Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 126 Bilag 7
Offentligt
834653_0001.png
834653_0002.png
834653_0003.png
834653_0004.png
834653_0005.png
834653_0006.png
834653_0007.png
834653_0008.png
834653_0009.png
Til lovforslag nr.L 126
Folketinget 2009 - 10
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. marts 2010
3. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø(Samarbejde om sikkerhed og sundhed m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. februar 2010 og var til 1. behandling den 23. februar 2010.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministe-ren sendte den 30. september 2009 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del - bilag 298 folke-tingsåret 2008-09. Den 10. februar 2010 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar,et notat herom og et ligestillingsnotat til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 39 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som dennehar besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstillerne forslaget tilvedtagelsemed det stillede ændringsforslag.]For Socialdemokratiets og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget slår fast, at arbejdsmiljøet meget vigtigt fokusområde. Det er fuldstændig altafgørende for den enkeltes sikkerhed, sundhedog trivsel, at der er et godt arbejdsmiljø på arbejdspladsen.Der er mange positive elementer i dette lovforslag, som bygger på og er en gennemførelse af dentrepartsaftale arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet har indgået. Arbejdsmiljøarbejdet skalstyrkes, og der skal tilføres mere viden om, hvordan hver enkelt arbejdsplads kan skabe et godt ar-bejdsmiljø.
2
For S og RV er det altafgørende, at de strategiske elementer i arbejdsmiljøarbejdet sikres og op-prioriteres. Det er en væsentlig forudsætning i trepartsudvalgets arbejde, at det sikres, at arbejdsmil-jøet sikres på det strategiske niveau på virksomheden og ikke lever et liv på sidelinien. Det er klogt,socialt ansvarligt, god økonomi og kan forhindre dårligt arbejdsmiljø, der sender folk på sygedag-penge eller i værste fald ud af arbejdsmarkedet.Derfor vil S og RV stærkt opfordre ministeren til at tage særskilte initiativer, jf. trepartsudvalgetsbetænkning, i gennemførelsesfasen for at sikre, at arbejdsmiljøet bliver en del af den strategisketænkning på virksomhederne.S og RV ser arbejdsmiljø som en god investering, både menneskeligt og økonomisk. Den nye ar-bejdsmiljøorganisation er rygraden i samarbejdet, både på de små virksomheder, hvor samarbejdetskal foregå direkte mellem arbejdsgiver og de ansatte, og på de større virksomheder i en egentligarbejdsmiljøorganisationS og RV foreslår, at der iværksættes en forskningsbaseret evaluering af effekten af det nye regel-sæt om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø, som parterne bag trepartsaftalen selv fore-slår.Derudover bemærker S og RV endvidere, at der i partsudvalget peges på betydningen af, at »godeeksempler« og erfaringer i højere grad synliggøres med henblik på at inspirere ansatte, ledere ogarbejdsgivere til at forny og styrke samarbejdet om arbejdsmiljø.[Etmindretali udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Min-dretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.]Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det tæller på positivsiden, at der indfø-res en ret til et tilbud om løbende efteruddannelse. Det har SF arbejdet for de sidste mange år (vel atmærke som en løbende obligatorisk efter- og videreuddannelse, dvs. som en ret og pligt og ikke kunnoget, der kan fraviges af både ledelse og medarbejderrepræsentanter).På negativsiden tæller, at virksomhederne får en række muligheder for at slanke sikkerhedsarbej-det gennem færre sikkerhedsrepræsentanter m.v., og det sker vel at mærke uden en tilsvarende klaropprioritering af professionelle arbejdsmiljøressourcer, indførelse af ret til medarbejderne til at til-kalde ekstern rådgivning o. lign. Dette dræn af arbejdsmiljømæssige ressourcer fra arbejdspladsernegør, at lovforslaget økonomisk lægger op til, at der årligt vil blive udført arbejdsmiljøarbejde for 2-300 millioner kroner mindre i erhvervslivet end i dag.Disse negative elementer er så tungtvejende, at SF indstiller lovforslaget til forkastelse.Enhedslistens medlem af udvalget er imod lovforslaget. Ifølge tal fra Arbejdstilsynet var der pro-blemer med at overholde arbejdsmiljølovgivningen på 52 pct. af de 110.000 virksomheder, somtilsynet har screenet siden 2005 (Ritzau 23.12. 2009).Siden 2005 har Arbejdstilsynet uddelt 103.538 påbud af forskellig art for brud på arbejdsmiljølo-ven. I 1800 tilfælde har det ført til politianmeldelse, men kun i 204 tilfælde har arbejdsgiverne måt-tet til lommen. Risikoen for at få bøde for at bryde arbejdsmiljøloven er altså ca. 2 promille.På 25 pct. af de virksomheder Arbejdstilsynet har besøgt er der ikke lavet den lovpligtige arbejds-pladsvurdering – som EU i parentes bemærket vil sløjfe for små virksomheder.Dette rod i arbejdsmiljøet vil dette lovforslag ikke rette op på.De nuværende kvartalsvise møder i sikkerhedsorganisationen erstattes med en årlig drøftelse.Antallet af medarbejdervalgte sikkerhedsrepræsentanter beskæres – hvilket er helt i tråd med denpraksis mange arbejdsgivere allerede forfølger på arbejdspladserne.
3
Den obligatoriske uddannelse af sikkerhedsrepræsentanter forkortes fra 5 til 3 dage. At der så lig-ger et luftigt tilbud om yderligere to dages uddannelse og årlig opsuppleringsuddannelse ændrerikke ved den basale nedskæring. Ydermere er det kun på den obligatoriske del ad uddannelse, at derfinder en godkendelse sted af uddannelsesudbyderne. I realiteten kan virksomhederne sætte fyrene iHR-afdelingen til at forestå uddannelsen med et fiffig power-point præsentation.Lovforslaget styrker arbejdsgivernes ledelsesret på arbejdsmiljøområdet, og forslaget vil ifølgebeskæftigelsesministeriets egne beregninger sikre arbejdsgiverne besparelser på 220 mio. kr. omåret. Det lugter ikke af bedre arbejdsmiljø.Vi hilser med tilfredshed, at det er lykkedes at få sikret referatpligt fra den årlige arbejdsmiljø-drøftelse, men det ændrer ikke på, at forslaget betyder en forringelse af arbejdsmiljølovgivningen,som Enhedslisten vil stemme imod.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkuri var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af [udvalget:]Til § 21)Istk. 2,ændres datoen »26. april 2010« til »21. maj 2010«.[Udskydelse af ikrafttræden]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås i stk. 2, at de dele af lovforslaget, som ikke vedrører reglerne om samarbejde om sik-kerhed og sundhed, træder i kraft den 21. maj 2010. Begrundelsen er, at 3. behandlingen af lovfor-slaget er flyttet til den 11. maj 2010.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V)Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF)fmd.Rasmus Jarlov (KF)Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Leif Lahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF)Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
4
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 126Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesmi-nisteren2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget41. udkast til betænkning5Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren62. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 126Spm.nr.1TitelSpm. om, at arbejdsmiljøet bliver en del af den strategiske tænkningpå virksomhederne, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, at der iværksættes en evaluering af effekten af det nye re-gelsæt om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at de kommende års erfaringer med lovændringerne i L126bliver synliggjort, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om efter hvilke regler medarbejderne kan vælge arbejdsmiljøre-præsentanter, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange personer en sikkerhedsrepræsentant kan repræ-sentere, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at et nærhedsprincip (ledelsesstruktur, arbejdsmiljøforhold,arbejdets art, geografiske forhold og ressourcer) skal danne grundlagfor antallet af sikkerhedsgrupper/arbejdsmiljørepræsentanter, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om de også efter den nye lov vil have et lovmæssigt krav påhver sin arbejdsmiljørepræsentant, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om der også efter den nye lov vil være et lovmæssigt krav om atarbejde i produktionen og administrationen har hver sin sikkerheds-gruppe, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om skifteholdsarbejdere efter den nye lov kan være sikre på, atder er en arbejdsmiljørepræsentant til stede på hvert skift, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at den nye lov vil indebære færre eller flere medarbejder-valgte arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpå
2
3
456
7
8
9
10
6
11
12
13
14
15
1617
18
19
20
21
22
23
Spm. om, at resultatet af den årlige arbejdsmiljødrøftelse ikke behø-ver foreligge skriftligt, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om der eksisterer nogen konkrete lovkrav til indholdet af denårlige arbejdsmiljødrøftelse, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om der vil blive udviklet konkrete retningslinjer for, hvordanden nye lovgivning skal udmøntes for at styrke arbejdsmiljøarbejdetpå de mindre virksomheder, til beskæftigelsesminsteren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke overvejelser der er gjort om krav til undervisere påden supplerende uddannelse, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, at sanktionen for overtrædelse af arbejdsmiljøloven er bø-destraf og at »der hidtil ikke har været idømt frihedsstraf for overtræ-delse heraf«, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at den nye lov vil få nogen konsekvenser for Arbejdstilsy-net, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilket sanktionsmuligheder der er, såfremt en virksomhedikke overholder reglerne, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om i hvilke situationer er det tilstrækkeligt at redegøre mundt-ligt for processen med den årlige arbejdsmiljødrøftelse, og hvilke kravstilles der til den mundtlige redegørelse, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor en arbejdsgiver og de ansatte på virksomheden bliverenige om, at det er bedst for dem at organisere arbejdsmiljøsamarbej-det efter arbejdslederområder. Kan det med lovforslaget så stadig ladesig gøre, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, der med den »enkelte virksomhed« menes, at det er ar-bejdsmiljørepræsentanter, ledere og arbejdsgivere, der i samarbejdefastsætter antal arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om hvorledes kan man se, at lovforslaget konkret sikrer, at ar-bejdsmiljøet indtænkes og indarbejdes i den strategiske tænkning påvirksomhederne m.v., til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren vil, i forlængelse af svaret på L 126 - spm. 6 og7, oplyse om de områder, som parterne prioriterer i de løbende hand-lingsplaner for arbejdsmiljø (2020-planen), vil have betydning for,hvor mange arbejdsmiljørepræsentanter, der skal være på en virksom-hed, idet denne prioritering må anses for at afspejle disse arbejdsmil-jøområders alvorlighed og omfang, jf. definitionen om nærhedsprin-cip i trepartsforhandlingerne, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministeren vil oplyse om brancher, der anses for at have
7
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
særlige nedslidningsproblemer (f.eks. de brancher og jobområder,som kan søge i Forebyggelsesfonden), forholdsmæssigt skal haveflere arbejdsmiljørepræsentanter end de mindre nedslidende brancher,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil uddybe, hvordan geografiske forhold spillerind i forhold til antallet af arbejdsmiljørepræsentanter, idet dette for-hold specifikt er nævnt i indstillingen fra parterne, og betyder dette aten virksomhed, hvor en del af de ansatte arbejder udenfor virksomhe-dens område, at dette udløser en ret til valg af flere arbejdsmiljøre-præsentanter, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil oplyse, om det vil have betydning for antalletaf arbejdsmiljørepræsentanter, hvis arbejdsgiverens område er ca. 10km2 – og der arbejdes flere steder/ i flere bygninger på området, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil uddybe, hvad der skal forstås ved ordet res-sourcer, som indgår i begrebet nærhedsprincippet m.v., til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil uddybe, hvordan arbejdets art vil have betyd-ning for antallet af arbejdsmiljørepræsentanter. Vil arbejdsulykkeranses for at være mere problematisk end udsættelse for nanopartikler,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil oplyse, om ansatte kan ringe til sin Arbejds-miljørepræsentant om natten, og om denne så er pligtig til at svare påproblemet, herunder efterfølgende at tage kontakt til vedkommendevedr. løsning af problemet, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministerens svar på L 126 - spm. 11 ikke er i modstrid medparternes indstilling, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren vil, i forlængelse af svaret på L 126 - spm. 11,oplyse, hvorledes man kan være sikker på, hvad den årlige drøftelsehar resulteret i, hvis resultatet af årlige drøftelse ikke skal nedskrives?Der kunne opstå en situation, hvor arbejdsgiver og arbejdstager eruenige i den mundtlige redegørelse for processen, og hvordan skalArbejdstilsynet så viderebehandle sagen, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil oplyse, hvem der har den endelige beslut-ningskompetence om den supplerende uddannelse i tilfælde af uenig-hed. Arbejdsmiljørepræsentanten eller arbejdsgiveren, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil oplyse, om virksomhederne selv har kompe-tence til at forestå den supplerende uddannelse eller om uddannelsenskal tages i et anerkendt uddannelsessystem f.eks. AMU eller Ar-bejdsmiljørådgiver, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren vil oplyse baggrunden for, at den supplerendearbejdsmiljøuddannelse ikke skal godkendes på samme måde som den
