rekonstruktionsbe-handlingen ophører af andre grunde, end at skyldneren ikke er insolvent, tages skyldnerens bo underkonkursbehandling samtidig med rekonstruktionsbehandlingens ophør. Dette gælder også, når re-konstruktionsbehandlingen ophører, fordi skyldnerens virksomhed er afviklet, eller fordi seksmåne-dersfristen eller en eventuelt forlænget frist for rekonstruktionsbehandlingen er udløbet.Til § 16 jDet foreslås, at de foreslåede regler i konkurslovens kapitel 2-2 e om rekonstruktionsbehandling(med henblik på rekonstruktion) i øvrigt ikke skal finde anvendelse ved rekonstruktionsbehandlingmed henblik på afvikling. De foreslåede regler i kapitel 2-2 e (§§ 10-15 b) finder således kun an-vendelse ved rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling, i det omfang der udtrykkeligthenvises hertil i det foreslåede kapitel 2 f (§§ 16-16 j).Når der i øvrigt i konkursloven eller anden lovgivning henvises til rekonstruktionsbehandling,omfatter det imidlertid både rekonstruktionsbehandling med henblik på rekonstruktion, hvor kon-kurslovens kapitel 2-2 e finder anvendelse, og rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling,hvor konkurslovens kapitel 2 f finder anvendelse. Som en undtagelse hertil foreslås det dog medændringsforslag nr. y, at den foreslåede regel i konkurslovens § 24, 1. pkt., om udsættelse af afgø-relsen om konkurs, hvis skyldneren er under rekonstruktionsbehandling, ikke skal gælde, hvisskyldneren er under rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling.Til nr. 8Det foreslås, at den foreslåede regel om, at afgørelsen om konkurs (dvs. behandlingen af en kon-kursbegæring) udsættes, hvis skyldneren er under rekonstruktionsbehandling, ikke skal gælde, hvisrekonstruktionsbehandlingen sker efter de med ændringsforslag nr. x foreslåede regler om rekon-struktionsbehandling med henblik på afvikling.Forslaget indebærer, at en fordringshavers konkursbegæring skal behandles efter konkurslovensalmindelige regler, også hvis skyldneren er under rekonstruktionsbehandling med henblik på afvik-ling. Hvis betingelserne for afsigelse af konkursdekret er opfyldt, skal der i givet fald afsiges kon-kursdekret, og rekonstruktionsbehandlingen ophører i så fald, jf. forslaget til konkurslovens § 16 i,stk. 3 (ændringsforslag nr. 7).
12
Til nr. 15Der er tale om en lovteknisk begrundet redaktionel ændring med henblik på at præcisere, at detforeslåede § 63, stk. 2, 3. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring blandt andet erstatter de gældendenr. 1-3 i § 63, stk. 2.Ændringsforslaget indebærer, at lov om arbejdsløshedsforsikring § 63, stk. 2, nyaffattes, såledesat 1. og 2. pkt. viderefører de gældende 1. og 2. pkt. uden ændringer, og således at 3. pkt. affattessom foreslået ved lovforslagets § 19, nr. 1.Til nr. 16Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om i selskabslovens § 234 at indsætteet nyt stk. 1 om, at et selskab, der er under rekonstruktionsbehandling, skal beholde sit navn medtilføjelsen »under rekonstruktionsbehandling«, jf. lovforslagets § 20, nr. 9. Forslaget herom indebæ-rer, at det gældende § 234, stk. 1, bliver stk. 2. Overtrædelse af det foreslåede nye § 234, stk. 1, kanstraffes efter selskabslovens § 367, stk. 1, som henviser til blandt andet § 234, stk. 1.Med ændringsforslaget foreslås det at ændre straffebestemmelsen i selskabslovens § 367, stk. 1,således at henvisningen til § 234, stk. 1, ændres til en henvisning til § 234. Ændringsforslaget inde-bærer, at overtrædelse af selskabslovens § 234, stk. 2 (hidtidige stk. 1), om, at et selskab, der er un-der konkurs, skal beholde sit navn med tilføjelsen »under konkurs«, fortsat vil kunne straffes efterselskabslovens § 367, stk. 1. Ændringsforslaget ændrer ikke ved, at overtrædelse af det foreslåedenye § 234, stk. 1, kan straffes efter selskabslovens § 367, stk. 1.Til nr. 19Der er tale om en redaktionel ændring med henblik på at rette en henvisning til det foreslåede § 13b, stk. 2, i konkursloven til en henvisning til det foreslåede § 13 b, stk. 1, nr. 2, jf. lovforslagets § 1,nr. 11.Til nr. 24Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 153 om ændring af lov ometablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat. Med denne lovændringindsættes blandt andet en ny § 2 a om DONG Oil Pipe A/S’ forpligtelser i forbindelse med drift afseparationsfaciliteter, herunder om, at en tilladelse kan inddrages, blandt andet hvis DONG Oil PipeA/S anmelder betalingsstandsning.Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovforslaget medtages en ændring af den nævnte § 2 a,således at rekonstruktionsbehandling træder i stedet for betalingsstandsning. Den foreslåede æn-dring af § 2 a er en konsekvensændring som følge af de foreslåede regler om rekonstruktionsbe-handling, jf. lovforslagets § 1, nr. 11.Til nr. 25Med lovforslaget foreslås blandt andet, at den del af et krav ifølge en aftale om finansiel leasing,der må sidestilles med renter, og som vedrører tiden efter konkursdekretets afsigelse, skal være ef-terstillet i konkursordenen. Endvidere foreslås, at sådanne krav, der må sidestilles med renter, bort-falder for så vidt angår tiden efter rekonstruktionsbehandlingens indledning, hvis skyldneren opnåren tvangsakkord. Endelig foreslås, at sådanne krav, der må sidestilles med renter, bortfalder ved engældssanering for så vidt angår tiden efter gældssaneringssagens indledning. Der henvises til pkt.3.17.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
13
Det foreslås med ændringsforslaget, at de foreslåede ændringer med hensyn til behandlingen afkrav ifølge aftaler om finansiel leasing skal finde anvendelse, når fristdagen ligger efter lovensikrafttræden. Ændringsforslaget indebærer, at sådanne krav, der må sidestilles med renter, kun ef-terstilles i konkurs henholdvis bortfalder ved en tvangsakkord eller gældssanering, når fristdagenligger efter lovens ikrafttræden. Hvad der skal forstås ved fristdagen, fremgår af konkurslovens § 1,som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1, samt af overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 54, stk. 5.Til nr. 26-28Færøerne overtog den 1. januar 2010 sagsområdet formueretten. Som følge heraf foreslås det medændringsforslag nr. 20 og 22, at henvisningerne til lovens §§ 6-10 og 25 udgår i det foreslåede § 55,stk. 2, og i stedet indsættes i det foreslåede § 55, stk. 4, der bliver stk. 3. Ændringsforslagene inde-bærer, at de foreslåede ændringer af forældelsesloven, købeloven, forsikringsaftaleloven, kommis-sionsloven, inkassoloven og vekselloven ved kongelig anordning vil kunne sættes i kraft for Grøn-land, men ikke for Færøerne.Færøerne overtog den 1. marts 2010 sagsområdet strafferetten. Som følge heraf foreslås det medændringsforslag nr. 21, at det foreslåede § 55, stk. 3, udgår. Ændringsforslaget indebærer, at de fo-reslåede ændringer af straffeloven ikke vil kunne sættes i kraft for Færøerne ved kongelig anord-ning.Færøerne har endvidere tidligere overtaget lovgivningen vedrørende vagtvirksomhed, årsregnskabog elektroniske signaturer. Som følge heraf foreslås det med ændringsforslag nr. 20 og 22, at hen-visningerne til lovens §§ 14, 21 og 53 udgår i det foreslåede § 55, stk. 2, og i stedet indsættes i detforeslåede § 55, stk. 4, der bliver stk. 3. Ændringsforslagene indebærer, at de foreslåede ændringeraf lov om vagtvirksomhed, årsregnskabsloven og lov om elektroniske signaturer ved kongelig an-ordning vil kunne sættes i kraft for Grønland, men ikke for Færøerne.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) Pia Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Christian H. Hansen (UFG)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S) Mogens Jensen (S)Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
14

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 199Bilagsnr.12345678910Spm.nr.1234TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 8/4-10 fra Finans og LeasingGodkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningHenvendelse af 4/5-10 fra PBS og Dansk ErhvervHenvendelse af 6/5-10 fra FinansrådetHenvendelse af 10/5-10 fra Advokatsamfundet og Danske AdvokaterÆndringsforslag, fra justitsministerenRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 199TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 8/4-10 fra Finans og Leasing,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 4/5-10 fra PBS og Dansk Er-hverv, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 6/5-10 fra Finansrådet, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 10/5-10 fra Advokatsamfun-det og Danske Advokater, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om der i kommende lovprogram for næste samling vil være ini-tiativer, der sætter ind overfor »konkursrytteri«, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil sikre sig, at det nævnte it-system fungererfuldt ud fra starten af implementeringen af reglerne, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der er i overensstem-melse med Advokatrådets forslag til en dispensationsbestemmelse iforslagets § 11 om rekonstruktionsplan, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der er i overensstem-melse med Advokatrådets forslag til yderligere element til en rekon-struktion - afvikling under en rekonstruktion, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om hvilken betydning det har, at lovforslaget kommer midt un-der en økonomisk krise og dermed ændrer reglerne på området i enusikker periode, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil gennemgå forslaget for rigide tidsfrister og i
5
6
7
8
9
10
15
11
den forbindelse overveje evt. relevante dispensationsbestemmelser, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at uagtet at ministeren i sin besvarelse af L 199 - spørgsmål8 anfører, at et ændringsforslag, som det ønskede, ville blive megetomfattende m.v., skal man bede om teknisk bistand til et ændringsfor-slag, som det i spørgsmål 8 angivne, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpå