Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 143 Bilag 1
Offentligt
806007_0001.png
806007_0002.png
806007_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. februar 2010Dyrevelfærdskontoret2009-5400-0014TKL41184

KOMMENTERET HØRINGOVERSIGT

OVER

udkast til forslag til lov om ændring af lov om udendørs hold af svin

(Ophævelse af revisionsbestemmelse)

1. Høringen

Den 22. januar 2010 sendte Justitsministeriet et udkast til forslag til lovom ændring af lov om udendørs hold af svin (Ophævelse af revisionsbe-stemmelse) i høring.Udkastet blev sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationermv.:Aktive Dyrerettigheder, Alle Dyrs Ret, Dansk Arbejdsgiverforening(DA), Dansk Erhverv, Danske Regioner, Den Danske Dyrlægeforening,Det Biovidenskabelige Fakultet v/ Københavns Universitet, Det Dyreeti-ske Råd, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/ Aarhus Universitet,Det Veterinære Sundhedsråd, Dansk Industri, Dyrefondet, Dyrenes Be-skyttelse, Dyreværnsforeningen Freja, DyreværnsOrganisationerne Sam-arbejdsOrganisation (DOSO), Fagligt Fælles Forbund - 3F, Kommuner-nes Landsforening, Kødbranchens Fællesråd, Landbrug & Fødevarer,Landsforeningen af Danske Svineproducenter, Landsforeningen FrieBønder - Levende Land, Landsorganisationen i Danmark (LO), OASA,Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejds-giverforeninger (SALA), Teknologisk Institut, WSPA og ØkologiskLandsforening.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Nedenfor er gengivet de væsentligste bemærkninger til lovforslaget i demodtagne høringssvar. Dyrevelfærdskontorets kommentarer til hørings-svarene er anført medkursiv.

2. Høringssvarene

Dansk Arbejdsgiverforening, Fagligt Fælles Forbund – 3F og Rigs-

politiet

har ingen bemærkninger til udkastet.

Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/ Aarhus Universitet

kan be-kræfte redegørelsen i lovudkastets bemærkninger for så vidt angår udta-lelser fra fakultetet, men har i øvrigt ingen bemærkninger.

Det Dyreetiske Råd, DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOr-

ganisation (DOSO), Dyrenes Beskyttelse og WSPA

tilslutter sig udka-stet.

Det Veterinære Sundhedsråd

udtrykker tilfredshed med udkastet, somefter rådets opfattelse er udtryk for gode intentioner.

Økologisk Landsforening og Landbrug & Fødevarer, herunder Vi-

dencenter for Svineproduktion

opfordrer Justitsministeriet til at tagetidligere fremsendte bemærkninger til efterretning og sikre en faglig løs-ning, således at kravet om adgang til vand døgnet rundt ikke medfører, atproducenterne overtræder kravet i de perioder, hvor vandforsyningsan-læggene fryser til. Organisationerne foreslår konkret, at kravet om per-manent adgang til vand for udendørs svin anses for opfyldt, hvis der erpermanent adgang til vand i døgnets lyse timer, da dette ifølge organisa-tionerne vil betyde, at dyrene under normale omstændigheder vil haveadgang til vand døgnet rundt.Endvidere finder organisationerne ikke, at deres bemærkninger er gengi-vet korrekt i høringsmaterialet, da de netop har påpeget, at sikring afpermanent adgang til frisk vand hele året er forbundet med væsentligemeromkostninger, hvis anlæggene også skal kunne sikre vand i periodermed hård frost. Samtidig anføres det, at kravet om permanent adgang tilvand også vanskeliggør, at svins udearealer kan tages med i sædskiftet,som ellers er hensigtsmæssigt med henblik på at udnytte afsatte nærings-stoffer fra dyrene og sanering af arealerne. Organisationerne finder i denforbindelse ikke, at der er dokumentation, som berettiger, at der i lovgiv-2
ningen opstilles barrierer for, at producenterne indretter deres produkti-onssystemer ud fra disse hensyn.Endelig gentager organisationerne, at der efter deres opfattelse fortsatikke foreligger resultater, der tyder på, at dyrene har et vandoptag omnatten i perioder med hård frost. Det anføres i den forbindelse navnlig, atdet ikke er muligt at drage konklusioner ud fra undersøgelser af vandop-tag hos indendørs søer, idet klimaerne ikke kan sammenlignes.§ 12 i lov om udendørs hold af svin gennemfører artikel 4, stk. 1, jf. di-rektivets bilag, kapitel I, pkt. 7, i Rådets direktiv 91/630/EØF af 19. no-vember 1991 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse afsvin med senere ændringer (nu: Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. de-cember 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse afsvin (kodificeret udgave)) og artikel 14, stk. 1, i Europarådets reviderederekommandation af 2. december 2004 om svin. Det følger af de nævntebestemmelser i direktivet og rekommandationen, at svin skal have per-manent adgang til vand. Danmarks EU-retlige og folkeretlige forpligtel-ser sætter således snævre grænser for, hvilke ændringer der kan foreta-ges af § 12, og det vil efter Justitsministeriets opfattelse ikke være forene-ligt med EU-retten generelt at undtage nætter i perioder med frostvejrfra kravet om adgang til vand.Hertil kommer, at der ikke generelt, siden kravet om permanent adgangtil vand blev indført, har været problemer med hensyn til vanding af svin,der holdes udendørs. Endvidere fremgår det af Fødevarestyrelsens udta-lelse om de seneste erfaringer med bestemmelsen i § 12, at nogle få be-sætninger har etableret anlæg, der holder vandet isfrit, mens de øvrigebesætningsejere normalt er påpasselige med at sikre, at vandtrug ellervandhuller holdes isfri i tilstrækkeligt omfang, således at svinene fårdækket deres vandbehov.Endelig fremgår det af Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultets udtalelseom den seneste udvikling i forskningen om svins behov for adgang tildrikkevand, at de foreløbige resultater fra igangværende forskning vedfakultetet viser, at i hvert fald indegående søer i perioden op til faringhar et øget behov for væskeoptagelse, som om nødvendigt eller muligtsøges tilfredsstillet også i hvileperioden om natten. Der henvises i øvrigttil pkt. 3 og 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
3