Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
855969_0001.png
855969_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato31. maj 2010Dok.idJ. nr.2010-2400Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1112(TRU alm. del – spørgsmål stillet af ikkemedlem af udvalget (MFU)), som jeghermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).

Spørgsmål nr. 1112:

”Ministeren bedes oplyse, hvilke undersøgelser, der ligger til grund for, at Vej-direktoratet i brev til By- og Landskabsstyrelsen (den 2. februar 2010) vedr. af-stand mellem vindmøller og overordnede veje og jernbaner foreslår, at vind-møller ikke placeres nærmere veje og jernbaner end lige netop 1,7 gange møl-lens totalhøjde.”

Svar:

Vejdirektoratet har efter aftale med By og Landskabsstyrelsen forhørt sig hosudenlandske vejbestyrelser om regler og erfaringer med vindmøllers placering iforhold til vej og bane.På baggrund af bl.a. en redegørelse om udblæsning af is-stykker fra overisedemøller i Tyskland har Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen og Banedanmark indstil-let til By- og Landskabsstyrelsen, at den statslige udmelding til kommuneplan-lægningen i 2010 medtager, at nye vindmøller ikke placeres nærmere overord-net veje og statslige jernbaner end 1,7 gange møllens totalhøjde. Den tyske re-degørelse har baseret sig på konkrete observationer af udblæsningsafstande afis fra møller.Langs vej har Vejdirektoratet foreslået, at møller ikke placeres nærmere vejenend 1,7 gange møllens totalhøjde af hensyn til risikoen for nedfald af is. Denneafstand er for vej suppleret med en mindsteafstand på 250 meter fra vejen afhensyn til risikoen for distraktion af føreren, synlighed af skilte mv. pga. rote-rende møllevinger i trafikbilledet set over vejforløbet. For møller mindre end80 meter foreslås dog kun mindsteafstanden på 1,7 gange møllens totalhøjde.For bane er der som udgangspunkt fastsat en mindsteafstand på 1,7 gange møl-lens totalhøjde af hensyn til risikoen for nedfald af is. Herudover skal møller,der ønskes placeret nær jernbanestrækninger, vurderes konkret, således at ge-ner fra skyggekast undgås, og roterende møllevinger ikke optræder som bag-
grund for banesignaler.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt