Skatteudvalget 2009-10
L 162 Bilag 8
Offentligt
827641_0001.png
827641_0002.png
827641_0003.png
827641_0004.png
827641_0005.png
827641_0006.png
827641_0007.png
827641_0008.png
827641_0009.png
827641_0010.png
J.nr. 2009-231-0026Dato: 15. april 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Vedlagt følger i 5 eksemplarer forslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af L 162.Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektrici-tet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love.(Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftslo-ven og afgift på andre klimagasser endCO2m.v.).
Troels Lund Poulsen/Lene Skov Henningsen
ÆndringsforslagTilL 162. Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidaf-gift af visse energiprodukter og forskellige andre love. (Ændringer i elpatronordnin-gen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasserend CO2m.v.). (L 162)
Til § 4

1)

Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 1, stk. 1, nr. 18,indsættes efter: ”27.10”: ”(dog undtaget 27.10.19.85)”.[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]

2)

Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:”02. IBilag 2, nr. 18,indsættes efter: ”27.10”: ”(dog undtaget 27.10.19.85)”.[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]
Til § 5

3)

I den undernr. 2,foreslåede affattelse af§ 2, stk. 1, nr. 12,indsættes efter:”stempelmotoranlæg”: ”i tillæg til 1. pkt.”[Præciseringer til tidligere vedtagen lovgivning]

4)

Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 2, stk. 1, nr. 16,indsættes efter: ”27.10”: ”(dog undtaget 27.10.19.85)”.[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]

5)

Efter nr. 15 indsættes som nye numre:”02. I§ 9 c, stk. 1,indsættes som2. punktum:”Hvis bundfradraget overstiger betalingen af afgifter opgjort efter reglerne nævnt i 1. pkt.,kan virksomheden opnå det resterende bundfradrag i virksomhedens betaling af afgifter forbrændsler nævnt i 1. pkt., der anvendes til fremstilling af elektricitet, og som er tilbagebeta-lingsberettigede eller afgiftsfrie efter § 9, stk. 2 og 3, i lov om energiafgift af mineralolie-Side 2
produkter m.v., § 8, stk. 2 og 3, i lov om afgift af naturgas og bygas eller § 7, stk. 1 og 2, ilov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.”[Rettelse af opgørelse af betaling af CO2-afgifter, som et bundfradrag kan fratrækkes i]

03.

I§ 9 c stk. 1,indsættes som4.-7. punktum:”Virksomheder, som opfylder betingelserne for at få bundfradraget, men uden at have denfornødne dokumentation for bundfradraget for nogen af basisårene, jf. stk. 3 og 4, kan fore-tage skønsmæssig opgørelse af bundfradraget. Virksomheden skal i givet fald anmelde det-te til told- og skatteforvaltningen sammen med oplysning om den skønsmæssige opgørelseaf bundfradraget. Told- og skatteforvaltningen skal godkende den skønsmæssige opgørelse,inden der kan ske udnyttelse af bundfradraget. Told– og skatteforvaltningen godkender denskønsmæssige opgørelse, når der er rimelig sikkerhed for, at virksomheden derved ikke fåret bundfradrag, der er større end det bundfradrag, som virksomheden ville have fået, hvisden havde haft den fornødne dokumentation for bundfradraget.””[Indførelse af mulighed for skønsmæssig opgørelse af bundfradrag i betalingen af CO2-afgifter]

6)

I den undernr. 22forslåede affattelse afbilag 2, nr. 12,indsættes efter:”stempelmotoranlæg”: ”i tillæg til 1. pkt.”[Præciseringer til tidligere vedtagen lovgivning]

7)

Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:”04. Ibilag 2, nr. 16,indsættes efter: ”27.10”: ”(dog undtaget 27.10.19.85)”.[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]
Til § 6

8)

Efter nr. 1 indsættes som nye numre:”01. Efter§ 7indsættes:

Ӥ 7 a.

For virksomheder, hvor afgiften i henhold til § 1, stk. 4 skal opgøres efter den for-brugte mængde varer, opgøres den afgiftspligtige mængde for varer omfattet af bilag 1, nr.19, hvor der anvendes satsen pr. GJ, på grundlag af den producerede mængde energi divi-deret med 0,85. For anlæg, hvor der fyres med en kombination af brændsler omfattet af bi-lag 1, nr. 19, og andre brændsler, opgøres den afgiftspligtige mængde, som den producere-de mængde energi divideret med 0,85 og fratrukket energiindholdet i de andre brændsler.Energiindholdet i de andre brændsler opgøres på grundlag af standardværdierne i stk. 2.Side 3
Stk. 2.Energiindholdet udgør:Spildolie 40,4 MJ/kgFyringstjære 36,4 MJ/kgGas- og dieselolie 35,9 MJ/lPetroleum 34,8 MJ/lFuelolie 40,4 MJ/kgLPG 46,0 MJ/kgGas, som fremkommer ved raffineringaf mineralsk olie (raffinaderigas) 52,0 MJ/kgStenkul 25,2 GJ/tKoks 28,9 GJ/tJordoliekoks 31,4 GJ/tBrunkulsbriketter og brunkul 18,3 GJ/tBenzin 32,9 MJ/lNaturgas 39,6 MJ/Nm�Biogas 23,3 MJ/Nm�Forgasningsgas 4,0 MJ/Nm�.”[Administrative ændringer i reglerne for opgørelse af den afgiftspligtige mængde i lov omafgift af kvælstofoxider]

02.

Bilag 1, nr. 19,underSatser ved dagtemperaturaffattes således:

19. Halm og anden fast biomas-se, bortset fra træflis, i store an-læg med en indfyret effekt påover 1000 kWh””[Administrative ændringer i reglerne for opgørelse af den afgiftspligtige mængde i lov omafgift af kvælstofoxider]kr./tellerkr./GJ 0,50,50,50,50,50,56,86,97,07,17,27,4
Til § 12

9)

Stk. 4affattes således:”Stk.4.§ 11, stk. 3, 5. og 6. pkt., og § 11, stk. 6, 4-7 pkt., i lov om afgift af elektricitet, somaffattet eller ændret ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3, § 8, stk. 2, i lov om afgift af naturgas ogbygas, som affattet eller ændret ved denne lovs § 2, nr. 1, § 7, stk. 1, i lov om afgift af sten-kul, brunkul og koks m.v., som affattet eller ændret ved denne lovs § 3, nr. 1, § 1, stk. 1, nr.18, § 3, § 9, stk. 1, nr. 3-5, § 9, stk. 2 og bilag 2, nr. 18, i lov om energiafgift af mineral-olieprodukter m.v., som affattet eller ændret ved denne lovs § 4, nr. 01-3 og 02, § 2, stk. 1,Side 4
nr. 16, og bilag 2, nr. 16, i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, som affattet el-ler ændret ved denne lovs § 5, nr. 01 og 04, § 3, stk. 3, 2. pkt., i lov om afgift af kvælstof-oxider, som affattet eller ændret ved denne lovs § 6, nr. 1, § 15, stk. 1, nr. 3-5, i lov om af-gift af spiritus m.m., som affattet eller ændret ved denne lovs § 8, nr. 1, § 29, stk. 1, nr. 4-6,i lov om tobaksafgifter, som affattet eller ændret ved denne lovs § 9, nr. 1, og § 11, stk. 1,nr. 3-5, i lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m., som affattet eller ændret ved denne lovs§ 10, nr. 1, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.”[Tilpasninger af ikrafttrædelsesbestemmelsen vedrørende ændringerne til smøreolieafgif-ten]

10)

Efter stk. 5 indsættes som nye stykker:”Stk.6.§ 7 a og bilag 1, nr. 19, i lov om afgift af kvælstofoxider, som affattet eller ændretved denne lovs § 6, nr. 01 og 02, træder i kraft den 1. juni 2010.[Tilpasninger af ikrafttrædelsesbestemmelsen vedrørende ændringerne i lov om afgift afkvælstofoxider]Stk. 7.§ 9 c, stk. 1, 2. og 4.-7. pkt., i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, somaffattet eller ændret ved denne lovs § 5, nr. 02 og 03 træder i kraft dagen efter bekendtgø-relsen i Lovtidende og har virkning fra den 1. januar 2010.”[Tilpasninger af ikrafttrædelsesbestemmelsen vedrørende ændringerne i CO2-afgiftslovensregler om bundfradrag]Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 8 og 9.
BemærkningerTil § 4Til nr. 1 og 2MedForårspakke 2.0blev der indført energi- og CO2-afgift af smøreolie og lign, jf. lov nr.527 af 12.juni 2009. Der var tidligere en afgift på dette område, men afgiften blev imidler-tid ophævet i 2002. I den forrige bestemmelse om afgift af smøreolie i mineralolieafgiftslo-ven var der en henvisning til de samme positioner i den Kombinerede Nomenklatur, somder er i de nugældende bestemmelser om afgift af smøreolie i henholdsvis mineralolieaf-giftsloven og CO2-afgiftsloven, herunder position 27.10. Den Kombinerede Nomenklatursposition 27.10 omfatter bl.a. følgende i position 27.10.19.85: ”Hvideolier, paraffinum li-quidum.”Hvide olier til fremstilling af farmaceutiske, veterinære og kosmetiske produkter er såledesomfattet af afgiftspligten efter både den tidligere smøreolieafgift og den nuværende smøre-olieafgift.Side 5
Brancheorganisationer har overfor Skatteministeriet angivet, at ”hvide olier”, i stor ud-strækning anvendes ved fremstilling af en lang række kosmetiske produkter og lægemidler.Olierne kan ikke substitueres med andre stoffer, uden at fordyre slutproduktet væsentligt,og da afgiften alene omfatter dansk producerede produkter, er det brancheorganisationernesopfattelse, at en stor del af produktionen vil blive flyttet til udlandet.Det foreslås på den baggrund at undtage smøreolier og lign under pos. 27.10.19.85 i denKombinerede Nomenklatur fra det afgiftspligtige vareområde, idet disse olier kan identifi-ceres som henhørende under det pågældende positionsnummer.Forslaget har ikke nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.Forslaget har herudover ingen konsekvenser.Til § 5Til nr. 3Det foreslås, at det præciseres, at den foreslåede afgift på andre klimagasser end CO2i formaf en afgift på naturgas, der anvendes eller er bestemt til anvendelse som motorbrændstof istationære stempelmotoranlæg, er en afgift, der indføres i tillæg til den eksisterende CO2-afgift på naturgas og bygas. Anvendes der naturgas som motorbrændstof i stationære stem-pelmotoranlæg, skal der herefter både betales CO2-afgift og afgift af andre klimagasser endCO2ved anvendelsen af naturgassen.Til nr. 4Se bemærkningerne til nr. 1 og 2.Til nr. 5Bestemmelserne i den gældende § 9 c i CO2-afgiftsloven vedrører momsregistrerede virk-somheder udenfor CO2-kvotesektoren, som i visse tidligere år har anvendt brændsler - bort-set fra brændsler til fjernvarme - til tung proces og fået særlig godtgørelse af CO2-afgiftenpå brændslerne. Denne særlige godtgørelse er ophævet fra og med 1. januar 2010. Somkompensation for ophævelsen af denne godtgørelse er der i § 9 c i CO2-afgiftsloven fra ogmed 1. januar 2010 indført et fast bundfradrag i virksomhedens betaling af afgifter efterCO2-afgiftsloven.Nærmere bestemt kan nævnte bundfradrag modregnes i afgifterne efter CO2-afgiftslovenfor forbrug af brændsler og el, som anvendes til proces, og som berettiger virksomheden tilgodtgørelse af energiafgifter efter energiafgiftslovene. Derimod kan bundfradraget ikkemodregnes i CO2-afgifterne for forbrug af brændsler, som anvendes til elfremstilling, ogsom berettiger virksomheden til godtgørelse af eller fritagelse for energiafgifter efter ener-giafgiftslovene. Disse regler fremgår af § 9 c, stk. 1, i CO2-afgiftsloven.Side 6
Nævnte manglende modregningsret vedrørende CO2-afgift af brændsler til elfremfremstil-ling er imidlertid ikke tilsigtet. Bestemmelserne om modregningsretten i CO2-afgiftslovens§ 9 c, stk. 1, er vedtaget med lov nr. 528 af 17. juni 2008, og i det oprindelige lovforslag (L168 fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren) er det tilsigtet, herunder forudsat vedprovenuberegningerne, at der er modregningsret vedrørende CO2-afgift af brændsler tilelfremfremstillingen.På den baggrund foreslås, at CO2-afgifslovens § 9 c, stk. 1, ændres, således, at en virksom-hed med bundfradrag med virkning fra 1. januar 2010 kan modregne bundfradraget i CO2-afgifterne for forbrug af brændsler, som anvendes til elfremstilling, og som berettiger virk-somheden til godtgørelse af eller fritagelse for energiafgifter efter energiafgiftslovene. Her-ved bringes § 9 c, stk. 1, i overensstemmelse med de oprindelige provenuberegninger m.v.Forslaget medfører ingen konsekvenser med hensyn til provenu, erhvervsøkonomiske konse-kvenser, miljø, skatteudgifter eller administrative konsekvenser m.v. i forhold til det oprindeli-ge lovforslag (L 168 fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren).Med tilføjelsen til § 9 c, stk. 1, i CO2-afgiftsloven, i form af nye 4.-7. punktum, foreslås, at devirksomheder (bundfradragsvirksomheder), som er nævnt i denne bestemmelse, i visse situatio-ner kan foretage skønsmæssig opgørelse af deres faste bundfradrag i CO2-afgiften efter bund-fradragsordningen.
Denne ordning omfatter ikke-CO2-kvoteomfattede virksomheder med et stort energiforbrug (så-kaldt tung proces). Det vil typisk sige mindre og mellemstore energiintensive virksomheder in-denfor gartnerierhvervet og fremstillingsindustrien.Bundfradraget til disse virksomheder skal i princippet afspejle og skabe ligestilling i forhold tilgratiskvoterne til andre virksomheder, som er indenfor CO2-kvotesektoren.Efter den gældende bundfradragsordning fratrækkes bundfradraget i den betalte CO2-afgift ved-rørende en række energiprodukter fra og med den 1. januar 2010. For at kunne opnå bundfradragskal bundfradragsvirksomheden være i besiddelse af dokumentation for et energiforbrug for enhistorisk basisperiode, som er enten gennemsnittet af 2003-2007 eller 2007. Bundfradraget op-gøres som et fast beløb på grundlag af energiafgiftsregnskabet og tilsvarende dokumentation foren af de historiske basisperioder. Det har således ikke været hensigten, at bundfradraget i næv-neværdigt omfang skulle opgøres ved hjælp af skøn.Skatteministeriet har imidlertid fået oplyst, at nogle få bundfradragsvirksomheder i form af gart-nerier ikke kan fremskaffe den fornødne dokumentation for nogen af de to basisperioder. Detkan der være forskellige grunde til.Den manglende dokumentation kan f.eks. hænge sammen med, at dokumentationen skal kom-me fra en fremmed virksomhed, og at det ikke har været muligt at fremskaffe disse oplysninger.Det kan forekomme ved overtagelse af væksthuse efter en konkurs. Manglende dokumentationkan også forekomme, når væksthuse tidligere har været udlejet til en anden virksomhed. Bund-fradraget er knyttet til det historiske energiforbrug i den enkelte produktionsenhed, og i visse til-fælde helt ned til forbruget i et konkret væksthus. Bundfradraget tilkommer umiddelbart den nu-Side 7
værende ejer af et væksthus (som driftsleder). Men det kan forekomme, at den nuværende ejerikke har afgiftsregnskabet m.v. vedrørende den tidligere lejers energiforbrug og heller ikke kanskaffe det.Herudover kan det ikke udelukkes, at der findes bundfradragsvirksomheder, som på grund afuagtsomhed ikke har den fornødne dokumentation. Skatteministeriet har dog ikke kendskab tilsådanne tilfælde.Hvis en bundfradragsvirksomhed ikke kan fremskaffe den fornødne dokumentation for nogen afbasisperioderne, har det som konsekvens, at den pågældende virksomhed er afskåret fra at kunnefå sit bundfradrag i CO2-afgiften. Det kan være en uforholdsmæssig hård økonomisk konse-kvens for en virksomhed. For at mildne dette foreslås, at bundfradragsvirksomheder, som efterde nugældende regler ikke kan få bundfradrag på grund af manglende dokumentation for beggebasisperioder, får mulighed for at foretage skønsmæssig opgørelse af bundfradraget. Der stillesdog som betingelse, at der er rimelig sikkerhed for, at virksomheden derved ikke får et bundfra-drag, der er større end det bundfradrag, som virksomheden ville have fået, hvis den havde haftden fornødne dokumentation for bundfradraget. Told – og skatteforvaltningen skal godkende, atdenne betingelse er opfyldt, før virksomheden kan udnytte bundfradraget.Til skønsmæssig opgørelse af bundfradraget kan der eksempelvis benyttes eventuelle energifor-brugsopgørelser til Energistyrelsen, lejekontrakter vedrørende udlejede arealer i væksthuse, op-lysninger om energiforbrug fra energileverandører, energiforbrug efter en basisperiode for sam-me væksthus m.v. eller oplysninger om energiforbrug i sammenlignelige virksomheder.Bundfradragsvirksomheder, som mangler dokumentation for en basisperiode, men ikke for beg-ge basisperioder, skal anvende den periode, som de har dokumentation for, ved opgørelsen afderes bundfradrag. Det har de har mulighed for efter den gældende lovgivning.Den foreslåede bestemmelse, der giver mulighed for skønsmæssig opgørelse, medfører in-gen konsekvenser med hensyn til provenu, erhvervsøkonomiske konsekvenser, miljø ellerskatteudgifter m.v. i forhold til det oprindelige lovforslag vedrørende bundfradragsordnin-gen i CO2-afgiftslovens § 9 c (L 168 fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren). Detskønnes dog, at den foreslåede bestemmelse om skønsmæssig opgørelse vil medføre et en-gangsressourceforbrug på ca. et halvt årsværk i told- og skatteforvaltningen.Til nr. 6Se bemærkningerne til nr. 3.Til nr. 7Se bemærkningerne til nr. 1 og 2.
Til § 6Til nr. 8Side 8
Det fremgår af bilag 1, nr. 19 til lov om afgift af kvælstofoxider (NOx-afgiftsloven), at af-giftssatsen for halm og anden fast biomasse, bortset fra træflis, er en vægtbaseret sats i kr.pr. indfyret ton.Skatteministeriet er blevet bekendt med, at det for flere virksomheder, der forbrænder pro-dukter omfattet af bilag 1, nr. 19 til lov om afgift af kvælstofoxider, ikke er muligt at vejeden indfyrede mængde brændsel og dermed har svært ved at anvende afgiftssatsen. Detgælder bl.a. for nogle møbelfabrikker, hvor affaldsprodukter fra produktion transporteresdirekte via rørføring fra produktionen til forbrænding.I den gældende lov er der ikke mulighed for omregning fra producerede energimængde tilindfyrede energimængde.For at muliggøre at de pågældende virksomheder kan opgøre den afgiftspligtige mængde påhensigtsmæssig og retvisende vis foreslås det, at der åbnes mulighed for, at NOx-afgiftssatsen for varer omfattet af bilag 1, nr. 19, dvs. halm og anden fast biomasse, bortsetfra træflis,i tillæg til den gældende vægtbaserede afgiftssats,kan opgøres efter den indfy-rede energimængde som en afgift i kr. pr. GJ opgjort på grundlag af en omregning (derfastsættes ved en virkningsgrad på 0,8) fra den producerede mængde energi.Af hensyn til de tilfælde hvor der fyres med en kombination af varer omfattet af nr. 19 ogandre varer, foreslås det endvidere, at der fastsættes virkningsgrader og energiindhold forde forskellige brændsler.

