Sundhedsudvalget 2009-10
L 130 Bilag 16
Offentligt
852126_0001.png
852126_0002.png
852126_0003.png
Indenrigs- og SundhedsministerietEnhed:Sundhedsjuridisk centerSagsbeh.: SUMHBRSags nr.: 0908622Dok. Nr.: 231677Dato:
Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om klage-og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, lov om auto-risation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksom-hed, sundhedsloven og forskellige andre love (L 130)ÆndringsforslagAfindenrigs- og sundhedsministeren,tiltrådt af […]Til § 11)I det undernr. 1foreslåedekapitel 2indsættes efter§ 12som ny paragraf medtilhørende overskrift:”DetRådgivende Praksisudvalg§ 12 a.Indenrigs- og sundhedsministeren nedsætter Det Rådgivende Praksis-udvalg. Patientombuddet forelægger Patientombuddets afgørelser i klagesagerefter § 1 for Det Rådgivende Praksisudvalg, som rådgiver Patientombuddet omombuddets fremtidige afgørelse af sammenlignelige sager. Det Rådgivende Prak-sisudvalg rådgiver desuden Patientombuddet om læringen af sagerne.Stk. 2.Det Rådgivende Praksisudvalg sammensættes af repræsentanter for pa-tientorganisationer m.v., faglige organisationer på sundhedsområdet, regioner ogkommuner efter indenrigs- og sundhedsministerens nærmere bestemmelse. Direk-tøren for Patientombuddet er formand for praksisudvalget.Stk. 3.Formanden indkalder Det Rådgivende Praksisudvalg til møde efter be-hov og mindst 2 gange årligt. Patientombuddet redegør for Det Rådgivende Prak-sisudvalgs virksomhed i Patientombuddets årsrapport.[Etablering af Det Rådgivende Praksisudvalg]2)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 61, stk. 1,ændres ”§ 14, stk. 2,” til: ”§ 12, stk. 2,”.[Lovteknisk ændring]BemærkningerTil nr. 1Med forslaget etableres Det Rådgivende Praksisudvalg bestående af repræsentan-ter for patientorganisationer m.v., faglige organisationer på sundhedsområdet samtrepræsentanter for de driftsansvarlige myndigheder og med Patientombudets di-rektør som formand. Praksisudvalget skal følge Patientombuddets praksis for afgø-
Side 2
relsen af sager om sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed (”forløbskla-ger”) og rådgive Patientombuddet om den fremtidige afgørelse af sammenligneligesager.Forslaget sikrer, at repræsentanter for relevante organisationer, herunder patient-organisationer, får adgang til at præge udviklingen af Patientombuddets praksis forafgørelsen af forløbsklagesager.Det følger af bestemmelsen, at Det Rådgivende Praksisudvalg forelægges Pati-entombuddets afgørelser i klagesager vedrørende sundhedsvæsenets sundheds-faglige virksomhed. Af hensyn til den praktiske tilrettelæggelse af Det RådgivendePraksisudvalgs virksomhed forudsættes det, at Patientombuddet i praksis forelæg-ger praksisudvalget en delmængde af Patientombuddets afgørelser, f.eks. afgørel-ser i principielle sager eller afgørelser inden for udvalgte områder, herunder ud-valgte sygdomsområder eller sygehuse m.v. Praksisudvalget vil i den forbindelsekunne udpege, inden for hvilke områder praksisudvalget ønsker afgørelser fore-lagt. Det bemærkes, at praksisudvalget principielt efter anmodning vil have ret til atfå forelagt samtlige Patientombuddets afgørelser. Afgørelserne vil forud for fore-læggelsen skulle anonymiseres af hensyn til beskyttelsen af personfølsomme op-lysninger.Praksisudvalget vil have mulighed for at drøfte baggrunden for udfaldet i enkeltesager med Patientombudet, hvis direktør efter forslaget fungerer som praksisud-valgets formand. Praksisudvalget vil endvidere kunne tilkendegive synspunkter omafgørelserne, herunder påpege eventuelle afgørelser, hvor fremtidige sammenlig-nelige sager efter praksisudvalgets opfattelse bør få et andet udfald eller hvor derefter praksisudvalgets opfattelse i højere grad bør tages højde for nærmere be-stemte forhold. Praksisudvalget vil således kunne præge Patientombuddets fremti-dige afgørelser