Sundhedsudvalget 2009-10
L 130
Offentligt
849609_0001.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 20.maj 2010Enhed: Internationalt samar-bejde og retsstillingSagsbeh.: SUMHBRSags nr.: 0908622Dok nr.: 222994
Folketingets Sundhedsudvalg har den 29. april 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 23 (Alm. del – L 130) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 23:’’Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, at lovforslaget ikke giver enpatient, der ikke har fået medhold i en klage over et forløb, mulighed for efter-følgende at klage over en konkret sundhedsperson.”Svar:Patientombudets kan ved bedømmelsen af, om sundhedsvæsenets sundheds-faglige virksomhed er kritisabel (”forløbsklager”), tage stilling til forhold, somPatientklagenævnet ikke efter de gældende regler har mulighed for at tage stil-ling til, herunder apparaturfejl samt utilstrækkelig kommunikationen og plan-lægning.Som en del af grundlaget for Patientombudets vurdering af forløbsklager ind-går imidlertid også en vurdering af den faglige virksomhed, som er udøvet afde sundhedspersoner, der har været involveret i behandlingsforløbet. Detgælder, selv om en eventuel kritik fra Patientombudet i alle tilfælde vil rette sigmod den eller de behandlingsansvarlige enheder.Hvis Patientombudet ikke finder grundlag for kritik, betyder det derfor, at Pati-entombudet heller ikke har fundet behandlingsforløbet kritisabelt på grund afde involverede sundhedspersoners faglige virksomhed.I praksis vil det derfor være usandsynligt, at Disciplinærnævnet vil kunne findegrundlag for at kritisere en eller flere af de sundhedspersoner, der har væretinvolveret i behandlingsforløbet, hvis Patientombudet ikke har fundet grundlagfor at kritisere det samlede forløb. Set i det lys vil det medføre en helt unødigbelastning af såvel klagesystemet som de involverede sundhedspersoner ogde driftsansvarlige myndigheder, der i givet fald skulle bidrage til sagens op-lysning, hvis patienter fik adgang til at klage til Disciplinærnævnet over enkeltesundhedspersoners virksomhed i forbindelse med et behandlingsforløb, somPatientombudet ikke har fundet kritisabelt.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Helle Borg Larsen