Uddannelsesudvalget 2009-10, Uddannelsesudvalget 2009-10, Uddannelsesudvalget 2009-10
L 121 Bilag 8, L 121 A Bilag 8, L 121 B Bilag 8
Offentligt
811389_0001.png
811389_0002.png
811389_0003.png
811389_0004.png
811389_0005.png
811389_0006.png
811389_0007.png
811389_0008.png
811389_0009.png
Til lovforslag nr.L 121
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 2. marts 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.og lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højereforberedelseseksamen (hf-kurser)(Filialer af internationale skoler og krav til antal elever på klassetrin m.v.)[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Undervisningsministeren har stillet ændringsfor-slag nr. 2-4 og 7. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 omdeling af lovforslaget og ændringsforslag nr. 5, 6, 8 og 9.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 29. januar 2010 og var til 1. behandling den 11. februar 2010. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministe-ren sendte den 14. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. UDU alm. del – bilag 101. Den 4. febru-ar 2010 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dansk Fri-skoleforening og Danmarks Privatskoleforening.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget tilvedtagelse.Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller det under A og det under B nævntelovforslag tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.
2
Etmindretali udvalget (DF) indstiller det under A nævnte lovforslag tilvedtagelsemed de stille-de ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag tilforkastelseved 3. be-handling.Dansk Folkeparti har stillet ændringsforslag om at dele lovforslaget i to dele, idet Dansk Folke-parti ikke kan støtte den del af lovforslaget, der vedrører mulighed for filialer af internationale sko-ler. Dansk Folkeparti bryder sig ikke om, at der bliver særregler på området, blot fordi der er taleom internationale skoler. Dansk Folkeparti finder den nuværende lovgivning udmærket og konstate-rer, at man i dag efter de gældende regler kan oprette internationale skoler i Danmark.Dansk Folkeparti var ved 1. behandling bekymret for konsekvenserne af de nye klassetrinskravfor de frie grundskoler. Men idet undervisningsministeren – efter samtale med foreningerne på defrie grundskolers område – er kommet frem til et ændringsforslag vedrørende klassetrinskravene,kan Dansk Folkeparti støtte denne del af lovforslaget. Det har været særlig vigtigt for Dansk Folke-parti at sikre friskoler i yderområderne, og Dansk Folkeparti mener, at der med ændringsforslagettages hensyn til oprettelse og fastholdelse af frie grundskoler i yderområderne. Dansk Folkeparti harendvidere noteret sig, at de få skoler, der ikke på nuværende tidspunkt opfylder de klassetrinskrav,som vedtages med dette lovforslag, får 2 år til at leve op til de pågældende klassetrinskrav. DanskFolkeparti er endvidere glad for, at ministeren har lyttet til Dansk Folkepartis bekymring.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(DF), tiltrådt af etflertal(det øvrige udvalg):aÆndringsforlag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:A.»Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler og lov om private gymna-sieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser). (Krav til antal ele-ver på klassetrin m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2 og 5, § 2, nr. 1, 3 og 4, og § 3, stk. 1 og 2.B.»Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler og lov om private gymna-sieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser). (Filialer af interna-tionale skoler)« omfattende § 1, nr. 3 og 4, § 2, nr. 2 og 4, og § 3, stk. 2 og 3.[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte forslagAfundervisningsministeren,tiltrådt afudvalget:
3