Eksempel

I et anlæg på en møbelfabrik, der ikke er omfattet af krav om måling og hvor der ikke skerfrivillig måling, indfyres der restprodukter m.m. fra produktionen samt naturgas. De pågæl-dende restprodukter m.m. er omfattet af nr. 19 i lovens bilag 1Virksomheden kan ikke på betryggende vis foretage opgørelse af den afgiftspligtige vægtaf de pågældende restprodukter m.m. og skal derfor foretage opgørelsen af den afgiftsplig-tige mængde på grundlag af den producerede mængde energi.Produceret mængde energi: 840 GJIndfyret mængde naturgas: 4.000 Nm3Opgørelse af kvælstofoxidafgift vedrørende bilag 1 nr. 19840 GJ / 0,8 = 988 GJEnergi fra naturgas 4.000 Nm3 x 39,6 MJ = 158 GJDen afgiftspligtige mængde for varer omfattet af lovens bilag 1 nr. 19 udgør således 830 GJ(988 – 158).
Side 9
Afgiften vedr. bilagets nr. 19 udgør 415 kr. (830 GJ á 50 øre)Forslaget har ingen nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.Forslaget har herudover ingen konsekvenser.Til § 12Til nr. 9Det foreslås at ændringerne til smøreolieafgiften under ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og 7,træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Til nr. 10Det forslås, at der indsættes et nyt stk. 6 i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse (§ 11)med angivelse af, at ændringerne i reglerne for opgørelse af den afgiftspligtige mængde ilov om afgift af kvælstofoxider træder i kraft den 1. juni 2010.Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt stk. 7 i lovforslagets ikrafttrædelsesbestem-melse (§ 11) med angivelse af, at forslagene om rettelse af opgørelse af betaling af CO2-afgifter, som et bundfradrag kan fratrækkes i, og indførelse af mulighed for skønsmæssigopgørelse af bundfradrag i betalingen af CO2-afgifter træder i kraft dagen efter bekendtgø-relsen i Lovtidende og har virkning fra den 1. januar 2010.
Side 10