Skatteudvalget 2009-10
L 171 Bilag 11
Offentligt
843836_0001.png
843836_0002.png
J.nr. 2010-511-0048Dato: 11. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Ad lovforslag L 171 – Forslag til lov om ændring af lov om regi-streringsafgift af motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven).(Ændret beregning af registreringsafgift ved nedvejning ellerombygning af varebil til personbil)Hermed kommentarer til henvendelsen af 23. april 2010 fra LarsBjerrum, Bjerrum Biler, Hjerm (L 171 – bilag 3).
Troels Lund Poulsen
/Per Bach Jørgensen

Lars Bjerrum,

Bjerrum Biler, Hjerm, anerkender det rigtige i lovforslagets formål med atlukke et hul i registreringsafgiftsloven.Lars Bjerrum mener dog, at lovforslagets virkningstidspunkt bør udskyder til 1. juli 2010,når det gælder ændring af varebiler fra 50 pct. afgift til 95 pct. afgift, og til 1. september2010, når det gælder ændring fra varebil til personbil.Til støtte herfor anfører Lars Bjerrum,----at det kan få stor betydning for branchen, at den herved kan få en mulighed for atøge indtjeningen,at nogen måske har betalt en for høj pris for varebiler, fordi de er tiltænkt endeligregistrering som personbiler,at nogle bilejere har indkøbt sæder med henblik på ombygning af en varebil til per-sonbil,at der ved ændringen af reglerne for registreringsafgift af campingbiler i 2007 blevetableret en lempelig overgangsordning.

Kommentar:

Jeg må først og fremmest slå fast, at vi med lukningen af dette hul ensretter beskatningen afbrugte biler på en sådan måde, at afgiften bliver den samme, uanset hvad bilen tidligere harværet brugt til.Lovforslaget udelukker ikke, at man også fremover kan ændre sin varebil til en personbil pårimelige vilkår.Lovforslaget udelukker heller ikke, at der også fremover vil være mange tilfælde, hvor detkan betale sig at ændre en varebil registreret før den 25. april 2007 fra 50 pct.-status til 95pct.-status på grund af den afledte besparelse på privatanvendelsestillægget.Situationen med nærværende lovforslag kan på ingen måde sammenlignes med situationenfor campingbiler i 2007. Campingbilerne skulle undergå en meget gennemgribende om-bygning for at blive en halvdårlig erstatning for større personbiler. Ingen af delene gælderdet aktuelle lovforslag. De biler, det handler om her, er personbiler på gule nummerplader,der føres tilbage til den oprindelige form. Ofte har bilejeren fået sæderne med i forbindelsemed anskaffelsen eller måske endda selv udtaget sæderne i forbindelse med indførsel fraudlandet.Lovforslagets virkningsbestemmelse administreres meget lempeligt. Har man været på etSkattecenter og indgivet anmeldelse af, at man vil ændre sin varebil til en personbil, bliversagen gjort færdig efter nugældende regler.Det giver sig selv, at det er det længste vi bør gå, når bortses fra det ændringsforslag, jeghar bebudet i kommentaren til bilag 1. Flere måneder med hul i registreringsafgiftsloven,som vi står med her, vil ikke bare medføre et betydeligt tab for statskassen, men også etadministrativt kaos, når der skal presses et stor antal biler igennem systemet. Det ville væreuholdbart.Sidst men bestemt ikke mindst, er der jo mange bilejere, der har givet fuld pris for deres bil.Hvad vil de bilejere ikke tænke, hvis vi bare lader stå til og lader andre få tilsvarende bilertil en langt lavere pris.
Side 2