Skatteudvalget 2009-10
L 112 Bilag 15
Offentligt
849556_0001.png
849556_0002.png
849556_0003.png
849556_0004.png
849556_0005.png
849556_0006.png
849556_0007.png
849556_0008.png
849556_0009.png
849556_0010.png
849556_0011.png
849556_0012.png
849556_0013.png
849556_0014.png
849556_0015.png
849556_0016.png
849556_0017.png
849556_0018.png
849556_0019.png
849556_0020.png
849556_0021.png
849556_0022.png
849556_0023.png
849556_0024.png
849556_0025.png
Til lovforslag nr.L 112
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af kursgevinstloven og forskellige andre love(Harmonisering af beskatningen af fordringer i danske kroner og fremmed valuta og nedsættelse afbeskatningen af kapitalindkomst m.v.)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 44 ændringsforslag til lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-11, 13, 14, 16-19, 21, 22, 24, 27, 29, 30, 32-35, 37-41 og 44. Ændringsforslag nr. 12, 15, 20, 23, 25,26, 28, 31, 36, 42 og 43 er stillet af Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer afudvalget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. januar 2010 og var til 1. behandling den 23. marts 2010. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget blev ved fremsættelsen sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den27. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. L 112 – bilag 1. Den 17. marts 2010 sendte skattemini-steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 59 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af skattemini-steren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af S og SF stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (S, SF og RV) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget og de afskatteministeren stillede ændringsforslag nr. 1-11, 13, 14, 18, 19, 21, 22, 24, 27, 30, 32-35, 38-41og 44. Mindretallet vil stemme for de af S og SF stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemmeimod de af skatteministeren stillede ændringsforslag nr. 16, 17, 29 og 37.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at baggrundenfor lovforslaget er, at Europa-Kommissionen finder reglerne om skattemæssig forskelsbehandling af
2
visse fordringer i danske kroner – de såkaldte blåstemplede obligationer, hvor kursgevinsten er skat-tefri – og fordringer i fremmed valuta, hvor kursgevinsterne altid er skattepligtige, i strid med reg-lerne om kapitalens frie bevægelighed.Der er to muligheder for at rette op på forskellen. Enten kan reglerne om de blåstemplede obliga-tioner udvides til også at omfatte obligationer i fremmed valuta, eller også kan særreglerne for dan-ske obligationer ophæves.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti kan støtte, at lovforslaget gennemfører den sidstemulighed.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti kan derfor også støtte de fleste af de konsekvensæn-dringer i lovgivningen, der følger heraf. Det drejer sig bl.a. om de foreslåede regler om at hæve ba-gatelgrænsen for beskatning af investors nettogevinst fra 1.000 kr. til 2.000 kr., om at lovforslagetfår virkning fra fremsættelsesdagen, og om udvidelsen af indberetningspligten, så der kan foretagesautomatisk beregning af gevinster og tab på fordringer, med henblik på at de kan fremgå af den for-trykte selvangivelse. Det vil være til gavn for såvel skatteyderne som for myndighederne.De foreslåede regler om at hæve bagatelgrænsen for beskatning af gevinst og tab på fordringer vilbevirke, at obligationsejere, der ikke betaler topskat, typisk vil opleve uændret beskatning i forholdtil i dag. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti kan derfor også støtte denne ændring.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti kan derimod ikke støtte forslaget om at nedsætte denmaksimale beskatning af positiv nettokapitalindkomst fra i dag 51,5 pct. til 42 pct. Der er tale om ennedsættelse, der udelukkende kommer topskatteyderne til gode, jf. tabel 2 i besvarelsen af spørgs-mål 1:Tabel 2. Nedsættelse af maksimal beskatning af positiv nettokapitalindkomst til 42pct. (2014-regler i 2010-niveau)AntalGns.Gns.Gns. Samlet SamletÆndring22bruttoind- skatæn-skatlettelseift. dispo-1komstdringnibel ind-komst31.000Kr.Kr.Kr.Mia.Mio. kr.Pct.kr.1. decil40794.90021.90008,900,02. decil407148.30038.400015,600,03. decil407173.30048.000019,500,04. decil407205.70060.000024,400,05. decil407249.00076.400031,1-10,06. decil407284.10090.300036,800,07. decil407319.900104.700042,600,08. decil407356.200119.900048,8-10,09. decil407404.100142.300058,0-70,010. decil 407577.500228.200-500 92,9-212-0,1Alle4.073281.30093.000-100 378,8-221-0,1
Anm: Såvel bruttoindkomst, skattenedsættelse og den disponible indkomst er fordelt ligeligt påfamiliens voksne medlemmer. I fordelingen indgår børn, herunder hjemmeboende »børn« over 18år, ikke. Decilinddelingen er foretaget i forhold til den disponible indkomst.1) Bruttoindkomsten er opgjort som summen af personlig indkomst før fradrag for arbejdsmar-kedsbidrag, aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst.2) Skattebetalingen er opgjort som summen af arbejdsmarkedsbidrag, statslige og kommunaleindkomstskatter, herunder aktieindkomstskat og ejendomsværdiskat.
3
3) Disponibel indkomst omfatter skattepligtige indkomster samt en række ikke skattepligtige over-førsler.4) Beregningen er foretaget givet det aktuelle renteniveau samt den forhøjelse af topskattegræn-sen, der er en del af Forårspakke 2.0, og som forøger topskattegrænsen i 2011 til 409.100 kr.(2010-niveau). Under disse forudsætninger skønnes nedsættelsen at medføre et umiddelbartprovenutab på ca. 220 mio. kr., hvilket – som anført i lovforslaget – er ca. halvdelen af den va-rige virkning. Når den varige virkning er større, skyldes det primært det aktuelt lave renteni-veau.Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har derfor stillet ændringsforslag, der fastholder deni dag gældende beskatning af kapitalindkomst.Provenuet herved vil være 550 mio. kr. (efter udvidelse og forøgelse af bagatelgrænsen). I lyset afden aktuelle situation disponeres dette provenu ikke nu og her. Udmøntningen heraf vil derfor blivegennemført på et senere tidspunkt.Såfremt ændringsforslagene stillet af Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti vedtages, øn-skes lovforslaget til fornyet udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behandling med henblik på at gen-nemføre en tilpasset fastlæggelse af beskatningsreglerne for investeringsforeninger, jf. besvarelsenaf spørgsmål 58.Etandet mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Min-dretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):Til § 11)I det undernr. 6foreslåede§ 14, stk. 1, 2. pkt.,ændres »§ 23,«til: »§ 23 og gevinst og tab påinvesteringsforeningsbeviser i udloddende obligationsbaserede investeringsforeninger, jf. aktie-avancebeskatningslovens § 22,«.[Tab og gevinst på beviser i obligationsbaserede udloddende investeringsforeninger omfattes afbagatelgrænsen på 2.000 kr.]2)I det undernr. 6foreslåede§ 15, stk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »ved indberetning«: »fra andreindberetningspligtige end den skattepligtige«.[Indberetning om køb fra den skattepligtige selv efter skattekontrollovens § 10 B skal alene kunnesikre fradragsret, hvis den indsendes inden fristen for at selvangive for købsåret]3)Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
4
»01.I§ 26 A, stk. 1,udgår »og 3«.«[Manglende konsekvensrettelse]4)Efter nr. 29 indsættes som nye numre:»02.§ 29, stk. 3, 5. pkt.,ophæves.03.§ 32affattes således:»§ 32.Skattepligtige omfattet af § 12 kan fradrage tab på kontrakter, i det omfang det angives istk. 2-5. Uanset 1. pkt. kan tab fradrages, hvis kontrakten indeholder ret eller pligt til at afstå ellererhverve aktier og den skattepligtige er omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 17 eller kon-trakten har tilknytning til erhvervsmæssig virksomhed. 2. pkt. gælder ikke tab på aftaler vedrørendefast ejendom, jf. stk. 5.Stk. 2.Tab på en kontrakt som nævnt i stk. 1, 1. pkt., kan fradrages, i det omfang tabet ikke over-stiger forudgående indkomstårs skattepligtige nettogevinster på kontrakter, dog ikke et tidligereindkomstår end 2002. Yderligere tab kan fradrages i indkomstårets nettogevinster på kontrakter.Tab, der ikke kan fradrages efter 1. eller 2. pkt., kan overføres til fradrag i en eventuel ægtefællesnettogevinster i indkomståret på kontrakter. Det er dog en betingelse, at ægtefællerne er samlevendeved indkomstårets udgang, jf. kildeskattelovens § 4.Stk. 3.Tab på kontrakter, der ikke kan fradrages efter stk. 2, kan fradrages i nettogevinster på ak-tier optaget til handel på et reguleret marked, hvis kontrakten indeholder ret eller pligt til at afståeller erhverve aktier og kontrakten er optaget til handel på et reguleret marked. Tab, der ikke kanfradrages efter 1. pkt., kan overføres til fradrag i en eventuel ægtefælles nettogevinster i indkomst-året på aktier optaget til handel på et reguleret marked. Det er dog en betingelse, at ægtefællerne ersamlevende ved indkomstårets udgang, jf. kildeskattelovens § 4. Tab i det pågældende indkomstårefter aktieavancebeskatningslovens § 13 A modregnes før tab efter 1.-3. pkt.Stk. 4.Tab, der ikke er fradraget efter stk. 2 eller 3, kan fradrages i de følgende indkomstårs net-togevinster på kontrakter og derefter i nettogevinster på aktier efter reglerne i stk. 2, 2.-4. pkt., ogstk. 3. Tab kan kun fremføres til et senere indkomstår, hvis det ikke kan rummes i skattepligtig net-togevinst på finansielle kontrakter i et tidligere indkomstår.Stk. 5.Stk. 2 og 4 finder anvendelse på aftaler vedrørende fast ejendom, men tabene kan alenefradrages i gevinster på aftaler vedrørende fast ejendom. Yderligere tab, der ikke er fradraget, fra-drages i sælgerens afståelsessum henholdsvis tillægges køberens anskaffelsessum på den faste ejen-dom, som aftalen vedrører. Tab kan ikke fremføres, hvis det er fradraget henholdsvis tillagt efter 2.pkt.««[Konsekvensændring som følge af ændring af kursgevinstlovens § 29, stk. 3, og udvidelse af ad-gang til fradrag for tab på aktiebaserede finansielle kontrakter]5)I det undernr. 33foreslåede§ 37, stk. 4,ændres to steder »afståelsessummen« til: »afståelses-eller indfrielsessummen«, og »afstås« ændres til: »afstås eller indfries«.[Præcisering som følge af, at fordringer og kontrakter også kan ophøre som følge af en indfrielse]6)I det undernr. 33foreslåede§ 38 A, stk. 1,indsættes efter 1. pkt.:»Fordringer i danske kroner, der er erhvervet før den 27. januar 2010, og som på erhvervelsestids-punktet opfyldte mindsterentekravet efter kursgevinstlovens § 38, jf. lovbekendtgørelse nr. 1002 af16. oktober 2009, skal ikke medtages på beholdningsoversigten.«
5
[Blåstemplede obligationer, hvor gevinst er skattefri for den skattepligtige, skal ikke indgå på denbeholdningsoversigt, der skal udarbejdes ved henstand med fraflytterskatten]7)I det undernr. 33foreslåede§ 38 A, stk. 1, 2. pkt.,der bliver 3. pkt., ændres »dog« til: »heller«.[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 6]8)Det undernr. 33foreslåede§ 38 A, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Ved afståelse eller indfrielse m.v. af fordringer, der indgår på beholdningsoversigten, fo-retages der en opgørelse af gevinst eller tab. Opgørelsen sker pr. fordring, der er afstået eller indfrietm.v., og foretages på grundlag af fordringens anskaffelsessum og afståelses- eller indfrielsessum-men m.v. Ved fordringens anskaffelsessum forstås den anskaffelsessum, der indgik ved beregnin-gen efter § 37, stk. 4, idet tab dog højst kan opgøres til forskellen mellem fordringens værdi på fra-flytningstidspunktet og afståelses- eller indfrielsessummen m.v. Ved afståelse eller indfrielse m.v.af fordringer, som er registreret i en værdipapircentral inden for samme fondskode eller er udstedtpå samme vilkår af samme udsteder, anses de først erhvervede fordringer for de først afståede ellerindfriede m.v. Ved afståelse eller indfrielse m.v. med gevinst finder reglen i stk. 3 anvendelse, ogved afståelse eller indfrielse m.v. med tab finder reglen i stk. 4 anvendelse. 1.-5. pkt. finder tilsva-rende anvendelse for kontrakter, der indgår på beholdningsoversigten.«[Præcisering som følge af, at fordringer og kontrakter også kan ophøre som følge af en indfrielsem.v. samt omformulering af FIFO-princippet]9)Det undernr. 33foreslåede§ 38 A, stk. 4, 5. pkt.,udgår.[For at undgå dobbeltfradrag skal henstandssaldoen ikke tillige nedskrives med den udenlandskeskatteværdi af et tabsfradrag]10)I det undernr. 33foreslåede§ 38 A, stk. 6,indsættes efter »afståelse«: »m.v.«[Præcisering, således at personens død generelt sidestilles med situationer, der kan udløse krav ombetaling af henstandsbeløbet]11)Det undernr. 33foreslåede§ 38 A, stk. 7, 1. pkt.,affattes således:»Når alle de fordringer og kontrakter, der indgår på beholdningsoversigten, er afstået eller indfrietm.v., bortfalder den eventuelt resterende henstandssaldo.«[Udbygning, da kontrakter også kan indgå på beholdningsoversigten, og præcisering som følge af,at fordringer og kontrakter også kan ophøre som følge af en indfrielse m.v.]Til § 3Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV):12)Nr. 1, 3, 5, 6, 12og13udgår.[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 15]Af skatteministeren, tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):13)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
6
»01.I§ 14, stk. 2,indsættes efter »ved indberetning«: »fra andre indberetningspligtige end denskattepligtige«.«[Indberetning om køb fra den skattepligtige selv efter skattekontrollovens § 10 B skal alene kunnesikre fradragsret, hvis den indsendes inden fristen for at selvangive for købsåret]14)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 14, stk. 4,ændres i1. pkt.»fordringen« til: »akti-en«.[Rettelse af fejl]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV):15)Nr. 8-10udgår, og i stedet indsættes:»8.I§ 22, stk. 2,udgår »i fremmed valuta omfattet af kursgevinstlovens § 16«.«[Udvidelse af adgangen til fradrag for tab på beviser i udloddende investeringsforeninger, der ude-lukkende investerer i obligationer]Af skatteministeren, tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):16)I den undernr. 10foreslåede affattelse af§ 22, stk. 1,ændres »For investeringsforeningsbevi-ser, der er optaget til handel på et reguleret marked,« til: »For omsættelige investeringsforeningsbe-viser«.[Tabsfradrag betinget af oplysning til SKAT om erhvervelsen skal som efter gældende regler gældefor alle omsættelige beviser]17)I den undernr. 10foreslåede affattelse af§ 22, stk. 6,ændres »§§ 12-14« til: »§§ 12-13 A«.[Rettelse af fejlhenvisning]18)I den undernr. 11foreslåede affattelse af§ 33,affattesstk. 3således:»Stk. 3.Følgende skattemæssige statusskift medfører ikke, at medlemmernes andele af foreningenm.v. anses for afstået og anskaffet igen:1) Hvis en udloddende obligationsbaseret investeringsforening skifter skattemæssig status til etinvesteringsselskab eller en udloddende aktiebaseret investeringsforening.2) Hvis et investeringsselskab skifter skattemæssig status til en udloddende obligationsbaseretinvesteringsforening.«[Udbygning af bestemmelsen, så statusskiftene ikke medfører, at andelene anses for afstået og an-skaffet igen]19)Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:»02.§ 39 A, stk. 4, 5. pkt.,ophæves.«[For at undgå dobbeltfradrag skal henstandssaldoen ikke tillige nedskrives med den udenlandskeskatteværdi af et tabsfradrag]Til § 4Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV):
7
20)Nr. 1udgår.[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 15]Af skatteministeren, tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):21)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 63, stk. 4,ændres »§ 7, stk. 3« til: »§ 7, stk. 5«.«[Manglende konsekvensrettelse]Til § 622)I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 33 C, stk. 1, 8. pkt.,ændres »Stk. 2-11 og 13« til:»Stk. 2-11 og 14«.[Ændring af forkert henvisning]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV):23)Nr. 4udgår.[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 25]Til § 7Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):24)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 7 O, stk. 1, nr. 3,ændres »§ 40, stk. 9« til: »§ 40, stk. 8«.«[Manglende konsekvensrettelse]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV):25)Nr. 1, 2, 4, 7og10-15udgår.[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 15]26)I den undernr. 9foreslåede affattelse af§ 16 C, stk. 4, 1. pkt.,udgår »tab på investeringsfor-eningsbeviser omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 22,«.[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 15]Af skatteministeren, tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):Til § 827)Indledningen affattes således:»I lov nr. 1535 af 19. december 2007, pensionsafkastbeskatningsloven, som ændret senest ved § 1i lov nr. 1278 af 16. december 2009, foretages følgende ændring:«.[Ændring, således at der korrekt henvises til den nye pensionsafkastbeskatningslov]
8
Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV):Til § 928)Paragraffen udgår.[Forslaget om nedsættelse af beskatningen af positiv nettokapitalindkomst udgår]Af skatteministeren, tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):Ny paragraf29)Efter § 10 indsættes som ny paragraf:»§ 01I lov nr. 472 af 12. juni 2009 om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter,som ændret ved § 14 i lov nr. 1278 af 16. december 2009, foretages følgende ændring:1.I§ 2, stk. 3,ændres »§ 7, stk. 5-7« til: »§ 7, stk. 7-9«.«[Manglende konsekvensrettelse]Til § 1230)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 1, stk. 2, 2. pkt.,ændres »indeksobligationer« til: »obligationer«.«[Ændret terminologi svarende til ændringen i bestemmelsens 1. punktum]Til § 13Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV):31)Nr. 1udgår.[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 28]Af skatteministeren, tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):32)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 3, stk. 1,og§ 4, stk. 1og2,ændres tre steder »nr. 3« til: »nr. 2«.«[Manglende konsekvensrettelse]Til § 1433)Nr. 1affattes således:»1.I§ 59, stk. 2,ændres »mindsterentekravet i kursgevinstlovens § 7« til: »den rente, der beregnes ihenhold til § 213, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed«.«
9
[Sproglig omformulering]Til § 1534)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 213, 2. pkt.,ændres »renten beregnet« til: »den«.[Sproglig omformulering]Til § 1935)Istk. 2, 1. pkt.,ændres »§ 23, 3. pkt.« til: »§ 23, 3. og 4. pkt.«[Ændring af forkert henvisning]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV):36)Istk. 3udgår »§§ 9 og 13«.[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 15]Af skatteministeren, tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):37)Istk. 3ændres »§§ 9 og 13« til: »§§ 9, 01, og 13«.[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 29]38)Istk. 5, 2. pkt.,ændres »omfattet af § 26, stk. 3« til: »omfattet af § 26, stk. 4«.[Ændring af forkert henvisning]39)Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:»Stk. 6.Kursgevinstlovens § 32 som affattet ved denne lovs § 1, nr. 03, har virkning for tab, der erkonstateret i indkomståret 2010 eller senere.«Stk. 6-12 bliver herefter stk. 7-13.[Virkningstidspunkt for udvidelse af adgang til fradrag for tab på aktiebaserede finansielle kontrak-ter]40)Stk. 7,der bliver stk. 8, affattes således:»Stk. 8.§ 1, nr. 33, § 2, nr. 1, § 3, nr. 17 og 18, § 6, nr. 1, 2 og 5-9, og § 7, nr. 1, har virkning fraden 1. juli 2010.«[Alle ændringer af reglerne om ægtefællesuccession tillægges samme virkningstidspunkt]41)Istk. 8,der bliver stk. 9, ændres »§ 3, nr. 4« til: »§ 3, nr. 01 og 4«.[Ikrafttrædelse af § 3, nr. 01, jf. ændringsforslag nr. 13]Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV):42)Istk. 9,der bliver stk. 10, ændres »§ 3, nr. 8-10« til: »§ 3, nr. 8«.[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 15]43)Stk. 12udgår.
10
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 25]Af skatteministeren, tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):44)Stk. 13udgår.[Fjernelse af særskilt virkningstidspunkt]
BemærkningerTil nr. 1Efter lovforslaget er gevinst og tab på fordringer alene skattepligtig henholdsvis fradragsberetti-get, hvis årets nettogevinst eller nettotab sammenlagt med nettogevinster og nettotab på gæld ifremmed valuta, jf. kursgevinstlovens § 23, overstiger 2.000 kr.Det foreslås, at gevinst og tab på investeringsforeningsbeviser i udloddende obligationsbaseredeinvesteringsforeninger, jf. aktieavancebeskatningslovens § 22, omfattes af bagatelgrænsen på 2.000kr.Forslaget indebærer, at en skattepligtig, der har investeret i obligationer via en udloddende obliga-tionsbaseret investeringsforening, også kan opnå skattefrihed, hvis den skattepligtiges nettogevinstved salg af sådanne beviser sammenlagt med den skattepligtiges nettogevinst ved direkte investe-ring i fordringer og på gæld i fremmed valuta i det pågældende indkomstår ikke overstiger 2.000 kr.Tilsvarende vil tab på beviser i udloddende obligationsbaserede investeringsforeninger ikke kunnefradrages, hvis årets nettotab på sådanne beviser sammenlagt med den skattepligtiges nettotab veddirekte investering i fordringer og på gæld i fremmed valuta ikke overstiger 2.000 kr.Forslaget sikrer, at den typiske obligationsejer, som ikke var topskatteyder af kapitalindkomst førforårspakke 2.0, kompenseres for indførelsen af den generelle beskatning af kursgevinster via baga-telgrænsen også i tilfælde, hvor investeringen sker via en udloddende obligationsbaseret investe-ringsforening.Til nr. 2 og 13Efter lovforslaget er det en betingelse for fradragsret for tab på fordringer optaget til handel på re-gulerede markeder, at SKAT har fået oplysninger om erhvervelsen af fordringerne. Disse oplysnin-ger skal SKAT have inden udløbet af fristen for at selvangive for købsåret. Hvis oplysningerne omkøbet kommer via en indberetning bl.a. efter skattekontrollovens § 10 B, gælder denne tidsfrist dogikke. En tilsvarende regel gælder efter aktieavancebeskatningslovens § 14, stk. 2, for aktier m.v.optaget til handel på regulerede markeder og investeringsforeningsbeviser.Reglen om, at tidsfristen ikke gælder ved indberetninger, er begrundet med, at fondshandlere ogandre indberettere skal have mulighed for at rette op på fejl og mangler i indberetningerne også ef-ter udløbet af fristen for at selvangive for købsåret.Derimod har det ikke været hensigten, at den skattepligtige selv skal kunne sikre fradragsrettenved at indsende oplysninger senere end fristen for at selvangive for købsåret. Det kunne give mulig-hed for, at købet alene oplyses, hvis det viser sig, at fordringen eller investeringsforeningsbevisethar givet tab. Tabet selvangives så. Hvis der derimod var tale om en gevinst, kunne den skatteplig-tige undlade at oplyse om købet og at selvangive gevinsten.
11
Imidlertid påhviler indberetningspligten efter skattekontrolloven § 10 B i visse tilfælde køberen afobligationer eller investeringsforeningsbeviser. Det gælder efter § 50 i bekendtgørelse nr. 1198 af 9.december 2009 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven ved handler mellem ikkepro-fessionelle, hvor der ikke er inddraget en dansk formidler. Desuden gælder det ved handler med enudenlandsk sælger og en dansk køber, hvor der ikke er inddraget en dansk formidler.Hvis køber i denne situation oplyser SKAT om erhvervelsen, kan der være tale om en indberet-ning efter skattekontrollovens § 10 B, og dermed kan fradragsretten sikres, selv om oplysningenafgives efter udløbet af fristen for at selvangive for købsåret.For at hindre, at der i disse situationer kan spekuleres i at selvangive tab, men undlade at selvan-give gevinster, foreslås det, at indberetninger om købet efter § 10 B efter udløbet af fristen for atselvangive for købsåret alene kan sikre fradragsretten for tab, hvis indberetningen kommer fra andreindberetningspligtige end den skattepligtige selv. Ændringen foretages dels i forslaget til kursge-vinstlovens § 15, stk. 2, som er indeholdt i lovforslagets § 1, nr. 6, og dels i en ændring af den til-svarende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 14, stk. 2.Til nr. 3Der er tale om en manglende konsekvensrettelse. Ved lovforslagets § 1, nr. 26, foreslås kursge-vinstlovens § 26 A, stk. 3, ophævet. I konsekvens heraf skal henvisningen i kursgevinstlovens § 26A, stk. 1, til bestemmelsens stk. 3 ligeledes udgå.Til nr. 4 og 39Ad nr. 4, nr. 02I dag beskattes fordringer, der alene reguleres efter udviklingen i en eller flere fremmede valutaer,efter kursgevinstlovens § 16, hvilket indebærer, at gevinst og tab beskattes efter realisationsprincip-pet. Fordringer, som herudover reguleres helt eller delvis i forhold til udviklingen i et andet grund-lag, og fordringer, der reguleres på grundlag af valuta og prisindeks, jf. kursgevinstlovens § 29, stk.3, 2. og 3. pkt., der ikke vedrører samme område, behandles dog altid efter reglerne for finansiellekontrakter. Det vil sige, at gevinst og tab beskattes efter lagerprincippet som kapitalindkomst. Ud-stedelse i fremmed valuta sidestilles med regulering på grundlag af fremmed valuta, jf. kursgevinst-lovens § 29, stk. 3, 5. pkt.Ifølge lovforslaget ophæves kursgevinstlovens § 16 vedrørende fordringer i fremmed valuta, ogendvidere ændres kursgevinstlovens § 29, stk. 3, således at undtagelsen fra beskatning efter reglernefor finansielle kontrakter, for så vidt angår fordringer omfattet af kursgevinstlovens § 16, udgår.Ændringerne indebærer, at fordringer, der reguleres efter udviklingen i en eller flere fremmede va-lutaer, og som i dag beskattes efter kursgevinstlovens § 16, bliver omfattet af reglerne for finansiel-le kontakter, jf. kursgevinstlovens § 29, stk. 3.Omfattet af den foreslåede § 14 i kursgevinstloven er herefter fordringer udstedt i danske kronereller i fremmed valuta, hvor hovedstolen ikke reguleres i forhold til en eller flere andre valutaer endden, fordringen er udstedt i.En fordring i eksempelvis SEK vil herefter ikke – svarende til de gældende regler – blive omfattetaf reglerne for finansielle kontrakter. Derimod vil eksempelvis en fordring i DKK, der reguleres helteller delvis efter SEK, i modsætning til i dag blive omfattet af reglerne for beskatning af finansiellekontrakter.
12
Idet udstedelse i fremmed valuta herefter ikke vil blive sidestillet med regulering på grundlag affremmed valuta, foreslås kursgevinstlovens § 29, stk. 3, 5. pkt., ophævet.Ad nr. 4, nr. 03 og nr. 39Ifølge de gældende regler beskattes personers gevinst og tab på aktiebaserede finansielle kontrak-ter i lighed med andre finansielle kontrakter som kapitalindkomst efter lagerprincippet, jf. kursge-vinstlovens §§ 29 og 33, medmindre kontrakten er omfattet af kursgevinstlovens § 30. Adgangen tilfradrag for tab er desuden kildeartsbegrænset, jf. kursgevinstlovens § 32. Det vil sige, at tab på så-danne kontrakter alene kan fradrages i den skattepligtiges eller ægtefællens gevinst på finansiellekontrakter. Hvis den skattepligtige ikke har gevinst på finansielle kontakter i det indkomstår, hvortabet konstateres, eller i tidligere indkomstår, kan tabet fremføres til senere indkomstår.Kildeartsbegrænsningen gælder dog ikke, hvis kontrakten indeholder ret eller pligt til at afstå ellererhverve aktier og den skattepligtige er omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 17, eller hviskontrakten har tilknytning til erhvervsmæssig virksomhed, jf. kursgevinstlovens § 32, stk. 1, 2. pkt.De eksisterende regler om kildeartsbegrænsning indebærer, at private, der opnår gevinst på en ak-tieinvestering og samtidig konstaterer tab på en kontrakt indgået til afdækning af den pågældendeaktieinvestering, ikke kan modregne tabet i gevinsten på aktierne. Dermed kan der opstå situationer,hvor investor beskattes af en bruttogevinst, selv om der ikke netto er opnået nogen gevinst.Samtidig vil beskatningen af aktieindkomst på øverste progressionstrin med forslaget om nedsæt-telsen af den højeste beskatning af positiv kapitalindkomst, jf. lovforslagets § 9, når forslaget erfuldt indfaset, stort set svare til den højeste beskatning af positiv kapitalindkomst.Det foreslås på denne baggrund, at adgangen til fradrag for tab på aktiebaserede finansielle kon-trakter optaget til handel på et reguleret marked udvides, således at tab kan modregnes i gevinst påaktier optaget til handel på et reguleret marked i tilfælde, hvor den skattepligtige ikke i indkomståretkan udnytte dette til modregning i gevinst på finansielle kontrakter, herunder gevinst på finansiellekontrakter hos ægtefællen.Det foreslås derimod ikke, at tab på aktier kan fradrages i gevinster på kontrakterne, idet den skat-tepligtige kan vælge kun (eller overvejende) at realisere tabene og ikke gevinsterne på aktierne, derer realisationsbeskattet.Adgangen til at fradrage tab på aktiebaserede finansielle kontrakter i gevinst på aktier indtræderførst, hvis adgangen til fradrag efter de eksisterende regler er udtømt, jf. forslaget til kursgevinstlo-vens § 32, stk. 2, der er en videreførelse af de gældende regler. Tab på aktiebaserede kontrakter skalsåledes fortrinsvis fradrages i årets nettogevinster på finansielle kontrakter (aktiebaserede såvel somandre kontrakter). Tab kan herefter overføres til fradrag i en eventuel ægtefælles nettogevinster iindkomståret på kontrakter. Hvis den skattepligtige i et tidligere indkomstår har haft gevinst på kon-trakter, skal tabet fradrages i kapitalindkomsten i det år, tabet konstateres.Det foreslås i stk. 3, at tab på aktiebaserede finansielle kontrakter optaget til handel på et reguleretmarked, der ikke kan fradrages efter stk. 2, kan fradrages i indkomstårets nettogevinster på aktieroptaget til handel, jf. forslaget til kursgevinstlovens § 32, stk. 3. Tab kan endvidere overføres tilfradrag i en eventuel ægtefælles nettogevinster i indkomståret på aktier optaget til handel. Uudnyt-tede tab på aktier optaget til handel i det pågældende indkomstår, jf. aktieavancebeskatningslovens§ 13 A, modregnes før tab på aktiebaserede kontrakter.Tab på finansielle kontrakter, der ikke er fradraget i nettogevinst på aktier, fremføres til fradrag ide følgende indkomstårs nettogevinster på finansielle kontrakter og derefter i følgende indkomstårsnettogevinster på aktier optaget til handel, jf. forslaget til kursgevinstlovens § 32, stk. 4. Fradrag for
13
tab kan kun fremføres til et senere indkomstår, hvis det ikke kan rummes i skattepligtig nettogevinstpå finansielle kontrakter i et tidligere indkomstår.Adgangen til at fradrage tab på finansielle kontrakter i gevinst på aktier er valgfri for den skatte-pligtige. Valget foretages for det enkelte indkomstår. Det betyder, at den skattepligtige kan vælgeikke at modregne tab på finansielle kontrakter optaget til handel i gevinst på aktier optaget til handeli et indkomstår, hvorefter tabet fremføres til senere indkomstår. I efterfølgende indkomstår har denskattepligtige igen mulighed for at vælge, at tabet modregnes i gevinst på aktier, hvis dette fortsatikke kan modregnes i gevinst på kontrakter.Den udvidede adgang til modregning foreslås tillagt virkning for tab, der konstateres i indkomst-året 2010 eller senere. Tab, der er konstateret før dette tidspunkt, kan fortsat kun modregnes i ge-vinst på andre finansielle kontrakter.Forslaget ligger inden for den usikkerhed, der i øvrigt er forbundet med opgørelsen af provenuef-fekterne af L 112. Provenuberegningen er foretaget med udgangspunkt i saldoen for uudnyttede tabpå finansielle kontrakter samt privates indberetninger om handel med finansielle kontrakter. Bereg-ningen tager hensyn til, at en del investorer på grund af en reduktion af skatteværdien af fradragetvil undlade at overføre tabet til modregning i gevinst på aktier. Endvidere forudsættes konsekvensenaf den udvidede modregningsadgang at være, at tidspunktet for udnyttelsen af tabet fremføres med5 år.Provenueffekten er opgjort eksklusive adfærdseffekter. Udvidelsen af adgangen til fradrag for tabforventes at tilskynde private til i højere grad end i dag at afdække deres aktieportefølje. Det vurde-res ikke bare at medføre flere tab på finansielle kontrakter, men også flere gevinster, hvorfor netto-effekten umiddelbart er neutral for den offentlige saldo. Hertil kommer, at den udvidede adgang tilfradrag for tab på aktiebaserede finansielle kontrakter vil sikre private en større mulighed for enoptimal porteføljesammensætning og dermed lede til et højere afkast for den indenlandske formue,større velstand og offentligt merprovenu.De administrative konsekvenser for det offentlige skønnes at udgøre 2,6 mio. kr. Omkostningerneer foranlediget af, at der er behov for et nyt felt på selvangivelsen og en ny produkttypekode i ind-beretningssystemet.Til nr. 5Det foreslås at udbygge den foreslåede regel om fraflytterbeskatning, således at den i overens-stemmelse med de gældende fraflytterbeskatningsregler også tager højde for indfrielsessituationer-ne.Gevinst og tab på fordringer kan dels opstå ved en afståelse af fordringen, dels ved debitors ind-frielse, herunder indfrielse gennem afdragsvis betaling. For finansielle kontrakter gælder tilsvaren-de, at gevinst og tab kan konstateres ved en afståelse af den finansielle kontrakt og ved udnyttelse(indfrielse) eller udløb af den finansielle kontrakt.I den gældende bestemmelse i kursgevinstlovens § 37 om fraflytterbeskatning er der taget højdeherfor, idet afståelse og indfrielse er nævnt sideløbende. Ved den foreslåede ændring af reglerne omfraflytterbeskatning, jf. lovforslagets § 1, nr. 33, er reglerne ved en fejl blevet udformet således, atde kun relaterer sig til eller sammenholdes med afståelser.Til nr. 6 og 7
14
Det foreslås, at fordringer i danske kroner, som personen har erhvervet før den 27. januar 2010, ogsom opfyldte mindsterentekravet på erhvervelsestidspunktet (blåstemplede fordringer), ikke skalmedtages på beholdningsoversigten.Ved henstand med betaling af fraflytterskatten skal personen udarbejde en oversigt over de for-dringer og finansielle kontrakter med opgørelse efter realisationsprincippet, som personen ejede påfraflytningstidspunktet. Henstanden forfalder til betaling i takt med, at de fordringer m.v., der ind-går på beholdningsoversigten afstås eller (jf. nr. 8) indfries.For de nævnte blåstemplede fordringer videreføres den gældende skattefrihed af realiserede ge-vinster. Da fraflytterbeskatningen kun omfatter fordringer, hvor en gevinst ville have været skatte-pligtig ved realisation, indgår de blåstemplede fordringer ikke i fraflytterbeskatningen. En afståelseeller indfrielse af de blåstemplede fordringer bør derfor ikke kunne udløse krav om betaling af denfraflytterskat, der er givet henstand med.Til nr. 8Der foreslås for det første en udbygning af den foreslåede regel om fraflytterbeskatning og hen-stand, således at den i overensstemmelse med de gældende fraflytterbeskatningsregler også tagerhøjde for indfrielsessituationerne. Der kan i øvrigt henvises til bemærkningerne til nr. 5.Der foreslås en formulering, således at omtalen går på afståelser og indfrielser m.v. Ordet m.v.dækker over, at gevinst og tab på fordringer også kan realiseres i andre situationer end ved en egent-lig afståelse eller indfrielse. Det kan f.eks. komme på tale i en situation, hvor den fraflytterbeskatte-de person vælger at eftergive sit krav, eller hvor fordringen bortfalder som følge af forældelse.Der foreslås for det andet en omformulering af FIFO-princippet, således at det bliver identisk meddet FIFO-princip, der er indeholdt i forslaget til kursgevinstlovens § 26, stk. 4, jf. lovforslagets § 1,nr. 23.FIFO-princippet har sin betydning, hvor der er tale om fordringer, der har karakter af masse-gældsbrev – typisk obligationer, således at det reelt ikke er muligt at skelne fordringerne fra hinan-den. Den formulering, der er indeholdt i forslaget til kursgevinstlovens § 26, stk. 4, er i overens-stemmelse hermed, idet den går på fordringer, der er registreret inden for samme fondskode eller erudstedt på ens vilkår af samme udsteder.Til nr. 9Det foreslås, at henstandssaldoen ikke skal nedskrives med skatteværdien af tab på fordringerm.v., som personen har fradraget ved indkomstopgørelsen i det land, hvortil personen er skatteplig-tig.Begrundelsen er, at nedskrivningen med den udenlandske skatteværdi medfører, at personen util-sigtet får en dobbelt nedskrivning af henstandssaldoen ved tab efter fraflytningen. Der kan i øvrigthenvises til bemærkningerne til nr. 19.Til nr. 10Der foreslås en udbygning af den foreslåede regel om fraflytterbeskatning og henstand, således atpersonens død generelt sidestilles med situationer, der kan udløse krav om betaling af henstandsbe-løbet.Til nr. 11
15
Der er for det første tale om en konsistensrettelse, da finansielle kontrakter principielt også kanindgå på beholdningsoversigten, nemlig hvis de undtagelsesvis er undergivet beskatning efter reali-sationsprincippet. Henstandssaldoen skal først bortfalde, når alt på beholdningsoversigten er væk.Der er for det andet tale om en udbygning, således at bestemmelsen i overensstemmelse med degældende fraflytterbeskatningsregler også tager højde for indfrielsessituationerne. Der kan i øvrigthenvises til bemærkningerne til nr. 5.Til nr. 12, 15, 20, 23, 25, 26, 28, 31, 36, 42 og 43Ændringsforslagene indebærer, at nedsættelsen af beskatningen af positiv nettokapitalindkomstudgår af lovforslaget, og at der er adgang til fradrag for tab på beviser i udloddende investeringsfor-eninger, der udelukkende investerer i obligationer. Der er herudover tale om konsekvensændringersom følge heraf.Til nr. 14Der er alene tale om rettelse af en fejlskrivning. I og med at aktieavancebeskatningsloven om-handler aktier, mens fordringer er reguleret i kursgevinstloven, skulle der rettelig have stået aktien.Til nr. 16Det foreslås, at reglen om oplysning til SKAT om erhvervelsen som betingelse for adgangen tiltabsfradrag skal gælde i forhold til alle omsættelige beviser i udloddende obligationsbaserede inve-steringsforeninger og ikke kun i forhold til beviser, der er optaget til handel på et reguleret marked.Efter gældende regler, jf. aktieavancebeskatningslovens § 14, stk. 1, gælder oplysningsbetingelseni forhold til tabsfradragsadgangen – i det omfang, der er fradrag for tab på denne kategori af inve-steringsforeningsbeviser – for de beviser, der er omsættelige. Forslaget indebærer således en videre-førelse af gældende regler.Til nr. 17Der er tale om rettelse af en fejlhenvisning, idet reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 14 –fradrag for tab betinget af oplysning til SKAT om erhvervelsen – netop finder anvendelse for bevi-ser i udloddende obligationsbaserede investeringsforeninger omfattet af aktieavancebeskatningslo-vens § 22.Til nr. 18Det foreslås, at udvide indholdet af lovforslagets nyaffattelse af aktieavancebeskatningslovens §33, stk. 3.Den allerede foreslåede nyaffattelse af aktieavancebeskatningslovs § 33, stk. 3, bevirker, at med-lemmerne af en udloddendeobligationsbaseretinvesteringsforening, der skifter skattemæssig statustil en udloddendeaktiebaseretinvesteringsforening,ikkeskal anse deres andele i foreningen forafstået og anskaffet på tidspunktet for statusskiftet, hvilket ellers er udgangspunktet, jf. stk.1.Den foreslåede udvidelse af stk. 3 bevirker, at yderligere to skattemæssige statusskiftikkeskal ud-løse en beskatning på tidspunktet for statusskiftet. Begrundelsen herfor er, at om end andelene iinvesteringsforeningen eller investeringsselskabet beskattes efter en anden bestemmelse i aktie-avancebeskatningsloven, er den faktiske beskatning den samme både før og efter statusskiftet. Det
16
tjener således intet selvstændigt formål at opretholde en »ekstra beskatning« på tidspunktet for sta-tusskiftet, når beskatningen er den samme.Det foreslås således, at såfremt en udloddende obligationsbaseret investeringsforening skifterskattemæssig status til et investeringsselskab, eller et investeringsselskab skifter skattemæssig statustil en udloddende obligationsbaseret investeringsforening, skal disse statusskift ikke bevirke, atmedlemmernes andele i foreningen m.v. anses for afstået og anskaffet.Til nr. 19Det foreslås, at henstandssaldoen ikke skal nedskrives med skatteværdien af tab på aktier, sompersonen har fradraget ved indkomstopgørelsen i det land, hvortil personen er skattepligtig.Begrundelsen er, at nedskrivningen med den udenlandske skatteværdi medfører, at personen util-sigtet får en dobbelt nedskrivning af henstandssaldoen ved tab efter fraflytningen.De gældende regler er udformet således, at der ved salg af aktier med tab efter fraflytningen fordet første beregnes en negativ skatteværdi af tab baseret på danske regler. Henstandssaldoen ned-skrives med dette beløb. Hvis personen har fradrag for tabet i det land, hvortil personen er skatte-pligtig, beregnes den udenlandske skatteværdi af tabsfradraget. Et beløb hertil skal betales til Dan-mark. Når dette beløb er betalt, nedskrives henstandssaldoen hermed.Reglen kan illustreres ved følgende eksempel:1. En person ejer på fraflytningstidspunktet to aktier.Aktie A er erhvervet for 100 og står ved fraflytningen i kurs 400.Aktie B er erhvervet for 400 og står ved fraflytningen i kurs 300.2. Ved fraflytningen kan der opgøres en nettogevinst på: 300 (400-100) – 100 (400-300) = 200.Henstandssaldoen udgør 84, idet der er forudsat en skattesats på 42.3. Efter fraflytningen sælger personen aktie B til en kurs på 200.Efter danske regler kan opgøres et tab på 100 (200-300). Skatteværdien heraf er 42, idet der erforudsat en skattesats på 42. Henstandssaldoen nedskrives med de 42 og udgør herefter 42.Der er også fradragsret i det land, som personen er flyttet til. Det forudsættes, at skattesatsen erden samme som i Danmark, og at der er tillagt indgangsværdier ved tilflytningen. Den negativeskatteværdi af tabet i udlandet er derfor tilsvarende 42. Personen skal derfor betale 42 til Danmark.Personen betaler de 42, hvorefter henstandssaldoen nedskrives med 42.Herefter udgør henstandssaldoen 0. Der er gjort op med fraflytterbeskatningen.4. Personen har dermed afregnet sin gæld (henstandsbeløbet) på de 84 gennem et realiseret tab på100 med en skatteværdi på 42. Derudover har personen i det land, hvortil vedkommende er under-givet skattepligt, sparet 42 i anden skat ved at udnytte sit tabsfradrag.I og med indbetalingen af den udenlandske skatteværdi af tab blot er en neutralisering af skattebe-sparelsen i tilflytningslandet, bør det ikke give adgang til en yderligere nedskrivning af henstands-saldoen. Der er allerede en gang sket en nedskrivning på grund af tabet. Den ekstra nedskrivningfører således til en dobbelt nedskrivning i relation til samme tab.Til nr. 21, 29 og 37
17
Der er tale om manglende konsekvensrettelser som følge af lovforslagets § 9, nr. 3, der indebærer,at der i personskattelovens § 7 indsættes to nye stykker som stk. 3 og 4. I konsekvens heraf skalhenvisning til personskattelovens § 7, stk. 3, i dødsboskattelovens § 63, stk. 4, ændres til § 7, stk. 5.Tilsvarende skal henvisning til personskattelovens § 7, stk. 5-7, i lov om skattefri kompensation forforhøjede energi- og miljøafgifter ændres.Til nr. 22Der er alene tale om rettelse af en henvisningsfejl. I den gældende formulering af kildeskattelo-vens § 33 C, stk. 1, 8. pkt., er der (korrekt) henvist til stk. 2-11 og 14, og det har ikke været hensig-ten at ændre dette ved nærværende lovforslag.Til nr. 24Der er tale om manglende konsekvensrettelser som følge af lovforslagets § 2, nr. 1, der indebærer,at afskrivningslovens § 40, stk. 8, ophæves. I konsekvens heraf skal henvisning til afskrivningslo-vens § 40, stk. 9, i ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 3, ændres til § 40, stk. 8.Til nr. 27Der er tale om rettelse af, at der ved en fejl i indledningen til § 8 ikke blev henvist til den nye pen-sionsafkastbeskatningslov.Til nr. 30Ifølge lovforslaget foreslås det, at forbuddet mod, at indeksobligationer kan indgå i virksomheds-ordningen, jf. virksomhedsskattelovens § 1, stk. 2, 1. pkt., ophæves. Baggrunden er, at indeksobli-gationer tilsvarende andre obligationer med ophævelsen af mindsterentereglen vil blive undergivetgenerel beskatning.Det foreslås som konsekvens heraf, at terminologien i virksomhedsskattelovens § 1, stk. 2, 2. pkt.,hvorefter indeksobligationer, der beskattes efter reglerne for finansielle kontrakter, kan indgå i virk-somhedsordningen, ændres tilsvarende, således at indeksobligationer ændres til obligationer.Til nr. 32Der er tale om en konsekvensændring.Ved lov nr. 459 af 12. juni 2009 om ændring af personskatteloven og forskellige andre love. (For-årspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skat) blev personskattelovens § 5 om indkomstskatten til statenaffattet på ny. Personskattelovens § 5, nr. 3, der vedrører topskat, blev herved nr. 2.Ved en fejl blev der ikke foretaget konsekvensændringer af henvisningen til personskattelovens §5, nr. 3, i lov om fordeling af skattenedslaget mellem staten og kommunerne som følge af person-skattelovens skatteloft. Det foreslås at ændre henvisningen i denne lov fra personskattelovens § 5,nr. 3, til personskattelovens § 5, nr. 2.Det foreslås, at ændringen af henvisningen tillægges virkning fra indkomståret 2010, jf. lovforsla-gets § 19, stk. 3, 1. pkt., da personskattelovens § 5, nr. 3, er ændret til personskattelovens § 5, nr. 2,med virkning fra indkomståret 2010, jf. § 9, stk. 1, i lov nr. 459 af 12. juni 2009.Til nr. 33 og 34
18
Der er tale om en ændret sproglig formulering af de foreslåede ændringer.Til nr. 35 og 38Der er tale om rettelse af en henvisningsfejl.Til nr. 40Det foreslås, at alle de ændringer, der omhandler ægtefællesuccession, tillægges samme virk-ningstidspunkt.I kildeskatteloven udbygges reglen om ægtefællesuccession ved overdragelse af andre aktiver endafskrivningsberettigede aktiver til også at omfatte passiver, og der indsættes en generel regel om, atder ikke kan ske overdragelse med succession, hvis en af ægtefællerne er hjemmehørende i udlan-det, jf. lovforslagets § 6, nr. 1 og 2. Som en konsekvens heraf ophæves de tilsvarende regler, derhidtil har stået i andre love, jf. lovforslagets § 1, nr. 33, § 2, stk. 1, og § 3, nr. 17 og 18.Til nr. 41Det foreslås, at ændringen af aktieavancebeskatningslovens § 14, stk. 2, ved ændringsforslag nr.13 får virkning for tab, der konstateres den 1. januar 2010 eller senere.Ændringen går ud på, at indberetninger om købet efter skattekontrollovens § 10 B efter udløbet affristen for at selvangive for købsåret alene kan sikre fradragsretten for tab på investeringsforenings-beviser, hvis indberetningen kommer fra andre indberetningspligtige end den skattepligtige selv.Ændringen har alene betydning for investeringsforeningsbeviser, der er anskaffet den 1. januar 2010eller senere, da det alene er køb af investeringsforeningsbeviser fra dette tidspunkt, der er omfattetaf indberetningspligten vedrørende køb efter skattekontrollovens § 10 B. Fristen for at indberettekøbene i 2010 er den 15. januar 2011. En rettidig indberetning fra den skattepligtige selv vil dermedkunne sikre fradragsretten. Desuden kan en for sen indberetning sikre fradragsretten, hvis blot den-ne sker inden fristen for at selvangive for 2010. Uanset at forslaget kan få betydning for salg, der ersket inden ændringsforslagets fremsættelse og eventuelle vedtagelse, kan fradragsretten sikres vedhandlinger efter disse tidspunkter.Til nr. 44Det foreslås, at det særskilte virkningstidspunkt for lovforslagets § 10, jf. § 19, stk. 13, udgår.Ændringen bevirker, at lovforslagets § 10, ændringer af selskabsskatteloven, træder i kraft dagenefter bekendtgørelsen i Lovtidende og ikke den 27. januar 2010.At lovforslagets § 10 i første omgang har fået et særskilt virkningstidspunkt er en fejl.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)
19
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
20
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 112Bilagsnr.12345678910111213Spm.nr.1TitelLovudkast, resumé og høringsliste, fra skatteministerenHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningOrientering om en teknisk fejl i forbindelse med trykning af lovfors-lagetÆndringsforslag, fra skatteministeren2. udkast til betænkningYderligere ændringsforslag, fra skatteministeren3. udkast til betænkningMeddelelse om tidspunkt for afgivelse af betænkning over lovforsla-getMeddelelse om tidspunkt for afgivelse af betænkning over lovforsla-get4. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 112TitelSpm. om at redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser af ned-sættelsen af skatten på positiv kapitalindkomst fra 51,5 pct. til 42 pct.,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt over beskatningen af renteindtægter, kapitalge-vinster og aktieafkast for de forskellige progressionstrin, før og efterlovforslagets eventuelle vedtagelse og belyst med virkningen af for-årspakke 2.0., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse forudsætningerne for og beregningerne, der førerfrem til, bemærkningerne i lovforslaget om, at »I dag beskattes bank-indeståender med en sats, der nærmest reducerer formuens reale vær-di, medens visse kursgevinster er skattefri«, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvornår SKAT forventes at kunne foretage automatisk be-regning af gevinst og tab på fordringer på grundlag af indberetningerfra fondshandlere og depotførere, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvad de provenumæssige virkninger vil være af at ophævebundfradraget på 40.000 kr. (80.000 kr. for ægtefæller) i grundlagetfor topskat, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad reglerne er for (henstand med) fraflytterbeskatning iOECD’s standarddobbeltbeskatningsoverenskomst, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
21
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
171819
20
21
Spm. om, hvor store henstandsbeløb der er tale om vedrørende fraflyt-terskat i hvert af årene 2005-2009 (inkl.), til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvad praksis er i (de større) EU-lande med henstand medskattebetaling for gevinster og tab på aktier og fordringer m.v. vedfraflytning, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at kommentere artiklen »Udskældte pantebreve kan fåcomeback« i Børsen den 12. marts 2010 om sælgerpantebreve, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lovændringerne i forhold til kursgevinster og -tab på pante-breve kan resultere i stigende priser på fast ejendom, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om lovændringerne i forhold til kursgevinster og -tab på pante-breve kan resultere i forøget tabsrisiko, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at redegøre for, om den foreslåede ændring af kursgevinst-loven åbner for pantebrevskarruseller, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om en oversigt, der viser forskellen i beskatning mellem handelpå et reguleret marked og handel på et ureguleret marked, både underde i dag gældende regler, og hvis lovforslaget vedtages, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan handel med aktier og obligationer m.v. kan ske udover gennem danske og udenlandske pengeinstitutter, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt over, hvilke formidlere af handler med aktier,obligationer m.v. Skatteministeriet overvejer at gøre indberetnings-pligtige efter skattekontrollovens § 10 B, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om der også vil være fradrag for tabet, hvis salgssummen ergenanbragt skattefrit og der derfor ikke er betalt skat af fortjenesten,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes beskatningen vil være i tilfælde af fraflytning ogtilbageflytning, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oversende notat af 27. januar 2010, jf. Realkreditrådetshøringssvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en uddybende redegørelse for beregning eller en forklaringpå, hvorfor topskatteyderne skal kompenseres med et beløb svarendetil den samlede kursgevinst, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at opgøre den effektive reale beskatning for realrenter på 1,2, 3, 4, 5, 6 og 7 pct. fordelt på samme kategorier som i tabellen»Nominelle og reale skattesatser ved forskellige renteantagelser«, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad baggrunden var for indførelsen af værnsreglerne iKGL § 15 og § 16, og hvorfor disse bestemmelser ikke videreføres
22
22
23
24
25
26
27
28
2930
31
32
med lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at uddybe bemærkningen »Tiltaget vil modvirke det ind-lånsunderskud, der under finanskrisen har fået bankerne til at væretilbageholdende med udlån« (lovforslaget s. 15), til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvor mange personer der efter forårspakke 2.0 vilbetale topskat af positiv nettokapitalindkomst og have en gennemsnit-lig kursgevinst på obligationer over 2.000 kr. om året, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at med lovforslaget giver man i realiteten førstskattelettelserne, idet skattelettelserne sættes ind allerede fra 2010, ogforøges hvert år, men de kursgevinster, der bliver skattepligtige, vilførst blive realiseret og dermed skattepligtige i løbet af nogle år, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at med lovforslaget, hvor tab påobligationer bliver skattemæssigt fradragsberettigede, kan der opståstore negative virkninger på obligationsmarkedet ved faldende obliga-tionskurser, idet personer i en sådan situation vil realisere deres tabfor at få det skattemæssige fradrag, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at oplyse, hvordan kursgevinster på obligationer anskaffetefter den 27. januar 2010 indgår i minimumsudlodningen fra udlod-dende investeringsforeninger, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at oplyse, hvor store beløb i obligationer der er ejet af ud-loddende obligationsbaserede investeringsforeninger, og hvor stor endel af investeringsbeviserne i disse obligationsbaserede foreninger deri dag ejes af personer, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse størrelsen af »skattefri« udlodning til personer fraudloddende investeringsforeninger af »skattefri« kursgevinster påobligationer, der opfylder mindsterenten for 2008 og 2009, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om beskatning i et konkret eksempel, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad baggrunden er for, at SKAT ikke længere vil udsendekurstabeller til kursansættelse af pantebreve og gældsbreve, jf.SKAT’s styresignal SKM.2010.251.SKAT, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at ved ophøret af udsendelse af kvartalsvisekurstabeller for unoterede gældsbreve og pantebreve påføres der bor-gerne og virksomhederne en ny administrativ byrde, idet de henvisestil at indhente sagkyndig erklæring m.v., til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om baggrunden for, at et selskab, der har modtaget et gældsbrevsom delvis betaling ved afståelse af skattefri datterselskabsaktier efterde ændringer, der er vedtaget i kursgevinstloven ved lov nr. 525 af 12.juni 2009, skal bruge lagerprincippet for dette gældsbrev og derved
23
33
34
35
36
37
38
39
40
41
kan foretage kursnedskrivning med skattemæssigt fradrag, hvis detvurderer, at købers betalingsevne falder, medens de samme selskaberskal bruge realisationsprincippet for debitorer og gældsbreve modta-get i forbindelse med skattepligtigt salg af varer og tjenester, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at uddybe begrundelsen for afgrænsningen af den familie-kreds, der er omtalt i lovforslagets § 1, nr. 6, om nyaffattelse af kurs-gevinstlovens § 14, stk. 2, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad der forstås ved bestemmelsen: »Stedbarns- og adop-tivforhold sidestilles med naturligt slægtskabsforhold« i lovforslagets§ 1, nr. 6 (ny KGL § 14, stk. 2), til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at bekræfte, at en person, der ejer obligationer og fordringeri øvrigt anskaffet efter den 27. januar 2010, ved faldende kurser kanrealisere et skattemæssigt tab ved overdragelse af obligationerneog/eller fordringerne til et af personen ejet selskab til dagskurs, ogefterfølgende tilbagekøbe de pågældende obligationer og fordringertil dagskurs, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang der er særlig oplysningspligt, når en per-son overdrager en obligation eller fordring i øvrigt til et af personenkontrolleret selskab, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad årsagen er til, at der for personer i kursgevinstlovenog aktieavancebeskatningsloven anvendes begrebet optaget til handelpå et reguleret marked, medens der for selskaber i ABL anvendesbegrebet et reguleret marked eller på en multilateral handelsfacilitet,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse antallet af personer, der i 2008 havde positiv kapi-talindkomst på over 40.000/80.000 kr., samt det forventede antal i2009, 2010 og 2011, samt størrelsen af den samlede positive kapital-indkomst for de pågældende år hos den anførte personkreds, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse beskatningen hos en person af en ejendomsavanceefter ejendomsavancebeskatningsloven på 4 mio. kr. i henholdsvis2009, 2010, 2011, 2012 og 2013, hvis det forudsættes, at den pågæl-dende er gift og ægtefællerne har en samlet kapitalindkomst på80.000 kr. før ejendomsavance og personen har en personlig indkomstpå 700.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at belyse fordelen ved at eje en ejendom i personligt regi istedet for i selskabsform, hvis det forudsættes, at der opnås en skatte-pligtig avance efter ejendomsavancebeskatningsloven på 2 mio. kr. i2009, 2013 og 2015 og personen ønsker denne avance udloddet i dettilfælde, at ejendommen ejes i selskabsform, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvor mange personer der i 2008 brugte virksom-hedsordningen, og som havde positivt kapitalafkast fra virksomheds-ordningen, og hvor mange af disse der samlet herefter havde negativ
24
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
kapitalindkomst, positiv kapitalindkomst under 40.000 kr./80.000 kr.og positiv kapitalindkomst på over 40.000/80.000 kr., samt størrelsenaf den samlede kapitalindkomst fra virksomhederne i de tre interval-ler, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en samlet oversigt over de ændringer, der er foretaget i ak-tieavancebeskatningslovens § 19 og bestemmelsen om opgørelse afavancen på aktier m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslovens §19, i 2009 og i lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor den foreslåede ændring af selskabsskattelovens § 5F, jf. lovforslagets § 10, nr. 4, ikke allerede er gennemført ved denførste ændring i 2009 af aktieavancebeskatningslovens § 19, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om konsekvensen af den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelsetil lovforslagets § 10, nr. 4 (ændring af selskabsskattelovens § 5 F), tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse den cirkulerende mængde af investeringsbeviserultimo 2009, herunder kursværdi, der er i investeringsforeninger, hvisinvesteringsbeviser er omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at begrunde, at der under virksomhedsordningen kan inve-steres i aktier og investeringsforeningsbeviser omfattet af aktieavan-cebeskatningslovens § 19, når der i øvrigt ikke kan investeres i aktierog investeringsbeviser i aktiebaserede investeringsforeninger, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt over, hvilke værdipapirer der kan være omfattetaf virksomhedsordningen, og begrundelse for, at egentlige finansielleaktiver uden erhvervsmæssig tilknytning kan være omfattet af virk-somhedsordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ændringen for opdelingen af investeringsforenin-ger, jf. lovforslagets § 3, nr. 10, der ændrer aktieavancebeskatningslo-vens § 22, har betydning for, hvilke typer investeringsforeningsbevi-ser, der kan placeres under virksomhedsordningen, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for den praktiske konsekvens af ændringerne idødsboskatteloven (lovforslagets § 4), og kildeskatteloven (lovforsla-gets § 6) samt oplyse, i hvilket omfang der bliver øgede mulighederfor overdragelse med skattemæssig succession efter de to love, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der ikke som en konsekvens af nedsættelsen af be-skatningen af positiv kapitalindkomst er foreslået en reduktion af pas-sivposten fra 30 pct. i kildeskattelovens § 33 D, stk. 3, ved overdra-gelse af fast ejendom med succession, da beskatningen af ejendoms-avancen efter EBL jo nedsættes betydeligt, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om en oversigt over beskatningsreglerne for anbringelse af op-sparingen i pensionsopsparing, ejerbolig og de forskellige værdipapir-
25
52
53
54
55
56
57
58
59
typer, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at supplere tabel 2 med de fordelingsmæssige virkninger afat udbrede og forøge den eksisterende bagatelgrænse, jf. svar på spm.1, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, om alle ejerforhold til den slags værdipapirer op-gøres af Værdipapircentralen, og om Værdipapircentralen i givet faldregistrerer værdien ved overgang af ejerforholdet, jf. svar på spm. 14,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at besvare spm. 16 under den forudsætning, at genanbringel-sen finder sted i udlandet og skatteyderen fraflytter Danmark, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvor stor den økonomiske vækst har været iDanmark, idet det i den økonomiske teori ofte lægges til grund, atrealrenten og den økonomiske vækst vil være af samme størrelse, jf.svar på spm. 20, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes forskellen forklares mellem, at ca. 50.000 perso-ner betaler topskat af deres positive kapitalindkomst, og at kunca.18.000 personer skønnes at få en skattelettelse ved sænkning af denmaksimale beskatning af positiv nettokapitalindkomst, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,således at den del af lovforslaget, der udgør nedsættelse af beskatnin-gen af kapitalindkomst udgår (§ 9, nr. 9 og 10), samt at der foretagesde nødvendige konsekvensændringer som følge heraf, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for mulighederne for behandling af tab på bevi-ser i udloddende investeringsforeninger, der ikke udelukkende inve-sterer i fordringer, de såkaldte blandede foreninger, herunder attabsfradraget opgøres under hensyntagen til den forholdsmæssigefordeling på aktier og obligationer, jf. svar på spm. 57, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse de provenumæssige konsekvenser af, at nedsættel-sen af beskatningen af positiv nettokapitalindkomst udgår af lovfors-laget, jf. svar på spm. 57, til skatteministeren, og ministerens svarherpå