Sundhedsudvalget 2009-10
L 130 Bilag 17
Offentligt
852633_0001.png
852633_0002.png
852633_0003.png
852633_0004.png
852633_0005.png
852633_0006.png
852633_0007.png
852633_0008.png
Til lovforslag nr.L 130
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. maj 2010
1. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang indenfor sundhedsvæsenet, lov om autorisation af sundhedspersoner og omsundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og forskellige andre love(Et nyt patientklagesystem, mulighed for at klage over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksom-hed, forenkling af regler om tilsynsforanstaltninger m.v.)[af Indenrigs- og sundhedsminister (Bertel Haarder)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis ogDet Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og indenrigs- ogsundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. marts 2010 og var til 1. behandling den 16. marts 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ministeren for sundhedog forebyggelse sendte den 16. december 2009 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag156. Den 3. marts 2010 sendte indenrigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar og etnotat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter og Forbrugerrådet,Dansk Sygeplejeråd,Hans Jacobsen, Virum,Tina Jønsson, København S,Erik Sejrup, Vallensbæk Strand ogTrans-Danmark.Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
2
DeputationerEndvidere har Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter og Forbrugerrådet mundtligtoverfor udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 30 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(S, SF og RV) tiltrådt af <>:1)I den undernr. 1foreslåede affattelse af § 11 med tilhørende overskrift ændres 4 steder »Pati-entombudet« til: »Patientstyrelsen«.[Ændring af navnet på institutionen der varetager behandlingen af patientklager]Til § 2Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>:2)I den undernr. 1foreslåede affattelse afkapitel 2indsættes efter § 12 som ny paragraf medtilhørende overskrift:»Det Rådgivende Praksisudvalg§ 12 a.Indenrigs- og sundhedsministeren nedsætter Det Rådgivende Praksisudvalg. Patientom-buddet forelægger Patientombuddets afgørelser i klagesager efter § 1 for Det Rådgivende Praksis-udvalg, som rådgiver Patientombuddet om ombuddets fremtidige afgørelse af sammenlignelige sa-ger. Det Rådgivende Praksisudvalg rådgiver desuden Patientombuddet om læringen af sagerne.Stk. 2.Det Rådgivende Praksisudvalg sammensættes af repræsentanter for patientorganisationerm.v., faglige organisationer på sundhedsområdet, regioner og kommuner efter indenrigs- og sund-hedsministerens nærmere bestemmelse. Direktøren for Patientombuddet er formand for praksisud-valget.
3
Stk. 3.Formanden indkalder Det Rådgivende Praksisudvalg til møde efter behov og mindst 2 gan-ge årligt. Patientombuddet redegør for Det Rådgivende Praksisudvalgs virksomhed i Patientombud-dets årsrapport.«.[Etablering af Det Rådgivende Praksisudvalg]3)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 61, stk. 1,ændres «§ 14, stk. 2,» til: «§ 12, stk. 2,«.[Lovteknisk ændring]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås med ændringsforslaget at den institution under Indenrigs- og sundhedsministeriet, derskal varetage behandlingen af patientklager benævnes Patientstyrelsen i stedet for Patientombuddet.Forslagsstillerne finder, at navnet Patientombuddet ikke tydeligt signalerer, at der er tale om en in-stitution på linje med andre statslige direktorater og ikke en institution, der af egen drift kan tagesager op på tilsvarende måde, som f.eks. Folketingets Ombudsmand og Forbrugerombudsmanden.Såfremt ændringsforslaget vedtages vil forslagsstillerne til 3. behandling stille de yderligere æn-dringsforslag der nødvendige.Til nr. 2Med ændringsforslaget etableres Det Rådgivende Praksisudvalg bestående af repræsentanter forpatientorganisationer m.v., faglige organisationer på sundhedsområdet samt repræsentanter for dedriftsansvarlige myndigheder og med Patientombudets direktør som formand. Praksisudvalget skalfølge Patientombuddets praksis for afgørelsen af sager om sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virk-somhed (»forløbsklager«) og rådgive Patientombuddet om den fremtidige afgørelse af sammenlig-nelige sager.Ændringsforslaget sikrer, at repræsentanter for relevante organisationer, herunder patientorganisa-tioner, får adgang til at præge udviklingen af Patientombuddets praksis for afgørelsen af forløbskla-gesager.Det følger af bestemmelsen, at Det Rådgivende Praksisudvalg forelægges Patientombuddets afgø-relser i klagesager vedrørende sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed. Af hensyn til denpraktiske tilrettelæggelse af Det Rådgivende Praksisudvalgs virksomhed forudsættes det, at Patient-ombuddet i praksis forelægger praksisudvalget en delmængde af Patientombuddets afgørelser, f.eks.afgørelser i principielle sager eller afgørelser inden for udvalgte områder, herunder udvalgte syg-domsområder eller sygehuse m.v. Praksisudvalget vil i den forbindelse kunne udpege, inden forhvilke områder praksisudvalget ønsker afgørelser forelagt. Det bemærkes, at praksisudvalget prin-cipielt efter anmodning vil have ret til at få forelagt samtlige Patientombuddets afgørelser. Afgørel-serne vil forud for forelæggelsen skulle anonymiseres af hensyn til beskyttelsen af personfølsommeoplysninger.Praksisudvalget vil have mulighed for at drøfte baggrunden for udfaldet i enkelte sager med Pati-entombudet, hvis direktør efter forslaget fungerer som praksisudvalgets formand. Praksisudvalgetvil endvidere kunne tilkendegive synspunkter om afgørelserne, herunder påpege eventuelle afgørel-
4
ser, hvor fremtidige sammenlignelige sager efter praksisudvalgets opfattelse bør få et andet udfaldeller hvor der efter praksisudvalgets opfattelse i højere grad bør tages højde for nærmere bestemteforhold. Praksisudvalget vil således kunne præge Patientombuddets fremtidige afgørelser af sam-menlignelige sager og dermed udviklingen af praksis for afgørelsen af forløbsklagesagerne.Det Rådgivende Praksisudvalg skal efter bestemmelsen endvidere rådgive Patientombuddet om,hvordan der bedst kan drages læring af forløbsklagesagerne. Praksisudvalget vil i den forbindelsekunne pege på sundhedsfaglige områder, som efter praksisudvalgets opfattelse kræver en særligopmærksomhed eller indsats med hensyn til læring, ligesom praksisudvalget vil kunne rådgive Pati-entombuddet om, hvilke læringsinitiativer der efter praksisudvalgets opfattelse bør iværksættes.Herved får interesserepræsentanterne også en vigtig rolle i overvejelserne om, hvilken læring derkan uddrages af forløbsklagesager, og hvilke læringsinitiativer der bør iværksættes. Det vil medvir-ke til at sikre, at der drages optimalt udbytte af den læring, der kan uddrages af forløbsklagesagerne.Ministeren bemyndiges med bestemmelsen til at træffe beslutning om sammensætningen af DetRådgivende Praksisudvalg, herunder om praksisudvalgets samlede antal medlemmer. Ministerenskal ved sammensætningen varetage hensynet til dels, at praksisudvalget bliver et funktionsdygtigtorgan, dels at praksisudvalget får en nuanceret og afbalanceret repræsentation af de forskellige inte-resser, som organisationer og myndigheder på sundhedsområdet varetager. Bemyndigelsesbestem-melsen giver samtidig mulighed for, at det til enhver tid kan sikres, at sammensætningen af DetRådgivende Praksisudvalg afspejler antallet af relevante faglige organisationer og patientforeningerm.v. på sundhedsområdet.Det foreslås, at direktøren for Patientombuddet fungerer som formand for Det Rådgivende Prak-sisudvalg. Direktøren vil således skulle indkalde praksisudvalget til møde, lede praksisudvalgetsmøder m.v. Efter forslaget indkalder direktøren praksisudvalget efter behov og mindst 2 gange år-ligt.Efter bestemmelsen skal Patientombuddet i ombuddets årsrapport redegøre for Det RådgivendePraksisudvalgs virksomhed. Patientombuddet skal herunder redegøre for praksisudvalgets rådgiv-ning om afgørelsen af bestemte sagstyper og om de sundhedsfaglige områder, som efter praksisud-valgets opfattelse kræver særlige opmærksomhed. Herved sikres det, at praksisudvalgets rådgivendevirksomhed – ud over at medvirke til udviklingen af praksis for afgørelsen af forløbsklagesager ogindgå som en del af grundlaget for Patientombuddets læringsaktiviteter – også kommer til Sund-hedsstyrelsens kendskab, således at Sundhedsstyrelsen om nødvendigt kan følge op på de sundheds-forhold, som efter praksisudvalgets opfattelse kræver en særlig indsats.Det Rådgivende Praksisudvalg vil ikke have kompetence til at træffe afgørelser i konkrete sagereller ændre Patientombudets afgørelser af konkrete sager. Bestemmelsen ændrer således ikke vedPatientombuddets uafhængighed ved afgørelsen af konkrete sager, jf. forslaget til § 11, stk. 2, i lovom klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.Ændringsforslaget har ingen økonomiske konsekvenser. Det bemærkes hertil, at forslaget ikke gi-ver hjemmel til at honorere medlemmerne af Det Rådgivende Praksisudvalg. Medlemmernes udgif-ter til befordring kan dog dækkes i overensstemmelse med reglerne i Finansministeriets cirkulæreom særskilt vederlag m.v. Det forudsættes, at eventuelle omkostninger til indkaldelse, forberedelseog afholdelse af praksisudvalgets møder og til dækning af udgifter til befordring afholdes inden forPatientombuddets ramme.Til nr. 3Der er tale om en lovteknisk ændring af § 61 i lov om klage- og erstatningsadgang inden forsundhedsvæsenet som følge af, at reglerne om sundhedspersoners pligt til at meddele oplysninger til
5
brug for behandlingen af klagesager efter lovforslaget følger af § 12, stk. 2, (oplysninger til Patient-ombudet) og § 16, stk. 1, jf. § 12, stk. 2, (oplysninger til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn).
Peter Madsen (V) Preben Rudiengaard (V)fmd.Birgitte Josefsen (V) Sophie Løhde (V)Flemming Møller (V) Liselott Blixt (DF) Karin Nødgaard (DF) Vivi Kier (KF)Pia Christmas-Møller (UFG)nfmd.Sophie Hæstorp Andersen (S)Flemming Møller Mortensen (S) Karen J. Klint (S) Julie Skovsby (S) Karl H. Bornhøft (SF)Jonas Dahl (SF) Lone Dybkjær (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 130Bilagsnr.123TitelHøringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministerenHenvendelse af 13/3-10 fra Trans-DanmarkHenvendelse af 21/1-10 fra Danske Handicaporganisationer, DanskePatienter og Forbrugerrådet vedr. lov om klage- og erstatningsadganginden for sundhedsvæsenet (anmodning om foretræde)Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 21/3-10 fra Tina Jønsson, København STeknisk gennemgang af lovforslagetHenvendelse af 31/3-10 fra Hans Jacobsen, VirumPræsentationer ved teknisk gennemgang af lovforslaget den 8/4-10Henvendelse af 17/4-10 fra Hans Jacobsen, VirumHenvendelse af 27/4-10 fra Dansk SygeplejerådHenvendelse af 5/5-10 fra Danske Handicaporganisationer, DanskePatienter og ForbrugerrådetHenvendelse af 10/5-10 fra Erik Sejrup, Vallensbæk StrandHenvendelse af 17/5-10 fra WHO-PatientambassadørHenvendelse af 9/5-10 fra Tina Jønsson, KøbenhavnÆndringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 130Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 13/3-10 fra Trans-Danmark,til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 21/1-10 fra Danske Patien-ter, Danske Handicaporganisationer og Forbrugerrådet, til indenrigs-og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 21/3-10 fra Tina Jønsson, tilindenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om baggrunden for, at der ikke indgår et lægsmandselement iPatientombudet, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om patienter, som ikke har et støttende socialt netværk eller rådtil en advokat, også får mulighed for støtte i relation til et eventueltønske om en lokal dialog, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om et ændringsforslag, der giver mulighed for, at Patientom-buddet får mulighed for at behandle en sag efter at Disciplinærnævnet
45678910111213141516
34
5
6
7
7
8
9
10
11121314151617181920212223
24
har behandlet en klage vedrørende samme behandlingsforløb, til in-denrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om et ændringsforslag, der udvider tilbuddet om dialog medregionen til også at omfatte klager over kommunale sundhedsydelser,til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om et ændringsforslag, de sikrer alle patienter adgang til uaf-hængig og professionel patientstøtte, der kan bistå patienten i forbin-delse med dialogen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om et ændringsforslag, der sikrer, at patientinteresser repræsen-teres, når Patientombuddet skal træffe afgørelser om sundhedsvæse-nets sundhedsfaglige virksomhed, til indenrigs- og sundhedsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om et ændringsforslag, der fjerner muligheden for at videreføredet særlige tandklagesystem, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 31/3-10 fra Hans Jacobsen,til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om den engelske uvildige patientklagevejledning, til indenrigs-og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om klageorgan, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om sagsbehandlingstider, til indenrigs- og sundhedsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om sundhedsvæsenets faglige virksomhed, til indenrigs- ogsundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kompetencer til at træffe afgørelser i klagesager , til inden-rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om forståelse af klagesystem , til indenrigs- og sundhedsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om klagemuligheder , til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommuners kompetencer i forhold til kritik af læger , tilindenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om Diciplinærnævnets kritik , til indenrigs- og sundhedsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om anerkendt faglig standard , til indenrigs- og sundhedsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 17/4-10 fra Hans Jacobsen,til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, baggrunden for, at lovforslaget ikke giver en patient, derikke har fået medhold i en klage over et forløb, mulighed for efterføl-gende at klage over en konkret sundhedsperson, til indenrigs- ogsundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren forstår ved et ombud, til indenrigs- og
8
25
26
27
2829
303132
sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, der er tale om en institution på linje med andre statsligedirektorater og styrelser og ikke en institution der af egen drift kantage sager op på tilsvarende måde som f.eks. Folketingets Ombuds-mand og Forbrugerombudsmanden, til indenrigs- og sundhedsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, der ville være noget til hinder for, at den foreslåede institu-tion til behandling af klager over sundhedsfaglig virksomhed f.eks.blev kaldt Patientklagestyrelsen eller Patientklagedirektoratet, til in-denrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, ændringsforslag der indebærer, at navnet på den institutionunder indenrigs- og sundhedsministeriet, der skal forestå behandlin-gen af klager over sundhedsfaglig virksomhed får et navn, der svarertil institutionens opgaver, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 27/4-10 fra Dansk Sygeple-jeråd, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 5/5-10 fra Danske Handi-caporganisationer, Danske Patienter og Forbrugerrådet, til indenrigs-og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 10/5-10 fra Erik Sejrup, tilindenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 17/5-10 fra WHO-Patientaambassadør, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 9/5-10 fra Tina Jønsson, tilindenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå