Socialudvalget 2009-10
L 177
Offentligt
845258_0001.png
845258_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 12. maj 2010
E-mail [email protected]
SSK/ J.nr. 2010-1290
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 23 (adL 177).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Marie Geisler Andersen(RV).
Spørgsmål nr. 23:”Ministeren bedes oplyse hvordan man sikrede inddragelse af brugere ogpårørende forud for oprettelsen af bruger- og pårørenderåd, og hvad harrådene betydet for inddragelsen?”
Svar:Jeg kan oplyse, at § 16 i serviceloven var gældende forud for oprettelsen afbruger- og pårørenderåd. Ifølge § 16 skal kommunalbestyrelsen sørge for, atbrugerne af tilbud efter serviceloven får mulighed for at få indflydelse påtilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene.Brugeres og pårørendes medindflydelse på forholdene på plejeboligområdeter vigtig. En undersøgelse af erfaringer med bruger- og pårørenderåd (Un-dersøgelse af tilsyn med plejecentre m.v. og med bruger- og pårørenderåd,Rambøll Management 2007) peger på, at der i forhold til bruger- og pårø-renderådets virke som nærdemokratisk institution er et potentiale for at kun-ne varetage brugernes og de pårørendes interesser på plejeboligområdet,men at der dog er en lang række faktorer, som vanskeliggør realiseringen afdette potentiale. For eksempel er der rekrutterings- samt kontinuitetsproble-mer i forhold til bruger- og pårørenderådene.
2
Med lovforslaget foreslår regeringen, at forpligtelsen til at nedsætte bruger-og pårørenderåd ophæves, således at det bliver op til en lokalpolitisk vurde-ring og prioritering, hvordan bruger- og pårørendeinddragelsen tilrettelæggeslokalt i kommuner og boligtilbuddene.
Benedikte Kiær/ Jakob Krogh