Socialudvalget 2009-10
L 172 Bilag 1
Offentligt
818154_0001.png
818154_0002.png
818154_0003.png
818154_0004.png
818154_0005.png
818154_0006.png
NOTAT
24. marts 2010
Høringsnotat vedrørende Lov om ændring af lov omsocial pension, lov om højeste, mellemste, forhøjetalmindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov omretssikkerhed og administration på det sociale områ-de (Meddelelsespligt ved længerevarende midlertidigtophold i lande udenfor EU/EØS og Schweiz samt mu-lighed for øget kontrol med udbetaling af social pen-sion)
J.nr. 2010-0002508JØP
Lovforslaget har været sendt til høring i:Center for Ligebehandling af Handicappede, Dansk Arbejdsgiverforening, DanskSocialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det Centra-le Handicapråd, Finanstilsynet, Finansrådet, Foreningen af statsforvaltningsjuri-ster, Ældre Sagen, Ældremobiliseringen, Socialchefforeningen, KL, Kommuner-nes Revision og Rigsrevisionen.Pensionsstyrelsen har modtaget høringssvar fra:Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicapor-ganisationer, Datatilsynet, Finanstilsynet, Finansrådet, BDO Kommunernes Revi-sion, KL, Rigsrevisionen, Ældre Sagen, og Ældremobiliseringen.De modtagne høringssvar er vedlagt.Ved høringsfristens udløb var der ikke modtaget svar fra Center for Ligebehand-ling af handicappede, Foreningen af statsforvaltningsjurister og Socialchefforenin-gen.Bemærkninger til lovforslaget:

1. Kommunernes Revision og Rigsrevisionen

Kommunernes Revision og Rigsrevisionen har ingen bemærkninger til lovforsla-get.

2. Ældremobiliseringen

Ældremobiliseringen har fuld forståelse for ønsket om at øge kontrolmulighederne,men mener, at lovforslagets del om at indføre en meddelelsespligt om udenlandskeindtægter for de fleste pensionisters vedkommende vil blive opfattet som chikane.Ældremobiliseringen ønsker ikke indført en meddelelsesordning, uanset hvilketland pensionisten rejser til.
Kommentar:Lovforslaget har ikke til hensigt at genere pensionister, men skal forebygge mis-brug og fejludbetalinger af social pension.Det vurderes, at et begrænset antal pensionister rejser til lande uden for EU/ØESog Schweiz i mere end 2 måneder. Meddelelsespligten gælder ikke for rejser tillande inden for EU/ØES og Schweiz, idet en pensionist som udgangspunkt fårudbetalt den fulde pension som hidtil, uanset opholdets varighed i disse lande.Der henvises i øvrigt til kommentaren til Danske Handicaporganisationers hø-ringssvar.

3. Ældresagen

Ældresagen er enig i, at misbrug af sociale ydelser skal forhindres, men mener atforslaget om meddelelsespligten er overflødigt, og at der er tale om en mistænke-liggørelse af en stor befolkningsgruppe. Foreningen foreslår, at pensionisterne istedet skal oplyses om pensionsmodtageres pligt til at oplyse om indkomst undermidlertidige udlandsophold på den årlige pensionsmeddelelse.Ældresagen mener, at der i lovforslaget mangler oplysninger om sammenhængenmed de oplysninger, som skattemyndighederne indsamler og de oplysninger, sompensionister yderligere skal indberette til kommunerne og forholdet til skattelov-givningen i øvrigt. Ældresagen mener, at samarbejdet med SKAT om udvekslingaf oplysninger bør være tilstrækkeligt, og evt. at skattemyndighedernes adgang tilkontrol udvides.Ældresagen foreslår, at pensionsberegningen alene gøres afhængig af årets ind-komst i stedet for omregning hver måned.Herudover savnes en kobling til skattereglerne, fx at en person kan betragtes somhjemmehørende i Danmark efter skattereglerne, men ikke er det efter lov om soci-al pension.Herudover foreslås Ældresagen, at lovforslaget skal indeholde en regel om efterre-gulering af pensionsberegningen, hvis den oplyste indkomst er forkert.Kommentar:Forslaget om at indføre en meddelelsespligt har to formål:Meddelelsespligten om udlandsophold over 2 måneder skal give kommunernebedre muligheder for at dokumentere om betingelserne for at kræve tilbagebeta-ling af for meget udbetalt pension er til stede ved efterfølgende tilbagebetalingssa-ger.Herudover giver forslaget kommunerne bedre muligheder for at vejlede borgerneom betingelserne for at modtage pension ved længerevarende udlandsophold.Dette vil være med til at forebygge, at pensionister på grund af manglende kend-skab til reglerne kommer i en situation, hvor pensionisten får sin pension reduce-
2
ret, uden pensionisten har haft mulighed for at tage højde for dette i sin rejseplan-lægning og økonomiske dispositioner.I forhold til overholdelse af pensionistens oplysningspligt om udenlandske indtæg-ter vurderes det ikke at være tilstrækkeligt at oplyse om dette på den årlige pensi-onsmeddelelse. Derfor foreslås der indført en skærpet oplysningspligt i forhold tiludenlandske indtægter ved længerevarende udlandsophold uden for EU/EØS ogSchweiz.Øgede kontrolbeføjelser til at indhente oplysninger om økonomiske forhold i sa-ger, der udtages til stikprøvekontrol vil blandt andet giver kommunerne bedremuligheder for at undersøge, om en pensionist har iagttaget sin oplysningspligt.Kommunerne får med forslaget alene adgang til at indhente nødvendige oplysnin-ger, som kommunerne i dag ikke kan fremskaffe selv på anden vis fx via eInd-komstregistret eller via SKAT. Det er ikke alle nødvendige oplysninger om økono-miske forhold, der fremgår af SKAT’s systemer, fx fordi borgeren eller arbejdsgi-veren ikke har oplyst SKAT om indtægterne, herunder om indtægter fra udlandet.Det er ikke hensigten med forslaget at foretage øvrige ændringer i forhold til om-regning og efterregulering.

4. Danske Handicaporganisationer

Danske Handicaporganisationer mener, at forslaget vil medføre mere administra-tivt arbejde og mistænkeliggøre mennesker, der modtager social pension.Ifølge Danske Handicaporganisationer krænker forslaget de grundlæggende rettig-heder til frit at kunne bevæge sig tværs over landegrænser.Danske Handicaporganisationer mener herudover, at det er diskriminerende, atkun pensionister skal udsættes for stikprøvekontrol. Stikprøvekontrollen foreslåsderfor at gælde alle danskere.Kommentar:Forslaget om at indføre en meddelelsespligt skal blandt andet være med til at sik-re, at pensionisterne har den fornødne viden om, at mere end rent midlertidigeophold i lande uden for EU, EØS og Schweiz kan medføre, at pensionisterne fårudbetalt for meget i pension. Forslaget forhindrer ikke pensionister i at bevæge sigover landegrænse, men tydeliggør de gældende regler for modtagelse af pension iudlandet.

5. Dansk Socialrådgiverforening

Dansk Socialrådgiverforening mener, at det vil medføre merarbejde for kommu-nerne at administrere de nye regler i forhold til information af borgerne og opfølg-ning i sager, hvor borgerne ikke overholder fristerne for tilbagemelding vedrøren-de længerevarende udlandsophold. Foreningen opfordrer til, at der bliver foretageten cost/benefit analyse af effekten af forslaget.Dansk Socialrådgiverforening ønsker oplyst, hvordan meddelelsespligten vedhjemkomsten skal gennemføres og mener, at kun personligt fremmøde vil sikre, atder er garanti for, at borgeren opholder sig i Danmark. Et krav om personligt
3
fremmøde vil på den anden side skabe besvær for borgerne. Foreningen opfordrertil, at kommunerne udnytter mulighederne for at se borgerens pas, hvis der er enbegrundet mistanke om bedrageri.Dansk Socialrådgiverforening foreslår, at der kun gives meddelelse om midlertidi-ge udlandsophold, der strækker sig ud over 3 måneder, da man i mange lande kunlovligt kan opholde sig i op til 3 måneder.Foreningen mener, at det er etisk uacceptabelt at foretage stikprøvekontrol, og atborgerne skal have besked på forhånd om kontrollen, således at borgeren får mu-lighed for at blive opmærksom på den nye lovgivning og selv får mulighed for atfrembringe oplysninger.Kommentar:Der henvises til bemærkningerne til Ældresagens høringssvar.Der er ikke i lovforslaget stillet formkrav til pensionistens meddelelsespligt vedhjemkomsten. Urigtige oplysninger om hjemkomsttidspunkt, der fx afgives telefo-nisk, vil kunne indgå i en eventuel senere sag om tilbagebetaling, hvor kommunenkan bede borgeren om at dokumentere det faktiske hjemkomsttidspunkt. Er der i ensag divergerende oplysninger om hjemkomsttidspunkt, kan dette indgå i vurderin-gen af, om borgeren har været i ond tro med hensyn til at modtage pension på etuberettiget grundlag.Mulighederne for efterfølgende at tjekke pensionistens pas, vil ikke give kommu-nen lejlighed til at vejlede om pensionslovens bopælsbetingelser mv.Kommunerne kan kun iværksætte en stikprøvekontrol efter, at pensionisten er ble-vet gjort opmærksom på den nye kontrolmulighed, fx i den førstkommende pensi-onsmeddelelse. Kommunerne kan herudover kun kontrollere oplysninger om øko-nomiske forhold, som vedrører perioden efter, at lovforslaget er trådt i kraft.Kommunen kan således ikke kontrollere borgeren økonomiske forhold, der erfremkommet i tiden før lovens ikrafttræden.

6. KL

KL mener, at forslaget om at indføre en meddelelsespligt vil medføre et admini-strativt merarbejde for kommunerne. KL ønsker desuden præciseret snitfladenmellem kommunernes og Pensionsstyrelsens kompetence til at kræve for megetudbetalt pension tilbagebetalt, hvis borgerens anses for at have bopæl i udlandet.KL mener, at forslaget strider mod bestemmelsen i pensionsloven om et fradrags-beløb på 30.000 kr. for indtægter ved personligt arbejde.KL oplyser, at kommunerne ikke har oplysninger om pensionistens aktuelle bank-konti ud over Nemkontoen. KL foreslår derfor, som alternativ til bestemmelsenom at kunne indhente oplysninger uden samtykke fra pengeinstitutter til brug forstikprøvekontrol, at pengeinstitutterne oplyser det gennemsnitlige indestående iåret pr. 31. december. KL foreslås desuden, at det afklares, om kommunerne medforslaget skal anmode samtlige pengeinstitutter om kontoudtog på den person-kreds, som kommunen udvælger til stikprøvekontrol.
4
KL ønsker desuden fastslået, hvornår kommunerne har pligt til at orientere pensio-nisterne om meddelelsespligten og de nye kontrolmuligheder.Kommentar:Lovforslaget ændrer ikke ved henholdsvis kommunernes og Pensionsstyrelsenskompetence i sager om social pension. Det er den kommune, der hidtil har udbe-talt pensionen, som skal træffe afgørelse om, hvorvidt en borger efter pensionslo-vene skal anses for at have fast bopæl i udlandet. Vurderer kommunen, at dette ertilfældet, sender kommunen sagen videre til Pensionsstyrelsen, der har ansvaretfor at administrere pension til personer med bopæl uden for Danmark. Det erkommunen, som skal vurdere, om der er grundlag for at påbegynde en tilbagebeta-lingssag, og som skal træffe afgørelse om, hvorvidt kommunen kan kræve tilbage-betaling af den del af pensionen, som borgeren uberettiget har modtaget efter dendato, hvor borgeren anses for at have fast bopæl uden for Danmark.Udenlandske indtægter ved personligt arbejde har også indflydelse på folkepensi-onens grundbeløb. Derfor er forslaget om den skærpede meddelelsespligt formule-ret bredt, så den ikke tager højde for særlige beregningsregler i forhold til fx pen-sionstillæg, personlige tillæg og helbredstillæg, hvor der gælder et særligt fra-dragsbeløb på 30.000 kr.Der tænkes ikke med forslaget indført en generel indberetningspligt om indeståen-de i konti fra samtlige pengeinstitutter i Danmark til kommunerne.Borgere, der ansøger om pension, kan få vejledning om meddelelsespligten ogmuligheden for at fortage stikprøvekontrol i forbindelse med pensionsansøgningenjf. den gældende bestemmelse om kommunens oplysningspligt over for borgeren iretssikkerhedslovens § 12. For de borgere, der allerede er tilkendt folkepensioneller førtidspension, kan kommunen gøre opmærksom på meddelelsespligten vedførstkommende lejlighed, fx i de pensionsmeddelelser, der løbende bliver sendt udtil samtlige førtids- og folkepensionister.

7. Finansrådet

Finansrådet mener, at kommunerne som udgangspunkt kun kan få udleveret op-lysninger fra pengeinstitutterne, hvis der foreligger en retskendelse, uanset om derforeligger en hjemmel til at kunne indhente oplysninger fra pengeinstitutter udensamtykke fra borgeren, i sager, der udtages til stikprøvekontrol.Finansrådet finder det i øvrigt retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at der ikke skalforeligge en konkret mistanke, før kommunerne kan indhente oplysningerne.Kommentar:Det er i dag ikke et krav, at der skal foreligge en retskendelse, som betingelse forat kunne fravige reglerne om tavshedspligt i lov om finansiel virksomhed, der re-gulerer pengeinstitutternes muligheder for at udlevere oplysninger om kunderne.Finanstilsynet har oplyst, at den foreslåede bestemmelse i retssikkerhedslovens §11, stk. 3, udgør en tilstrækkelig hjemmel til at fravige reglerne i lov om finansielvirksomhed.
5

8. Datatilsynet

Datatilsynet vurderer, at forslaget om at kunne indhente oplysninger til brug forstikprøvekontrol er indgribende, men skønnes at ligge inden for rammerne af EU’sdatabeskyttelsesdirektiv.Kommentar:Det er forudsat i lovforslaget, at kommunerne administrerer adgangen til at fore-tage stikprøvekontrol i overensstemmelse med de retssikkerhedsgarantier, derfølger af persondataloven og anden lovgivning, fx retssikkerhedsloven. Pensioni-sterne skal for eksempel informeres om muligheden for, at der bliver foretagetstikprøvekontrol.Borgere, der ansøger om pension, kan få oplysninger om den nye kontrolmulighedi forbindelse med pensionsansøgningen efter bestemmelsen i retssikkerhedslovenom kommunens oplysningspligt over for borgeren. For de borgere, der allerede ertilkendt folkepension eller førtidspension, kan kommunen gøre opmærksom påmeddelelsespligten og den nye kontrolmulighed ved førstkommende lejlighed, fx ide pensionsmeddelelser, der løbende sendes til samtlige førtids- og folkepensioni-ster.Det forudsættes i øvrigt, at kommunerne kun lader kontrolordningen tage sigte påat undersøge oplysninger om økonomiske forhold, der er afgivet og vedrører peri-oden efter lovforslagets ikrafttræden.Kommunerne vil blive informeret om de nye regler, herunder særligt hvilke rets-sikkerhedsgarantier, der skal iagttages i forbindelse med kontrollen.

9. Dansk Arbejdsgiverforening

Dansk arbejdsgiver mener at lovforslaget har administrative konsekvenser forerhvervslivet, da arbejdsgiverne efter kontrolbestemmelsen skal udlevere oplys-ninger til stikprøvekontrollerne.Kommentar:Forslaget har været forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet iErhvervsregulering (CKR). CKR har vurderet, at forslaget ikke har administrativekonsekvenser for erhvervslivet.

10. Finanstilsynet

Finanstilsynet vurderer, at lovforslaget vil sikre, at pengeinstitutter kan udlevereoplysningerne til kommunalbestyrelsen uden at bryde deres tavshedspligt efter lovom finansiel virksomhed.
6