Til § 12)Nr. 1affattes således:»1.§ 2, stk. 1og2,affattes således:»En fri grundskole skal, jf. dog § 41, den 5. september i skoleåret med de begrænsninger, der føl-ger af stk. 2, have mindst1) ni elever i alt på børnehaveklassetrin og 1. og 2. klassetrin,2) seks elever i alt på 3. og 4. klassetrin og3) ni elever i alt på 5.-7. klassetrin.Stk. 2.En nyoprettet skole skal opfylde kravet i stk. 1, nr. 1, senest i skolens tredje skoleår, kraveti stk. 1, nr. 2, senest i skolens femte skoleår og kravet i stk. 1, nr. 3, senest i skolens ottende skole-år.««[Ændrede krav til antal elever i klassetrinsgrupper]3)Nr. 2affattes således:»2.I§ 2indsættes somstk. 5:»Stk. 5.Kravene i stk. 1 og 2 gælder ikke for1) de tyske mindretalsskoler,2) skoler, der i hele skoleåret 2009-10 var undtaget fra klassetrinskravet i den dagældende lovs §2, stk. 1,3) skoler, der er omfattet af § 19, stk. 1, 6. pkt.,4) skoler med kostafdeling, der i hele skoleåret 2009-10 opfyldte § 19, stk. 1, 3. pkt., og5) skoler, der er udspaltet af en privat gymnasieskole, som er overgået til at være en selvejendeinstitution inden for den offentlige forvaltning, jf. lov om institutioner for almengymnasiale ud-dannelser og almen voksenuddannelse m.v.««[Korrektion af relevant skoleår i nr. 2 og undtagelse for skoler med kostafdeling i et nyt nr. 4]4)Nr. 5affattes således:»5.I§ 24 aindsættes somstk. 2og3:»Stk. 2.Et påbud om at overholde kravene i § 2, stk. 1 og 2, gives med frist til den førstkommende5. september. For skoler, der i de fem forudgående skoleår pr. 5. september mindst har haft et antalelever på klassetrin svarende til de i § 2, stk. 1 og 2, nævnte, gives fristen dog til den næstkommen-de 5. september, såfremt antallet af elever, skolen mangler for at opfylde kravene, er blevet mindreden førstkommende 5. september.Stk. 3.Opfylder skolen ikke et påbud efter stk. 2, er skolen med virkning fra det følgende skoleårikke længere en fri grundskole efter denne lov. Eventuel fortsat undervisning på skolen af børn iden undervisningspligtige alder vil herefter være omfattet af kapitel 8.««[Forlængelse af påbudsfrist for visse skoler og opsplitning i to stykker]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etflertal(det øvrige udvalg):Til § 25)Nr. 4affattes således:
4
»4.I§ 17indsættes somstk. 4:»Stk. 4.Elever, der undervises i bygninger tilhørende en statslig institution, jf. § 2, stk. 3, indgårikke i opgørelsen af antal elever efter stk. 1, nr. 1.««[Konsekvens af lov nr. 1409 af 27. december 2008 og af delingen af lovforslaget]Til § 36)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.§ 2, nr. 1, 3 og 4, træder i kraft den 1. april 2010.«[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag om deling af lovforslaget]Afundervisningsministeren,tiltrådt afudvalget:7)Somstk. 3indsættes:»Stk. 3.Skoler, der er i virksomhed i skoleåret 2009-10, og som den 5. september 2010 ikke op-fylder kravene i § 2, stk. 1 og 2, i lov om friskoler og private grundskoler m.v. som affattet veddenne lovs § 1, nr. 1, gives frist til at overholde disse krav til den 5. september 2012 uanset be-stemmelsen i § 24 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler m.v. som affattet veddenne lovs § 1, nr. 5.«[Overgangsordning for eksisterende skoler]cÆndringsforslag til det under B nævnte forslagAf etmindretal(DF), tiltrådt af etflertal(det øvrige udvalg):Til § 28)Nr. 4affattes således:»4.I§ 17indsættes somstk. 4:»Stk. 4.Elever, der undervises i filialer, jf. § 2, stk. 2, 2. pkt., indgår ikke i opgørelsen af antalelever efter stk. 1, nr. 1.««[Konsekvens af lov nr. 1409 af 27. december 2008 og af delingen af lovforslaget]Til § 39)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.§ 1, nr. 3 og 4, og § 2 træder i kraft den 1. april 2010.«[Forenklet formulering]
BemærkningerTil nr. 1Dansk Folkeparti foreslår at opdele lovforslaget i to.
5
Den ene del (A) består af forslaget om krav til antal elever på klassetrin og forslaget om mulighedfor undervisning i en statslig institutions bygninger.Den anden del (B) består af forslaget om muligheder for filialer af internationale skoler.Ændringsforslag nr. 5, 6, 8 og 9 er konsekvensændringer som følge af ændringsforslaget om de-ling af lovforslaget.Til nr. 2Det foreslås, at klassetrinsgruppen i stk. 1, nr. 2, ændres fra at omfatte 3.-5. klassetrin til at omfat-te 3. og 4. klassetrin, og at der i denne klassetrinsgruppe skal være mindst seks elever. Det foreslås,at klassetrinsgruppen i stk. 1, nr. 3, ændres fra at omfatte 6. og 7. klassetrin til at omfatte 5.-7. klas-setrin, og at der i denne klassetrinsgruppe skal være mindst ni elever. Som konsekvens heraf ændreskravene i stk. 2 for nyoprettede skoler til, at de i skolens femte skoleår har mindst seks elever i altpå 3. og 4. klassetrin.Til nr. 3Med ændringsforslaget foreslås, at frie grundskoler, der i hele skoleåret 2009-10 i stedet for i sko-leåret 2008-09 er undtaget fra de gældende klassetrinskrav, fremover er undtaget fra de foreslåedenye klassetrinskrav. Ændringen til skoleåret 2009-10 er begrundet i, at dette er det senest afsluttedeskoleår ved lovens ikrafttræden. Desuden foreslås, at frie grundskoler med kostafdeling, der er til-skudsberettigede i skoleåret 2009-10, er undtaget fra klassetrinskravene. Følgende bemærkningertræder derfor i stedet for lovforslagets enkelte bemærkninger til § 1, nr. 2:»Der foreslås i § 2, stk. 5, at følgende skoler undtages fra klassetrinskravene i stk. 1 og 2:1) De tyske mindretalsskoler.2) Skoler, der i skoleåret 2009-10 er undtaget fra klassetrinskravet i den dagældende lovs § 2, stk.1, jf. lovbekendtgørelse nr. 705 af 3. juli 2009. Det er følgende skoler: Baptisternes skoler,Brenderup og Omegns Realskole, Byens Skole, Børneskolen ved Familiehøjskolen Skærgården,Den Alternative Skole, Det Kongelige Teaters Balletskole i Odense, Frederiksberg Privatskole,Guldbæk Friskole, Ringe Kost- og Realskole, Stenhus Kostskole, Vinderup Realskole og Åle-strup Realskole.3) Skoler, der i overensstemmelse med friskolelovens § 19, stk. 1, 6. pkt., har kunnet få dispensa-tion fra kravet om pr. 5. september at have mindst 32 elever i alt i børnehaveklasse og på 1.-7.klassetrin. Det er følgende skoler, der var i virksomhed i skoleåret 1976-77, og som er eller ef-ter 1967 har været beliggende i landzone eller et hertil tilsvarende område: Bjergby Friskole,Bonnet Friskole, Bøgballe Friskole, Bøvling Friskole, Druestrup Friskole, Egebjerg Friskole,Egense Friskole, Fjaltring Friskole, Fårevejle Fri- og Efterskole, Galten Friskole, Guldbæk Fri-skole, Haubro-Søttrup Friskole, Havregården Lille-Kost- og Dagskole, Hedegaard Friskole,Hestkær Friskole, Hundborg Friskole, Højbo Friskole, Høve Friskole, Jerslev-Østervrå Friskole,Kassebølle Friskole, Klim Friskole, Lille Egede Friskole, Nordskovens Friskole, Oure Friskole,Refs Vindinge Friskole, Rudme Friskole, Rødding Friskole (Spøttrup), Skallerup Friskole,Skanderup Friskole, Skovby Friskole, Skørbæk-Ejdrup Friskole, Thorsted Friskole, TrunderupFriskole, Vedsted Friskole, Vestbirk Friskole, Vilsted Friskole, Vindblæs Friskole og Øster Jøl-by Friskole.4) Skoler med kostafdelinger, der i skoleåret 2009-10 opfyldte friskolelovens tilskudsbetingelse i §19, stk. 1, 3. pkt., om at have sammenlagt mindst 32 elever i alt i børnehaveklasse og på 1.-9.klassetrin. Det er følgende skoler: Bogø Kostskole, Dannevirkeskolen, Esrom Kost- og friskole,
6
Friskolen i Starreklinte, Havregården Lille-Kost- og Dagskole, HAY Skolen, Krumsø Fri- ogKostskole, Ryomgaard Realskole, Sejergaardsskolen og Skolen på Slotsvænget.Følgende frie grundskoler med kostafdelinger vil være undtaget fra klassetrinskravene efter bådenr. 2 og nr. 4: Ringe Kost- og Realskole og Stenhus Kostskole.Det følger desuden af lovens § 41, at grundskoleafdelinger ved private gymnasieskoler er undtagetfra klassetrinskravene. Følgende frie grundskoler med kostafdelinger vil være undtaget fra klasse-trinskravene efter både § 41 og nr. 4: Bagsværd Kostskole og Gymnasium, Herlufsholm Skole ogGods, Rønde Gymnasium, Studenterkurset og Kostskolen i Sønderjylland.5) Skoler, der udspaltes af en privat gymnasieskole, som er overgået til at være en selvejende insti-tution inden for den offentlige forvaltning, jf. lov om institutioner for almengymnasiale uddan-nelser og almen voksenuddannelse m.v.«Til nr. 4Det foreslås, at for de skoler, der i de fem forudgående skoleår i træk pr. 5. september har over-holdt klassetrinskravene, gives fristen til at opfylde klassetrinskravene i § 2, stk. 1 og 2, som affattetved denne lovs § 1, nr. 1, til den næstkommende 5. september, såfremt antallet af elever, skolenmangler for at opfylde klassetrinskravene, er blevet mindre den 5. september i påbudsperioden. Føl-gende bemærkninger træder derfor i stedet for lovforslagets enkelte bemærkninger til § 1, nr. 5:»Det foreslås i stk. 2, at et påbud om at overholde klassetrinskravene gives med frist til den først-kommende 5. september. Det foreslås dog i stk. 2, 2. pkt., at for skoler, der i de fem forudgåendeskoleår pr. 5. september har haft et antal elever på klassetrin svarende til de i § 2, stk. 1 og 2, nævn-te, gives fristen til den næstkommende 5. september, såfremt antallet af elever, skolen mangler forat opfylde kravene, er blevet mindre den 5. september i påbudsperioden. De fem forudgående sko-leår, jf. stk. 2, 2. pkt., omfatter også skoleår før lovens ikrafttræden, men der skal være tale om femsammenhængende skoleår. Antallet af elever, som skolen mangler for at opfylde kravene, er blevetmindre, hvis summen af skolens manglende elever i de tre klassetrinsgrupper er blevet mindre. Detvil sige, at antallet af elever i klassetrinsgrupperne kan gå op og ned inden for de krævede elevtal(9-6-9), blot elevtallet samlet set er gået op.«I stk. 3 foreslås, at såfremt en skole ikke ved fristens udløb opfylder påbuddet, er skolen medvirkning fra det følgende skoleår ikke længere en fri grundskole efter friskoleloven. Dette gælderogså for skoler, der ikke modtager tilskud efter loven. De frie grundskoler, der modtager statstil-skud, ophører senest med at modtage tilskud efter loven ved udgangen af skoleåret. Af hensyn tilelevernes skolegang og ud fra et proportionalitetshensyn foreslås, at en overgang til ikke længere atvære en fri grundskole efter friskoleloven ikke skal ske i skoleåret, men senest ved udgangen afskoleåret. Skolen kan ikke fortsætte som en fri grundskole efter friskoleloven, selv om den på ettidspunkt, der ligger mellem fristens udløb og skoleårets afslutning, lever op til lovens klassetrins-krav.Gives en skole eksempelvis et påbud i efteråret 2011 om at overholde klassetrinskravene pr. 5.september 2012, og opfyldes dette ikke, vil skolen senest i juli 2013 ophøre med at være en frigrundskole efter friskoleloven. Har skolen dog overholdt klassetrinskravene pr. 5. september i sko-leårene 2006-07, 2007-08, 2008-09, 2009-10 og 2010-11, og er summen af skolens manglende ele-ver i de tre klassetrinsgrupper blevet mindre den 5. september 2012, får skolen en frist til at over-holde klassetrinskravene til den 5. september 2013. Er kravene ikke overholdt på dette tidspunkt, vilskolen senest i juli 2014 ophøre med at være en fri grundskole efter friskoleloven. Dette gælder og-så for skoler, der ikke modtager statstilskud efter friskoleloven.
7
Fortsætter skolen sin undervisning efter dette tidspunkt, er undervisningen efter forslaget at ansesom hjemmeundervisning, jf. kapitel 8. Det betyder, at kommunalbestyrelserne i elevernes hjem-kommuner skal føre tilsyn med undervisningen.Til nr. 5 og 8De foreslåede ændringer er tekniske korrektioner. Efter § 1, nr. 11, i lov nr. 1409 af 27. december2008 trådte i kraft den 1. januar 2009, er der kun tre stykker i § 17 i lov om private gymnasieskoler,studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser). Det foreslåede nye stykkeindsættes derfor som stk. 4 og ikke som stk. 5. Endvidere er ændringerne begrundet i ændringsfor-slag nr. 1 om deling af lovforslaget. Der skal til 3. behandling stilles yderligere ændringsforslag afteknisk karakter til § 17 i lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forbe-redelseseksamen (hf-kurser).Til nr. 6Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.Til nr. 7Det foreslås som en overgangsbestemmelse, at de skoler, der er i virksomhed i skoleåret 2009-2010, og som den 5. september 2010 ikke opfylder klassetrinskravene, får et påbud om at overholdedisse krav med frist til den 5. september 2012. I forhold til den foreslåede almindelige påbudsregel i§ 24 a, stk. 2, 1. pkt., (»med frist til den førstkommende 5. september«) får disse skoler således etyderligere skoleår til at opfylde klassetrinskravene. Opfyldes påbuddet ikke, vil skolen senest i juli2013 ophøre med at være en fri grundskole efter friskoleloven.Til nr. 9Der foreslås en enklere formulering af lovforslagets § 3, stk. 2. Som bestemmelsen er formuleret ilovforslaget, kan man få det indtryk, at konsekvensændringen af § 1, stk. 3, i lov om private gymna-sieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser), jf. lovforslagets §2, nr. 1, først skal træde i kraft den 1. august 2010, mens den ændring af lovens § 2, som nødven-diggør den, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, træder i kraft den 1. april 2010. Det foreslås derfor præcise-ret, at alle bestemmelser i § 2 træder i kraft den 1. april 2010.
Sophie Løhde (V) Britta Schall Holberg (V) Kim Andersen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Troels Christensen (V) Marlene Harpsøe (DF)fmd.Jette Plesner Dali (DF) Rasmus Jarlov (KF) Villum Christensen (LA) Christine Antorini (S)Carsten Hansen (S) Kim Mortensen (S) Kirsten Brosbøl (S) Pernille Vigsø Bagge (SF)Nanna Westerby (SF) Marianne Jelved (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
8
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)311112
9

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 121Bilagsnr.1234567Spm.nr.1TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslagetHøringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 10/2-10 fra Dansk Friskoleforening og DanmarksPrivatskoleforening1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra undervisningsministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 121TitelSpm. om deling af lovforslaget, til undervisningsministeren, og mini-sterens svar herpå