Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
B 84 Bilag 4
Offentligt
894261_0001.png
894261_0002.png
894261_0003.png
894261_0004.png
Til beslutningsforslag nr.B 84
Folketinget 2009-10
Beretning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 0. maj 2010
3. udkast til
Beretningover
Forslag til folketingsbeslutning om udvikling af retningslinjer forduftstoffer på sygehuse og i daginstitutioner[af Pia Olsen Dyhr (SF) m.fl.]
1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 10. december 2009 og var til 1. behandling den 26. marts2010. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægnings-udvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i <> møder.2. Tilkendegivelse fra miljøministerenMinisteren har over for udvalget tilkendegivet følgende:Beslutningsforslaget drejer sig om en særdeles relevant problemstilling idet duftstoffer, overføl-somhed og allergi er et voksende problem. Videncenter for Duft- og Kemikalieoverfølsomhed blevetableret i 2006, så viden om duft- og kemikalieoverfølsomhed blev samlet på ét sted og der er alle-rede skabt vigtige og yderst relevante resultater om de duftrelaterede symptomer, som beslutnings-forslaget henviser til.Men der mangler fortsat viden på området. Det vides stadigvæk ikke specifikt, hvordan sympto-merne fremkaldes og af hvad, og det vides stadigvæk ikke, hvem der er særligt følsomme og hvor-for. Et faktum er dog, at nogle mennesker er parfumeallergikere, og at reaktionerne typisk kommer iforbindelse med direkte hudkontakt med parfumestoffer, mens andre føler sig generet af dufte ogkemikalier i luften. Nye undersøgelser viser, at mennesker med tilbøjelighed til astma, eksem ellerallergi har en større risiko for at blive generet af helt almindelige duftstoffer, som fx fra udstød-ningsgas, blomster, aviser og tryksager, stegeos osv. Det er derfor vigtigt at finde ud af, hvad der erårsagen til den særlige overfølsomhed overfor dufte så symptomer hos de overfølsomme kan fore-bygges.Miljøministeren lægger således vægt på at opbygge mere viden på området og påpeger, at det ersærlig vigtigt at få mere viden om, hvordan kemikalierne spiller ind i forhold til sundheden, og hvadder kan gøres i miljøpolitikken for at forebygge problemerne. Derfor indgår fortsættelse af Viden-center for Duft- og Kemikalieoverfølsomhed også i kemikaliehandlingsplan 2010-2013. Miljømini-steren er overordnet enig i at undgå duftstoffer så vidt muligt – især på sygehuse eller daginstitutio-
2
ner. Men i forhold til indførelse af retningslinjer for brug af duftstoffer på sygehuse og i daginstitu-tioner understreger miljøministeren, at dette er regionernes og kommunernes ansvarsområde.Miljøministeren vil fortsat have fokus på, at der indgår relevant information om duftstofferi miljøvejledningerne for indkøb på sygehuse og i daginstitutioner. Dermed er der et godt informa-tionsgrundlag til stede for, at kommunernes og regionernes indkøbere kan styre uden om duftstof-ferne.Herudover vil miljøministeren arbejde for, at miljømærkekriterierne for Blomsten og Svanen ude-lukker parfumestoffer, eller som minimum udelukker de særligt allergifremkaldende parfumestof-fer.Endelig er miljøministeren enig i, at styrke informationsindsatsen på området ved at iværksætteinformationsaktiviteter inden for rammerne af kemikaliehandlingsplan 2010-2013.3. Politiske bemærkningerDer er allerede i dag sporadisk indført duftpolitik på enkelte afdelinger på få sygehuse i Danmark.Samtidig er antallet af danskere med allergi og astma eksplosivt stigende, og 45 pct. af danskerneer, i varierende grad, generet af dufte i hverdagen. Denne beretning kan således starte udviklingenaf en egentlig duftpolitik, som tager udgangspunkt i princippet om, at unødvendige kemikalier skalundgås, og at unødvendig udsættelse for kemikalier også undgås.Et <>tal i udvalget () opfordrer hospitaler og daginstitutioner til at udvikle en duftpolitik. <>talletmener at brugen af dufte et en problemstilling vi skal tage hul på at diskutere og begynde at findeløsninger på, hvordan vi kan håndtere.<>tallet ønsker, at hospitaler og daginstitutioner kan udforme deres egen duftpolitik.Udsættelse for almindeligt forekommende dufte og afgasning af kemiske stoffer fra f.eks. rengø-ringsmidler, friske tryksager, nymalede overflader, nyt boliginventar, biludstødning, røg, luftfriske-re eller andre personers brug af parfumestoffer opleves af mange mennesker som ubehageligt. På-virkningsgraden er meget forskellig. Nogle mennesker har svage symptomer som f.eks. nysen. An-dre oplever udslæt, hovedpine, irritation af øjne og luftveje, udtalt træthed, omtågethed eller svim-melhed m.v., og en lille gruppe oplever sværere og kroniske symptomer. Videncenter for allergi haranslået, at der på landsplan er op mod 17.000 voksne danskere, som oplever symptomer på grund afindånding af dufte og kemiske stoffer i en grad, så det påvirker deres udfoldelser socialt og er-hvervsmæssigt. <>tallet mener ikke at det er acceptabelt og vil derfor stærkt opfordre hospitaler ogdaginstitutioner til at udvikle individuelle politikker. Forebyggelse ved at undgå udsættelse somfremkalder svære symptomer er ofte en mulighed men langt fra altid, som f.eks. ved hospitalsind-læggelse. Den øgede brug af dufte i det offentlige rum besværliggør også denne forebyggelse. Der-for mener <>tallet at brugen af unødvendige duftstoffer bør reduceres.Videnscenter for Allergi anslår, at mindst 230.000 mennesker, hvilket svarer til 4,6 pct. af dendanske befolkning, har parfumeallergi. Ifølge Videncenteret er parfume også en af de hyppigsteårsager til allergisk kontakteksem. En undersøgelse viser, at ca. 2 pct. af de 12-16-årige er allergiskeover for parfumestoffer, og flere danske undersøgelser viser en fordobling af parfumeallergi i be-folkningen over de sidste 10-15 år. finder det derfor nødvendigt at denne stigning tages seriøst nu,og at en duftpolitik kan påbegyndes, ved at starte med hospitaler og dagsinstitutioner.<>tallet understreger at alle skal kunne søge hjælp i sundhedsvæsenet i tryg forvisning om ikke atblive mere syge ved ophold på et hospital.Forslag til hvad en duftpolitik på hospitaler kan f.eks. indeholde:
3
At rengøringsmidler, sæbe, creme og lign., som benyttes på hospitalet, skal være uparfumerede.Luftfriskere og duftblokke kan med fordel helt undgås.– At personalet opfordres til at være duftneutrale i arbejdstiden.– At personale kan deltage i en orientering om baggrunden for og indholdet af sygehusets duftpo-litik. Der uddeles en pjece om duftpolitikken. Pjecen bør også indeholde oplysninger om upar-fumerede produkter til personlig pleje.– Patienter og besøgende opfordres til at være duftneutrale under ophold på sygehuset.– Helbredsanliggender, der opstår ved krænkelse af duftpolitikken, skal rettes til den relevanteadministrator.<>tallet understreger ligeledes ønske om at børns udsættelse for duftstoffer i hverdagen reduceresmest muligt. Børn er en særlig udsat gruppe, idet deres endnu ikke færdigudviklede immunsystemgør dem ekstra følsomme over for påvirkninger fra parfumestoffer.Forslag til, hvad en duftpolitik i dagsinstitutioner kan indeholde:– At rengøringsmidler, sæbe, creme og lign., som benyttes i institutionen, er uparfumerede. Luft-friskere og duftblokke kan med fordel helt undgås.– At personalet i institutionerne er duftneutrale i arbejdstiden.– At personalet kan deltage i en orientering om baggrunden for og indholdet af institutionensduftpolitik. Der uddeles en pjece om duftpolitikken. Pjecen bør også indeholde oplysninger omuparfumerede produkter til personlig pleje.– Børnene, forældrene og besøgende opfordres til at være duftneutrale under ophold i institutio-nen.– Helbredsanliggender, der opstår ved krænkelse af duftpolitikken, skal rettes til den relevanteadministrator.P. u. v.IDAAUKENFormand
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 84Bilagsnr.123Titel1. udkast til beretningTilkendegivelse fra miljøministeren2. udkast til beretning