Skatteudvalget 2009-10
L 171 Bilag 10
Offentligt
843819_0001.png
843819_0002.png
Skatteministeriet,den 7. maj 2010
2010-511-0048
ÆndringsforslagtilL 171 - Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer mv. (registreringsafgiftsloven)(Ændret beregning af registreringsafgift ved nedvejning eller ombygning af varebil til personbil)Til § 2

1)

I§ 2, stk. 2,indsættes som2. pkt.:”Varebiler, der i 2010, men inden den 23. marts 2010, er anmeldt til told- og skatteforvaltningen tilberigtigelse af registreringsafgift med 95 pct. efter § 29 eller § 29 a i registreringsafgiftsloven, kanfrem til udgangen af juni måned 2010 anmeldes til told- og skatteforvaltningen til omregistrering fravarebil til personbil efter den hidtidige affattelse af registreringsafgiftsloven.”[Justering af lovens virkningstidspunkt]BemærkningerEfter lovforslaget har loven virkning fra lovforslagets fremsættelse den 23. marts 2010, således atloven gælder for køretøjer, der er anmeldt til registrering i Centralregisteret for Motorkøretøjer den23. marts 2010 eller senere.Told- og skatteforvaltningen administrerer reglen således, at ekspeditioner, der er indleveret ellermodtaget af told- og skatteforvaltningen før den 23. marts 2010, ikke omfattes af loven. Detteuanset om anmeldelsen vedrører berigtigelse af registreringsafgift eller registrering iCentralregisteret for Motorkøretøjer.Det hul i registreringsafgiftsloven, som borgerne fuldt lovligt udnytter, består typisk af todispositioner. Enten først nedvejning af varebilen og derefter ombygning af varebilen til personbil,eller først import af varebilen og derefter ombygning af varebilen til personbil. Administrativt kanregistrering af ombygningen først ske, når registrering af nedvejningen eller importen er sket.Som følge af den store interesse, der er for at udnytte dette hul i registreringsafgiftsloven, har told-og skatteforvaltningen ekstraordinært mange sager på området. Det giver meget langesagsbehandlingstider.
Som følge af disse lange sagsbehandlingstider er der borgere, der har anmeldt deres varebil for såvidt angår nedvejning eller import, men endnu ikke ved lovforslagets fremsættelse fået en afgørelse.Disse borgere har dermed i mange tilfælde som følge af lange sagsbehandlingstider hos told- ogskatteforvaltningen ikke nået at få anmeldt bilens ombygning til personbil før lovforslagetsfremsættelse.Derfor stilles der forslag om, at varebiler, der i perioden 1. januar 2010 til 23. marts 2010 eranmeldt til told- og skatteforvaltningen som nedvejede eller importerede efter de særlige reglerherom i § 29 eller § 29 a i registreringsloven med henblik på afgiftsberigtigelse med 95 pct., efterden 22. marts 2010 kan anmeldes til afgiftsberigtigelse som følge af ombygning af varebilen tilpersonbil efter de hidtidige regler. Det kræves dog, at ombygningen anmeldes til told- ogskatteforvaltningen før den 1. juli 2010.Med ændringsforslaget frigøres disse borgere for at bære konsekvenserne af langesagsbehandlingstider i told- og skatteforvaltningen.I lovforslagets almindelige bemærkninger er under afsnit 5 anført, at der har været omkring 2.000sager med et utilsigtet provenutab i størrelsesordenen 50-100 mio. kr. til følge. SKAT oplyser nu, attallet er omkring 5.000 sager, hvilket fuldt gennemført vil giver et provenutab i størrelsesordenen125-250 mio. kr. Ca. 1.800 sager kan dog ikke afsluttes med lovforslagets nuværendeikrafttrædelsesbestemmelse, hvilket skønsmæssigt reducerer det nævnte provenutab med måske 50mio. kr. Ved gennemførelse af ændringsforslaget gives afkald på disse 50 mio. kr. i 2010.Det vurderes, at en gennemførelse af ændringsforslaget vil give told- og skatteforvaltningen enmindre administrativ merudgift i 2010, primært til information.