Uddannelsesudvalget 2009-10
B 125
Offentligt
838806_0001.png
838806_0002.png
UndervisningsministerietDen 6. april 2010

Resumé af stormøde om folkeskolens seksualundervisning

Den daværende undervisningsminister, Bertel Haarder, holdt den 25. januar 2010 møde omfolkeskolens seksualundervisning, der gennem længere tid har været udsat for kritik. Mødet blev afholdtmed deltagelse af en række relevante interessenter og aktører på området med henblik på en drøftelse afmulig forbedring af folkeskolens seksualundervisning.Følgende eksterne aktører og interessenter deltog på mødet:Kontorchef Hanne Schnedler, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse (nu Indenrigs- ogSundhedsministeriet)Afdelingslæge Jan Fouchard, SundhedsstyrelsenKonsulent Jan Bjergskov Larsen, KLHovedbestyrelsesmedlem Lis Spang-Thomsen, SkolelederneAdelingschef for skole og uddannelsespolitik Jesper Støier, Danmarks Lærerforening (DLF)Formand Troels Boldt Rømer, Danske SkoleeleverCarl Emil Zato Zacho Böye, Danske SkoleeleverFormand Benedikte Ask Skotte, Skole og SamfundUddannelseschef Kirsten Balle, Professionshøjskolen UCC, Afdeling KøbenhavnGeneralsekretær Bjarne B. Christensen, Sex og SamfundProjektmedarbejder Line Anne Roien, Sex og SamfundChefkonsulent Karsten Sørensen, Det nationale videncenter for sundhed, kost og motion (KOSMOS)Sundhedsformidler Rikke Møller, ”Sundhedshus for Unge” i ÅrhusMødedeltagerne var som udgangspunkt enige i, at kravene til folkeskolens seksualundervisning erpassende, som de indgår i faghæfte 21 om sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, menat den reelle undervisning er af svingende kvalitet, både hvad indhold og omfang angår. Kritikkenrettede sig overordnet mod følgende områder:Lærernes kompetencer.Lærernes manglende deltagelse i kurser om seksualundervisning under læreruddannelsen og iefteruddannelsestilbud.Undervisningsmaterialer.Inddragelse af supplerende undervisningstilbud.
Mødedeltagerne vurderede det nødvendigt at skabe det rette fokus, så skolelederne prioritererundervisningen på behørig vis, og lærerene kan se en positiv udfordring i at løfte opgaven. På mødetblev der peget på, at følgende forhold vil kunne være med til at skabe et sådant fokus:Etablering af et fagligt miljø ude på de enkelte skoler.Udarbejdelse af en oversigt over de mange forskellige samarbejdsmuligheder, der eksisterer,herunder supplerende undervisningstilbud og tidsvarende undervisningsmaterialer og midler.Udpegning af en faglig ansvarlig eller en faglærer i sundhedsfaget, ligesom der på flere skoler erforfærdselslære– et andet af folkeskolens obligatoriske emner. Det skønnes, at en faglærer vilkunne styrke det faglige miljø omkring seksualundervisningen ude på skolen og fremmevidendelingen på området.
1
Oprettelse af en form for ekspertpanel på skoleniveau eller kommunalt niveau.Opfordring til skolerne om at afholde temaforløb eller dage om seksualundervisning.Opfordring til skolelederne om i højere grad at varetage deres ansvar.Opfordre til fokus blandt lærere, skoleledere og kommuner på efteruddannelsestilbud.Opfordring til etablering af kommunale tilbud som f.eks. ”Sundhedshus for Unge” i Århus elleranden form for kommunalt ”udrykningshold”.Opfordring til landets skolebestyrelser om udarbejdelse af principper til brug for planlægning ogtilrettelæggelse af seksualundervisningen.
Desuden blev der foreslået indført et vejledenede timetal for seksualundervisningen. I den forbindelseredegjorde Undervisningsministeriet for, at konskvenserne ved en fastsættelse et minimumstimetal elleret vejledende timetal for seksualundervisningen vil betyde en reduktion i timetallet for den øvrigefagrække eller klassens tid eller en merudgift. Endvidere blev der i debatten stillet spørgmålstegn ved etfor ensidigt fokus på seksualundervisningen frem for det brede sundhedsbegreb (omfattende sundheds-og seksualundervisning og familiekundskab, jf. faghæfte 21).Efterfølgende drøftede mødedeltagerne, hvordan de ovennævnte forhold mere konkret vil kunne føresud i livet, hvilket den tidligere undervisningsminister Bertel Haarder resumerede i følgende tre forslag:At der udarbejdes et brev til landets skoleledere. Brevet skal adressere problematikken ogunderstrege væsentligheden af, at seksualundervisningen varetages forsvarligt. Et sådant brevvil f.eks. også kunne indeholde en opfordring til tiltag, der vil kunne styrke det faglige miljø ogrette fokus på etablering af konkrete efteruddannelsestilbud og muligheder.At der udarbejdes et brev til landets skolebestyrelser. Brevet skal adressere problematikken ogopfordre til, at skolebestyrelsen udarbejder principper for varetagelse af seksualundervisningen,herunder evt. også hvordan forældrene kan forholde sig.At der udarbejdes en oversigt over de mange forskellige samarbejdsmuligheder, der eksisterer,herunder supplerende undervisningstilbud og tidssvarende undervisningsmaterialer. En sådanoversigt udarbejdes med henblik på at skulle sendes til skolerne samtidig med det ovennævntebrev til skolelederne.
På mødet oplyste den tidligere undervisningsminister, Bertel Haarder, at han ville tage de ovennævnteinput til en mulig styrkelse af folkeskolens seksualundervisning med til videre drøftelse i folkeskolensforligskreds.
2