Socialudvalget 2009-10
L 172 Bilag 1
Offentligt
818156_0001.png
818156_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG24. marts 2010
Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lovom højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almin-delig førtidspension m.v. og lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område (Meddelelses-pligt ved længerevarende midlertidigt ophold i landeudenfor EU/EØS og Schweiz samt mulighed for øgetkontrol med udbetaling af social pension)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailPensionsstyrelsen1. juli 2010Jane Vitu og Elisabeth Pilegaard33955151/33955129[email protected][email protected]
J.nr. 2010-0002508JØP/jvi, epi

Baggrund for loven

Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af ”Udlændingeaftale mellem re-geringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti” som er endel af aftalen om finansloven for 2010.I lovforslaget foreslås indført en om meddelelsespligt for alle modtagere af socialpension (førtids- og folkepensionister) med fast bopæl i Danmark, som rejser tillande uden for EU/EØS og Schweiz i en periode på over to måneder. Disse perso-ner får desuden pligt til hver måned at give meddelelse til kommunen om eventuel-le udenlandske indtægter.Der indføres herudover mulighed for, at kommunen til brug for stikprøvekontrol afpensionssager - uden samtykke fra borgeren - kan indhente oplysninger fra ar-bejdsgivere og pengeinstitutter.Formålet med forslaget er at give kommunerne bedre mulighed for at forhindremisbrug af sociale ydelser og at sikre en korrekt administration af reglerne.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Lovforslaget er rettet mod alle folkepensionister og førtidspensionister.Der findes ikke oplysninger om, hvorvidt kvinder eller mænd rejser mere til landeuden for EU/ØES og Schweiz i mere end to måneder og af den grund i højere gradvil blive omfattet af meddelelsespligten.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Den sekundære gruppe, der påvirkes af lovforslaget, er kommunerne og Pensions-styrelsen, der skal administrere de nye regler, samt arbejdsgivere og pengeinstitut-ter, der som noget nyt skal afgive nødvendige oplysninger til pensionssager, derudtages til stikprøvekontrol.

Samlet vurdering

Det er ikke muligt at oplyse, hvorvidt henholdsvis kvinder eller mænd rammes me-re af forslaget om at indføre en meddelelsespligt. Da meddelelsespligten er objek-tivt begrundet og gælder for begge køn, vurderes det ikke at være en utilsigtet lige-stillingsmæssig konsekvens, at det ene køn i højere grad end det andet kan risikereat blive omfattet af et nyt krav om meddelelsespligt.Kommunernes stikprøvekontrol skal af hensyn til princippet om ligebehandling ogforbuddet mod direkte og indirekte usaglig sagsbehandling foretages ud fra objektiveog lovlige kriterier, fx cpr-numre, alder, tilkendelsestidspunkt for pension eller sam-livsstatus. Kommunerne kan således ikke rette stikprøvekontrol alene mod det enekøn.Det skønnes derfor samlet set, at lovforslaget hverken direkte eller indirekte påvir-ker eksisterende forskelle eller rettigheder for mænd og kvinder.Det skønnes, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vurderingaf de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2