Socialudvalget 2009-10
L 176 Bilag 6
Offentligt
850846_0001.png
850846_0002.png
850846_0003.png
Til lovforslag nr.L 176
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Socialudvalget den 18. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. tilbørn og unge (dagtilbudsloven) og lov om folkeskolen(Afbureaukratisering af reglerne om pædagogiske læreplaner, sprogvurderinger ogbørnemiljøvurderinger m.v.)[af socialministeren (Benedikte Kiær)]
1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 24. marts 2010 og var til 1. behandling den 19. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og socialministeren sendteden 11. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. delbilag 150. Den 24. marts 2010sendte socialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at pædagoger i dag bliver overbebyr-det med krav om virksomhedsplaner, administrative opgaver og sprogscreening af alle børn. Flereaf opgaverne er ikke alene tidskrævende og overflødige, de er også med til at fjerne fokus fra pæda-gogernes daglige arbejde med børnene.Pædagoger har først og fremmest taget deres uddannelse for at være sammen med børn og prægedem i en sund udvikling, og en undersøgelse fra BUPL peger også på, at forældre vægter kvalitethøjere end andre vilkår. Således svarer 61 pct. af de adspurgte forældre, at deres førsteprioritet erflere pædagoger og dermed mere tid til det enkelte barn.Skal vi styrke kvaliteten i daginstitutionerne, er der brug for at bekæmpe det voksende bureaukra-ti, der overalt sniger sig ind i den offentlige sektor. Den stramme og centraliserede politiske styring,som den siddende regering har stået i spidsen for, dræber kreativiteten og pædagogernes mulighedfor at vægte kvaliteten i det daglige arbejde med børnene.
2
SF vil gøre op med unødig kontrol og genskabe tilliden til og troen på pædagogerne som kompe-tente aktører.Samtidig vil SF sikre, at menneskelige og økonomiske ressourcer bruges på at gøre en særlig ind-sats for udsatte børn.På den baggrund finder SF det meget positivt, at regeringen nu lægger op til, at der fremover stil-les enklere krav til de pædagogiske læreplaner og til de lovpligtige børnemiljøvurderinger.SF er også tilhænger af at målrette indsatsen med sprogvurdering til de børn, der vurderes at havebehovet.SF forholder sig dog kritisk over for et eventuelt frigørelsespotentiale i medfør af lovforslaget.Daginstitutioner spiller en meget central rolle i forhold til at kunne støtte de udsatte børn og med-virke til at nedbryde en negativ social arv. Men det kræver daginstitutioner af høj kvalitet med godenormeringer, tilstrækkelige ressourcer og tilstrækkeligt uddannet personale. Der er derfor al muliggrund til at prioritere og investere i gode daginstitutioner og ordentlige normeringer.Senest har SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd dokumenteret, at børn, der går ibørnehaver med uddannet personale og gode normeringer, bliver mere intelligente og mere skolepa-rate. SFI påpeger, at børn med belastede opvækstvilkår vil klare sig langt bedre, hvis de har gået ien børnehave af høj kvalitet. Børn med belastede opvækstvilkår får således bedre uddannelsesresul-tater senere i skolenbl.a. gennemfører flere en erhvervsuddannelse, og færre har udsigt til ar-bejdsløshed eller til at ende som kriminelle sammenlignet med jævnaldrende, der også har haft enbelastet opvækst. Derfor er den altoverskyggende udfordring at sikre, at børneområdet bliver priori-teret langt højere end i dag og ikke konsekvent udses som et spareområde.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Ellen Trane Nørby (V) Erling Bonnesen (V)nfmd.Peter Madsen (V) Sophie Løhde (V)Martin Henriksen (DF)fmd.Tina Petersen (DF) René Christensen (DF) Vivi Kier (KF)Tom Behnke (KF) Mette Frederiksen (S) Orla Hav (S) Julie Skovsby (S) Lise von Seelen (S)Özlem Sara Cekic (SF) Astrid Krag (SF) Anne Marie Geisler Andersen (RV) Line Barfod (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
3

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 176Bilagsnr.12345Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsnotat, fra socialministerenBilaget er tilbagetaget.Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetUdkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 176TitelSpm., om ministeren gerne vil være med til at holde fast i, at foræl-drebestyrelserne, både i private og i offentlige pasningstilbud, ogsåundervejs kan deltage i diskussioner om læreplanerne, til socialmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan give en detaljeret redegørelse for effektivi-seringsgevinsterne i forbindelse med forslaget, til socialministeren, ogministerens svar herpå
2