Uddannelsesudvalget 2009-10
L 194
Offentligt
847468_0001.png
847468_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
18-05-2010I forbindelse med behandlingen af L 194, Forslag til Lov om ændring aflov om vejledning om uddannelse og erhverv samt forskellige andre love(Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse, beskæftigelsemv. og afbureaukratisering mv.), har Folketingets Uddannelsesudvalg ibrev af 27. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 9:”Rådet for de Gymnasiale Uddannelser foreslår i sit høringssvar en æn-dring af § 4, punkt 4, og § 5, punkt 4, til følgende ordlyd: "For at fast-holde eleverne i uddannelse yder skolen eleverne vejledning og stillerkontaktpersoner til rådighed for eleverne samt formidler social, personligeller psykologisk rådgivning til elever, der har behov herfor. Undervis-ningsministeren kan efter indstilling fra Rådet for de Gymnasiale Ud-dannelser fastsætte nærmere regler herom.Ministeren bedes kommentere forslaget.”Svar:Hensigten med forslaget om at erstatte gennemførelsesvejledningen meden institutionsforpligtigelse til at fastholde elever og studerende i uddan-nelse er at give institutionerne større råderum i opgaveløsningen. Institu-tionerne bevarer med forslaget deres ansvar for at understøtte elever ogstuderende i at gennemføre deres uddannelse, men stilles friere i deresvalg af metoder. Dermed bliver det muligt for den enkelte institution ihøjere grad at tilpasse indsats og ressourcer til vilkårene på den enkelteskole, således at der fremover også kan anvendes socialrådgivere, psyko-loger, socialpædagoger og mentorer, der ikke allerede er tilknyttet institu-tionen.I skolernes fastholdelsesarbejde kan det indgå at give eleverne gennem-førelsesvejledning og stille kontaktpersoner til rådighed for eleverne samtformidle social, personlig eller psykologisk rådgivning til elever, der har
2behov herfor. Det er jeg også overbevist om, at skolerne vil gøre i denudstrækning, at det er hensigtsmæssigt for skolernes opgaveløsning. Jegmener derfor, at forslaget fra forslaget fra Rådet for de Gymnasiale Ud-dannelser rummer en overflødig og uhensigtsmæssig detailregulering.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard