Skatteudvalget 2009-10
L 171 Bilag 20
Offentligt
850771_0001.png
850771_0002.png
J.nr. 2010-511-0048Dato: 21. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Ad lovforslag L 171 – Forslag til lov om ændring af lov om regi-streringsafgift af motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven).(Ændret beregning af registreringsafgift ved nedvejning ellerombygning af varebil til personbil)Hermed kommentarer til henvendelsen af 14. maj 2010 fra JesperRosenkrantz Andersen. (L171 – bilag 17)
Troels Lund Poulsen
/Per Bach Jørgensen

Jesper Rosenkrantz Andersen

mener ikke, at de økonomiske tab for de enkelte borgerehar været overvejet. Han tilføjer, at der ikke er taget højde for de indtægter for statskassen,der følger af, at biler der har kørt privat kørsel på gule nummerplader nu bliver omregistre-ret til hvide nummerplader.Dertil finder Jesper Rosenkrantz Andersen, at han er blevet ledt i økonomisk uføre af enudmelding fra SKAT om reglerne for nedvejning mv.Endelig mener Jesper Rosenkrantz Andersen, at man godt kan afgrænse de biler, hvor eje-ren har disponeret i tillid til gældende regler, og foreslår at de gældende regler udbredes tilhandler indgået i perioden 25. februar til 23. marts, der kan dokumenters med købsaftaler.

Kommentar:

Jeg vil først og fremmest slå fast, at vi med ændringsforslaget til 2. behandlingen er gået sålangt, man kan, med hensyn til at i mødekomme dem, der har disponeret i tillid til gældenderegler.Det bør også slås fast, at hver gang en varebil ændrer status til personbil ved brug af gæl-dende regneregler, vil den fortrænge en anden personbil med et langt højere afgiftsindhold.Samtidigt mister statskassen indtægter fra privatanvendelsestillægget, der jo netop skalkompensere statskassen for den lavere registreringsafgift af varebiler.I den meddelelse fra SKAT, som Jesper Rosenkrantz Andersen henviser til, er der ingenomtale af, hvordan skalaknæk og fradrag indgår i afgiftsberegningen. Og det er alene deninkonsistens, der efter gældende regler er med hensyn til indregning af fradrag og skala-knæk, der rettes op med lovforslaget. Jesper Rosenkrantz Andersen må således have fåetsine oplysninger om de inkonsistente regneregler ad andre veje.Endelig er jeg helt uenig i, at datering af købsaftaler kan bruges til noget som helst i dennesammenhæng. Det er jo ikke alle dispositioner, der går ud på at have købt varebil alene forat omregistrere den til personbil, eller hente en personbil i et af vores nabolande for først atregistrere den som varebil og derefter omregistrere den til personbil. Der er jo også varebi-ler, der er købt for flere år siden og brugt som varebil her i landet af samme ejer, og hvordet givet vis undervejs har været overvejet på et tidspunkt, at omregistrere til personbil.Lovgivning efter dato for købsaftale vil kun gavne dem, der har disponeret efter at udnyttede inkonsistente regneregler, som en billig omvej til en personbil.I øvrigt vil jeg henvise til min kommentar til henvendelsen fra Lars Bjerrum, Bjerrum Bi-ler, Hjerm (bilag 11).
Side 2