Retsudvalget 2009-10
B 122 Bilag 15
Offentligt
852394_0001.png
852394_0002.png
852394_0003.png
Folketingets RetsudvalgE-mail: [email protected]
STRANDGADE 56DK-1401 KØBENHAVN KTEL. +45 32 69 88 88FAX +45 32 69 88 00[email protected]WWW.MENNESKERET.DKWWW.HUMANRIGHTS.DKDATOJ.NR.
24/5-10540.10/ 23082-
84

Høring over L 123 Forslag til lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og op-

løsning og forskellige andre love samt ophævelse af lov om registreret partnerskab

(Ægteskab mellem to personer af samme køn), B 122 Forslag til folketingsbeslut-

ning om at indføre en kønsneutral ægteskabslovgivning, således at homoseksuelle

par og heteroseksuelle par bliver ligestillede og B 123 Forslag til folketingsbeslut-

ning om at give trossamfund mulighed for at vie homoseksuelle par

Institut for Menneskerettigheder har den 27. april 2010 modtaget ovennævnte tre privateforslag med anmodning om eventuelle bemærkninger senest 18. maj 2010.Instituttet beklager den sene besvarelse.De to beslutningsforslag vil pålægge regeringen (1) inden udgangen af folketingsåret2010-11 at fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de fornødne administrativeændringer for at ligestille homoseksuelle par med heteroseksuelle med undtagelse afforhold vedrørende kirkelig vielse og (2) at foretage de nødvendige ændringer iadministrative forskrifter, så trossamfund kan vælge at vie homoseksuelle par på lige fodmed heteroseksuelle par.Der har tidligere været fremsat lignende private forslag, se herved bl.a. B 169 (Forslag tilfolketingsbeslutning om indførelse af en mulighed for, at folkekirken og andretrossamfund kan medvirke ved indgåelse af registreret partnerskab) fremsat af SF,ligesom L 123 er en genfremsættelse af L 67 fra folketingsåret 2007-08, 2. samling.Instituttet bifalder intentionerne bag beslutningsforslagene og lovforslaget, hvorefterlovgivningen på ægteskabsområdet gøres kønsneutral.
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER ER OPRETTET VED LOV AF 6.6.2002 OM ETABLERING AF DANSK CENTER FOR INTERNATIONALE STUDIER OGMENNESKERETTIGHEDER. INSTITUTTET ER ETABLERET SOM NATIONAL MENNESKERETTIGHEDSINSTITUTION I HENHOLD TIL FN'S PARIS PRINCIPPER.INSTITUTTET VIDEREFØRER DE AKTIVITETER, DER SIDEN 1987 BLEV VARETAGET AF DET DANSKE CENTER FOR MENNESKERETTIGHEDER.INSTITUTTET VARETAGER FORSKNING, INFORMATION, UNDERVISNING, DOKUMENTATION OG INTERNATIONALE PROGRAMMER.
Flere lande såvel i som uden for Europa har allerede gennemført en ligestilling af homo-seksuelle med heteroseksuelle par i denne henseende. Der kan herved peges på, at Nor-ge allerede i sommeren 2008 indførte en sådan ligestilling med hensyn til at indgå ægte-skab. Instituttet kan samtidigt henvises til rapporten ”Homophobia and Disckrimination onGrounds of Sexual Orientation in the EU Member States: Part I – Legal Analysis, 2009.couples to same-sex couples should be treated as discriminatory.”Instituttet er bekendt med, at kirkeministeren tidligere på året har nedsat et udvalg, somskal tage stilling til tre centrale teologiske spørgsmål i forbindelse med vielser afhomoseksuelle. Udvalget skal således afklare, om ægteskaber generelt skal indstiftes ifolkekirken. Dernæst skal udvalget tage stilling til, hvordan registreret partnerskab kanindgås i kirken, og endelig skal det afklares, hvordan præster kan afvise at medvirke til eneventuel vielse af homoseksuelle. Det er tanken, at udvalget skal afgive indstilling senest15. september 2010.Juridisk bindende kirkelige vielser rejser en række ligestillingsmæssige spørgsmål stilletover for retten til religionsfrihed. Et trossamfunds forpligtelser, herunder isærforpligtelserne for folkekirken, med den særstatus netop dette trossamfund har i detdanske samfund, burde efter instituttets vurdering i højere grad afklares ibemærkningerne til forslaget.Institut for Menneskerettigheder finder, dels at en udvikling i retning af fuldligestilling af homo- og heteroseksuelle par ud fra en ligebehandlingsmæssigtsynspunkt er ønskelig, dels at en sådan ligebehandling bør søges gennemførtmed fornøden respekt for trossamfundenes indre anliggender.Instituttet finder videre, at der ved passende lejlighed bør gennemføres enretsteknisk lovændring, således at lovgivningen på området så vidt muligt bliverkønsneutral.1
Det fremgår bl.a heraf, ” “, .. any refusal to thus extend the advantages benefiting married
Se rapport fra Agenturet for Grundlæggende Rettigheder:http://fra.europa.eu/fraWebsite/material/pub/comparativestudy/FRA_hdgso_part1_en.pdf,Se f.eks. s. 155 f,”…International human rights law requires that same-sexcouples either have access to an institution such asregistered partnership which provides them with the same advantages as those they would be recognised ifthey had access to marriage; or that, failing such official recognition, the de facto durable relationships theyenter into leads to extending to them such advantages.”
1
2
Instituttets henviser i den forbindelse til sit høringssvar af 16. februar 2010, hvori detanbefales, at nærmere angivne bestemmelser - i bl.a. lov om børnefamilieydelse og i lovom børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag - gøres kønsneutrale.Der henvises til jr.nr. 2010-8011-00007.2
Med venlig hilsen
Jonas ChristoffersenDirektør
2
Høringssvaret er tilgængeligt på dette link:http://menneskeret.dk/danmark/h%c3%b8ringssvar/2010/n10_09.
3