Sundhedsudvalget 2009-10
L 130
Offentligt
838451_0001.png
838451_0002.png
838451_0003.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 4. maj 2010Enhed: Sundhedsjuridisk centerSagsbeh.: SUMHBRSags nr.: 0908622Dok nr.: 215905
Folketingets Sundhedsudvalg har den 26. marts 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 7 (Alm. del – L 130) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 7:’’Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der udvider til-buddet om dialog med regionen til også at omfatte klager over kommunalesundhedsydelser.”Svar:Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger er det efter regeringens opfat-telse mest hensigtsmæssigt, at der i regionerne samles erfaringer med dia-logmodellen, og at modellen evalueres, inden der tages stilling til, om ordnin-gen skal udbredes til også at gælde for klager vedrørende kommunale sund-hedsydelser.Det skyldes, at der er tale om en nyskabelse, og at den reelle effekt af dialog-modellen, herunder den mulige klageafbødende effekt, derfor ikke kan forud-siges. Jeg vil i den forbindelse henlede opmærksomheden på, at ordningen – ide tilfælde hvor en dialog ikke fører til afklaring af misforståelser m.v. – vil væ-re forbundet med den ulempe for patienten, at dialogprocessen forlænger densamlede tid, der går, fra patienten klager, og indtil klagesagen afgøres.Et ændringsforslag af det ønskede indhold vil kunne udformes således:”ÆndringsforslagTil § 1x) I den under nr. 1 foreslåede§ 1affattesstk. 3og4således:”Stk.3.Inden Patientombuddet behandler en klage vedrørende en sundheds-ydelse, som en region eller kommune helt eller delvis afholder udgifterne til,tilbyder ombuddet, jf. dog stk. 4, patienten en dialog med vedkommende regi-on eller kommune. Hvis patienten tager imod tilbuddet, sendes klagen til ved-kommende myndighed, som tager kontakt til patienten og søger de spørgsmål,klagen vedrører, afklaret. Inden 4 uger efter Patientombudets fremsendelse afklagen til vedkommende myndighed giver myndigheden meddelelse til Pati-entombuddet om udfaldet af dialogen. Hvis patienten herefter ikke ønskeryderligere behandling af sin klage, meddeler myndigheden med patientens ac-cept dette til Patientombuddet, hvorefter klagen anses for bortfaldet. I modsat
Side 2
fald sender myndigheden alle relevante oplysninger i sagen til Patientombud-det til brug for ombuddets behandling af sagen.Stk. 4.Hvis en klage omfattet af stk. 3 er indgivet til regionen eller kommunen,tilbyder regionen henholdsvis kommunen patienten en dialog og orienterersamtidig Patientombuddet om klagen. Fristerne i stk. 3, 3. pkt., regnes fra re-gionens henholdsvis kommunens modtagelse af klagen.”[Udvidelse af tilbuddet om dialog til også at omfatte klager over kommunalesundhedsydelser]y) I den under nr. 1 foreslåede§ 2affattesstk. 4således:”Stk.4.Inden nævnet behandler en klage over en autoriseret sundhedsper-sons sundhedsfaglige virksomhed i forbindelse med en sundhedsydelse, somregionen eller kommunen helt eller delvis afholder udgifterne til, tilbyder næv-net patienten en dialog med vedkommende region henholdsvis kommune.Reglerne i § 1, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse.”[Udvidelse af tilbuddet om dialog til også at omfatte klager over sundhedsper-soners faglige virksomhed i forbindelse med kommunale sundhedsydelser]z) I den under nr. 1 foreslåede§ 12, stk. 4,affattes2. pkt.således:”Regionen henholdsvis kommunen bidrager efter Patientombudets anmodningmed oplysninger til brug for årsrapporten, herunder oplysninger om klager, derer bortfaldet efter dialogen med regionen eller kommunen, jf. § 1, stk. 3, og §2, stk. 4.”[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. x og y]BemærkningerTil nr. xMed ændringsforslaget udvides tilbuddet til patienter om en dialog til – ud overklager over regionale sundhedsydelser – også at gælde for klager over sund-hedsvæsenets faglige virksomhed i forbindelse med sundhedsydelser, somkommunen helt eller delvis afholder udgifterne til.Tilbuddet om en dialog gælder både ved klager over hændelser, som kommu-nalt ansatte sundhedspersoner har været involveret i og ved klager over sund-hedsydelser, som udføres af private efter aftale med kommunen. Kommuner-ne vil i forbindelse med indgåelse af aftaler med private om udførelsen afsundhedsydelser, som kommunen helt eller delvis afholder udgifterne til, kun-ne aftale nærmere retningslinjer for kommunernes håndtering af dialogen medpatienter om klager vedrørende sådanne sundhedsydelser.Med forslaget forpligtes kommunen til, når patienten ønsker at tage imod til-buddet om en dialog, at iværksætte en dialog. Kommunerne vil – ligesom regi-onerne – have frihed til lokalt at tilrettelægge administrationen af dialogmodel-len, ligesom kommunen i de enkelte sager vurderer, hvorledes dialogen mest
Side 3
hensigtsmæssigt kan foregå. Reglerne for en dialog med kommunen, herun-der fristerne for dialogen m.v., er også i øvrigt de samme som for dialog medregionen.Til nr. yÆndringsforslaget skal ses i sammenhæng ændringsforslag nr. x. Med forsla-get udvides tilbuddet til patienter om en dialog til også at gælde for klager overenkelte sundhedspersoners faglige virksomhed i forbindelse med sundheds-ydelser, som kommunen helt eller delvis afholder udgifterne til.Til nr. zDer er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. x og y.Det sikres herved, at Patientombudet får hjemmel til at anmode kommunen omtil brug for Patientombudets årsrapport at bidrage med oplysninger om erfarin-gerne med og resultatet af dialogen, herunder antallet af klager der er bortfal-det efter en dialog med kommunen.”
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Helle Borg Larsen