af sammenlignelige sager og dermed udviklingen af praksis forafgørelsen af forløbsklagesagerne.Det Rådgivende Praksisudvalg skal efter bestemmelsen endvidere rådgive Pati-entombuddet om, hvordan der bedst kan drages læring af forløbsklagesagerne.Praksisudvalget vil i den forbindelse kunne pege på sundhedsfaglige områder, somefter praksisudvalgets opfattelse kræver en særlig opmærksomhed eller indsatsmed hensyn til læring, ligesom praksisudvalget vil kunne rådgive Patientombuddetom, hvilke læringsinitiativer der efter praksisudvalgets opfattelse bør iværksættes.Herved får interesserepræsentanterne også en vigtig rolle i overvejelserne om,hvilken læring der kan uddrages af forløbsklagesager, og hvilke læringsinitiativerder bør iværksættes. Det vil medvirke til at sikre, at der drages optimalt udbytte afden læring, der kan uddrages af forløbsklagesagerne.Ministeren bemyndiges med bestemmelsen til at træffe beslutning om sammen-sætningen af Det Rådgivende Praksisudvalg, herunder om praksisudvalgets sam-lede antal medlemmer. Ministeren skal ved sammensætningen varetage hensynettil dels, at praksisudvalget bliver et funktionsdygtigt organ, dels at praksisudvalgetfår en nuanceret og afbalanceret repræsentation af de forskellige interesser, somorganisationer og myndigheder på sundhedsområdet varetager. Bemyndigelses-bestemmelsen giver samtidig mulighed for, at det til enhver tid kan sikres, at sam-mensætningen af Det Rådgivende Praksisudvalg afspejler antallet af relevantefaglige organisationer og patientforeninger m.v. på sundhedsområdet.
Side 3
Det foreslås, at direktøren for Patientombuddet fungerer som formand for DetRådgivende Praksisudvalg. Direktøren vil således skulle indkalde praksisudvalgettil møde, lede praksisudvalgets møder m.v. Efter forslaget indkalder direktørenpraksisudvalget efter behov og mindst 2 gange årligt.Efter bestemmelsen skal Patientombuddet i ombuddets årsrapport redegøre forDet Rådgivende Praksisudvalgs virksomhed. Patientombuddet skal herunder re-degøre for praksisudvalgets rådgivning om afgørelsen af bestemte sagstyper ogom de sundhedsfaglige områder, som efter praksisudvalgets opfattelse kræversærlige opmærksomhed. Herved sikres det, at praksisudvalgets rådgivende virk-somhed – ud over at medvirke til udviklingen af praksis for afgørelsen af forløbs-klagesager og indgå som en del af grundlaget for Patientombuddets læringsaktivi-teter – også kommer til Sundhedsstyrelsens kendskab, således at Sundhedsstyrel-sen om nødvendigt kan følge op på de sundhedsforhold, som efter praksisudval-gets opfattelse kræver en særlig indsats.Det Rådgivende Praksisudvalg vil ikke have kompetence til at træffe afgørelser ikonkrete sager eller ændre Patientombudets afgørelser af konkrete sager. Be-stemmelsen ændrer således ikke ved Patientombuddets uafhængighed ved afgø-relsen af konkrete sager, jf. forslaget til § 11, stk. 2, i lov om klage- og erstatnings-adgang inden for sundhedsvæsenet.Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser. Det bemærkes hertil, at forslagetikke giver hjemmel til at honorere medlemmerne af Det Rådgivende Praksisudvalg.Medlemmernes udgifter til befordring kan dog dækkes i overensstemmelse medreglerne i Finansministeriets cirkulære om særskilt vederlag m.v. Det forudsættes,at eventuelle omkostninger til indkaldelse, forberedelse og afholdelse af praksisud-valgets møder og til dækning af udgifter til befordring afholdes inden for Patient-ombuddets ramme.Til nr. 2Der er tale om en lovteknisk ændring af § 61 i lov om klage- og erstatningsadganginden for sundhedsvæsenet som følge af, at reglerne om sundhedspersoners pligttil at meddele oplysninger til brug for behandlingen af klagesager efter lovforslagetfølger af § 12, stk. 2, (oplysninger til Patientombudet) og § 16, stk. 1, jf. § 12, stk. 2,(oplysninger til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn).