Socialudvalget 2009-10
L 177 Bilag 8
Offentligt
844120_0001.png
844120_0002.png
844120_0003.png
844120_0004.png
844120_0005.png
844120_0006.png
844120_0007.png
SocialministerietLovkoordinering/Børnekontoret
Teknisk gennemgang af forslag om godkendelse af og tilsyn med privatetilbud og optagelse på Tilbudsportalen indeholdt iL 177 og L 178 (2009-10)1. Indledning ...................................................................................................... 12. Gældende ret .................................................................................................. 12.1 Tilbudsportalen......................................................................................... 12.1.1. Servicelovens § 14 ........................................................................... 22.1.2. Bekendtgørelsen om Tilbudsportalen............................................... 22.1. Godkendelse af private tilbud ................................................................. 32.2.1. Servicelovens §§ 142, 143 og 144.................................................... 32.2.2. Bekendtgørelsen om godkendelse mv. ............................................. 42.3. Driftsorienteret tilsyn med private tilbud ................................................ 53. Forslag indeholdt i L 177 og L 178................................................................ 53.1. Optagelse på Tilbudsportalen.................................................................. 53.1.1. Serviceloven ..................................................................................... 53.1.2. Ny bekendtgørelse............................................................................ 63.2. Driftsorienteret tilsyn .............................................................................. 63.3. Særligt for børneområdet ........................................................................ 7
1. IndledningFormålet med de dele af lovforslag nr. L 177 (afbureaukratisering) og L 178(Barnets Reform), der handler om godkendelse af private tilbud og optagelse afdisse på Tilbudsportalen er at forenkle kommunernes arbejde, uden at derslækkes på de indholdsmæssige krav til kommunernes vurdering af de privatetilbud. Forslaget indebærer alene, at to processer slås sammen til én, og ikke atkommunernes forpligtelser i relation til at sikre kvaliteten og indholdet i deprivate tilbud svækkes.Af lovtekniske årsager, og fordi nogle af forslagene er omfattet af aftalen omBarnets Reform, har det været nødvendigt, at ”dele” forslagene mellem de tolovforslag.Gennemgangen af gældende ret og forslagene i det følgende skal dels skabe ensamlet fremstilling af, hvad forslagene indebærer, dels illustrere, at de ind-holdsmæssige krav til kommunalbestyrelsernes godkendelse af de private til-bud bevares.
2. Gældende ret2.1 TilbudsportalenOptagelse af tilbud på Tilbudsportalen reguleres i servicelovens § 14 samt ibekendtgørelse nr. 681 af 20. juni 2007 om Tilbudsportalen.
Side1af7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@980b5c8b\@[email protected]
2.1.1. Servicelovens § 14Af loven fremgår det, atKommunale, regionale og private tilbud efter lov om social service §§ 32og 36 (særlige dag- og klubtilbud), § 67, stk. 1-3 (døgninstitutioner til børnog unge herunder sikrede), §§ 101, 103 og 103 (behandling til stofmisbru-gere, beskyttet beskæftigelse og samværs- og aktivitetstilbud, §§ 107-110(botilbud til voksne) samt § 142, stk. 1, 4 og 5, skal være registret i Til-budsportalen som

betingelse for at kunne indgå i kommunernes forsy-

ning.

Socialministeren kan aflægge anmeldte og uanmeldte

tilsynsbesøg

hos deregistrerede tilbud for at kontrollere, at de faktiske forhold er i overens-stemmelse med oplysningerne på Tilbudsportalen.Socialministeren kan fastsætte

nærmere regler

om Tilbudsportalen herun-der om kommuners og regioners pligt til at registrere samt om, at portalenskal omfatte andre tilbud end de ovenfor nævnte.Der er efter gældende regler ikke en direkte kobling mellem det private tilbudsregistrering på Tilbudsportalen og godkendelsen af tilbuddet. Derfor kan manikke umiddelbart se af Tilbudsportalen, om de tilbud, der efter servicelovens §§142 og 144 skal være godkendt, har den fornødne godkendelse.2.1.2. Bekendtgørelsen om TilbudsportalenI bekendtgørelsen er der fastsat nærmere regler om

Hvilke tilbud, der kan/skal registreres i Tilbudsportalen.

Ud over deovenfor nævnte skal følgende tilbud registreres på Tilbudsportalen:oBehandlingstilbud til alkohol misbrugere efter § 141 i sund-hedsloven.oAlmene ældreboliger, jf. § 105, stk. 2, i lov om almene boligermv.oPlejehjem efter § 192 i serviceloven.oAlmene plejeboliger, der er omfattet af § 5, stk. 2, i lov om al-mene boliger eller lov om boliger for ældre og personer medhandicap.oFriplejeboliger.

Hvem der har ansvaret for registreringerne på Tilbudsportalen.

Detfremgår, at det er kommunalbestyrelser og regionsråd, der har forpligtelsentil at indberette oplysninger til Tilbudsportalen – også for private tilbud -.Den pågældende kommunalbestyrelse/det pågældende regionsråd har ogsåløbende ansvaret for, at oplysningerne er i overensstemmelse med de fakti-ske forhold.

Hvilke oplysninger, der skal registreres om det enkelte tilbud.

Tilbudspor-talen skal for det enkelte tilbud indeholde oplysninger omoOrganisatoriske forhold,herunder målgruppe, juridisk grund-lag, navn og adresse, etableringsår, ejerform, vedtægter ogindberettende/godkendende myndighed.oAntal pladser.
Side 2 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@980b5c8b\@[email protected]
o
oo
o
ooooooo
o
o
Ydelser, behandlingsmetoder og værdigrundlag,herunder ho-vedydelser og delydelser, behandlingsmetoder og pædagogiksamt værdigrundlag.Takst for tilbuddet,for henholdsvis hovedydelser og delydel-ser.Personaleforhold,herunder leder af tilbuddet, antal ansatte, le-derens og de ansattes uddannelsesbaggrund og nuværendekompetencer samt antal frivillige.Fysiske forhold,herunder beliggenhed og fysiske rammer,handicaptilgængelighed, handicapindretning samt faciliteter tilmedfølgende børn.Sammensætningen af bruger-, beboer-, pårørende- eller foræl-dreråd.Antal medlemmer i afdelingsbestyrelsen ved almene ældreboli-ger, og hvem medlemmerne repræsenterer.Brugerbetaling(husleje og serviceydelser).Samarbejdsrelationerherunder til andre sektorer.Evaluering af tilbuddet.Særlig specialrådgivningsenhedbeliggende i tilknytning til til-buddet, herunder om der er indgået kontrakt med VISO.For friplejeboliger, plejehjem efter servicelovens § 192, alme-ne plejeboliger, der er omfattet af § 5, stk. 2, i lov om almeneboliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer medhandicap skal tillige indberettes oplysninger ommad og spise-forhold samt aktiviteter for beboerne.For så vidt angårplejefamilierskal kommunalbestyrelsen aleneindberette oplysninger om antal godkendte plejefamilier, antalpladser i plejefamilier, hvilke målgrupper plejefamilierne ergodkendt til at modtage samt indberettende/godkendendemyndighed.For så angåregne værelser, kollegier og kollegielignende op-holdsstederskal kommunalbestyrelsen alene indberette oplys-ninger om adresse, kontaktperson i godkendende kommunesamt hvornår godkendelse/driftsoverenskomst givet/indgået.

Tilsynet/stikprøvekontrollen med oplysningerne på Tilbudsportalen.

Ser-vicestyrelsen fører på vegne af socialministeren tilsyn med om oplysnin-gerne på Tilbudsportalen er i overensstemmelse med de faktiske forhold.
2.2. Godkendelse af private tilbudGodkendelse af private tilbud reguleres efter gældende regler i servicelovens§§ 142, 143 og 144, samt i bekendtgørelse nr. 349 af 9. maj 2008 om godken-delse af og tilsyn med private opholdssteder, botilbud og behandlingstilbud.2.2.1. Servicelovens §§ 142, 143 og 144Af loven fremgår det, atPrivate opholdssteder for børn og unge, private midlertidige botilbud tilvoksne efter § 107 og private (ambulante) behandlingstilbud til stofmisbru-gere efter § 101 skal være

godkendt som generelt egnede

af den stedligeSide 3 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@980b5c8b\@[email protected]
kommunalbestyrelse. Det er en betingelse for, at det konkrete tilbud kananvendes af kommunerne. Det gælder dog ikke for tilbud, hvor en kommu-nalbestyrelse eller et regionsråd har indgået en generel aftale om anvendel-se af tilbuddet.Afgørelser om godkendelse kan

ikke indbringes for anden administrativ

myndighed,

jf. § 142, stk. 6, og § 144, stk. 3.Socialministeren kan

fastsætte nærmere regler

om godkendelse.
2.2.2. Bekendtgørelsen om godkendelse mv.I bekendtgørelsen er der fastsat nærmere regler om, hvilke krav der stilles tilkommunalbestyrelsens godkendelse af et privat opholdssted, privat botilbudeller privat behandlingstilbud som generelt egnet. Herunder angives i store trækreglerne fastsat i bekendtgørelsen.

Godkendelse

skal meddeles i en skriftlig, begrundet afgørelse og skal angi-ve, hvilke målgrupper tilbuddet er egnet til og antallet af pladser. Det pri-vate tilbud har pligt til at meddele kommunalbestyrelsen, hvis der sker æn-dringer i godkendelsesgrundlaget. En godkendelse af et opholdssted, et bo-tilbud eller et behandlingstilbud kan bringes til

ophør,

når kommunalbesty-relsen finder, at forholdene på opholdsstedet, i botilbuddet eller i behand-lingstilbuddet er væsentligt ændret i forhold til godkendelsesgrundlaget.Det private tilbud skal som udgangspunkt være en

selvstændig juridisk

enhed med særskilt økonomi.

Private tilbud, der ikke er organiseret som enkeltmandsvirksomheder, skalhave en

vedtægt,

der indeholder:oAngivelse af navn, hjemsted og formål.oEgenkapitalens størrelse ved oprettelsen og hvorledes den er indbe-talt (kontant eller i værdier).oUdpegning af ledelse og ledelsens opgaver, ansvar og dispositions-ret over for tredjemand.oRegler om hæftelse for gældsforpligtelser.oRegler for, hvorledes der skal forholdes med budgetlægning, regn-skabsførelse og revision.oProcedurer for vedtægtsændringer.oRegler for anvendelse af kapitalen i tilfælde af nedlæggelse.oRegler om bestyrelsens sammensætning.oRegler om, at der skal ske henvendelse til kommunen med henblikpå godkendelse af ekstraordinære økonomiske dispositioner.Kommunalbestyrelsen skal ikke godkende

bestyrelsens sammensætning,

men har ret til at udpege et medlem af bestyrelsen. Bestyrelsens flertal måikke være nært knyttet til tilbuddets stifter, og mindst ét medlem af besty-relsen skal være uafhængigt af stifteren.Kommunalbestyrelsen skal godkende tilbuddets

pædagogiske metode og

målsætning

for det pædagogiske arbejde i forhold til tilbuddets målgruppe,og kan godkende fagligt forsvarlige pædagogiske metoder, selv om de af-viger fra de metoder, som anvendes i tilsvarende kommunale tilbud. Denpædagogiske metode og målsætning skal fremgå af godkendelsen.Kommunalbestyrelsen godkender tilbuddets

budget,

hvis det afspejler akti-viteterne på stedet og giver mulighed for den fornødne kvalitet i tilbuddet iSide 4 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@980b5c8b\@[email protected]
forhold til prisen og den kreds af brugere, som stedet ønsker at modtage.Budgetrammen godkendes som helhed. I forbindelse hermed skal kommu-nalbestyrelsen godkende anvendelsen af et eventuelt overskud ved driftenaf tilbuddet og skal sikre, at henlæggelser, ekstraordinære økonomiske di-spositioner og øvrige ekstraordinære dispositioner falder inden for op-holdsstedets, botilbuddets eller behandlingstilbuddets formål.

Pladsprisen

for opholdssteder for børn og unge angives af kommunen vedgodkendelsen. Pladsprisen for private botilbud eller behandlingstilbud for-handles mellem botilbuddet eller behandlingstilbuddet og den visiterendemyndighed på baggrund af det godkendte budget.Det private tilbuds ledelse har

ansvaret for personalets ansættelse,

menkommunalbestyrelsen godkender den samlede medarbejdergruppes person-lige og faglige kvalifikationer i forhold til målgruppen og kan i særlige til-fælde indkalde medarbejdere med en utraditionel uddannelsesmæssig bag-grund til en samtale. Kommunalbestyrelsen kan som godkendende myn-dighed indhente relevante oplysninger om medarbejderne, herunder omuddannelsesbaggrund og evt. straffeattest.
2.3. Driftsorienteret tilsyn med private tilbudDet fremgår af servicelovens § 148 a, at den stedlige kommunalbestyrelse føreret driftsorienteret tilsyn med personale, bygninger og økonomi i tilbud efterserviceloven også kaldet det driftsorienterede tilsyn. Forpligtelsen er den sam-me i forhold til kommunale tilbud, private tilbud, hvor der er krav om godken-delse, og private tilbud, der ikke skal godkendes. Regionsrådet fører tilsyn medsine egne tilbud.Det driftsorienterede tilsyn suppleres af den visiterende kommunes personret-tede tilsyn med barnet, den unge eller den voksne, som har ophold i det konkre-te tilbud.Af bekendtgørelse nr. 349 af 9. maj 2008 om godkendelse af og tilsyn medprivate opholdssteder, botilbud og behandlingstilbud fremgår det desuden, atden stedlige kommunalbestyrelse fører tilsyn med de godkendte private tilbudog med, at de krav, der følger af godkendelsesgrundlaget, overholdes.
3. Forslag indeholdt i L 177 og L 1783.1. Optagelse på Tilbudsportalen3.1.1. ServicelovenMed L 177 og L 178 foreslås at afgørelsen om tilbuddets generelle egnethedtræffes som led i afgørelsen om optagelse af private opholdssteder for børn ogunge, private midlertidige botilbud til voksne og private ambulante behand-lingstilbud til stofmisbrugere på tilbudsportalen. Som konsekvens heraf fore-slås bestemmelserne om godkendelse i §§ 142, stk. 5 og 144 ophævet.
Side 5 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@980b5c8b\@[email protected]
Derved samles godkendelses- og registreringsprocesserne, så det alene er til-buddets registrering i Tilbudsportalen, der bliver betingelse for, at kommunernekan anvende dem. Den direkte kobling mellem godkendelsen og indberetnin-gen af oplysninger til Tilbudsportalen skal tydeliggøre, at den kommunalbesty-relse, der træffer afgørelse, står inde for tilbuddet, og at andre kommunalbesty-relser kan være sikre på, at hvis et privat tilbud, som kræver godkendelse, op-træder på Tilbudsportalen, så er det også godkendt. Sammenkoblingen af de 2processer sikrer på samme måde, at der vil være en direkte forbindelse mellem,at afgørelsen om godkendelse tilbagekaldes, og fjernelse af tilbuddet fra Til-budsportalen, idet betingelserne for tilbuddets registrering på portalen ikkelængere vil være til stede.Forslaget betyder, at kommunalbestyrelsen skal træffe én afgørelse om detprivate tilbuds generelle egnethed, som indebærer, at tilbuddet kan optages påTilbudsportalen.De indholdsmæssige kriterier for, at et privat tilbud kan godkendes som gene-relt egnet, videreføres i de foreslåede regler om optagelse på Tilbudsportalen.I konsekvens heraf flyttes hjemlen for ministeren til at fastsætte nærmere reglerom godkendelse af de private tilbud flyttes fra henholdsvis § 143, stk. 1, og §144, stk. 4 og 5, til § 14, stk. 4.Der foreslås således alene ændringer af de processuelle regler i forbindelse medgodkendelsen.3.1.2. Ny bekendtgørelseSom opfølgning på vedtagelsen af de beskrevne ændringer, vil bestemmelsernei de to bekendtgørelser om henholdsvis Tilbudsportalen og om godkendelse afog tilsyn med private opholdssteder, botilbud og behandlingstilbud blive samleti én bekendtgørelse. Ved sammenskrivningen vil de gældende bestemmelser ide to bekendtgørelser blive bevaret og alene redigeret i forhold til, at de to pro-cesser slås sammen til én.De indholdsmæssige krav til kommunalbestyrelsernes godkendelse af de priva-te tilbud vil således blive bevaret.
3.2. Driftsorienteret tilsynI § 148 a om kommunalbestyrelsernes driftsorienterede tilsyn vil det blive præ-ciseret, at tilsynet også omfatter, at grundlaget for optagelsen på Tilbudsporta-len af private tilbud som generelt egnede fortsat er til stede.Hjemlen for ministeren til at fastsætte nærmere regler om tilsyn med de privatetilbud flyttes fra henholdsvis § 143, stk. 1, og § 144, stk. 4 og 5, til § 148 a.
Side 6 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@980b5c8b\@[email protected]
3.3. Særligt for børneområdetPå børneområdet vil det i § 142 blive præciseret, at kommunalbestyrelsen iforbindelse med en afgørelse om optagelse af private opholdssteder for børn påTilbudsportalen, skal foretage en vurdering af opholdsstedets pædagogiskemålsætning og metode. Hermed lovfæstes de krav til godkendelsen som tidlige-re er fremgået af § 9 i bekendtgørelse nr. 349 af 9. maj 2008 om godkendelse afog tilsyn med private opholdssteder, private botilbud og private behandlingstil-bud for stofmisbrugere. De opstillede kriterier viser tilbage til formålsbestem-melsen for den særlige støtte til børn og unge i § 46, som den foreslås formule-ret med L 178 (Barnets Reform).Kravet går igen i en ny tilføjelse til § 148 a om det driftsorienterede tilsyn. Detbetyder, at kommunalbestyrelsen også løbende skal foretage en vurdering afanbringelsesstedernes pædagogiske målsætning og metode.Formålet med at referere til formålsbestemmelsen i forbindelse med godken-delse/optagelse på Tilbudsportalen er at understrege vigtigheden af at vurdereopholdsstedet ud fra de kriterier, der også anføres i formålsparagraffen, så detsikres, at indsatsen over anbragte børn og unge er af tilstrækkelig kvalitet.Dermed skærpes fokus på, hvad der er formålet med opholdsstedernes virke.
Side 7 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@980b5c8b\@[email protected]