Trafikudvalget 2009-10
L 139
Offentligt
843257_0001.png
843257_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
10. maj 20102010-415
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 6. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 4 vedrø-rende L 139 – Lov om Naviair, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 4:

"Ministeren bedes uddybe sit svar på L 139 - spm. 3 om Naviairs åbningsøko-nomi, hvor det ønskes uddybet, om den i svaret oplyste underdækning på 220mio. kr. stigende til 500 mio. kr. i 2012 er at betragte som negativ egenkapital,der skal fratrækkes den egenkapital på 1,2 mia. kr., som oplyses i svaret, og omegenkapitalen således bliver mindre end det angivne, hvis underdækningen ik-ke inddrives som forudsat. Desuden ønskes det uddybet, hvilken risiko der erfor, at staten skal yde tilskud eller anden form for økonomisk subsidiering afNaviair, hvis åbningsøkonomien og de første budgetår ikke går som forventetog i givet fald, hvilken form for understøttelse, der kan være tale om."

Svar:

Jeg vil dele mit svar i to dele:Den regnskabsmæssige håndtering af underdækningDen omtalte underdækning i forhold til brugerne indgår i åbningsbalancen,som et tilgodehavende, og kan derfor ikke betragtes som negativ egenkapital.At underdækning behandles som et tilgodehavende skal ses i sammenhængmed ”hvile i sig selv”-princippet. Efter denne dækkes allerede afholdte udgifteri Naviair ind over de følgende år. Der er tale om en generel ordning, som de na-tionale flyvesikringstjenester i EU alle benytter, uanset hvordan de i øvrigt erorganiseret (som statsvirksomhed, som selskab etc.).Mellemværendet kan være større eller mindre. Uanset størrelsen har det dogikke indvirkning på egenkapitalen.Risici for statslig subsidieringNaviair etableres som SOV på grundlag af en robust balance, der fremkommersåledes (i hovedtal):
Aktiver på 2.2 mia. kr., heraf anlægsaktiver på 1,4 mia. kr., samt et kontant ind-skud fra staten på 0,6 mia. kr. og 0,2 mia. øvrige omsætningsaktiver.Egenkapital, inkl. ansvarlig lånekapital udgør i størrelsesordenen 1,2 mia. kr.,og langfristet gæld udgør 0,8 mia. kr.Etablering af Naviair som SOV sker således med en egenkapital, inkl. ansvarliglånekapital, som udgør 55 pct. af balancen. Samtidig er der lagt vægt på, atvirksomheden har et passende likviditetsberedskab ved indskud af 0,6 mia. kr.hvorved det tillige har været hensigten, at virksomheden skal kunne optage lånpå det private lånemarked til en kreditvurdering svarende til BBB. Dette er enbetegnelse der benyttes til at beskrive virksomheder med middelrisiko, hvordebitor har tilstrækkelig robusthed.Ingen kan udstede garantier vedrørende fremtiden, men med en balance somden beskrevne, er det min opfattelse, at Naviair etableres på et forsvarligtgrundlag.Der er desuden i lovforslaget taget højde for den eventualitet at Naviair modforventning ikke kan opnå lån på det private lånemarked. Finansministerenbemyndiges til ved etableringen af Naviair som selvstændig offentlig virksom-hed at dække en del af virksomhedens finansieringsbehov via lån, jf. lovforsla-gets § 8, stk. 2.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt