Erhvervsudvalget 2009-10
L 159
Offentligt
841128_0001.png
841128_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
6. maj 2010

Besvarelse af spørgsmål 3 ad L 159 stillet af udvalget den 28. april

2010 efter ønske fra Colette Brix (DF).

Spørgsmål 3:

Hvor mange offentlige midler er der i alt til markedsføring af Danmarksom turismedestination i 2009 sammenlignet med de tilsvarende offentli-ge midler, der bruges i Sverige, Norge og Tyskland til markedsføring afdisse lande som turismedestinationer? (Hvis der ikke er data for 2009, såbedes der foretages en sammenligning med tidligere år).

Svar:

Indledningsvist skal det bemærkes, at der ikke kan drages en direktesammenligning mellem de forskellige statslige midler afsat til turisme-fremme i henholdsvis Norge, Sverige, Tyskland og Danmark. Således erder store forskelle på, hvilke opgaver der varetages for statslige midlerlandene imellem. Eksempelvis er VisitSweden – Sveriges nationale tu-rismeorganisation – en ren markedsføringsorganisation, mens det statsligtejede ”Innovation Norway” også varetager udviklingsopgaver udovermarkedsføringsopgaverne. VisitDenmark varetog i 2009 hovedsageligtmarkedsføringsopgaver. Herudover varetog VisitDenmark også en rækkemindre udviklingsopgaver.Af VisitDenmarks regnskab fremgår, at VisitDenmark i 2009 modtogsamlet ca. 139 mio. kroner fra staten, jf. besvarelsen af spørgsmål num-mer 2 oven for.For så vidt angår Sverige har VisitSweden i følge årsberetningerne fra2009 modtaget ca. 82 mio. kr. (ca. 110 mio. SEK) fra staten i 2009.For så vidt angår Norge afsatte den norske stat i 2009 ca. 216 mio. kr. (ca.235 mio. NOK) til hovedsageligt markedsføring af Norge som turistmål.Nogle af midlerne er også anvendt til udviklingsprojekter. I 2009 gav dennorske stat endvidere ca. 337 mio. kr. (ca. 367 mio. NOK) som lån ogtilskud til udviklingsprojekter i den norske turismebranche, som ikke errelateret til markedsføring.Det understreges, at ovenstående tal alene omfatter statslige midler. Hertilkommer regionale og kommunale midler til turismefremmeindsatsen.For så vidt angår Tyskland er tallene for 2009 endnu ikke offentliggjort. I2008 har ”Die Deutsche Zentrale für Tourismus”, Tysklands nationalemarkedsføringsorganisation, ifølge årsberetningen for 2008 modtagetsamlet ca. 260 mio. kr. (ca. 34.6 mio. euro). Det skal dog bemærkes, at
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
”Die Deutsche Zentrale für Tourismus” finansieres både af statslige ogregionale midler mv. Der afsættes ligeledes midler til turismefremmeak-tiviteter via turismeselskaber i de enkelte tyske Bundesländer.