Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 81
Offentligt
773168_0001.png
773168_0002.png
10. december 2009
Att.: Folketingets UddannelsesudvalgVi skriver til Jer, fordi University College Lillebælt(UCL) d. 07. december 2009 harbesluttet at lukke Skårup pædagog – og læreruddannelse med begyndelse januar2010 og endelig lukning sommer 2011. UCL vil fra studiestart 2011 udbydeuddannelse fra ét samlet uddannelsessted i Odense. En udvikling af pædagog – oglæreruddannelsen der i høj grad bekymrer os.Vedrørende beslutning omkring Skårup seminarium.Skårup seminarium er Danmarks ældste seminarium med en lang og stolt kultur og historie.Seminariet optog ved studiestart ’08 for første gang pædagogstuderende, og allerede åretefter var optaget af pædagogstuderende steget med en tredjedel. Seminariet har sidenstudiestart ’09 igangsat mange initiativer med henblik på øget rekruttering, herunder styrketmusiklærerlinje, styrket idrætslærerlinje, øget samarbejde på tværs af pædagog – oglæreruddannelsen samt samarbejde med Svendborg kommune om lærerstuderende somundervisningsassistenter. Men den pludselige lukning af seminariet giver ikke mulighed for atlade tiltagene få indvirkning på seminariets rekruttering af studerende. Resultaterne afindsatsen kan nemlig ikke ses nu kun fire måneder efter, at de er blevet igangsat.Beslutningen om at lukke Skårup seminarium er blevet truffet på et ekstraordinærthasteindkaldt bestyrelsesmøde, med udsendelse til mødedeltagerne kun fire dage forinden.Beslutningen har således hverken været forbi bestyrelsens rådgivende organ;uddannelsesudvalgene eller været i offentlig høring. En indstilling fra uddannelsesudvalgeneforud for bestyrelsens beslutning ville være den rette demokratiske proces og ville opfyldeprofessionshøjskoleloven. En offentlig høringsperiode ville kunne give et nuanceret billede afuddannelsens betydning, både for de studerende, aftagerperspektivet, by - og foreningslivetsamt erhvervslivet i hele Sydfyn særligt Skårup, Svendborg og øerne.Beslutningen vil have store konsekvenser for de studerende, der går på Skårup seminarium.For nogle vil det betyde, at de er nødsaget til at afbryde uddannelsen og for andre, at de skalflytte. For mange vil det få økonomiske konsekvenser som følge af flytning, transport m.m..De studerende der vælger at overføre til det nye samlede uddannelsesudbud i Odense, vilskulle starte på ny på et studie med helt nye undervisere, nye medstuderende, nye hold, nyepraktikvejledere, nye vejledere og ny ledelse. Det kan få konsekvenser for deres studie.Beslutningen vil altså uden tvivl betyde, at mange nuværende lærer - og pædagogstuderendepå Skårup seminarium vil afbryde deres uddannelse. I en tid med lærer - og pædagogmangel,har vi ikke råd til, at de studerende der har valgt uddannelserne falder fra. En afbegrundelserne for at lukke Skårup har været det faldende ansøgertal til uddannelserne. I densammenhæng skal det bemærkes, at ansøgertallet til pædagog – og læreruddannelsennationalt set er faldet gevaldigt de sidste mange år. Det er altså ikke mærkværdigt, at ogsåSkårups optag falder, da tendensen er national og skyldes andre årsager end lige netopSkårup seminarium. Vi har brug for, at professionshøjskoler og politikere samarbejder ud fraen fælles strategi om øget rekruttering til pædagog – og læreruddannelser over hele landet.Endvidere skal det bemærkes, at UCL med denne beslutning ender med blot étuddannelsesudbud på Fyn. En konsekvens der synes at være i opposition til den regionaleuddannelsesdækning samt professionshøjskolens ansvar for at imødekomme behovet forarbejdskraft i den private og offentlige sektor. Se endvidere professionshøjskoleloven § 3 og §4.Herudover skal det bemærkes, at der i professionshøjskoleloven § 5 står, atprofessionshøjskolen skal bidrage til regional og national udvikling og vækst af erhverv ogprofessioner, herunder i udkantsområder.Slutteligt skal det bemærkes, at professionshøjskolen ifølge professionshøjskoleloven § 4,

Side 1 af 2

10. december 2009
stk.4, skal medvirke til at opfylde de studerendes behov for et varieret udbud af uddannelses -og studiemiljøer med forskellige identiteter og kulturer.Bekymrende national udvikling.Det er foruroligende, at professionshøjskolerne i stigende grad lukker uddannelsessteder iyderkantsområderne. Især set i lyset af nedgangen i søgningen, der har været til netoppædagog- og læreruddannelserne de sidste par år. Hvis denne kurve skal vendes, skal dervære mulighed for, at man kan uddanne sig i de mindre byer også.Lukningen af Skårup seminarium er den seneste lukning af et uddannelsessted underprofessionshøjskolerne, men som det ser ud lige nu, er det langt fra den sidste.Det er en landsdækkende problemstilling, at yderkantsuddannelsessteder bliver lukket tilfordel for centralisering. Det kan medføre, at yderkantsområder hverken får flere lærer- ogpædagoguddannede eller får flere unge til at tage en uddannelse.Regeringen har en målsætning om, at 95 % af alle unge skal have en ungdomsuddannelse, ogheraf skal 50 % have en videregående uddannelse. Det kan blive en stor udfordring foryderkantsområder at være med til at nå 50 procents målsætningen, hvis de videregåendeuddannelser kun ligger i Danmarks største byer.Professionshøjskolerne begrunder udvikling med manglende resurser grundet lavt optag påuddannelserne. Dermed er det endnu engang taxameterfinansieringen, der forringeruddannelserne og muligheden for, at alle studerende bliver tilgodeset. Der er ingen tvivl om,at det er nødvendigt at ændre på finansieringssystemet til professionshøjskolerne, så vi kansikre gode uddannelser med regionale udbud. Endvidere bør der i en tid med faldende optagog stigende frafald investeres yderligere i professionshøjskolerne, så der kan udbydeskvalitetsfyldte uddannelser – også regionalt.Både pædagog – og læreruddannelsen er to meget politisk bestemte uddannelser. Samfundethar stor interesse og indflydelse på uddannelsernes indhold og udformning. Der bliver frapolitisk side sat høje målsætninger for uddannelserne især i forhold til aftagerfeltets behov forkvalificeret uddannet arbejdskraft til hele landet.Men det synes som om, at det politiske ansvar ophører, så snart det drejer sig omuddannelsernes placering.Det er stærkt bekymrende, at professionshøjskolerne i højere grad handler ud fra incitamenterom konkurrencedygtighed. Mange beslutninger træffes ud fra alene økonomiske grundlag ogmeget få ud fra faglige. Denne udvikling får konsekvenser for både de studerende,uddannelsernes faglighed, for landets lokale vækst – og udviklingsgrundlag, for det lokaleerhvervsliv og for uddannelsernes aftagerfelt.Vi mener, at politikerne bør tage ansvar i forbindelse med placeringer af uddannelser.Lærerstuderendes Landskreds og Pædagogstuderendes LandssammenslutningLine Hjarsø og Mette LundstadFor yderligere kontakt:Lærerstuderendes Landskreds, formand Line Hjarsø 20 33 22 27Pædagogstuderendes Landssammenslutning, faglig sekretær Mette Lundstad 41 65 30 53

Side 2 af 2