8
34
35
36
37
38
39
ordinære arbejdsmiljøuddannelse, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om der fuldt og helt leves op til trepartsaftalens ordlyd for såvidt angår følgende citat fra aftalens side 16: »Resultatet af den årligedrøftelse nedfældes til støtte for det daglige samarbejde omarbejdsmiljø. Arbejdstilsynet udarbejder et kortfattet skema eller an-det hjælpeværktøj, som kan anvendes af virksomheden til støtte fordenne proces. Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet kunnesynliggøre, at virksomheden har været igennem denne årlige drøftel-se.«, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om trepartsaftalen skal forstås på den måde, at dokumentation afden årlige arbejdsmiljødrøftelse omhandler såvel det, at drøftelsen harfundet sted, som det at drøftelsens resultat skal nedfældes skriftligt, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes et sikres, at det kommer til at stå klart i love, be-kendtgørelser m.v., at den årlige arbejdsmiljødrøftelse omhandlersåvel det, at drøftelsen har fundet sted, som det at drøftelsens resultatskal nedfældes skriftligt, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en eventuel vedtagelse af L 126 får nogen konsekvenser iforhold til § 9 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1416 af 27. de-cember 2008, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes vil ministeren kvalitetssikre den supplerende ar-bejdsmiljøuddannelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan kravene om skriftligheden skal forstås, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpå
9

Bilag 2

Et af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 39 og beskæftigelsesministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S.Spørgsmål 39:Ministeren har svaret på spørgsmålene 11, 17, 18, 30, 34, 35 samt 36 til L 126 til Arbejdsmarkedsudvalgetvedrørende skriftlighed i den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Svarene samt bemærkninger til loven åbner fortsaten vis mulighed for forskellig tolkning af, hvad skriftligheden omfatter, skriftlighedens rækkevidde samtudgangspunktet for bekendtgørelsesarbejdet. Vil ministeren samlet oplyse, hvordan kravene skal forstås?
Svar:Jeg kan forstå, at der er en vis uklarhed omkring de indholdsmæssige krav, der stilles i forbindelsemed den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Jeg kan i den forbindelse oplyse følgende:Gennemførelse af den årlige arbejdsmiljødrøftelse sker mundtligt. I bekendtgørelsen vil der blivestillet en række nærmere krav til drøftelsens indhold.Virksomheden skal kunne dokumentere over for Arbejdstilsynet, at den årlige drøftelse om ar-bejdsmiljø har fundet sted. Dette er tilsynsobjekt for Arbejdstilsynet, jf. mit svar på spørgsmål 17,18, 30 og 34.I afrapporteringen fra trepartsudvalget er der enighed om, at resultatet af drøftelsen skal nedfældesskriftligt til virksomhedens interne brug. Resultatet af drøftelsen vil være tilgængeligt for ledelse ogmedarbejdere, men det er ikke tilsynsobjekt for Arbejdstilsynet.Det er således, at arbejdsgiveren allerede i dag skal sørge for, at samarbejdet om sikkerhed ogsundhed kan finde sted, samt deltage i samarbejdet. Som en naturlig følge heraf skal arbejdsgiverensørge for, at der bliver fulgt op på de beslutninger, der vedrører samarbejdet om sikkerhed og sund-hed. Det vil således også gælde de beslutninger, der træffes på den årlige arbejdsmiljødrøftelse.Til hjælp for virksomhederne vil Arbejdstilsynet udarbejde vejledning om de nye regler. Dette vilske i samarbejde med arbejdsmarkedets parter.